Wie tips tegen plassend katertje!

Discussie in 'De lounge' gestart door marielle82, 2 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marielle82

    marielle82 Bekend lid

    15 feb 2008
    615
    0
    0
    Onze poes heeft in mei gejongd.
    Ze kreeg 2 katertjes,waarvan er 1 weggedaan is.
    Inmiddels is zowel moeder als zoon geholpen.
    Alleen het katertje blijft in huis plassen:x.
    Wij dachten dat het na de castratie wel over zou zijn...maar helaas.
    Het is zo smerig. We hebben vloerbedekking,(hoogpolig).
    Onze dochter van 15mnd kruipt er dan ook geregeld overheen:$.
    Brrr.
    Hoe kom ik hier vanaf?
    Het is een schat van een kater,wegdoen doen we hem niet.
    We hebben met alcohol geprobeerd, wasmiddel, apparaat gehuurd om de hele vloerbedekking in te spuiten, toiletspray, zn snoet erin gedaan,op de bak gezet,naar buiten gegooid......................
    ....................

    Wie weet raad???????????????
     
  2. Ennas86

    Ennas86 VIP lid

    19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    oh, wat ontzettend vervelend! Ik lees even mee, want wij hebben een poes, die regelmatig ergens inplast....
     
  3. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ok hier kunnen heel veel oplossingen voor zijn en helaas is niet 1 van die oplossingen zeker :s
    Ten eerste eigenlijk de vraag: hoe lang geleden is hij geholpen?
    Want het sproeien kan nog 6 maanden na het helpen plaatsvinden omdat het zo lang duurt voor de hormonen zijn lijfje uit zijn
    Ten tweede: is het echt plassen of is het sproeien?
    Want sproeien is hormonaal en doen ze om af te bakenen
    Plassen is een lichamelijk probleem

    Ik wacht even je antwoorden af voor ik verder praat, anders moet ik 100 oplossingen geven die misschien niet van toepassing zijn ;)
    Trouwens nooit gedacht dat ik op dit forum nog eens van pas kon zijn met mijn opleiding hahaha
     
  4. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    denk dat je de vloerbedekking eruit moet halen aangezien je die zeiklucht er nooit meer uitkrijgt en de kat er altijd weer gaat plassen... ik zou laminaat nemen of zeil... kan je alles gewoon opdweilen zonder dat die vieze lucht erin trekt en dan de kat naar buiten zetten als hij dat doet.. heb zelf ooit een kat gehad die waagde zich er ook aan om in huis te plassen ineens en ik heb hem met zn snoet erin gedaan en naar buiten gezet... heeft hij nooit weer gedaan! wel zielig misschien maarja dat vieze gepis in huis is echt TE ranzig...
     
  5. marielle82

    marielle82 Bekend lid

    15 feb 2008
    615
    0
    0
    Takhen-->Het is nog geen 6 maanden geleden, maar het is wel plassen,want in de kattebak is niets te vinden.
    Ben benieuwd naar je oplossingen!
    Met onze poes hebben we nooit problemen gehad,echt een heerlijk beest.

    Mora27--> tja, ik vermoed dat dat er van gaat komen,want oh,het is zo smerig!
    Het vervelende is dat ik het nooit ziet. En dat moet je gelijk doen en niet meer na een uur...

    Gebeurt ook dat ik hem mee naar buiten neemt,om hem buiten alles te laten doen,ondertussen doe ik de dieren buiten verzorgen.
    Wat gebeurt er... Meneer is binnen en gaat vervolgens ........
    grrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
     
  6. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden

    Helaas mora, dit is geen zekere oplossing
    Dit soort problemen moeten bij de oorzaak worden aangepakt en helaas is dit vaak niet 123 te vinden :S
     
