Stopzetten ouderschapsverlof tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Joolz, 29 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    #1 Joolz, 29 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2018
    Goedemorgen,

    Van 26 april tot 1 oktober 2016 had ik een WAZO uitkering gebaseerd op mijn contract van 40 uur. Sinds 1 oktober 2016 heb ik ouderschapsverlof en is mijn contract aangepast van 40 naar 32 uur. Ik werk 8 uur in plaats van mijn contracturen van 32 uur en neem dus 4 uur ouderschapsverlof op. Nu ga ik per 6 augustus 2018 met zwangerschapsverlof en ga ik mijn ouderschapsverlof stop zetten. Hoe wordt de WAZO uitkering nu berekend?

    Mvg
    Danielle
     
  2. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Ik werk 8 uur in plaats van mijn contracturen van 32 uur en neem dus 4 uur ouderschapsverlof op.

    Dit moet 28 uur zijn ipv 8 uur
     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Joolz,

    Je wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering (WAZO-uitkering) gaat worden, omdat je ouderschapsverlof hebt gehad.

    Bij het berekenen van het dagloon van de WAZO-uitkering kijken we niet naar je ouderschapsverlof. Je krijgt aansluitend aan het ouderschapsverlof een WAZO-uitkering en dan berekenen wij je dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  4. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Hallo Jantina,

    Bedankt voor de reactie. Tot zover was ik inderdaad gekomen maar wat betekent dat in mijn situatie? Ik lees tegenstrijdige berichten over een referte termijn van 78 weken, dan zou mijn uitkering wel gebaseerd worden op de uren met ouderschapsverlof, dus 28 uur.
    De berekening van het dagloon heb ik al meerdere keren bekeken maar is niet specifiek genoeg voor mijn situatie.

    En... hoe ga ik dat dan met mijn werkgever regelen? Want hij betaalt mij obv 28 uur en gaat niet zomaar 32 of 40 uur uit betalen.

    Met vriendelijke groet,
    Danielle
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hai Joolz,

    Ik begrijp dat je nog verduidelijking zoekt voor de berekening van je WAZO nu je ouderschapsverlof hebt. Ik beantwoord je vraag graag.

    We baseren de WAZO op het SV-loon dat je verdiende in de referteperiode. Dit is de periode die je bij de werkgever werkte voordat je met verlof gaat, met een maximum van een jaar (52 weken). Heb je doordat je ouderschapsverlof hebt opgenomen, een lager SV-loon gehad? Dan kijken we naar de loonperiode voor dat het ouderschapsverlof is ingegaan. Op deze periode baseren we dan de hoogte van de WAZO.
    Je kunt er voor kiezen om de WAZO direct aan jou uit te laten betalen. Dit geef je aan bij de aanvraag.
    Je kunt er ook voor kiezen om de werkgever de hoogte van de WAZO uitkering te laten ontvangen en deze aan jou uit te laten betalen. UWV betaalt de hoogte van de vastgestelde WAZO uitkering aan de werkgever.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  6. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Hallo Petra,

    Bedankt voor je reactie. Helaas hebben wij geen afdeling die personeelszaken doet op werk, daarom probeer ik het zo goed mogelijk zelf uit te zoeken. Sorry voor al mijn extra vragen :).

    De afgelopen 52 weken heb ik ouderschapsverlof gehad. Vanaf 1 oktober 2016 loopt dat. Tot 1 oktober 2016 had ik een WAZO uitkering ivm mijn 1e zwangerschap. Begrijp ik goed dat er dus gekeken wordt naar het SV loon van VOOR 1 oktober 2016?

    Groetjes,
    Danielle
     
  7. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Danielle,

    We beantwoorden de vragen hier graag, hoor. Dus vragen? Geen probleem ;)

    Bij de vaststelling van je WAZO laten we de periode van het ouderschapsverlof buiten beschouwing. Wij kijken dan naar de loonperiode voor de ingang van het ouderschapsverlof. In jouw geval is dat het dagloon van de vorige WAZO uitkering. Ik vraag voor je na of we dit dagloon nemen of het dagloon van de loonperiode voor de vorige WAZO uitkering.
    Zodra ik antwoord heb, komen we er op terug.

