Spiraal en cystes

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Meiske2015, 14 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Lang verhaal kort:

    Controle echo gehad van de mirenaspiraal omdat de draadjes niet te vinden waren.
    Er is toen een cyste ontdekt. Nu 2 maanden later is hij gehalveerd maar is er ook weer een nieuwe ontstaan.

    De huisarts dacht aan pcos?
    Hij gaat overleggen met mijn eigen huisarts of controle bij de gynaecoloog nodig is.

    Het ging enorm gehaast omdat hij al aardig uitliep. Dus ik vraag me af hoe controle bij de gyn in zijn werk gaat en of cystes bij een spiraal normaal zijn?
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Volgens mij zijn cystes een 'normale' bijwerking van mirena spiraal, en het idee van pcos is dat je eierstok juist vol met cystes moet zitten?
    Maar lijkt me zeker niet verkeerd dat de expert (gynaecoloog) hier uitspraak over gaat doen. Misschien moeten overige oorzaken uitgesloten worden, ook afhankelijk van hoe groot cyste is.

    Ik weet dat ik zelf een tijdje terug een cyste had (2 cm geloof ik) en dat noemde de gynaecoloog een functionele cyste, een 'foutje' bij eisprong wat met enige regelmaat voorkomt en die vanzelf (na menstruatie) weer kleiner wordt en verdwijnt. Dat was ook zo in mijn geval.

    Succes!
     
  3. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Dank je!

    Ik dacht ook dat het een beetje bij de mirena hoorde maar de huisarts wist dat niet. Vandaar dat ik weer twijfelde.

    De cyste van nu is 3,5cm.
     
  4. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het hoort bij de Mirena. Mijn donor had dat ook. Na het verwijderen van haar Mirena was de cyste snel verdwenen.
    Dat hoefde trouwens alleen om te kunnen starten met de hormoonstimulatie. Anders had die prima kunnen blijven zitten.
     

Deel Deze Pagina