Spugen overgang borst naar kunstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Star87, 25 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Vandaag ben ik begonnen met 1 flesje nutrilon standaard. Ik ga de borstvoeding langzaam afbouwen na 7 weken, omdat het te snel toeschiet en mijn zoontje hierdoor erg onrustig drinkt, verslikt en huilt. Dit is niet elke keer maar wel regelmatig.

    Na een uurtje zijn we met m gaan wandelen en is hij op visite opgepakt, moet gewoon kunnen, dat kan normaal ook. Hij spuugt bijna nooit bij bv.
    Nu kwam alles er uit. Na 3 uur had hij weer honger en toen ik hem naar mn andere borst wilde overleggen kwam het er weer met golven uit.
    Verschoond en hij wilde alsnog eten dus heb m op zijn verzoek weer aangelegd, dit was maar 1 minuutje. Helaas kwam dit er weer allemaal uit.

    Zou dit de overgang zijn van bv naar kv? En kan ik hier nog iets aan doen eventueel, zoals een half flesje nutrilon de eerste week ipv een hele?
    Ik lees ook positieve verhalen over comfort of ha. Vooral als je overgaat naar kv is de overgang niet zo groot. Kv valt een stuk zwaarder dus het zal vast wennen zijn, ben alleen erg benieuwd of dit herkenbaar is en of ik beter al iets anders kan geven.

    Liefs
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Kan natuurlijk toeval zijn, misschien wat onder de leden.
    Maar hier inderdaad een meisje wat er van ging spugen. Tenminste van de kruidvat merk. Nutrilon en Hero ging prima gek genoeg. En kleine porties geven. Uit de borst dronk ze 100/120 dus zijn we gestart met 90/3 en maar eens per dag. Ik kolfde namelijk niet genoeg.
    Misschien heeft je kindje even tijd nodig er aan te wennen. En hopelijk hebben andere ervaren mama's tips voor je
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Als de enige reden dat je wil overstappen je TSR is... dan kun je toch voor je aanlegt de ergste druk even met de hand eraf halen..
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ja, een sterke tsr...
    Gelukkig, als je borsten een beetje gewend zijn, zal het minder worden.
    Bovendien is je kindje nu nog piep maar hij zal steeds beter met de tsr om kunnen gaan.
    Gelukkig ook maar, anders zouden er veel moeders stoppen terwijl dat helemaal niet nodig is.
    De eerste 8-10 weken zijn soms nu eenmaal lastig. Maar het blijft niet zo hoor!
    Zonde om alleen die reden nu te stoppen.
    Even de ergste druk er af halen is al een goede oplossing
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hou er rekening mee dat als je niet kolft terwijl je die fv geeft, de tsr bij de volgende voeding alleen groter is, omdat er meet tijd dan normaal tussen de voedingen zit. Dus zal hij op dat moment nog meer last krijgen van die tsr.

    Wil je stoppen met bv? Of vind je het gewoon lastig met die sterke tsr? Want daar zijn oplossingen voor. Met de hand de druk eraf kolven vooraf inderdaad, maar ook biological nurturing, dus achterover geleund voeden kan helpen.
     
  6. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ik het goed lees heeft hij 1 keer kv gehad, gespuugd, daarna borstvoeding en weer gespuugd? Je zou verwachten dat als het aan de kv lag hij bij de volgende voeding niet weer alles eruit zou gooien. Ik zou het even aanzien.
    Een half flesje Is sowieso een goed idee om te wennen.
    Je zou ook een flesje gekolfde melk kunnen geven om te zien hoe dat gaat, wellicht mankeert er iets aan zijn drinktechniek (te snel, teveel lucht) en ligt het helemaal niet aan de kv.
     
  7. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb het idee dat het niet alleen tsr is. Hij kan namelijk ook heel rustig beginnen, en 5 minuten later erg onrustig drinken. Het wisselt heel erg.
    Ik haal de druk er regelmatig even af, maar het lijkt niet altijd te werken.

    Ook wil ik toch een beetje gaan afbouwen. Ik doe het echt met alle liefde, maar strKs met werken zou een flesje toch wel erg makkelijk zijn.
    Het ligt trouwens niet aan zijn drinktechniek. Hij heeft al een paar keer uit de dr brown fles afgekolfde melk gedronken en hij drinkt heel rustig en tevreden alles op. Dat is zo fijn om te zien.