    Ik wens je fijne Paasdagen!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
    Joolz vindt dit leuk.
  8. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    #8 UWV, 30 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 4 apr 2018
    We wachten nog steeds op een antwoord.

    Met vriendelijke groet,

    Marthijn
    UWV Webcareteam
     
    Joolz vindt dit leuk.
  9. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Danielle,

    We hebben antwoord gekregen op je vraag over de bepaling van het dagloon in het geval van ouderschapsverlof. In geval van een lager inkomen door ouderschapsverlof in de referteperiode kijken we naar de periode voor het ouderschapsverlof, waarin er geen onbetaald ouderschapsverlof was.

    Als er sprake is van onbetaald ouderschapsverlof in de gehele referteperiode (52 weken) wordt de WAZO gebaseerd op loon dat je met de werkgever hebt afgesproken (dus exclusief ouderschapsverlof).

    Ik wens je een mooi weekend!

    Met vriendelijke groet,

    Petra UWV WebcareTeam
     
  10. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Bedankt Petra voor het uitzoeken!

    Ik heb een aanvullende vraag:
    Helaas heb ik te horen gekregen dat ik bekkeninstabiliteit heb en zodanig dat ik moet stoppen met werken of heel weinig uren moet gaan werken.
    De ziektewet uitkering, wordt deze op dezelfde manier berekend als de WAZO? Of wordt dan wel het ouderschapsverlof meegenomen in de berekening voor het dagloon?
    Maw wordt de ziektewet uitkering gebaseerd op de uren die ik nu werk (dus 28 uur met ouderschapsverlof) of de contracturen (32 uur)?
     
  11. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Danielle,

    Wat naar dat je nu minder of niet meer kunt werken.

    Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap, dan is de hoogte 100% van je dagloon. Dit dagloon wordt op dezelfde wijze berekend als de WAZO.

    Ik wens je een mooie week!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  12. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    Hoi Petra,

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Mijn werkgever heeft inmiddels mij voor 50% ziekgemeld bij het UWV.
    Moet hij daar zelf aangeven wat mijn contracturen zijn? Het is voor mij niet inzichtelijk wat hij aan vraagt. En als ik jouw antwoord goed lees, betekent het dat jullie een dagloon gebaseerd op meer uren gaan uitkeren dat ik werk. Dat zou betekenen dat mijn werkgever meer geld gaat ontvangen voor mij dan hij mij in salaris uit gaat betalen want mijn salaris blijft obv uren incl ouderschapsverlof. Dus 28 uur en geen 32 uur.
    Ik vind het een beetje gek om te beginnen hierover omdat ik me al bezwaard voel dat ik ziek ben.

    Maar zie ik dit goed?
     
  13. Joolz

    Joolz Actief lid

    1 jul 2015
    271
    18
    18
    En nog een vraag: in oktober 2016 ging mijn ouderschapsverlof in en heb ik afspraken gemaakt over mijn contract. Dus per 1 oktober ben ik van 40 naar 32 uur gegaan in contracturen en dan nog 4 uur ouderschapsverlof per week.
    Inmiddels ben ik in salaris om hoog gegaan per 1 januari 2018.
    Ik snap dan nog steeds niet helemaal hoe dan het dagloon berekend wordt. Obv van de afspraken voor mijn ouderschapsverlof, die begrijp ik. Maar daar was mijn salaris toen lager dan nu...
    Kan ik anders niet naar een UWV kantoor om dit te bespreken? Telefonisch krijg ik als ik bel nooit echt concrete antwoorden, blijft altijd een beetje vaag. Of hoe kan mijn werkgever dit nagaan?
     
  14. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Joolz,

    Ik begrijp dat de situatie net anders is. Zodat je nu wil weten hoe we je dagloon berekenen, in deze andere situatie.

    Aanvullende informatie over de berekening van het dagloon: Alleen als er sprake is van onbetaald ouderschapsverlof in de gehele referteperiode moet de dagloonberekening aan de hand van bij de werkgever opgevraagde gegevens plaatsvinden en wordt dit gebaseerd op het 'normaal overeengekomen loon'. We zullen in dat geval de gegevens opvragen bij je werkgever.
    Heb je na het lezen van deze informatie en de ontvangen beslissing over de uitkering nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Je kan dan vragen naar een uitleg door de behandelaar van de uitkering.

    Veel sterkte!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina