Thuis bevallen, tips/advies/ervaring

Discussie in 'De bevalling' gestart door brownielover, 25 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.502
    113
    Nederland
    Dag meiden,

    De bevalling komt nu langzaam dichterbij en ik ben nu bezig om mijn kraampakket compleet te krijgen. De kans is groot dat ik dit keer thuis ga bevallen, maar ik heb geen idee wat me te wachten staat.

    Het liefst beval ik in het ziekenhuis maar onze kraamafdeling in het ziekenhuis gaat dicht, waarschijnlijk net rond de periode dat ik ga bevallen. Daarnaast ben ik een snelle bevaller (de tweede kwam vanaf de eerste wee in 1,5uur) dus de verloskundige heeft liever dat ik thuis beval. Sowieso omdat ik de vorige keer letterlijk een baby kwam afleveren in het ziekenhuis en omdat het dichtstbijzijnde ziekenhuis op 30min rijden ligt straks, de kans is groot dat ik dat niet haal.

    Ik vind het idee om thuis te bevallen alleen dood eng.. Bang dat ik me niet op mijn gemak ga voelen, dat de oudste kinderen wakker worden (mocht het snachts gebeuren) dat er complicaties optreden, ik de pijn niet aan kan en geen pijnbestrijding kan nemen enz. enz.

    Wie is er thuisbevallen en hoe is dit bevallen? Tips? Wat is fijn of niet fijn? Het lijkt mij echt vreselijk zo in je eigen huis al dat gesmeer. :oops: Oh en hoe zit het met je bed... ons bed moet vervangen worden (we worden beiden elke dag met rugpijn wakker) kan dat beter na de bevalling of is de kans niet zo groot dat je je bed versmeerd?:oops:
     
  2. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik ben 3x thuis bevallen en vond het heerlijk. Maar ik heb bij de laatste wel de oudste 2 op laten halen door mijn moeder toen mijn vliezen braken. Ik vond het geen fijn idee om ze in huis te hebben tijdens de bevalling en was bang dat het mijn weeën tegen zou houden als ik me druk om hun zou maken. Ik zou dus wel aanraden om iemand je andere kinderen op te laten halen.

    Verder, ik had een waterdicht molton op mijn bed en tijdens de bevalling legde de vk ook zo’n matje wat in je kraampakket zit onder mijn billen.

    En bevallingsrotzooi, niks van gemerkt. Na de bevalling matje verschoond, ik gehecht en op een gegeven moment douchen en toen heeft de kraamverzorgster mijn bed verschoond en hebben ze alles opgeruimd.

    Ik ben trouwens 3x in hetzelfde bed bevallen en daar is dus niks mee gebeurd hoor.
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik ben 2 keer thuis bevallen.
    De eerste was er in bijna 3 uur. Helaas moest ik daarna wel met een ambulance naar het ziekenhuis ivm een subtotaal ruptuur. Dat was wel een domper. Toen we rond 5 uur thuis kwamen uit het ziekenhuis was wel al alles opgeruimd, bed vvrschoond enz door de kraamzorg. Dat was wel fijn.

    De 2e is ook thuis geboren in 1,5 uur. En ik zou het zo weer doen! Vanaf het eerste pijntje de vk gebeld. Zat toen op 4 cm. Man heeft de oudste snel naar opa en oma gebracht (30 min rijden in totaal).
    Het leek mij niet prettig om te bevallen als de oudste in huis was. Stel dat ze wakker zou worden?
    Na de bevalling heb ik heerlijk een uur met haar op me gelegen. Daarna rustig aan meten / wegen enzo. Terwijl ik daarna onder de douche stond werd mijn bedje verschoond en alle troep opgeruimd.
    Ik vond de tijd na de bevalling heel relaxed en rustgevend. Heb van de troep enzo niets meegekregen.

    Mijn bed is nog helemaal schoon.
    Ik vind het een mooie gedachten dat mijn 2 kinderen op mijn slaapkamer ter wereld zijn gekomen.

    Qua pijnbestrijding heb ik geen idee. Bij de oudste heb ik geen weeën gehad en weinig pijn gehad. Wel met het persen natuurlijk maar daar krijg je geen pijnbestrijding voor.
    Bij de 2e wel lichte weeën gehad maar dat was prima te doen.
    Volgens mij kan de vk je ook iets van pijnbestrijding thuis geven? Weet alleen even niet meer wat maar dat zou je nog eens kunnen googlen.

    Succes met je keuze. Ik zou je thuis in ieder gevalgeval aanbevelen!
     
  4. HvO

    HvO Niet meer actief

    Hier ook thuis bevallen, wilde dat heel erg graag. Na de bevalling helaas wel opgehaald met ambulance in verband met dysmatuur kindje. Grootste tip zou dan ook zijn om sowieso een tas klaar te zetten, just in case. Maar volgens mij doen de meeste vrouwen dat gelukkig wel.

    Qua smerigheid, niets van gemerkt. Hadden waterdichte molton en tijdens het bevallen zelf de matjes uit het kraampakket. Toen mijn vriend later thuis kwam op dingen op te halen had kraamverzorgende ook alles schoongemaakt en was het bed ook weer helemaal schoon opgemaakt. Neem aan dat dat ook gebeurd als je wel thuis mag blijven na de bevalling.

    Ik had tijdens de weeen en bevalling een TENS opgeplakt en aan. Is natuurlijk geen hardcore pijnstilling maar misschien het overwegen waard?
     
  5. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    2x thuis bevallen en 1x ziekenhuis.
    mijn voorkeur gaat echt uit naar thuis..
    op de een of ander manier kan ik me daar beter ontspannen en beval ik sneller dan wanneer ik in het zh lig.

    Bed wordt sowieso verschoond na bevallen en je zal na jezelf opfrissen niet eens merken of zien dat je thuis bevallen bent ;)
     
    Love1987 vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Tsja als snelle bevaller kan je pijnstillers sowieso wel op je buik schrijven.

    Qua nieuwe matrassen zijn die met wasbare tijk sowieso handiger. Is wel zo fris om een paar keer per jaar te wassen. De hema heeft goede waterdichte moltons (niet die van de action doen, die plastic laag bladert er snel af). Die van de hema kan je misschien nog bewaren voor de nachtzindelijkheid. Daar overheen doe je een gewone molton. Mocht je echt veel zweten kan je er nog een badhanddoek tussen doen.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    bij 2e thuis bevallen. verloskundige had me aangeraden om de oudste ergens onder te brengen als de bevalling zou beginnen. om meerdere redenen. kinderen kunnen er angstig van worden wanneer ze moeders horen kreunen en schreeuwen van de pijn, vreemde mensen in huis enz.
    daarnaast kan je zelf misschien niet concentreren omdat je in je hoofd met de kinderen bezig bent. zullen ze het horen, er wakker van worden, gaan schrikken of huilen en jaar mama willen enz.
    best vervelend als papa zich op zo'n moment over meerdere mensen moet gaan bekommeren. . en mocht je toch onverhoopt nasr het ziekenhuis moeten dan kan je man gewoon mee. ipv oppas moeten regelen, daarop moeten wachten enz.
    toen hier de weeen begonnen is mn oudste dus opgehaald door familie.
    verder is hier niks onder gesmeerd. op mn bed lag een waterdichte molton en celstof matjes. hier braken mn vliezen toen ik midden in de woonkamer stond en daarna meteen persweeen met ontlasting wat eruit droop:oops:
    voordat ik het in de gaten had had de kraam het al weg gehaald.
    toen de kleine geboren was ben ik me gaan douchen. toen ik weer beneden kwam was alles opgeruimd incl bevalbed en alles zat al in de was. er was letterlijk aan niks meer te zien dat er een bevalling had plaats gevonden. toen de baby geboren was hebben we de oudste trouwens weer thuis laten bezorgen:D

    oh ja, ik heb tijdens deze bevalling een geboorte-tens gebruikt als pijnstilling. superding:thumup:
    plakkers op je rug en een kastje waar je jezelf tijdens een wee een soort stroomstootjes kunt geven. hierdoor wordt je afgeleid van de pijn en je lichaam maakt extra endorfines aan die pijnstillend en rustgevend werken. ik had het idee dat ik controle had over de pijn en ik was super relaxted. ik kan eerlijk zeggen dat ik tijdens deze bevalling nauwelijks pijn gehad heb. niet gekreunt, geschreeuwd of au geroepen. belangrijk met een tens is wel dat je hem meteen opplakt en gebruikt zodra de weeen beginnen. dan kan je lichaam eraan wennen. veel mensen gebruiken hem pas wanneer de pijn al te erg wordt maar dan werkt hij dus niet goed.
    tens kan je vaak lenen of huren en bij sommige verzekeringen krijg je hem vergoed.
     
  8. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Meid als jij niet thuis wilt bevallen omdat je dat eng vindt, moet je dat niet doen. Bij de eerste tekenen de vk bellen en anders nu al het gesprek met haar aangaan. Het is ook niet vreemd om evt via ambulance gevoerd te worden naar het ziekenhuis. Het is niet de eerste rit om die reden...
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ben jij al overtijd gegaan bij jouw vorige zwangerschappen? Rond de 41 weken zou je een inleiding kunnen vragen. Dan ben je al in het ziekenhuis en ontloop je misschien de stres van snel verkassen.
     
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben van de 2e thuis bevallen ik vond het zo ontzettend fijn.

