Sterilisatie tijdens keizersnede

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Catheny, 10 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catheny

    Catheny Actief lid

    1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik heb gelezen en gehoord dat ze na een keizersnede ter plekke ook een sterilisatie (dichtbranden eileiders) uit kunnen voeren.
    Heeft hier iemand ervaring mee?
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.602
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    #2 RoGiJuLi, 10 sep 2018
    Laatst bewerkt: 10 sep 2018
    Geen ervaring, maar mijn gyn stelde dat ook voor.
    Echter viel dat toen nogal rauw op mijn dak (hij opperde het tijdens een zw controle in de laatste weken).
    Ik heb er toen niet voor gekozen en laat het (hopelijk) binnenkort doen ;)
     
  3. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Nog geen ervaring mee maar staat voor mijn sectio binnenkort wel gepland!
     
  4. Catheny

    Catheny Actief lid

    1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik ga het over 3 weken aan mijn gyn voorleggen.
    Ik zou het fijn vinden als dit zou kunnen. Ik wil hierna geen kind meer en ik mag geen hormonen.
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Ligt aan je leeftijd en het aantal kinderen dat je hebt. Ben je bijvoorbeeld 35 en heb je 3 kinderen dan zal het geen probleem zijn. Ben je 23 en is dit je eerste dan zullen ze het niet doen.
     
  6. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Geen ervaring, maar na deze kindjes gaan ze het direct uitvoeren tijdens de keizersnee. was al vroeg besloten omdat het niet te laat gevraagd/geregeld mag worden in de zwangerschap.

    Maar het kan dus wel, maar zal uiteraard ook aan verschillende situaties liggen wanneer zr dit wel of niet doen?
     
  7. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Ik krijg als alles goed mag gaan in november mijn 3e keizersnede. Ik ben weleens benieuwd of ik deze optie de aankomende weken geopperd krijg. Zoja, dan vind ik het heel erg moeilijk. Ik zou dolgraag nog een 4e kindje willen maar dan wel met toestemming van mn gyn. De conditie van mn bm en littekenweefsel was erg goed na de 2e ks en heb al vaker gehoord dat artsen, mocht na de 3e ks nog steeds zo zijn, geen belemmering zien voor een 4e keizersnede. Maar dit is dus pas na het uitvoeren van de 3e ks te zeggen. Vind het echt een enorm dilemma.
     
  8. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik zit hier ook over te denken. Hoe gaat dit qua verzekering/kosten?
     
  9. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Alleen mag je tijdens de keizersnee dit niet beslissen of vlak er voor als het niet goed uitzien bijvoorbeeld! Dus zal het wel op tijd bespreken van hoe en wat!
     
  10. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.602
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Veelal wordt dit niet apart in rekening gebracht omdat het geen grote ingreep is en je ligt toch al open.
    Ze zullen dus vaak alleen de keizersnede indienen bij je zorgverzekering.
    Maar wellicht verschilt dat per zhuis, dus ff navragen bij je eigen zhuis ;)
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ga het bij de volgende controle eens vragen :)
     
  12. Bayja

    Bayja Lid

    20 mei 2014
    51
    7
    8
    Bij mij werden 2 opties door de gyn voorgesteld, met klipjes of branden/hechtingen. Klipjes worden wel gedeclareerd, dat ligt per verzekering verschillend of dit vergoed wordt.

    Ik krijg binnenkort een keizersnede en de gyn heeft ons enkele weken geleden bij het plannen gevraagd of we dit wilden, we hadden zelf al bedacht het te vragen dus gaat het bij mij gebeuren. Zij gaf ook aan dat we ten alle tijden nog kunnen bedenken en ze pas overgaan tot sterilisatie als de baby gezond ter wereld is gekomen.
     
  13. Catheny

    Catheny Actief lid

    1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik ben tegen die tijd 38 en het is mijn 2e kindje.
    Dit is mijn 6e zwangerschap en medisch gezien is het echt de laatste keer. Ik hoop echt dat ze het willen doen.
     
  14. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb dit ook met mijn gynaecoloog besproken en het was een heel voorzichtig ja met een heleboel maren.

    Het is niet gebeurd, ik had het geluk geen keizersnede nodig te hebben.

