Te veel speelgoed!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ukkie1, 13 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Het hele huis ligt vol en de oudste is nog geen 3. Een autotje hier een doos Duplo daar. Inmiddels puilen de kasten en kisten uit. Boekenkast kan niet meer dicht en hij is in bed niet te vinden tussen de berg knuffels. Tijd voor actie maar twee problemen:

    M'n zoontje kan heel goed alleen spelen en speelt dus ook met zowat alles echt wel actief. Hij is ook overal aan gehecht en merkt direct op als ik iets weg heb gezet.

    Hoevaak ik het ook aangeef bij opa's en oma's etc dat hij genoeg heeft, ze blijven kopen. En dan met straks Sinterklaas, kerst en z'n verjaardag ben ik bang te moeten verhuizen ;)

    Iemand goede tips?
     
  2. sleutelbloem

    sleutelbloem Bekend lid

    10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    ik herken het, alleen hier doet mijn man het. Die koopt echt alles wat ze maar leuk vinden. Echt verschrikkelijk!! al vaak ruzie over gemaakt, want hun slaapkamers staan bom en bom vol. Toen kwam opa ook nog aan met 3 grote dozen playmobil....en niet leuk voor opa misschien, maar heb hem gevraagd of hij het alsjeblieft bij hem thuis wilde neerzetten voor de kinderen. ik kan het echt niet allemaal kwijt en mijn man wil ook niks weg doen, dat vind ik nog erger.

    Hij bewaard alles. dus ook de garage staat propvol.....:(
     
  3. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik doe het gewoon weg. Naar de kringloop. Of een neefje of nichtje. Of naar opa en oma. De oudste is hier ook 3 en die leg ik dan uit dat een ander kindje ermee gaat spelen. We doen zelf ook vaak genoeg spullen weg van onszelf, het is hier een komen en gaan van mensen aan de deur van Marktplaats of Nextdoor en ze groeien er hier gewoon mee op.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Hier ook veel speelgoed al zet ik een deel weg. En wissel af en toe.

    Mijn zoon heeft wel zn voorkeuren dus dat is wel makkelijk.

    We hadden een keukentje maar keek hij amper naar om deze heb ik verkocht en van dat geld heeft hij iets van playmobil gekozen.

    Knuffels heeft hij 2 favorieten en 2 nog gekregen voor zn geboorte de rest kan naar mijn idee weg. Ook had hij houten blokken trein enz ook weggedaan incl babyspeelgoed. Toettoet ook weggedaan en ook van little people naar de peuterspeelzaal gebracht.

    Waar hij nu veel mee speelt is met de duplo, playmobil en met auto's met aanhangwagentjes.

    Oja hij had mega grote vrachtwagens enz deze voor de vakantie weggedaan was een sta in de weg en waren dingen van afgebroken.

    Ik zou het overzichtelijk houden. Een speelgoedkist en een 4 bakkenkast van de ikea staan in de woonkamer de rest echt opgeruimd.

    En zou wat betreft cadeautjes of samen 1 ding geven of bijv alles van playmobil of duplo oid of toch over gaan op hij heeft een winterjas nodig schoenen kleding pyjama dekbedovertrek autostoel en dit soort dingen.
    Tegenwoordig hebben ze al zo heel veel.
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Geen tip, een te herkenbaar iets. Ik heb een la van zo'n ikea kast met troepspulletjes, dat berg t al op. Verder alles in bakken. En in kasten opgeborgen.

    Op haar slaapkamer staat een hele set van zoef, zoef. Speelt ze totaal niet mee. Ze is een duplo fan. Maar verkopen kan ik het ook weer niet, het was duur zat.
     
  6. Raaf92

    Raaf92 Niet meer actief

    1x in de zoveel tijd zoek ik het speelgoed uit en doe ik speelgoed weg! En ik heb een bak op zolder staan daar wissel ik het speelgoed mee.
     
  7. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Pfff ik herken het, enige oplossing is denk ik toch spullen wegdoen/verkopen/weggeven. Dat ga ik maar doen als wij geen kinderen meer willen, nu kan de jongste er nog mee spelen straks.
     
  8. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Een tip voor de boeken zijn trouwens de houten kruidenrekjes van ikea. Die hebben wij op de muur en passen veel boeken in, heel handig.
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  9. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Hier net 2 dozen speelgoed weg gegeven voor kindjes die wachten op een pleeg gezin en niets hebben.
    Maar hier vooral mijn moeder die maar blijft kopen. Lastig he
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb laatst gewoon eens super kritisch gekeken naar alles; spelen ze ermee? Lezen ze het (nog)? Vrijwel nooit? Dan weg. Hier besloten de focus te leggen op Duplo (jongste) en Playmobil (oudste), spellen/puzzels (voor allebei), en tekenmateriaal (maar ook dat overzichtelijk, dus geen torenhoge berg kleurboeken en 18 sets potloden/stiften/krijtjes) en daarnaast max 2 lades 'losse spullen'. Dit staat op hun eigen kamers. Beneden hebben we wat knutselspulletjes (klei, verf...) en Lego. Het is een stúk rustiger zo én ze spelen juist veel leuker nu - terwijl ze eerder alles uit de kasten trokken, het een puinhoop werd, maar ze niet écht speelden.
     
  11. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Heel veel speelgoed ligt op zolder. Hoe minder ze heeft hoe beter ze haar speelgoed waardeert. En meer mee speelt.
    Zo nu en dan wissel ik het af. Zodat het voor haar weer nieuw lijkt.
    Merkte dat doordat ze zoveel speelgoed had. Ze het niet meer kon overzien. En vaak zijn ze maar met 2 specifieke dingen zoet.
    Momenteel is dat hier de blokken en poppen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Wij zijn de speelgoedfase inmiddels wel voorbij en mijn kinderen hebben nooit echt veel met speelgoed gespeeld, maar ook hier puilden (en puilen) de kasten uit en weet ik soms echt niet meer waar ik alles kan laten.

    Wat wij altijd doen met Sinterklaas is uitzoeken wat ze niet meer willen, maar wat nog wel goed is. Zodra Sinterklaas in het land is, zetten ze die spullen bij hun schoen en dan komt de Sint het ophalen voor andere kinderen. Ze moeten allebei minstens 3 dingen uitzoeken (maar meestal vinden ze veel meer). Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat we na Sinterklaas net zoveel spullen hebben als ervoor.
     
    rijo, Fuddey, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Ja daar zit ik nu ook mee... Dat veel voor de kleine weer leuk ik straks. Zucht . Wat een luxeprobleem hé? Soms schaam ik me, dat hij ZOVEEL heeft en andere kinderen geen eens te eten...
     
  14. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Tip voor kerst verjaardag etc. Vraag een 10 x kaart voor een binnenspeeltuin of een bioscoop bin voor oudere kinderen. Dagje pretpark of dierentuin. Iets om te beleven..

    Zo hebben wij jaren in de kerstboom een 10 kaartjes gevraagd voor een enorme binnen speeltuin. Kon ik mooi met allebei de kids 5 x heen in de winter voor de kosten van alleen wat drinken daar.
     
    Marchella, esklessebes en mamameer vinden dit leuk.
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Probeer niet overal kado’s voor te kopen. En als je iets koopt geef dan 1 ding. Hoe stom dat ook klinkt maar ze hoeven geen 30 kado’s te krijgen bij sint en kerst. Geef met opa’s en oma’s 1 kado.
    En verzamel niet teveel verschillende dingen. Niet en duplo, knex, lego, playmobil etc. of 3 verschillende treinbanen, chuggington/duplo/hout, maar gewoon 1.
    En kies bij lego bijv. Alleen lego friends of alleen lego city, en niet nog 10 andere thema’s dan kun je alles beter bij elkaar houden.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  16. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Ik zou een grotere kast kopen :D. Ik hou van speelgoed, hier puilen de kasten uit, maar zolang ze er mee speelt gaat het niet weg. Babyspeelgoed moet binnenkort eens op de rommelmarkt.
    Straks verjaardag en sinterklaas en dan krijgt ze weer speelgoed bij, heerlijk vind ik het (en zij natuurlijk ook o_O).
     
    Zonnestralen en Ukkie1 vinden dit leuk.
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hier komt er best veel binnen, maar er gaat ook weer best veel uit (familie/bekenden, kringloop/weggeefgroep, prullenbak/stort)

    Maar ja, ik heb een klein huis (met 3 slaapkamers en 4 kinderen) en geen zolder ;)
    Dus je leert wel opruimen. En de kinderen dus ook. Ze mogen soms zelf ook meebepalen wat wegkan (bijv met de reden dat ze iets willen voor hun verjaardag waar nu geen plek voor is, prima maar als ze dat willen moet er iets anders weg.)
    Nooit echt problemen mee gehad eigenlijk.

    Misschien gewoon eens samen met je zoon uitzoeken wat er naar een ander kindje kan? Dat is natuurlijk ook iets wat geoefend kan worden.
    En voor de Sint is het veelal knutselspul en klei etc, iets wat dus ook ‘op’ kan. :thumup:
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    1. Uitzoeken wat je wilt bewaren/waar hij echt mee speelt en de rest weg doen.
    2. Een opbergsysteem dat werkt, waar je alles per soort in op kan bergen bv. En dan inderdaad een paar dingen uitkiezen (dus bv. Duplo en autootjes ofzo) en alle ‘losse dingen’ weg doen (of een klein bakje ‘frummeltjes’ bewaren en de rest weg).
    3. Met lijstjes gaan werken voor opa en oma. En daar uitbreidingen op zetten van wat je al hebt of dingen die op gaan (knutselspullen, stoepkrijt, ...) of belevenissen.
     
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Wat ik trouwens wel heel fijn vind is een speelhoek maken. Niet overal wat hebben staan maar echt 1 hoek voor het speelgoed. En daar alles dumpen :D
     
  20. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Wij hebben een shurgard om deze reden (geen grap)
     

Deel Deze Pagina