    Ik heb als tip gekregen het nog rustiger af te bouwen. Beginnen met 30 cc kv en 90 bv. Het heeft gewoon echt te zwaar op zn maag gelegen.

    Er is nog een reden van afbouwen. Ik ben afgelopen week bij de gyn geweest op controle voor mijn keizersnee. Ik heb aangegeven 7 weken nadien nog steeds te bloeden. Dit mocht dus niet en er word gekeken waar dit vandaan komt. In combinatie met bv en de minipil die ik slik, heb ik verdund bm slijmvlies en dat word versterkt door de minipil. Hier ben ik mee gestopt en t bloeden word minder. De gewone antvonceptie remt bv af, dus daar wacht ik even mee tot ik niet meer zoveel bv geef natuurlijk. Het zijn toch wel meer factoren om af te bouwen.

    Soms voelt het even alsof ik dan faal, maar ik was eerst niet van plan om bv te geven, tot dat mijn zoontje zich plots 4 weken vroeger meldde en zo klein was dat ik het ineens heb omgegooid en ben dan toch trots dat ik t hem inmiddels al 7 weken geef. Stiekem doet t ook wel een beetje pijn. Ik denk alleen echt dat het hem en mij meer rust geeft op momenten dat het drinken heel onrustig is.
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Ik kan je aanraden... als het stiekem toch een beetje pijn doet om te stoppen zoals je zegt toch niet te stoppen...

    Ik ben bij Mn 2e gestopt, na kloven, 2 borstontstekingen, heb het 6 weken volgehouden..
    En heb echt gejankt toen ik gestopt was.. als je eenmaal gestopt ben is het klaar en is er geen weg meer terug.

    Nu bij de 3e, 4 dagen bv gegeven... weer heel veel pijn en ik moest gaan bijvoeden, gelijk over gestapt op de fles en het feit dat ik nog steeds lek en dus voeding heb, doet nog steeds pijn ;)

    Als get dus eigenlijk nog niet goed voelt, stop dan (nog) niet.

    Misschien kun je eens contact met een LK opnemen voor tips.
     
  9. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Vervelend zeg die ontstekingen,
    Maar we doen ons best he, jij kunt niks aan die ontstekingen doen en ik vind het al meer dan genoeg zeggen dat iemand uberhaupt bv wil geven. Niets ten nadele over degene die kv geven, want alle kinderen zijn er groot mee geworden en ik ben van mening dat de eerste paar weken bv je al de belangrijkste stoffen aan je kleine hebt gegeven. Het is meer het gevoel dat ik hem iets ga geven wat niet goed is ofzo. Terwijl we weten dat dat ook hele goede voeding is. Dat doet me pijn. Geef ik hem wel wat hij nodig heeft dan?

    De andere kant zou het me meer rust geven. Niet gebonden aan tijden ( ik geef niet overal bv) en afkolven duurd te lang plus heeft hij daarna nog wat zuigbehoefte, relaxed zn flesje leegdrinken, overal kunnen voeden en wat langer tussen de voedingen overdag. Soms wil hij al om de 2 uur omdat hij ervoor dan wat minder opheb. En ik weet t, eens is de melk weg en zo definitief, maar onthoud wel dat we het hebben gedaan en ze er mooi mee weg zijn. Ook bij jou:)
     
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Ik wou me ook echt niet opdringen hoor :)

    Maar meer dat je er goed overna 'moet' denken of je ECHT wil stoppen :)
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het toch een beetje pijn doet om te stoppen, zou ik je toch aanraden om er nog eens goed over na te denken. Bij mijn eerste heb ik slechts een maand bv gegeven en dan opgegeven. Nu bij de tweede was het begin alweer moeilijk. Net wat jij zegt: om de twee uur drinken of vaker, lang aan de borst, moeilijk drinken soms, overproductie, borstontsteking, kloven... Ik was klaar om te stoppen op zeven weken. Maar ik had mezelf voorgekomen om nog twee weken verder te spartelen. Tot na zijn eerste prikjes.

