Stoppen met opleiding?

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmayy, 24 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmayy

    Esmayy Lid

    24 sep 2018
    5
    10
    3
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb een hele heftige periode achter de rug (scheiding, geestelijke mishandeling van mijn zoon door mijn ex, heel veel naar gedoe tijdens de scheiding etc).
    Vlak voor die heftige periode ben ik begonnen met een opleiding, fulltime, dus de hele week.
    Ik heb 2 jonge kinderen in de basisschool leeftijd en ik ben nu bijna 2 jaar gescheiden. Na 1 jaar vond ik onverwacht mijn huidige vriend met wie ik heel gelukkig ben.

    Alleen nu is het zo dat hij dus een burnout heeft gekregen. Deze burnout is echt heel heftig en zit diep, hij zit nu bijna een jaar thuis en er is weinig veranderd. Gevolg van deze burnout is dat ik veel alleen moet doen. Hij helpt waar hij kan en doet eigenlijk voor zijn kunnen teveel, want het is te vermoeiend voor hem. Ik voel me daar enorm schuldig over. Hij doet het, maar hij kan het eigenlijk niet en ik heb heel erg het gevoel dat ik (en de kinderen) hem in de weg staan van zijn herstel.

    Ik loop nu momenteel 32 uur per week stage en ik sta de hele dag op mijn voeten. Ik loop/ren van hort naar her en ben de hele dag bezig met een kleine pauze. Ik werk in de zorg. Daarnaast moet ik elke dag een leerdoel hebben, verslagen maken en ook een paar grote stageopdrachten doen. Ik moet ook bepaalde handelingen aanleren en de manier van werken. Naast deze 32 uur ga ik 1 dag ook fulltime naar school. Ik ga elke dag om 04:30 mijn bed uit en ben pas rond 17:00 thuis, dan moet ik boodschappen doen, opruimen en eten koken. Mijn vriend haalt dan iets later de kinderen op en dan gaan we eten.

    Daarna ruimt hij op en ga ik de kinderen helpen douchen, omkleden en klaarmaken voor bed. Dan is het meestal 20:00 en kan ik eindelijk ff zitten. Maar dan wacht er eigenlijk nog huiswerk op me, wat ik dan vaak van vermoeidheid niet kan maken en uitstel tot later.

    Dit gaat nu ongeveer 1,5 jaar zo (met en zonder vriend) en ik ben op. Ik betrap mezelf erop dat ik zo vaak gedachten heb over wegrennen en dan te slapen tot 3 weken later. Gewoon even niks, niemand die me nodig heeft of wat van me wil.
    Ik tel de dagen af tot het weekend en heb soms letterlijk huilbuien van vermoeidheid als ik alleen al aan stage of school denk. Ik krijg overal pijn, migraine, rugpijn en mijn eetlust verdwijnt.

    Ik vind de opleiding echt super leuk en ook als ik aan het werk ben voel ik mijzelf op mijn plek. Alleen ik merk dat ik het niet meer begin te trekken. Mijn vriend MOET aan het einde van het jaar weer aan het werk, omdat hij anders gekort gaat worden op zijn inkomen. Hij moet beter worden, anders komen we niet meer rond, maar er zijn dingen die ik echt niet kan doen door mijn opleiding. Hij moet die nu doen. Wat zijn herstel dus tegengaat. Ik voel me daar enorm schuldig over.

    Daarnaast deal ik ook nog met problemen uit de tijd dat ik nog getrouwd was, mijn oudste heeft hier nog steeds last van, wat ook weer de nodige zorgen meebrengt. Hij gaat momenteel ook door een screening voor autisme klachten, net als mijn vriend die waarschijnlijk ook ADD heeft.

    Ik was altijd 24/7 thuis voor ze, ik voel me ook heel schuldig over het feit dat ik zoveel weg ben en er niet zoveel kan zijn voor ze als ik was.
    Wat zouden jullie doen? Stoppen of doorgaan? Ik heb startkwalificaties, ik hoef niet te werken nu om rond te komen. Maar ik wilde dit heel erg graag doen, ook omdat er met mijn vorige opleidingen weinig werk te vinden was. Dit is echt wat ik wilde doen en het voelt ook alsof ik mijn plek gevonden heb, maar met alles wat er nu speelt.....het is gewoon teveel. Alleen als ik dit nu stop, kan ik waarschijnlijk nooit meer deze opleiding doen.
    Ik voel me ook een aansteller omdat er zoveel vrouwen zijn die veel werken en die hebben ook een gezin.
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Is het mogelijk om je opleiding en stage over een langere periode uit te smeren, maar dan parttime?

