Suikervrij eten

Discussie in 'De lounge' gestart door DastyQueen, 21 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ivm mijn gezondheid (meerdere problemen op het moment zoals B12 te kort, bijnieruitputting en folaat deficientie) ben ik aan het googelen geslagen. En voor meerdere problemen kom ik tegen dat ik beter suikervrij kan gaan eten. Dit wil ik ook gaan proberen maar hoe pak ik dit aan? Heeft er iemand hier ervaring? En eet je dan ook geen fruit meer? Want daar ben ik echt gek op! Ik wil aankomende week gaan beginnen maar me eerst even goed inlezen en een plan van aanpak voor mezelf maken! Ik ben geen keukenprinses en zie het niet zitten om elke dag voor mezelf appart te moeten koken of voor mezelf naar een andere winkel te moeten voor apparte boodschappen.
     
  2. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Zelf heb ik voor mijn gastric bypass een paar jaar gegeten volgens het GOK principe. Grip op koolhydraten. Google dat maar eens. En een dietiste kan je mooi op weg helpen. Succes ermee!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  3. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Oh ik ben een echte suikerjunk.. Maar ik denk dat beginnen met de suikers die je zelf gevoegd schrappen al een goed begin maakt. Helemaal suikervrij, dus ook geen fruit e.d., is volgens mij onmogelijk en sowieso geen goed idee omdat je suikers nou eenmaal wel nodig bent. succes in je zoektocht!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ook ik ben een suikerjunk. Denk dat ik ook echt afkickverschijnselen zal krijgen!
     
  5. hollandsenieuwe

    hollandsenieuwe Niet meer actief

    Ik ben begonnen met waterdrinken, scheelt al heel veel suikers.
    Ik moet eerlijk toegeven dat de rest nog behoorlijk pittig is, dus ik lees mee! Kunnen we elkaar motiveren, succes!
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. hollandsenieuwe

    hollandsenieuwe Niet meer actief

    Ik ben begonnen met waterdrinken, scheelt al heel veel suikers.
    Ik moet eerlijk toegeven dat de rest nog behoorlijk pittig is, dus ik lees mee! Kunnen we elkaar motiveren, succes!
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Ik heb een aantal jaren volledig suikervrij gegeten. Inmiddels eet ik alweer jaren grotendeels suikervrij (af en toe met een verjaardag wel gebak ed en ook bij sausjes let ik er niet meer op of het er door heen zit). Drinken doe ik altijd zonder suiker (wel light, maar geen sucralose). Fruit eet ik wel, melkproducten ook (zitten ook melksuilers in). Ik kan alleen niet tegen toegevoegde suikers en niet tegen sucralose, dus die ontwijk ook zoveel mogelijk. Melkproducten gebruik ik met mate ivm de migraine die ik anders krijg.
     
  8. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik heb ook het boek Grip Op koolhydraten.
    Heel verhelderend met heel veel voorbeelden.
    Er zitten in het midden ook een aantal groene blz waarop staat wat je elk moment van de dag mag eten, oranje blz met wat je wel mag maar in mindere mate, en rode blz met wat je mag in het koolhydratenuurtje.
    (Is al een poos geleden dat ik het gelezen heb, dus kan de uitleg van de kleuren een beetje mis hebben, maar volgens mij was het zo..)

    In dat koolhydratenuurtje mag je dus eigenlijk eten wat je wil. Ik deed dat altijd vanaf het avondeten. Dan nam ik gewoon een toetje en een poosje later bijv wat snoepjes of een koekje. Heb je toch wat lekkers iedere dag.

    En idd veel water drinken. Scheelt al enorm
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  9. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik heb sinds 2 maanden ongeveer alle niet van nature toegevoegde suikers geschrapt. Dus geen koek, snoep of frisdrank meer. Fruit eet ik wel gewoon. Ook in sommige broodsoorten, sauzen en yoghurt zit suiker, dus dat betekent etiketten lezen in de winkel.

    Eerste dagen had ik een knallende koppijn, maar nu gaat het prima. Ikheb meer energie en ben ruim 10 kilo afgevallen (komt ook door gewoon minder eten).
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Child

    Child Fanatiek lid

    6 sep 2011
    2.772
    208
    63
    Ik zou als ik jou was mezelf toevoegen op Facebook groep Smakelijck suikervrij
    Een heel open forum waar je al je tips en vragen kan stellen. Grote groep dus vast iemand die je probleem ook herkent en tips heeft

    https://www.facebook.com/groups/574219029308794/
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  11. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Ik eet sinds een jaar koolhydraatarm. De koolhydraten, die ik eet komen voor 70% uit groentes. Gemiddeld eet ik per dag zo'n 10-15 gr suiker.
    Afkikken van de suiker ging bij mij echt makkelijk...natuurlijk moet je er de eerste dagen wat moeite voor doen. Nu helemaal gewend en als ik nu eens iets eet met suiker, dan krijg ik al snel last van mijn buik.

    ik ben gestart met de kookboeken van Oahn
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  12. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Bedankt voor alle tips! Ik denk dat ik inderdaad begin met water drinken en snoep koek enz weglaten. En dan dagelijks met boodschappen doen etiketten lezen en op zoek gaan naar vervangers voor wat ik normaal gebruik (bijv. Kant en klare sauzen enz).
    Denk niet dat ik brood aardappelen rijst en pasta ga schrappen maar dat weet ik nog niet zeker.
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Folaat deficiëntie hangt samen met b12 tekort, maar beide worden niet opgelost door suikervrij eten.

    Je bijnieruitputting mogelijk wel, maar ik zou dan aan een arts vragen of een koolhydraatarm dieet nog zoden aan de dijk kan zetten. (voor sterke schommelingen in je bloedsuiker maakt je lichaam meer cortisol aan. Ik vraag me alleen af of dat ook geldt voor mensen zonder diabetes omdat de "schommeling" erg beperkt is)
     

Deel Deze Pagina