    En ergens rond acht weken werd alles opeens zoveel makkelijker. Baby dronk plots efficiënter. Geen kloven meer. Meer structuur vanzelf.

    Zoon wordt volgende week 1 jaar en krijgt nog steeds bv. En jongens, dat is zo makkelijk. Veel makkelijker dan flesjes. Ik heb zelfs een tijdje gekolfd op het werk, iets dat ik nooit ging doen!

    Ik wil je écht niet pushen. Als je wil stoppen, dan mag dat. Niets mis met kv. Zoontje krijgt het ook af en toe, want nu ben ik te lui om te kolven. Maar ik bespeur twijfel in je post, en dus wou ik je even een hart onder de riem steken. Want het wordt waarschijnlijk heel binnenkort makkelijk.

    Maar anders: ja, best wat minder kv. En HA is lichter verteerbaar, dus wellicht een aanrader.
     
    Biny vindt dit leuk.
  12. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ohh nee dat weet ik zo voelde dat ook helemaal niet hoor!:D we mogen gewoon ook trots zijn op onszelf dat is wat ik wilde zeggen. Het is gewoon een fase die je dan ineens gaat afsluiten voor je gevoel en dat is denk ik nooit echt leuk, zelfs niet als ze ouder zijn en je stopt
     
  13. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Ik denk dat er altijd een lichte twijfel is omdat het toch iets is wat je dan gaan afsluiten en je gevoel zich afvraagt of je er goed aan doet. Je wilt altijd het allerbeste. De keus is altijd makkelijker als ze ouder zijn en je stopt maar moeilijk blijft het denk ik altijd wel. Vooral omdat ik niet had verwacht dat ik bv ging geven, en ik zie mn zoontje zo hard groeien. Hij woog bij zijn geboorte 2200 gram en het is nu al een ventje van 4600 gram, dan denk ik zo dat heb ik ff gedaan met mn powerfood hihi. Dat voelt gewoon goed, en dan is de twijfel er wel ja of dat kv datzelfde gaat geven aan hem.

    Voor mijn gevoel is het ook wel goed zo. Als ik meerdere dingen ga afwegen, zoals straks weer werken en niet meer afhankelijk willen zijn of kunnen van tijden en kolven, vind ik het goed om langzaam af te bouwen. Spontaan ergens heen kunnen zonder eerst even te kolven, maar gewoon zn voeding in een flesje mee. Het geeft wel rust denk ik.
    Maar.. het blijft lastig. Moedergevoel he;)

    Gelukkig is het niet dat je van de een op andere dag stopt, dus kun je er zelf ook aan wennen.
    Thanks voor de tip van ha. Dat hoorde ik gister ook, en heb het in huis gehaald. Het zou ook beter zijn voor de ontlasting ivm overgang en bootst het meeste bv na. Morgen ga ik er waarschijnlijk mee beginnen. Maar wel eerst met 30 cc:)

    Dankje voor je lieve woorden.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Over je vraag of kV hetzelfde gaat doen voor je zoontje als de bv...

    Nee ik denk het niet, mijn middelste groeide heeeeeel goed op de bv en nadat ik ben overgestapt ging dat toch echt minder snel...

    Nu bij de 3e heeft het 2 weken geduurd voor ze weer op haar geboortegewicht zat, 4 dagen geen gram aangekomen...

    Ik ben ervan overtuigd dat als ik bv had gegeven dit allemaal een stuk sneller was gegaan...

    Dus nee ik denk niet dat kV hetzelfde doet
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is inderdaad een feit dat kinderen op bv in het begin veel harder groeien dan met kv. Daarom krijgen bv mama's ook vaker onder hun voeten omdat hun baby's te snel stijgen op de binnenlandse curves (die geen rekening houden met bv). Nadien trekt dat bij.

    Bovendien krijgen bv baby's tot zeker zes maand nog afweerstoffen mee van hun mama, dus zijn ze over het algemeen minder vaak ziek dan.

    Dus nee, fv doet niet hetzelfde als bv. Maar het is wel een goed alternatief voor wie geen bv kan of wil geven.
     
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw



    Dat zeker :)
     

Deel Deze Pagina