    Want juist met je ervaringen met relaties zou ik alles eraan doen om op eigen benen te kunnen staan.
     
    femkes en Syane vinden dit leuk.
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Om te beginnen stel je je absoluut niet aan!
    Sterker nog, als je zo doorgaat steven je zelf ook af op een burnout: je hebt lichamelijke stressklachten en huilbuien van moeheid.
    Maar nu je vraag: moet je stoppen. Dat is altijd zo vreselijk lastig, want je vindt de opleiding en het werk zelf wel leuk als ik je goed begrijp, maar het is gewoon te veel allemaal.
    Zijn er mogelijkheden om de werkdruk te verminderen? Bijvoorbeeld minder uren op je stage, of langer over je opleiding doen? Of is er iemand die een dag in het weekend op je kinderen kan passen (elke week dus), zodat jij kunt bijtanken en je huiswerk kunt doen. Want uiteraard kom je daar niet aan toe na een werkdag en als je ook nog je kinderen hebt verzorgd, ik lig om 20 uur ook voor dood op de bank en ik denk alle moeders met mij.
     
  4. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Zou je je opleiding niet wat kunnen vertragen?

    Of bijvoorbeeld doorgaan met de opleiding, maar voorlopig 24 uur gaan werken?

    Je noemt dat er zaken zijn die je vriend nu moet doen, omdat jij het niet kan doen door je opleiding. Wat voor dingen zijn dat dan?

    Verder zijn er vast ook praktische zaken die tijd kunnen opleveren: laat de boodschappen thuisbezorgen, kinderen met vriendjes meerijden naar sport, oma een dagje oppassen....
     
  5. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Wat heftig zeg. Bestaat er geen deeltijd opleiding? Of zou je nu kunnen stoppen en over pak 'm beet een jaar of 2 het weer kunnen oppakken?

    Ik zou wel echt goed op jezelf letten. Wat niet gaat, dat gaat niet. Straks krijg je zelf ook een burnout en dat wil je echt niet in deze situatie. Sterkte en een hele dikke knuffel, het is niet makkelijk!
     
  6. Esmayy

    Esmayy Lid

    24 sep 2018
    5
    10
    3
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik denk niet dat het mogelijk is om de opleiding langer uit te smeren, er is een traject uitgesteld en daarin moet je dat halen. Het is fulltijd BOL opleiding.

    En @amdaa: Het is niet zo dat ik elke maand een ander ofzo heb hoor haha, ik ben heel lang samen geweest met mijn ex, en dit nu is ook heel stabiel. Maar ik snap wat je bedoeld, dat is ook een groot punt in mijn overweging, ik wil ook zelf werken en op mijn eigen benen kunnen staan.

    Ik heb hier niemand die op mijn kinderen kan letten, maar dat wil ik ook niet. Ik zie ze al zo weinig, ze zitten om 07:00 al bij de kinderopvang en mijn vriend haalt ze daar op rond 17:00-18:00. Ik voel me daar enorm kut over, want ze hebben me nodig.
    Ik probeer nu inderdaad de boodschappen te laten bezorgen, ik hoop dat dat gaat schelen, en ook maaltijden voor te bereiden zodat ik niet veel werk heb 's avonds. Mijn vriend doet huishoudelijke taken en hij brengt en haalt de kinderen. Maar met een burnout zo erg als hij heeft, is alles teveel. Dus dat ook...
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe is jullie netwerk?
    Kun je hulp inschakelen?

    En dan voor het huishouden en af en toe koken. Zodat jij je max op kinderen kunt richten.
    En proberen om stage parttime te doen?
     
  8. Esmayy

    Esmayy Lid

    24 sep 2018
    5
    10
    3
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nee eigenlijk niet, iedereen om mij heen heeft zijn eigen werk/problemen. Kortom, iedereen heeft het zelf druk.

    Dat al helemaal niet, mijn vriend probeert nu te koken af en toe, maar dat is hem al echt teveel. Dus doe ik het.

    Stage korter gaat ook niet lukken, alles is zo strak en precies ingedeeld dat ze dat niet willen. Vergt veel van hun planning om dat anders te gaan doen voor 1 stagiaire, en daarnaast, voor mij kunnen ze 10 anderen vinden die wel volgens hun planning kan en wil werken.
     
  9. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Hoeveel jaar moet je eigenlijk nog?
     
  10. Esmayy

    Esmayy Lid

    24 sep 2018
    5
    10
    3
    Vrouw
    Zuid-Holland
    2,5 jaar :(
     
  11. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zou toch bij je werkgever even om de tafel gaan zitten en overleggen waar je tegenaan loopt en of t misschien niet toch mogelijk is om 1 dag te minderen. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt, maar daarvoor moet je wel t gesprek aangaan. Juist omdat je aangeeft dat je het werk en de opleiding wel heel erg leuk vind.
    Die ene dag kan je misschien net even een stukje energie teruggeven zodat je t wel allemaal weer rond krijgt.