    Niet met weeën de auto in, lekker onder mijn eigen douche en op mijn eigen wc, geen tig mensen die langs komen en zich allemaal voor willen stellen. Zelf wat op en neer kunnen hobbelen door het huis, drinken en eten wat ik hebben wilde en gewoon mijn eigen vertrouwde omgeving.

    Ik snap niet dat mensen het bij een thuisbevalling over een smeerboel hebben (waar komt dat idee vandaan??). Verloskundigen werken bij jou thuis vele malen netter dan in het ziekenhuis. Ze hebben ook altijd extra matjes bij zich en de kraamzorg ook. Uiteraard kan er best een beetje bloed of vruchtwater op de lakens komen (had ik ook) maar de kraamzorg haalt direct na de bevalling je bed af en stopt het in de wasmachine. Na de bevalling ging ik douchen en je zag werkelijk niks meer van een bevalling! Of nou ja... er lag een baby :D
    Lakens zijn 100% weer schoon geworden.

    Als je zo snel bevalt kan je toch geen pijnbestrijding krijgen. De kinderen kan je laten liggen (slapen ze normaal erg vast?) Hier was de afspraak dat opa en oma de oudste op zouden halen. Mocht het snel gaan dan had ik de buren stand by staan die ik ook midden in de nacht wakker mocht maken. Dan was ze daar gebleven tot opa en oma er waren.

    Bij complicaties mogen verloskundigen tegenwoordig ook al meer handelingen doen. Zo hebben ze altijd zuurstof bij zich. Bij mij kwam de placenta niet, die spuit mogen zij ook geven. En anders is er zo een ambulance.

    Als je wakker wordt met rugpijn zou ik nu voor een ander bed gaan kijken. Wij hadden hetzelfde verhaal alleen gewacht tot de jongste een paar weken oud was. Spijt van gehad want je ligt toch meer in je bed in de kraamweek en misschien de weken erna ook. Last van mijn rug joh! Dus nee, zoek een goed bed uit en koop desnoods een extra beschermende molton.


    Als ik nog eens zou mogen bevallen dan zeker weten weer thuis. Heerlijk om in mijn eigen bed te stappen erna en in je eigen vertrouwde omgeving te liggen.
     
    Nan87 vindt dit leuk.
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Hier ook thuis bevallen in een bevalbad in de kamer. Daarna door naar mijn eigen bed en gedoucht in mijn eigen badkamer. Wow. Het gevoel, dat in je eigen huis zijn....daar kan wat mij betreft niks tegen op. Ik.ben overdag bevallen en dochter is opgehaald.
    Ik hoop nu op een nachtbevalling en kids die kunnen blijven liggen ofzo ;)
    En iemand die.in geval van nood bij ons al is. Maar wie dat gaat worden weet ik nog niet.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik ben bij beide kinderen thuis bevallen.
    Bij de eerste wilde ik in het ziekenhuis, maar toen de weeen begonnen wou ik echt de auto niet meer in. Gelukkig hoefde dat ook niet.

    Ik vond het heerlijk, lekker onder eigen douche, met je eigen spullen, niks te hoeven meeslepen.
    En na de bevalling lekker met je kindje in je eigen bed, niet meer over straat hoeven.

    Bij de tweede wilde ik thuis in bad, is ook gebeurd. Vond het bad nog fijner dan op bed.
    De oudste lag gewoon in z’n bed, de bevalling begon om half 2. Om 7 uur werd hij wakker en heeft m’n schoonmoeder hem opgehaald. Om 8 uur ben ik bevallen.
    Als hij niet wakker was geworden of ik eerder was bevallen was hij lekker thuis gebleven. Vond het maar niks dat hij weg ging, ik wilde hem bij me houden.
    Hij kwam gelukkig voor de lunch alweer thuis. Kon z’n middagslaap dus lekker weer in eigen bed doen.

    En qua gesmeer. Ik heb bij beide bevalling niks van het gesmeer gemerkt en alles was ook schoon. Alle gebruikte hydrofielen, het beddengoed, perfect schoon. De wassen zaten al in de machine voordat de verloskundige naar huis was.
     
  13. Dreamer

    Dreamer VIP lid

    17 mrt 2011
    6.146
    32
    48
    Hier nooit thuisbevsllen. Maar 2e kwam ook vlot (2.5u). Bij de derde met 32 week bij vk aangegeven hoe ik er in stond. Bij enigr twijfel of t begonnen was direct bellen (wilde zelf in t zkh). Achteraf weer ingeleid. En wellicht maar goed ook want 3e was er in 45 min.
     
  14. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    2 keer thuis bevallen en vond dat zo fijn. Even spullen, na de geboorte alle tijd om samen te wennen en bij te komen. En na het douchen heeft de kraamhulp inderdaad alles al opgeruimd.
    En hadden mn schoonouders gebeld en die zaten beneden voor als de oudste wakker zou worden. Nergens voor nodig. Om 6u bevallen en om 7u werd de oudste wakker.
     
