Stappen ondernemen of niet

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door newlywed2010, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. newlywed2010

    newlywed2010 Actief lid

    26 jul 2010
    483
    81
    28
    NULL
    NULL
    Hi allemaal,

    Ik zal proberen in het kort mijn verhaal te vertellen;

    In januari 2016 met de pil gestopt. In juli 2016 zwanger geworden, maar bbz aan de rechterkant. Met 8 weken zwanger een eileiderbesparende operatie gehad. Ik heb na de operatie drie maanden lang gevloeid en was pas weer in december een beetje boven jan.
    In januari dit jaar weer zwanger, maar onopgemerkt. Na een 'normale' menstruatie, wat achteraf geen normale menstruatie bleek, met weer pijn aan de rechterkant van mijn buik naar het ziekenhuis gegaan. Daar bleek ik een verhoogd HCG te hebben en dus weer zwanger. Maar weer niet goed. Deze 'bbz' of 'miskraam' is uit zichzelf opgelost. Ik heb hier wel een maand lang buikpijn van gehad.
    Ik heb toen een second opinion aangevraagd in het UMC voor een schuimecho van de eileiders. Deze waren in perfecte conditie en de gyn deed het dan ook af als 'pech'.

    We zijn nu weer een half jaar verder en tot dusver nog niet zwanger. Het voelt ergens niet goed. Het voelt als een soort russische roulette met mijn lichaam. De kans is groot op weer een bbz, maar ik krijg ook te horen van de gyn 'je laat je eileider toch niet opereren als deze goed doorgankelijk is?'
    Maar ik denk dan.. ik heb dit nu wel twee keer meegemaakt. Ik ben 34 jaar. En ik heb de ziekte van Crohn. Dat is allemaal 'gedoe' in mijn buik.
    Maar ondertussen heeft niemand een antwoord en niemand zegt ook wat ik moet doen. Rechter eileider 'zomaar' verwijderen? Gewoon weer zwanger worden en 'hopen' dat het nu wel goed zit? IVF?

    Ik hoop dat er hier iemand is die zich in mijn verhalen herkent of een goed advies voor me heeft. Ik post hier omdat ik pas in september terecht kan bij mijn nieuwe gyn vanwege vakantie van haar.

    En dan laat ik nog het emotionele aspect achterwege. Ik ben de laatste tijd met vlagen erg verdrietig en moet mijzelf dan echt herpakken. Om mij heen is ook echt IEDEREEN zwanger. Dat is natuurlijk overdreven, maar dat lijkt nu wel zo. Alles komt zo hard binnen, ik had nooit verwacht dat het zo zwaar zo zijn om daarmee te dealen.
     
  2. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik heb geen advies of tips maar wil wel even reageren.

    Wat rot dat het tot nu toe nog niet gelukt is en het 2 keer mis gegaan is.
    Heb je al wel onderzoeken gehad?
    Begrijp dat je wel een normale cyclus heb?
    Snap niet zo goed dat de artsen tot nu toe nog geen actie ondernemen want je bent 'al' 34 maar hebt ook de ziekte van crohn.

    Kan je ziekte hierbij meespelen denk je?

    Het is zo frustrerend als het niet lukken wil..
     
  3. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    #3 Nellie4, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    @newlywed2010 wat een vervelende ervaring heb jij met zwanger zijn zeg. Ik ben natuurlijk geen dokter, maar dit is wat mijn gezonde verstand zegt.
    Over de tweede zwangerschap zeg je 'deze bbz of miskraam is vanzelf opgelost' is dat jouw interpretatie of zijn dat de woorden van de arts? Een bbz is volgens mij van zo'n ernstige aard dat dat nooit uit zichzelf opgelost wordt maar altijd met een operatie gepaard gaat. Het lijkt me dan dat dit een 'gewone' miskraam is geweest. Als je een eileider echo hebt gehad, dan heb je misschien ook een hysteroscopie gehad? Als beide ok zijn en ook jouw hsg weer netjes 0 is. Dan lijkt me dat alles weer in orde is.
    Als je 34 bent dan kan het even duren voordat je zwanger bent. Je bent al 2x spontaan zwanger geworden, dus ivf zal denk ik niet aan de orde zijn. Daarnaast is jouw probleem met miskramen daarmee ook niet opgelost.
    Ik heb wel eens gehoord dat vrouwen met meerdere miskramen ook bepaalde onderzoeken krijgen, maar daar heb ik geen ervaring mee, weet ook niet of dat al na twee miskramen is. Ik begrijp jouw frustratie heel goed, maar het is heel goed mogelijk dat je gewoon dikke pech hebt zoals de gynaecoloog zegt. En het is gewoon een feit dat na je 30ste het zwanger worden en blijven moeilijker wordt. helaas heb ik daar wel ervaring mee.
    Ik wil je heel veel succes wensen en hou de moed erin.
     
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Even 1 kleine opmerking, een bbz kan wel echt vanzelf 'oplossen'/een miskraam worden o.i.d. Toevallig is mijn schoonzus er net aan geopereerd maar die heeft ook een aantal weken (onder strenge controles) moeten wachten of het niet door het lichaam zelf opgelost werd. Dat is namelijk het gunstigst uiteindelijk hadden ze haar verteld. Neem aan dat ze niet voor niks haar zo hebben laten rondlopen.
     

Deel Deze Pagina