    Ook snap ik niet dat je zegt dat je zonder jouw werk rond komt, maar met minder inkomen van je vriend niet? Hij krijgt niet meteen helemaal geen salaris meer, maar een bepaald percentage niet meer als t goed is.
    Is hij er wel mee bezig met een psycholoog bijv om de burnout te boven te komen?
     
    Dubbelgeluk en Syane vinden dit leuk.
  12. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    In de zorg zijn ontzettend grote tekorten. Juist in die werkwoord is er vaak wel wat te regelen. Waarom onderzoek je niet of er BBL-opties zijn. Of, zoals al geopperd, de periode verlengen. Normaal gesproken kan daar veel in.
     
  13. klarinet

    klarinet Fanatiek lid

    23 apr 2007
    2.980
    131
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Mag ik vragen welk niveau je volgt en welke opleiding specifiek.

    Ik vindt de situatie zoals je nu schets niet haalbaar. Mijns inziens zul je echt actie moeten ondernemen anders ga je eraan onder door.

    Ik volg zelf ook een bbl opleiding. Ik heb het geluk maar 20 uur te werken en 1 dag naar school te gaan. Meer zou ik (met 3 kinderen) niet aangekund hebben.
    Ik doe zelf vig niveau 3, in 1 jaar. Ben doktersassistente van origine.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Even hele andere kant maar als jouw vriend al zo lang thuis zit met een burn-out is het dan niet eerder een depressie? En heeft hij momenteel hier behandeling voor en zo nee waarom niet want dit gaat niet zomaar over zeker als hij al zolang thuis is.
    Want zoals ik het lees als hij weer opknapt zou er dus geen probleem meer zijn?

    En idd ga eens met je opleiding om de tafel het zou heel jammer zijn om juist te stoppen toch.
     
    Ysabella en Syane vinden dit leuk.
  15. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Als je nu bol doet zou ik eens informeren naar de mogelijkheid voor BBL. Ik liep ook 32 uur stage en 1 dag school en school moest ik zelf betalen. Inmiddels doe ik nu de zelfde opleiding in BBL en krijg school vergoed en werk naast mijn schooldag nog maar 20 uur. Maar krijg wel alle uren betaald. Sterkte met je keuze!
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Nadat je uit een beroerde relatie bent gekomen, heb je nu iets waar jij blij van wordt en wat jou energie geeft. Ik zou er alles aan doen om de opleiding te voltooien, maar wel op basis van een andere invulling van uren, voor jezelf en voor je kinderen. Als jij nu stopt zit je samen thuis.

    Je hebt weinig tijd voor jezelf gehad voor je je nieuwe relatie kreeg, die ook niet eenvoudig verloopt en waarin jij je ook moet aanpassen, terwijl je uit een moeilijke relatie komt. Nu moet je niet alleen voor je kinderen zorgen, maar ook voor je vriend. Een belangrijke vraag is, wie zorgt er voor jou?

    Wat doet hij eraan om uit de burn out te komen, gaat hij naar therapie, is de huisarts betrokken?

    Ik zou in gesprek gaan met de opleiding en je werk om te kijken of het met minder uur kan. Op deze manier hou je het geen 2,5 jaar vol, ik zou alles op alles zetten om hetgeen wat voor jou belangrijk is te voltooien, maar niet ten koste van de kinderen. Het zou mooi zijn als je 2 middagen in de week thuis kunt zijn voor je kinderen.
     
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Maar wat zeggen de therapeuten van je man? Ik kan me voorstellen dat een beperkt aantal taken goed voor hem is. Van de hele dag in zn bed liggen wordt hij niet beter. En als hij nu een beetje huishouden en een uurtje (?) alleen met de kinderen niet aankan, vind ik dat zorgwekkend tav weer aan het werk moeten over 3 maanden.
    Het zou erg jammer zijn als jij nu moest stoppen. Ik zou ook zeggen, kijk of je kan gaan parttimen. Daarin is vaak meer mogelijk dan je denkt!
     
    Zusterke, Dubbelgeluk en Syane vinden dit leuk.
  18. Esmayy

    Esmayy Lid

    24 sep 2018
    5
    10
    3
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bedankt voor alle reacties lady's. Ik ben inmiddels met school in gesprek geweest en kan de opleiding gelukkig ook in deeltijd gaan doen! een pak van mijn hart, ik ben meteen omgezet. Mijn coach snapte het helemaal en ik kan nu een stapje terug doen en kan zo wat ademruimte creëren.

    mijn stageplek (werk met mensen met een meervoudige handicap nu) vond dit helemaal geen probleem.
     
    Anita1983, Ysabella, Leo85 en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Mooi zeg. Er is vaak veel meer mogelijk als je er maar samen over praat!
     
  20. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Wat ontzettend fijn voor je! Een hele opluchting. Ik wil je heel veel succes wensen en ook sterkte met alles!
     

Deel Deze Pagina