Structurele opvang afhouden...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door huggybird, 9 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    lastig....
    Ik heb een dochter van bijna 10 jaar, in het nieuwe schooljaar gaat ze naar groep 7.
    Ik werk normaal gesproken 5 ochtenden waarvan ik haar tot voor kort 3 keer, en mijn man 2 keer naar school bracht, en ik er altijd ben na schooltijd.
    Momenteel werk ik op maandag en dinsdag langer en komt T die middagen alleen naar huis, en de drie ochtenden dat ik haar bracht gaat ze alleen van huis en zelf naar school.
    Na de zomervakantie ben ik weer alle middagen thuis als mijn dochter uit school komt.
    (Dit even om een beeld te schetsen van hoe het bij ons thuis geregeld is)
    Nu heeft T een beste vriend, hij is al 10. Zijn moeder en ik kunnen ook goed met elkaar overweg en we vangen elkaars kinderen buiten de gewone speelafspraken incidenteel op als dat nodig is. Mijn dochter is wel eens daar als ik een studiedag heb bijvoorbeeld, en hij is in de vakanties vaak een dagje bij ons als zijn ouders moeten werken.
    Fijn geregeld allemaal.
    Het vriendje ging op maandag en donderdag en vrijdag naar de BSO, nu gaat hij opvrijdag na school naar zijn opa en oma.
    Nu gaf zijn moeder vorig jaar al aan dat hij de BSO niet meer zo leuk vindt, hij is bijna de oudste en ze hengelde er een beetje naar dat hij op de vrijdag misschien bij mij kon zijn.
    Ik heb aangegeven dat ik geen structurele opvang wil bieden en hij gaat nu naar opa en oma, maar ook dat vind hij niet leuk..... Ik heb nog aangegeven dat hij best eens mag komen spelen als opa en oma dat goed vinden, maar niet structureel.
    Nu begon moeder gisteren "zeg ben jij er al uit hoe je volgend schooljaar gaat werken?"
    Ik: "Eeeh gewoon vijf ochtenden..." Zij " ja want hij is nu echt de oudste op de BSO en hij wil niet meer, en ik wil het hem eigenlijk ook niet meer aan doen...... en als hij nou op vrijdag bij opa en oma is, en zijn zus (12jaar) op donderdag een korte dag heeft is hij niet alleen of hoeft hij alleen wat te drinken bij opa en oma.... Dan zit ik alleen nog met de maandag.....bla blablablabla"
    Ze vroeg me niet of ik hem elke maandag wil opvangen maar hengelde er naar mijn idee wel naar.....
    Voor mijn gevoel moet ik nu weer aangeven dat ik geen structurele opvang wil bieden.

    Een bijkomende reden is dat wij moeders nogal verschillen in opvoeding, ik ben heel duidelijk, naar mijn dochter, maar ook naar vriendjes en vriendinnetjes.
    Dit jongetje is dit niet gewend, hij zet een zeurstemmetje op en trekt een pruillip of gaat zelfs huilen en krijgt zo alles voor elkaar bij zijn moeder.... Hij is ook van de "jij moet" en "ik wil" en daar heb ik best wat moeite mee.(moet soms op mijn tong bijten er niets van te zeggen)
    En ik denk dat hij wat moeite heeft met mijn duidelijkheid, hij wil graag met mijn dochter spelen maar meestal bij hun thuis, dit komt onderandere omdat zij een trampoline hebben, of hun zwembadje groter is en ze naast een bosje wonen, aldus het vriendje.

    Ik zou het jammer vinden als de vriendschap tussen de kinderen en tussen ons als moeders scheef gaat lopen omdat we niet aan elkaars verwachtingen kunnen voldoen. Zoals het nu gaat gaat het wat mij betreft prima en fijn, en ik kan/wil daarin qua opvang niets structureels bieden....
    Ik weet prima wat ik wil en hoe ik er over denk maar toch is het lastig om knalhard te zeggen "ik wil geen structurele opvang bieden"
    Iemand tips?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het niet nog eens herhalen; je hebt het al gezegd, zij vraagt het ook niet direct maar hengelt een beetje. Als ze weer begint a la;’Echt lastig die vrijdagen, hij wil echt niet meer naar de bso... en opa en oma ook al niet! Lastig...’ Zou ik aansluiten met;’Ja, heel lastig inderdaad...’ ;)

    Als dit iets is dat tussen de kinderen in komt te staan, zou ik dat heel vreemd vinden.
     
    Fennec, Syane, huggybird en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou er gewoon maar minimaal op reageren, zoals bovenstaande ‘oh ja wat vervelend en wat een gedoe hè!’. En als ze het echt vraagt, kort en eerlijk zeggen dat je geen structurele opvang kunt en wilt bieden...
     
    Syane en huggybird vinden dit leuk.
  4. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik denk dat ik er idd zelf niet over begin. als ze me op de man af vraagt of ik hem wil opvangen moet ik gewoon zeggen dat ik dat niet wil....
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Hiermee bedoel ik dat dat kan gebeuren als ze te vaak verplicht bij elkaar zijn, en hij bijvoorbeeld na de BSO en opa en oma ook hier komen niet meer leuk zal vinden. Het is voor hem over het algemeen niet snel goed....
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee is ook een antwoord.

    Eens met de rest, zolang zij niet rechtstreeks vraagt hoe jij er alleen maar wat overheen te praten. Dat is duidelijk genoeg. Er is namelijk een reden dat ze niet rechtstreeks vraagt: ze kent je antwoord al.
    Mocht ze het toch nog duidelijk vragen, herhaal je gewoon je eerdere antwoord dat je geen structurele opvang wilt bieden. Dat is op geen enkele manier jouw taak of verantwoordelijkheid.

    Overigens ken ik zat 10 jarigen (inclusief mezelf destijds) die best even een paar uurtjes alleen thuis kunnen zijn. Vanaf 14:00 uur is wellicht wat lang. Maar ze kunnen ook met de BSO afspreken dat hij eerst daarheen gaat en dan om half 4 of 4 ofzo naar huis gaat.
     
    famofthree en huggybird vinden dit leuk.
  7. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Dank voor je reactie, en helemaal mee eens.
    Mijn dochter is ook geregeld alleen thuis en dat gaat prima met haar.
    Haar vriend wil niet alleen thuis zijn, als zijn moeder om wat voor een reden ook eerder van huis moet en hij moet naar school, komt ze hem hier brengen omdat hij niet alleen wil.
    Ze stimuleerd hem niet om wat dat betreft zelfstandig te zijn.
    Mijn dochter gaat drie ochtenden alleen van huis en zelf naar school en dat gaat prima, ze vind het dan ook super stom:rolleyes: dat hij dat niet "kan".
    Ik heb dit wel opgebouwd met haar zodat ze daarin zeker van zichzelf werd, dus samen van huis en haar laten afsluiten, bij thuiskomst haar de deur laten open maken enz, enz.

    Als ze er over begint zal ik de optie van, om half vier van de Bso naar huis gaan eens opperen, of hij gaat om 14:00 langs opa en oma en dan van daaruit naar huis, of om 14:00 naar huis en dat opa of oma om een uur of drie/vier even bij hem langs gaan ofzo......
    Mogelijkheden genoeg in ieder geval! :thumup:
     
  8. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik snap wel dat ze daarnaar hengelt. En 1x per maand afspreken? Als het zulke goede vrienden zijn, en er toch grootouders zijn die als backup kunnen dienen, voor het geval het niet uitkomt. Dan kan je ook nog eens wat terugvragen, qua oppas ;)
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Mijn 11 jarige is ook helemaal klaar met de bso. Hij gaat twee dagen van 14-18 uur dus dat is best lang om alleen thuis te zijn.

    Sinds vandaag mag hij om 4 uur zelf naar huis. Dit gaan we komende tijd opbouwen.
    Vanaf volgend schooljaar hebben wij wel een soort regeling met een ander gezin. Niet voor opvang maar we worden dan op verschillende dagen wel achterwacht voor elkaars kinderen. Zodat ze ergens heen kunnen als er iets aan de hand is of als ze hulp nodig hebben.

    Maar als jij dat of echte opvang niet wil en ze vraagt het letterlijk moet je gewoon nee zeggen. Het is niet jouw probleem en ik zou me ook niet vast willen leggen.
     
  10. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Dat is ook een manier idd, zal het haar eens voorleggen als ze er over begint.
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik zou dat ook niet willen. Ze vraagt het niet op de man af dus dan zou ik mijn antwoorden lekker ‘vaag’ houden als: ‘goh, lastig inderdaad’.
    Mocht ze het nu echt vragen kan je altijd zeggen dat je geen structurele opvang wil bieden. Zelf wil ik die verplichting helemaal niet, dus dat kan je ook prima als reden opgeven ipv een heel verhaal te verzinnen.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je was duidelijk, blijf duidelijk. Je wil geen structurele opvang bieden, je wil die verplichting niet, klaar.
    Dat haar zoon het niet leuk vindt bij de BSO of opa en oma is niet jouw probleem.
    Misschien kan je eens laten vallen dat hij de oudste is op de BSO omdat andere kinderen van zijn leeftijd wel alleen naar school en weer alleen naar huis kunnen. Nou ja, wie weet wil ze hem niet alleen thuis hebben omdat hij de boel afbreekt ofzo.
    Nogmaals, haar probleem.
     
  13. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik ga het ook echt niet doen!
    Ik denk dat hij het lastig vindt om alleen thuis te zijn omdat hij zichzelf niet kan vermaken, zijn moeder vermaakt hem altijd, dat dwingt hij af.
    Hij is een echt moeders kindje en zijn moeder vindt dat,zo lijkt het, heerlijk maar op zijn tijd lastig.
    Als ze mij belt om te vragen of hij de volgende ochtend voor school even bij mij mag zijn zegt ze ook " ja, hij wil niet graag alleen van huis, ik weet niet waarom" hij wil het niet dus hoeft het niet!
    Ik ben met mijn dochter gaan oefenen met het huis afsluiten en zelf naar school zodat, mocht het eens nodig zijn, ze dat ook alleen en vol zelfvertrouwen alleen kan.
    We zijn op een gegeven moment samen naar de sleutelmaker gegaan om haar eigen sleutel bij te laten maken, dat vond ze wel zo geweldig!!
     
  14. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    ik zou het gewoon zeggen, lastig dat je met opvang zit , ik wil zelf geen structurele opvang geven dus overleg eens met de BSO of die iets weten en ook s ochtends. nee is ook een antwoord he, dat hij het niet wil is niet jou probleem. punt.

    waarom zou jij je bezwaard voelen dat je hun probleem niet op lost??
     
  15. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    In de morgen is voor mij geen probleem, hij mag elke morgen wel hier komen als dat nodig is.
    Maar het is idd niet mijn probleem dus hoef ik het ook niet op te lossen:thumup:
     

Deel Deze Pagina