voeden op vaste tijden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jikke, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jikke

    jikke Actief lid

    7 dec 2006
    427
    0
    0
    friesland
    Ik had deze vraag gisteren ook al gesteld, maar nu kijk ik en is hij gesloten, zonder dat ik antwoord heb gehad.

    Bij mijn oudste voedde ik 2 dagen na de bevalling op vaste tijden. Bij de andere 3 op verzoek, maar dat werkte hier een stuk minder goed dan op vaste tijden. Nu zou ik graag weer op vaste tijden willen voeden, maar je hoort overal dat je bij borstvoeding je op verzoek moet voeden omdat dat beter is. Klopt dit en is het beter dat je op verzoek voedt?

    Alvast bedankt voor het antwoord (hoop ik).
    Groetjes, Jikke
     
  2. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Alle topics hebben een slot zodat alleen jij en LK kunnen reageren (en ook de mods)

    Jullie kunnen er dus wel in antwoorden en het is dus niet nodig je vraag nog een keer te stellen ;)
     
  3. jikke

    jikke Actief lid

    7 dec 2006
    427
    0
    0
    friesland
    oeps, sorry, weer wat geleerd.
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Jikke,

    Nou dan zal ik snel een antwoord schrijven dan is het ook geen probleem meer. Zat zelf lange tijd zonder internet en telefoon, vandaar wat vertraging.

    Als ik je vraag kort samenvat dan vraag je of het erg is om op schema te voeden. Als je puur BV technisch kijkt dan is op verzoek (kwa productie) het beste. Maar je hoeft op verzoek niet alleen vanuit het oogpunt baby te zien. Voor BV heb je nog altijd 2 mensen nodig. Jij en je baby. Dus verzoek kan ook van 2 kanten komen.

    enerzijds is het goed om te reageren om signalen van je kindje. Anderzijds heb jij ook momenten waarop je graag wilt voeden (stuwing) of dat het slechter uitkomt (kinderen naar school) Daar kan jij dus ook in sturen.

    Als de voedingen goed verlopen kan een kindje best ver meegaan in jou schema. Na enige tijd zal zijn schema zich daar ook aan aanpassen. Want juist het schema van een jong gezin is best strak, zeker wanneer er kinderen naar school gaan. Ik heb zelf ervaren (en hoor ook van anderen) dat juist de volgende kinderen zo makkelijk meegaan in het bestaande patroon (slaapjes precies in de lunchtijd, voedingen niet op het moment dat je de deur uit moet, etc)

    Ik zou me niet te druk maken. Kijk naar de voedingssignalen en trek ook je eigen plan. Op gegeven moment weet je wanneer hij weer komt, als het met schooltijden net beter uitkomt om hem een half uurtje eerder te wekken. Nou dan lust hij ook echt wel een slokje.

    Een voordeel van samenspel is dat je wanneer hij echt meer behoefte heeft, en jij de tijd hebt om toe te geven aan de signalen, je extra kan aanleggen. Zo wordt er genoeg moelk aangeboden/gedronken. Dit is met een strak schema (alleen vanuit jou) iets lastiger. Als je dan bijvoorbeeld om de 4 uur voedt dan kan dat op een bepaald moment net iets te weinig zijn.

    Snap je het een beetje. Het is niet zo zwart wit. Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen bij jullie. Je hebt al veel ervaring, zowel met voeden als met kinderen. dat maakt het makkelijker.

    Succes (ook straks met de bevalling)

    Ilse
     
  5. jikke

    jikke Actief lid

    7 dec 2006
    427
    0
    0
    friesland
    dank je wel. het is me helemaal duidelijk nou.
    groetjes, jikke
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Gelukkig maar. Voor straks, als je vragen hebt dan weet je ons te vinde!

    Ilse
     

Deel Deze Pagina