    Mocht je het wel willen, dan moet het echt goed doorgesproken zijn met de arts en dat meerdere keren, zodat de arts zeker is dat jij zeker bent van je keuze.

    Bij een spoedkeizersnede zijn ze nog veel huiveriger. Dat is vaak een medische noodsituatie waarbij het helaas helemaal niet zeker is op het moment van de operatie hoe het met de gezondheid van de baby (en moeder) zal gaan. Ze willen dan geen ingrepen bij de moeder uitvoeren die haar keuzemogelijkheden in de toekomst zullen beperken.
     
  15. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Mijn schoonzus had precies hetzelfde. Uiteindelijk heeft zij besloten om bij de derde keizersnee geen sterilisatie uit te voeren. Later bleek dat het littekenweefsel een vierde zwangerschap niet zou hinderen.
    Zij is kortgeleden bevallen van haar 4e kindje en bij die keizersnee hebben ze haar wel gesteriliseerd :)

    Ik begrijp dat het een heel moeilijke keuze voor je is, maar het kan dus wel :)
    Zeker als ze tot nu toe positief waren over het litteken, zou ik wachten met steriliseren.
     
  16. Catheny

    Catheny Actief lid

    1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Ik ben heel zeker van mijn zaak.
    Heb teveel meegemaakt en het is echt een wonder dat ik nu zwanger mag zijn.
    De 25e heb ik de 20 weken echo bij de gynaecoloog die mij al jaren begeleid en als dat allemaal goed is bespreek ik het zeker nog.
     
  17. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik heb tijdens mijn derde sectio aan de gynaecoloog gevraagd om goed te kijken naar de littekens in verband met een eventuele vierde baby. Niet dat we dat willen, maar mochten we ook weer voor reden out in situatie komen, dat ik zou weten of het veilig kon.

    Wat hij uiteindelijk heeft gedaan is na de sectio iets langer doen over het weer dichtmaken. Hij heeft in de baarmoeder eerst alle littekenrandjes weggesneden en daarna pas weer op mooie rechte randen gehecht. Ook heeft hij mij exact vertelt hoe de toestand van mijn baarmoeder was een dat staat in mijn dossier. Niet dat we een vierde willen maar mocht ik ooit per ongeluk zwanger worden hoeven we geen beslissingen nemen die we niet willen nemen alleen omdat het eventueel gevaar voor mij op zou leveren. Want dat doet het niet.

    Nu nog een keertje nadenken over sterilisatie maar ik ben wel blij met mijn spiraaltje dus nog geen haast.
     
  18. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Oke, heel erg bedankt voor je reactie. Wat een goed plan om hier voor de 3e ks al met de gyneacoloog over te hebben. Ik weet niet of de wens voor de 4e er is/komt maar ik ben nog geen 30 en ik denk dat het feit dat ik me niet enorm gestresst zou voelen mocht ik onverhoopt zwanger raken, al heel veel zou helpen.
     
  19. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb me er een tijdje geleden in verdiept omdat een keizersnede een reëele uitkomst van mijn tweede bevalling zou zijn. Hoe dan ook, de tweede zwangerschap was mijn laatste en er komt nooit meer een nieuwe baby.

    De gyn legde aan me uit dat in een zwangerschap alles gezwollen is en dat een sterilisatie dan mogelijk niet goed zou werken of meer complicaties zou geven. Ze snapte in mijn geval wel heel goed dat ik niet meer zwanger wilde worden dus daar lag het niet aan.

    Ik had gelukkig geen ks nodig maar er werd mij dus aangeraden om de sterilisatie een andere keer te doen
     
  20. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    De gynaecoloog had het aangeboden in een gesprek. Ik heb het niet gedaan ook al heb ik geen kinderwens meer. Ik dacht alleen: stel mijn zoontje wordt geboren tijdens de keizersnee en de gynaecoloog steriliseert mij gelijk en het gaat opeens na de geboorte niet goed met m'n zoontje en overlijd. Wat dan? Dan zou ik geen kinderen meer kunnen krijgen. Wel erg doemdenken van me hè, maar kreeg dat niet uit m'n hoofd.
     

Deel Deze Pagina