  7. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden

    Ok nou de makkelijkste plek om te beginnen is het veranderen van je kattenbak korrels
    Veel katten hebben een specifieke voorkeur voor de korrels
    Grove korrels kunnen pijn doen aan hun voetzooltjes bijvoorbeeld
    Mijn eigen kat bijvoorbeeld weigert op een bak te gaan met grove korrels (en piste dus ook door het hele huis)
    Probeer eens fijnere korrels als je nu grof gebruikt
    Of als je nu klei gebruikt, probeer dan houtkorrels
    Dit moet je wel een weekje per soort proberen maar meestal merk je heel snel verschil

    Ik weet niet hoe vaak je de bak schoonmaakt maar probeer anders ook om het wat vaker te doen
    Aangezien hij alleen er buiten plast en niet poept, is het volgens mij geen echt zindelijkheids probleem
    Meer een probleem met de bak zelf of zijn blaas oid
    Dus wat ik zelf ook zou aanraden, naast het veranderen van korrels, is de urine opvangen en naar de dierenarts brengen
    Die kunnen dan testen voor een blaasontsteking
    Veel katten krijgen deze na castratie of sterilisatie

    Ik hoop dat het hiermee opgelost is
    Mocht het niet lukken, stuur me dan een berichtje en ik geef andere oplossingen :)
    Maar dit zijn de makkelijkste :)
     
  8. Pure

    Pure Niet meer actief

    Heb je hem al laten onderzoeken bij de dierenarts? Misschien is er wel een medische oorzaak?
     
  9. Marijke1982

    Marijke1982 Niet meer actief

    Hier hielp het om idd van kattenbakkorrels te wisselen. Wij hebben ook een kater, en ineens ging hij in huis plassen (niet heel vaak, maar wel vervelend). Nu is het over. Laatst deed hij het nog 1 keer, maar toen was de kattenbak ook wel iets te laat geleegd dus dat is dan wel logisch.
     
  10. klingel

    klingel VIP lid

    15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ik zou denken aan misschien iets van nierstenen.
    dan gaan ze ook vaak anders, en elders, plassen.

    zeker even naar de DA gaan!

    ook de tip van tahken vind ik een goede: andere korrels en de bak desnoods dagelijks verversen.

    is er sprake van stress misschien?
    wat zielig trouwens dat andere katertje is weggelopen :(

    succes!
     
  11. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Hier hebben wij ook dat probleem (gehad). Alleen was onze kat al ouder (1,5 jaar). Bij hem kwam het puur door de stress van de verhuizing, baby en een nieuwe kitten (arm beestje :(). Ik heb toen ook de dierenarts opgebeld, en de assistente gaf mij de tip, om de plekken waar hij geplast had schoon te maken met groene zeep. Met andere schoonmaakmiddelen vooral die sterk zijn van geur, heeft hij de drang om er juist over heen te plassen om zijn geur weer naar boven te halen. Terwijl groene zeep de boel neutraliseerd.
    Ik zal sowieso even de dierenarts bellen en een plasje inleveren. Onze dierenarts heeft hier speciale korrels voor, die je in de kattenbak doet en dan kun je dat er zo uitscheppen zodat zij de urine kunnen onderzoeken. Ik zal er echt niet te lang mee wachten, want misschien is het dus wel iets lichamelijks.
     
  12. Zina

    Zina Niet meer actief

    Mijn moeder heeft 13 katten, zelf hebben wij ermaar 2.

    De volgende dingen zouden het kunnen zijn en wat je er aan kan doen:

    1. Nierstenen. Hierdoor hebben katten veel pijn en kunnen ze gaan sproeien. Hiervoor bestaan medicijnen.
    2. De kat is boos. Is er misschien iets wat verandert is in huis?
    Bijv. dat er meer ruzie is, of een extra huisdier, of iemandt die uit huis is gegaan? Hiervoor zijn middeltjes op natuurlijke basis (bijv. bach therapie ect.) of kalmeringsmiddelen (dierenarts)
    3. Hij kan niet met zijn moeder overweg. Dit zal dan nooit wennen en dan kan de poes toch beter weg. (liever niet natuurlijk)
    4. Je hebt een sterke luchtverfrisser in huis. Dit vindt de kat vies. Hierdoor sproeit hij. Er zijn speciale luchtverfrissers voor katten. Deze geven een harmonieuze geur af die wij niet ruiken.

