Te weinig borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lieslie, 6 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Ik geef borstvoeding en flesvoeding aan mijn zoontje.
    Maar nu krijg ik het idee dat ik te weinig voeding begin te krijgen.
    Hij is altijd al een onrustige drinker aan de borst geweest en nu dus meer dan anders en laat nu heel vaak m'n tepel los. Ook begint hij tussendoor te jammeren/huilen en dat deed hij nooit.
    Ik heb al in zijn mond gekeken voor eventueel spruw, maat niets gezien.
    Zouden dit tekenen kunnen zijn van te weinig melk??
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoeveel fv geef je? Bv is een proces van vraag en aanbod, en dat verstoor je door fv te geven. Je borsten krijgen dan immers het signaal minder melk te produceren, dus je komt in een neerwaartse spiraal qua melkproductie. Zeker met zo'n jonge baby betekent fv en bv combineren bijna de facto je bv afbouwen. Is dat de bedoeling?
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Hoe ziet je schema er uit?
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat @Shakes zegt wild eik ook ongeveer gaan typen.
    Is het je bedoeling de bv af te bouwen? Dan ben je wrs. op de goede weg. Maar is dat het niet en wil je bv blijven geven dan zou ik de fv afbouwen, een paar regel- of clusterdagen inbouwen en zo proberen je productie weer op te schroeven!

    Als je zoontje zo`n onrustige drinker is aan de borst, heeft daar wel eens een goede lactatiekundige voor meegekeken met een voeding? Hapt hij goed aan? Slikt hij niet teveel lucht mee? Heeft hij last van iets in de mondanatomie zoals een te strak lipbandje of te kort tongriempje? Dat zijn dingen waar vrij eenvoudig iets aan te doen is en het geven van bv een stuk vergemakkelijkt!
     
  6. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Ik heb al een lactatiekundige over de vloer gehad en tips gekregen en dat ging een tijdje beter.
    Maar nu lijkt het wel erger terug te komen. Ik probeer alles toe te passen wat zij zegt.
    Ik wil borst en flesvoeding combineren met oog op straks als ik weer ga werken.
    Dit heb ik bij mij oudste ook een hele tijd gedaan en dat ging goed dus wilde ik het nu weer doen.
    Schema ziet er zo ongeveer uit :
    07.00 BV
    11.00 FV
    15.00 FV
    19.00 FV
    23.00 BV
    Eventueel nachtvoeding BV
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.594
    113
    Vrouw
    Oohh dat is wel erg veel tijd tussen de bv...
    Ik ben echt geen expert, maar ik denk niet dat je bv dit gaat overleven....
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Denk ik ook niet. En het feit dat je nu een terugval merkt, wil ook al veel zeggen.
     
  9. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Zou het lukken als ik een BV en FV omwissel??
    Heeft iemand daar ervaring mee??
    Maar dan kom ik straks met werken in de knel....en kolven vind ik een ramp!!
     
  10. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Als je kolven niets vind zou ik dan maar helemaal overstappen op FV.
     
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.807
    113
    Amsterdam
    Je zou in ieder geval kunnen proberen om nu 2 fv te vervangen met bv om je productie op te krikken, maar echt een hele grote kans met deze leeftijd dat je productie niet stabiel genoeg is en dan redt je het echt niet op maar 2 voedingen per dag:(.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met dit schema ga je echt hard achteruit qua productie, is mijn verwachting. Als je bv wil blijven geven, zul je echt vaker moeten voeden (of kolven) met minder tijd tussen voedingen dan nu.
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Met dit schema zou ik zeggen geniet er nog even van, want het zal niet lang meer duren.
    Als dat is wat je wil, prima natuurlijk.
    Wil je wel blijven voeden, dan zal je minimaal 2 voedingen kV moeten skippen
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En los van de gevolgen voor je productie: is je baby wel tevreden met zo weinig voedingen? Voor een bv baby is dit op deze leeftijd heel weinig. Misschien ook daarom dat hij jammer een ontevreden is?
     
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.594
    113
    Vrouw
    Nee denk het niet... ik denk om he productie op te krikken moet je echt veel vaker aanleggen/kolven...

    Met 1 voeding kom je er niet..
     
  16. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Hij is verder wel tevreden!! Ik merk het vooral als hij uit de nacht komt. Hij gaat namelijk de nachtvoeding soms overslaan/verschuiven. Ik denk dat het ook daar mee te maken kan hebben.
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Dan hou je dus maar 2 bv over.
    Bij de meeste vrouwen kan de productie dat pas aan rond een jaar.
    Op deze leeftijd is zijn 5/6 voedingen toch wel het minimum.

    Wat wil je zelf? De boel opkrikken hoeft geen probleem te zijn, maar dan zal je echt moeten stoppen met de meeste flessen kv
     
  18. Lieslie

    Lieslie Actief lid

    30 mei 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Mijn zoontje slaapt aardig tussen de voedingen door. Daarom kom ik op 5/6 voedingen. Moet ik hem gaan wakker maken om extra te gaan voeden??
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Qua bv zou je denk ik toch 5/6 voedingen moeten geven om de productie op peil te houden, dus wakker maken hoeft niet, maar met 2x bv lukt het ook niet; dus of bv geven ipv kv, of kolven. Of je gaat zo door en kijkt hoe lang het lukt met 2x bv.

    Kv verzadigt vaak ook meer, waardoor je sneller op 5/6 voedingen zit dan bij enkel bv.
     
  20. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Je zoontje is 2,5 maand ongeveer? Voor bv zijn dan minimaal 8 voedingen nog gewenst. Hoe dat met kv zit weet ik niet, maar wrs. is je zoontje al aardig gewend aan de veel te grote hoeveelheden die de kv-fabrikant op de verpakking aangeeft (als je dat aanhoudt) Daarin wordt nl. geen enkele rekening gehouden met de natuurlijke maaginhoud van zo`n kleintje die nog maar ong. 40-60 cc bedraagt. Pas met een half jaar is de natuurlijke maaginhoud zo`n 100cc.
    Het kan ook zijn dat hij daarom ontevreden is aan de borst. Je productie zal niet meer super zijn, hij moet er meer moeite voor doen en hij is te grote hoeveelheden gewend.

    Wil je bv blijven geven dan zul je de kv moeten stoppen en een grote tijdsinvestering moeten doen om je productie weer op te krikken. Je productie is nog veel te onstabiel om met 2 voedingen toe te kunnen. Er is erg weinig vraag met veel te lange tijd ertussen, dus ook erg weinig aanbod.
     

Deel Deze Pagina