Steeds minder motivatie om te werken na zwangerschapsverlof.

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Blijdorp, 10 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oh meiden ik heb net in mijn arbeidsvoorwaarden wat leuks ontdekt: ouderschapsverlof wordt de eerste helft 75% doorbetaald. Dus ik zat te juichen :) Blijkt alleen dat als je binnen een jaar na het starten ervan uit dienst gaat, dat je het terug moet betalen! :( Heb die extra uitbetaling nu maar op een spaarrekening gestort...

    Gister was een moeilijke dag thuis met de kleine en dan ben ik wel blij dat ik een paar dagen per week werk. Donderdag was een moeilijke dag op mijn werk en dan ben ik weer blij dat ik er maar weinig heen hoef...
    Blijft een lastige balans dit.
     
  2. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Herkenbaar hoor, die balans. Maar ik denk dat te maken heeft met verwachtingen. Aan beide keuzes zitten nadelen, of mindere momenten. Het is niet altijd feest. Je kunt natuurlijk wel ontdekken wat je net iets vaker feest geeft :rolleyes:

    Verstandig van je spaarrekening. Dan heb je iig in eigen hand dat wanneer je stopt, het gewoon terug betaald.
     
    tuc vindt dit leuk.
  3. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ging niet met tegenzin naar m'n werk. Ik heb thuis moederen meer dan een jaar gedaan, is niet aan mij besteed. Maar de eerste tijd stonden mijn kinderen op plaats 1, 2 en 3. Ik deed m'n werk maar niet met zoveel inzet als daarvoor. Beetje meer automatische piloot. Extra werkgroepen en moeilijkere opdrachten/ klanten liet ik lekker liggen voor ambitieuze collega's die daar wel zin in hadden. En dat beviel me prima. Ik was me er heel bewust van dat dit even geen carrière tijd was voor mij en dat m'n prioriteiten thuis lagen. En ik had ook wel het idee dat dat tijdelijk zou zijn. En dat was het ook. Ik heb ook altijd voor ogen gehouden dat op den duur de jongste ook naar school gaat. En wat moet je al die tijd dan gaan doen?

    En toen ging ik scheiden en was ik blij dat ik een baan had. Nu zit de jongste ook op school en vind het prima om te gaan werken. Dus het was inderdaad tijdelijk.
     
    Hopsatee en Blijdorp vinden dit leuk.
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @iMoeder Ik merk ook dat thuis moederen toch niks voor me is. De motivatie voor mn werk begint langzaam terug te keren, helaas ook door de enorme drukte ervan haha. We zijn met 1 fulltime collega en ik (3 dagen) terwijl er werk is voor 4 fulltimers o_O
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    @Blijdorp goed geregeld alsnog, want mijn man is ook docent en heeft 50% doorbetaald.

    Bij mijn werkgever is het alleen onbetaald, beetje jammer maar goed het is mooi dat het kan. Maar die mogelijkheid hou ik maar even achter de hand.

    Ik ben van 40 naar 32 uur gegaan na de geboorte van mijn dochter. Ik heb het geluk dat ik in de ICT werk, dus ik ga drie dagen naar kantoor en werk nog twee dagdelen vanuit huis die ik grotendeels over de dag kan verspreiden (dr ochtendtuk wordt zeer gewaardeerd!)

    Als ik minder zou werken dan zou bij mij de motivatie wel achteruit gaan. Je mist te veel ontwikkelingen om bij te blijven.

    Dit is voor mij precies de ideale mix. Nu mn man nog wat aan t huishouden mee laten werken, dan werd t geheel wat idealer.
     
  6. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ja de eerste helft is zeker goed geregeld. De tweede helft is ook onbetaald hoor dus moeten we ff kijken hoe dat werkt. Ik werkte hiervoor ook in de ICT en mis het flexibele daarvan wel echt enorm haha. Zit helaas niet in regulier onderwijs dus heb de gewone 4 weken vakantie per jaar. Ben wel aan het kijken of overstappen naar regulier onderwijs mogelijk is in de toekomst. Lijkt me leuk en praktisch wanneer de kleine naar school gaat.

    Merk wel dat de motivatie langzaam weer terugkeert gelukkig. Ik vond de 36 u niet te doen. Werk er nu 27 en dat is wel prima.
     
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Herkenbaar... ik werk nog 4 dagen maar soms voelt het heel naar om zoveel te werken.. ik zou geen thuisblijfmoeder willen zijn, maar 2 daagjes in de week zou ik fijn vinden... helaas is dat niet realistisch, aangezien we ook nog een beetje leuk willen leven.
    Nu voel i me gelukkig niet altijd zo, soms vind het ook heerlijk om van huis weg te zijn.
     
    Blijdorp en Hopsatee vinden dit leuk.
  8. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn zoontje was ruim 2 toen ik weer ben begonnen met werken bij een werkgever, vind het nu hartstikke leuk om te doen ( 3 daagjes 26u) ik ben ook heel blij om op donderdag mijn laatste dag te hebben en dan dinsdag pas weer te hoeven beginnen. Had er eerder niet aan moeten denken, vond het vreselijk om hem ergens anders heen te moeten brengen.

    Fijn dat de motivatie weer wat terug komt @Blijdorp !
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  9. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    @Blijdorp
    De eerste helft is betaald ouderschapsverlof. De tweede helft is onbetaald ouderschapsverlof. Als je binnen zoveel maanden na de opname van betaald ouderschapsverlof je contracturen verlaagd of ontslag op eigen verzoek neemt, ontstaat er een terugbetalingsplicht. Die terugbetalingsplicht is er (hoogstwaarschijnlijk) niet wanneer je na het betaalde gedeelte eerst nog (minimaal 3 maanden) onbetaald ouderschapsverlof opneemt. Controleer dat even goed in je contract/cao want dan zou je de terugbetalingsplicht op die manier prima kunnen weglaten.
     