    Overigens raad ik je af om de neus van de kat in de plas te drukken, dit kan ernstige schade aanbrengen aan zijn reukorgaan.

    hoop dat je er wat mee kan!
    groetjes Zina
     
  13. Poohbeer2

    Poohbeer2 Fanatiek lid

    17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Onze kater heeft dat ook een tijd gedaan, alleen bleek bij hem dat hij blaasgruis had en er daardoor niks aan kon doen. Misschien is dat ook wel het geval bij jou kater. Bel anders eens de dierenarts of breng urine langs. Bij de dierenarts zijn plastic korrels te koop. Die gooi je i.p.v. het kattengrind in de kattenbak. Deze nemen geen vocht op en zo kun je de urine makkelijk opnemen met een pipet en langs brengen. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar als een kater sproeit, dan doen ze dat meestal hoog, dus tegen de muur of meubels.
     
  14. Skye

    Skye Niet meer actief

    Ik werk bij een dierenarts en daar hoor je vaak van dit soort problemen en 9 van de 10 keer is er gewoon geen oorzaak bekend. Medisch gezien dan he!

    Je zou eens naar Feliway moeten vragen bij je DA. Dat is een feromonen verdamper die je in het stopcontact doet en die verspreid dan de feromonen die katten zelf ook uitscheiden om zich happy te voelen zeg maar.

    Geeft over het algemeen erg goede resultaten!
     
  15. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #15 luckybird, 2 jan 2010
    Laatst bewerkt: 2 jan 2010
    ow dat is zo vervelend!! en die geur....

    de tip bij sproeien:
    Wat bij ons echt super hielp is precies op de plek waar hij het doet structureel veel peper (zwarte fijngemalen uit zo'n strooibusje) te strooien. Hij komt namelijk terug op steeds dezelfde pisplaatsen en gaat daar dan ruiken en dan vergeet ie die peper nooit meer (niezen en wegrennen).

    echt even een tijd goed vol blijven houden (oude wegstofzuigen en steeds nieuwe erop strooien, alleen op zn pisplekken) heeft bij ons gewerkt. Het was echt afbakenen van territorium, vandaar dat vaak alleen mannetjes dat doen. Daarna nooit meer last van gehad, maar je moet het echt even een tijd volhouden.
     
  16. Skye

    Skye Niet meer actief


    Het is geen sproeien zei ze al.
     
  17. takhen

    takhen Fanatiek lid

    13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik denk eigenlijk ook niet dat het nierstenen of blaasgruis zal zijn hoor
    Omdat het nog een heel jong katje is en die dingen gebeuren meestal bij wat oudere katten
    Een blaasontsteking is dan veel logischer
    Maar idd urine laten controleren kan nooit kwaad
    Maar waarschijnlijk ligt het niet lichamelijk maar meer "geestelijk" dus idd hormonen, verkeerde korrels oid
     
  18. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    als hij het op 1 plek blijft doen, zilverfolie neerleggen, katten hebben daar een hekel aan (die van ons weer niet) vooral om erop te plassen
     
  19. Sharon20

    Sharon20 Fanatiek lid

    19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    poept hij wel gewoon in de kattenbak? of gaat hij echt nooit in de kattenbak?
     
  20. luckybird

    luckybird Fanatiek lid

    2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij dacht ze dat, maar niet zeker van, maar dat laten we Marielle lekker zelf bepalen, vind je niet?

    Hoop dat je wat hebt aan de tips Marielle! (of misschien iemand anders die er wat mee kan)
     

Deel Deze Pagina