Sterilisatie vraagjes

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Meisje012, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje012

    Meisje012 Actief lid

    28 okt 2016
    214
    1
    18
    #1 Meisje012, 15 jun 2017
    Laatst bewerkt: 15 jun 2017
    Hallo dames,
    Ik ben benieuwd wie als vrouw zich heeft laten steriliseren?
    Hoe is het herstel geweest & hoe voel je je? Welke methode heb je ondergaan?
    Mocht je zomaar een sterilisatie ondergaan?
    Wat zijn de kosten? Kortom hoe gaat het in zijn werk.
    Ik heb allerlei folders gelezen etc maar ben benieuwd naar persoonlijke verhalen.

    Wij hebben 2 kindjes en het is goed zo! Ik had & heb nog steeds veel problemen met mijn bekken en kan niet nog een zwangerschap aan (lichamelijk). De pil en al zijn hormonen kan ik niet tegen. ik wordt enorm down en lusteloos. Kortom ik wil geen kunstmatige hormonen meer in mijn lijf.

    Ben benieuwd naar jullie verhalen.

    Bedankt alvast :)
     
  2. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Een sterilisatie voor een vrouw is ingrijpender dan voor een man. Mag ik vragen waarom de keuze bij jullie is gevallen voor jou en niet je man?
     
  3. Meisje012

    Meisje012 Actief lid

    28 okt 2016
    214
    1
    18
    Die keuze staat nog niet vast. We zijn beide kanten aan het onderzoeken
     
  4. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Misschien hebje hier iets aan.....wij hebben gekozen zonder enige twijfel voor mijn man. Ik had genoeg gedaan volgens hem,nu was het zijn beurt.


    Maar puur medisch is een vasectomie een ingreep en een sterilisatie een operatie?


    'Een vasectomie is veel eenvoudiger en veel goedkoper dan een sterilisatie bij de vrouw. Bovendien is de kans op een zwangerschap kleiner als de man zich heeft laten steriliseren dan als de vrouw zich heeft laten steriliseren. Hoewel de techniek van vrouwelijke sterilisatie de laatste jaren ook veel betrouwbaarder is geworden en het aantal ongewenste zwangerschappen nadien erg laag is geworden, kan men toch stellen dat de ingreep op zich complexer is, en dat het aantal zwangerschappen na tubaligatuur niet volledig nul is. De vasectomie biedt twee belangrijke voordelen op dit vlak. Aan de ene kant is een eenvoudige spermacontrole nadien mogelijk wat steeds toelaat om mathematisch absolute zekerheid te hebben over het welslagen van de ingreep. Mocht er toch een "mislukking zijn", dan wéét men het tenminste en kan men er iets aan doen. Ten tweede zijn de meeste vasectomieën gemakkelijk uitvoerbaar op ambulante basis onder lokale verdoving. Geen narcose, geen hospitalisatie.'
     
  5. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Oh en volgens mij is het bij de man ook stukken goedkoper.
     
  6. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja en als je googelt op de essure, dan kom je veel ellende tegen.
     
  7. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Als mijn man het niet had gedaan, had ik het ook niet gedaan. Dan had ik condooms gekocht totdat hij ze spuugzat was ;)
     
  8. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ik ben 9 jaar geleden gesteriliseerd dmv de Essure en ik heb er, in tegenstelling tot vele negatieve verhalen, geen last van en/of bijwerkingen van gehad. Ik ben dus een van de weinigen die hier positief over is.

    De kosten destijds waren ongeveer € 1.200 en hiervan kreeg ik het grootste gedeelte vergoed.

    Succes met het overdenken en het maken van een keuze.
     
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik heb me laten voorlichten bij gyn, ik wilde dat ook, maar uiteindelijk heb ik er vanaf gezien. Gyn vroeg heel kritisch naar mijn wens en vooral ook veel alternatieven benoemd. Kwam er op neer dat ze het liever niet doen, maar ze waren wel bereid als ik dat echt zou willen (36 jr, 3 kids). Heb veel informatie gekregen over de ingrepen (essure en de 'klassieke' sterilisatie via een buikoperatie) de voors en tegens, de risico's, en heb toen 2 weken bedenktijd gekregen.