  10. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    De eerste helft is bij mij voor 75% doorbetaald, de tweede helft is onbetaald. Als ik ontslag neem binnen een jaar na de eerste helft of ontslagen wordt (voor iets verwijtbaars) dan moet ik die 75% terugbetalen.
    Over contractverlaging staat niks in mn cao maar die zou sowieso pas aan het eind van het onbetaalde verlof zijn.
     
  11. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ook al is het maar 75% doorbetaald, dat heet betaald ouderschapsverlof. Ik krijg maar 50% doorbetaald.
    Maar als je bijvoorbeeld weet dat je over een maand of 4 ontslag wil nemen dan zou je het betaald verlof om kunnen zetten in onbetaald verlof 3 maanden voor je ontslag datum. Dan hoef je het eerste gedeelte betaald niet terug te betalen. Zo bedoelde ik het meer.

    Op mijn werk zet ik betaald ouderschapsverlof voor medewerkers wel eens met terug werkende kracht de laatste 3 maanden om in onbetaald ouderschapsverlof. Dan hoeven ze maar 3 maanden terug te betalen bij ontslag, ipv de hele periode.
     
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oh op die manier. Snap ik maar het is bij mij dus een jaar waarin ik geen ontslag kan nemen. Tenminste kan wel maar dan moet ik het terugbetalen. Kan wel mijn ouderschapsverlof omzetten in onbetaald inderdaad dat zou schelen als ik ontslag zou nemen.
    Gelukkig ben ik dat nu niet van plan :)
     
  13. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Wow een termijn van een jaar. Dat is wel heel lang! Nou gelukkig maar dat je (nog) geen ontslag wil nemen.
     
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ach ja t is een organisatie met veel regeltjes... Helaas pakken die meestal alleen gunstig uit voor de werkgever ;)
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zou nu niet direct ontslag nemen, maar begrijp ook dat je dat niet van plan bent;)
    Maar de komende tijd eens nadenken en uitzoeken voor jezelf wat je precies wil.

    Ik herken het gevoel heel erg. Toen ik zwanger was van de oudste werd ik ontslagen. Toen zij 1 was een baan gevonden, superleuk kdv met heel leuke collega's, maar toch bleef er iets knagen. Toen ze 3 was heb ik ontslag genomen, het gevoel wat ik had is nl niet minder geworden.
    Het is nog altijd de beste beslissing ooit.
    Een poosje helemaal TBM geweest, nu ben ik dat in principe nog, want ik ben altijd thuis, maar werk inmiddels al weer 5 jaar als gastouder.

    Dat financieel afhankelijke zie ik helemaal niet zo. Mijn man en ik runnen samen een huishouden, waarbij hij (het meeste) geld verdient en ik zorg voor al het andere reilen en zeilen.
    Ik kan niet zonder hem en hij niet zonder mij. Dat is een gelijkwaardige relatie in mijn ogen.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  16. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik herken het wel. Toen mijn oudste geboren werd ben ik van 32 naar 20 uur gegaan. Ik heb erg geworsteld met mijn positie, zowel op mijn werk waar je maar een halve week bent als met het moeder zijn wat ik naar mijn idee liet liggen door te werken. Dat heeft wle een jaar geduurd en ik ben nooit meer met zoveel plezier gaan werken als vòòr ik kinderen had.
    Toen mijn oudste naar de basisschool ging en het gewoon niet trok met schoolgaan/opvang etc. hebben we de knoop doorgehakt en ben ik teruggegaan naar 0-uren.
    Ideaal! Ik werk alleen als ML thuis is, die standaard 4x9 uur werkt en dus altijd een dag thuis is, en in het weekend. Gemiddeld 2 dagen per week. Wat een rust, geen geregel, gevlieg van en naar opvang. Loopt iets uit is een belletje naar huis voldoende en alles draait gewoon door.
    Nu doe ik mijn werk weer met heel veel plezier!
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  17. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik heb het terug betaald, omdat ik inderdaad na een jaar uit dienst ging. Ik nam acht uur per week op en eigenlijk viel het mij reuze mee wat ik terug moest betalen. Ik zou mij daardoor in ieder geval niet laten tegenhouden.

    Het heeft mij echt een jaar geduurd voordat ik mijn balans weer had gevonden. Ik herken het wel. Achteraf speelde het bij mij ook mee, dat ik mijn werk niet meer leuk vond. Zou dat bij jou ook nog een rol kunnen spelen? Ik voelde mij veel meer in balans toen ik een andere baan kreeg.

    Edit. Ik kreeg 25% doorbetaald en jij 75%. Dat maakt de rekensom natuurlijk wel anders.
     
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Heeft er zeker mee te maken dat ik mijn werk minder leuk vond. Heb nu een manier gevonden om het voor mezelf leuker te maken dus hopelijk denk ik er over een jaar nog zo over :)
     
  19. Treez

    Treez Niet meer actief

    Wat fijn voor je! Als je voor iets waar je geen plezier in hebt ook nog je kind moet wegbrengen, voelt dat niet goed. Ik kon mij daar beter overheen zetten toen ik nog geen kinderen had. Ik hoop ook dat je erover een jaar hetzelfde over denkt :thumup:
     
    Blijdorp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina