Tandjes en wetenschappelijk onderzoek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door boogiebril, 21 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Onze baby zit nu midden in het tandjes-krijgen-proces. De eerste twee gingen redelijk goed. Het lijkt nu - inmiddels nummer zes - alleen maar erger te worden. 7 zure diarree-luiers per dag, luieruitslag, verhoging / koorts, slecht slapen enz.

    Wat ik me nu afvraag. Zowat elke moeder zegt: Koorts + zure poepluiers = tandjes. Het hoort echt bij elkaar. En dat blijkt dan ook zo bij onze baby. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt (lees ik overal) dat deze symptomen echt niks met tandjes te maken hebben.

    Hoe kan dit nou? Ik constateer het, en er zullen nog honderden andere moeders en vaders zijn die hetzelfde merken. Hoezo wordt dan bij wetenschappelijk onderzoek de link niet gelegd? Weet iemand hoe dit zit?
     
  2. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Dit artikel las ik ook:

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/krijgen-kinderen-diarree-als-hun-tanden-doorkomen-~b26e9318/

    Hierin staat:

    De beste studie werd gedaan in Australië waar kinderen op drie crèches zeven maanden werden gevolgd. Ouders en crècheleiders werden dagelijks ondervraagd en een tandarts controleerde iedere dag of er zicht was op een (nieuwe) melktand. Opmerkelijk genoeg rapporteerden alleen de ouders (en niet het crèchepersoneel) diarree op de dagen dat een tand was doorgebroken. In de dagen voor die doorbraak merkten zij niets aan hun kind.

    De Britse hoogleraar Ronald Illingworth beschrijft in zijn boek Het normale kind wat er dan wél aan de hand is: in de periode dat bij kinderen het melkgebit doorbreekt, verandert er veel in hun lichaam. Ze gaan vast voedsel eten, hun slaappatroon wijzigt, ze ontdekken dat ze aandacht krijgen en mee naar beneden mogen als ze 's nachts huilen. En, misschien wel het belangrijkste: de antistoffen die ze van hun moeder hebben meegekregen, zijn rond die tijd uitgewerkt terwijl hun eigen immuunsysteem nog niet is volgroeid. Daarmee ligt de weg tijdelijk open voor een heleboel ziektekiemen.


    Ik vind het maar dubieus!
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Wat ik heb gehoord isndat het komt omdat ze veel hun vingers en andere dingen in hun mond steken om op te kauwen en dat kan dus en kleine infectie veroorzaken in het lichaam.
     
  4. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Is het dan puur toeval dat dat nét komt als er een tandje door komt? Ik geloof dat gewoon niet haha
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Haha ik geloof het ook niet hoor. Sterker nog, dochter stopt hier continue van alles in d'r mond maar heeft eigenlijk nooit dunne ontlasting. Alleen dus bij tandjes, maar wel al ruim voordat ze echt doorkomen. Eerst een week dunne zure poep en 2-3 weken later komen de tandjes door.
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    De jongste had dat ook altijd. Ik las toen ooit ergens dat het vaak voorkomt maar dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is. Dan is het volgens mij gewoon dat ze het niet weten en dan is het dus niet wetenschappelijk aantoonbaar.
    Maar het kan er wel gewoon zijn.
     
  7. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Dit. In combinatie met een lagere weerstand doordat er tandjes doorkomen. Mijn dochter had het ook altijd. Soms met koorts. Maar of dat dan door de tandjes komt, of omdat ze een klein buikvirus te pakken heeft is op die leeftijd natuurlijk niet te achterhalen.
    Maar ook ik heb van de kinderarts begrepen dat het niet 1 op 1 gerelateerd is aan tandjes krijgen, maar meer door de hele situatie. En hij heeft zelf 3 kinderen die er ook altijd last van hadden :)
     
  8. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik heb eens begrepen dat het zure ook komt doordat het speeksel wat zuurder wordt om het tandvlees te helpen verweken. Geen idee of het klopt hoor maar ook hier hoe vaker een tand hoe langer en zuurder de poep.. Heb het idee dat de jongste nu met haar laatste 4 kiezen bezig is, maar nog geen zure poep gespot dus zal nog even duren (die krengen duren sowieso lang) maar dan zijn we ervan af.
     
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.864
    7.809
    113
    Amsterdam
    Nou hier dus totaal geen relatie wat dat betreft. Ik geloof dat ze op het kdv vanaf 4 maanden riepen ze gaat nu tandjes krijgen hoor. Uiteindelijk kreeg ze haar eerste tandje pas rond haar eerste verjaardag
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.704
    3.251
    113
    Dit is toch niet overtuigend? Stel dat je kind alleen 's ochtends poept, en het krijgt plotseling diarree' s ochtends, dan rapporteren de ouders dat toch wel maar merkt de crèche daar toch niets van?

    Ik vind het ook maar dubieus, hoewel ik bij mijn eigen kind nog niet echt logica heb kunnen ontdekken omdat er uiteraard allerlei factoren zijn die meespelen. Ik ben er in elk geval, bewezen of niet, van overtuigd dat het krijgen van tanden niet bevorderlijk is voor het slapen. En dat is dan bij ons alleen 's avonds zo, dus daar merkt de crèche niks van.
     
  11. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier inmiddels 4 tandjes maar geen enkele zure of diarree luier bespeurt. Zoontje poept gewoon net als anders.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.154
    113
    Pwoaaah nou hier wel, maar ook wel erbuiten soms hoor. Eerste tandjes gingen ongemerkt geen signalen niks, ineens twee spierwitte glimmers. De rest werd daarna wel gecompenseerd. Maar geen buitensporige taferelen met kiezen, ik hield mn hart al vast maar viel reuze mee. T meest verschrikkelijke was de periode dat ze er met 7 tegelijk bezig was maar goed, dan ben je dr ook wel weer vanaf.
     
  13. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Hier wel vaak een tandje een week nadat we zure luiers hebben gehad.
     
  14. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Bij ons heb ik er nooit wat van gemerkt als er een tandje aan kwam. De tweede was wel eens vaker wakker's nachts, maar meer ook niet. Alle symptomen waren telkens een voorteken van een verkoudheid en nooit van een tandje.
     
  15. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Hier heeft mijn zoontje nu drie tandjes, de eerste 2 waren er met 5mnd en de derde is nu net door, maar hij heeft nergens last van gehad; geen zure poep, of wat dan ook.
     

Deel Deze Pagina