    En toen heb ik me dus bedacht :rolleyes:...
    - ingreep was meer 'gedoe' en ingrijpender dan ik had gedacht, kans op complicaties was door mijn overgewicht iets groter dan normaal
    - kosten waren 1600 euro, mijn zorgverzekeraar zou daarvan 1200 euro betalen, dus zat voor mij ook best een prijskaartje aan, bovenop de consultkosten die ik sowieso al moest betalen (eigen risico). En dan ben ik aanvullend verzekerd.
    - kans op ongeplande zwangerschap was 1 op 1000 (vergelijkbaar dus met spiraal)

    Ik heb daarop een nieuwe koperspiraal laten zetten (geen gedoe, weinig kosten en dezelfde 'bescherming' als een sterilisatie).

    'Voorkeur' van gyn ging overigens uit naar sterilisatie van de man, dat is de meest betrouwbare vorm van anticonceptie.

    Veel succes met je keuze.
     
  10. Meisje012

    Meisje012 Actief lid

    28 okt 2016
    214
    1
    18
    Dan je wel voor je antwoorden!
     
  11. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik heb op 6 juli gesprek staan bij gynaecoloog
    Wij hebben 2 kindjes, en dat is prima.
    Geen derde, en ik wil verder geen hormonen meer uit AC. En condooms vind ik niks.
    Mijn man durft niet, dus ik ga. Ik weet dat het best een ingreep is, maar ik heb al een andere zwaardere operatie gehad.
     
    Meisje012 vindt dit leuk.
  12. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    ik was me ook aan het oriënteren maar als ik lees dat het net zo betrouwbaar is als een spiraal ben ik gelijk genezen,aangezien ik nu ook door mn spiraal heen zwanger ben geworden.
    wij hebben helaas niet veel nodig en zijn beide blijkbaar super vruchtbaar maar wil niet nog een oepsie erbij als deze geboren is :oops:

    mijn man durft niet al zijn hier de nodige discussies over want ik vind dat hij gewoon MOET als ik straks 3 zwangerschappen/bevallingen heb gedaan en al die ellende met hormonen

    ik begreep van mn vk dat je als vrouw zijnde het echt wilt ze het sws pas doen als je jongste een jaar is??klopt dit?
     
  13. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ik weet niet of dit voor nu geldt, maar toen ik mijzelf liet steriliseren was Maaike een half jaar oud.
     
  14. Belle8

    Belle8 Lid

    1 jul 2017
    77
    34
    18
    Mijn man heeft zich ook laten steriliseren en de ingreep is hem ontzettend meegevallen (al zag hij er niet erg tegenop, dat werkte vast ook mee, hij is niet zo'n pieperd). Het enige waar hij een beetje tegenop zag waren de verdovingsprikken en daar heeft hij weinig van gevoeld. De ingreep zelf niet van gevoeld en het herstel ging vlot. Twee dagen een beetje beurs gevoel in zijn zak en dat was het.
     
  15. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Hier precies zo. Mijn man heeft afgelopen donderdag de ingreep gehad en heeft er weinig tot geen last van.
     
  16. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben operatief gesteriliseerd. Ondanks dat de gyn ons in eerste instantie nog wel te jong vond voor definitieve maatregelen was ze het met ons eens dat vier kindjes waarvan een tweeling genoeg is. Ik ben tijdens de keizersnee gesteriliseerd, mn eileiders zijn geknipt of geklemd. Herstel was van de keizersnee. Wel heb ik nog veel buikpijn tijdens mn eisprong, eitje springt wel maar kan nergens heen. Kosten zon 1740 waarvan dik 1250 vergoed geloof ik. Weet niet zeker meer.
     
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb het laten doen twee jaar geleden.

    Ik ipv mijn man omdat ik erge hg had tijdens de zwangerschappen en ik een keer zwanger zijn echt niet zou overleven.

    Het heeft me erg veel geld gekost maar ik ben er nog steeds heel blij mee!

    Door de hg is mijn relatie met eten nog veel slechter geworden. Ook kon ik niet meer tegen de pil, ook daar werd ik misselijk van. Dit is het enige wat bij mij hielp!
     
  18. Twingia

    Twingia Fanatiek lid

    7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Ik ben aanvullend verzekerd en krijg 100% vergoed.
     

Deel Deze Pagina