  15. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier veel angst gehad om thuis te bevallen, vanwege de afstand tot ziekenhuis mocht het ook niet. Met de tweede is het toen toch thuis gebeurd omdat het zo snel ging (totaal 5 of 6 weeën gehad tot de persweeën in totaal duurde hele bevalling krap een uur). Ben zelfs zonder VK erbij bevallen, die kwam pas ruim twintig minuten nadat de kleine er was :p. Placenta was er toen ook al en we hadden de navelstreng ook maar alvast zelf afgebonden :p.
    Was nu denk ik wel meer gesmeer dan gemiddeld, want uiteraard was ik niet netjes op een matje gaan liggen bevallen :rolleyes:, maar de kraamhulp heeft alles netjes opgeruimd.
     
  16. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.502
    113
    Nederland
    Fijn om te lezen dat jullie een thuis bevalling prettig vonden! stelt me weer wat gerust, ook dat je niks merkt van het "gesmeer":D

    Als jullie snachts bevallen zijn, lieten jullie de kinderen dan ook meteen ophalen of alleen als ze wakker werden? Opzich slapen de kinderen redelijk vast maar je zult net zien dat ze wakker worden en dat wil ik absoluut niet. Ik heb het zelf thuis meegemaakt dat mijn moeder aan het bevallen was en heb er echt een soort trauma van.:confused:

    Ik was bij de eerste trouwens ingeleid met 39+5 ivm minder leven voelen en een slechtere hartslag. De tweede kwam spontaan na het strippen met 40+2. Ik verwacht dus niet heel erg overtijd te lopen, dus inleiden zullen ze wel niet doen.

    Mocht ik zo snel bevallen dan kan ik in het ziekenhuis geen pijnbestrijding krijgen dat klopt, dat was bij de tweede ook het geval. bij de eerste had ik dat wel omdat ik ingeleid werd en het iets langer duurde, maar gewoon het idee dat het er is en zou kunnen vind ik al fijn.:oops:

    Misschien toch eens uitgebreid met de vk over praten en mijn gevoel/angst uitspreken. De baby moet er hoe dan ook uit natuurlijk:roflmao:
     
  17. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Twee keer thuis bevallen, bij dochter was het overdag, toen is de oudste opgehaald.
    Bij de derde was het echt zoals het voor mij 'hoorde'. Het begon s'avonds laat, oudste twee sliepen. Ik ben de hele nacht alleen geweest, heerlijk heen en weer lopen, even in bad liggen(gewoon ons eigen ligbad, daar wilde en mocht ik ook in bevallen), even op bed, geen gezeur aan mijn hoofd. Toen ik dacht bijna op 10 cm te zitten heb ik de VK, kv en man erbij geroepen (die kwamen tussendoor wel steeds even kijken hoe het ging). Daarna geprobeerd te persen in bad maar dat ging niet doordat zoon schuin lag, dus wel op bed bevallen. Daarna zeker anderhalf uur alleen maar met hem op bed gelegen en hem bewonderd, tot de kv om half zeven zei: misschien is het fijn om te gaan douchen, dan lig je in een schoon bed als de andere twee zo komen.
    En pas toen besefte ik: ohja, er zijn er nog twee in huis. Ik ben er geen seconde mee bezig geweest.
    Om 7 uur is mijn man ze gaan halen, onvergetelijk dat moment, ze waren helemaal verbaasd. Nu slapen wij wel beneden en zij boven, dus geluiden hadden ze sowieso niet gehoord.
    Maar ik teken voor zon bevalling
     
  18. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Drie keer thuis bevallen. Alleen de oudste kwamna anderhalf uur persen er niet uit. Alsnog naar het ziekenhuis en dat vond ik vre-se-lijk. Dus voor de volgende twee zo gemotiveerd om thuis te bevallen.

    Thuis ben ik in mijn cocon. Onder de douche, op bed. Bewust bezig met mijn ademhaling. Ik kijk heel positief en krachtig terug op mijn bevallingen.

    Bij de jongste twee wel de kinderen door opa en oma op laten halen.
     
  19. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik ben 1x in het ziekenhuis bevallen (met weeopwekkers vanwege overtijd) en toen uiteindelijk gekozen voor pijnbestrijding omdat er geen rust meer tussen de weeeen zat.

    De 2e keer thuis na strippen. En dat was zoooooooveel relaxter. Thuis in Mn eigen coconnetje en douche en daarna nergens meer heen hoeven. En door de geleidelijke toename van de weeen ging het ook heel goed zonder pijnbestrijding. Ik had de pech dat ie met achterhoofd achter lag en dus met 7cm al persdrang kreeg. Maar nog zou ik 10x liever thuis bevallen. En van de “troep” echt niks gemerkt, vakkundig weggewerkt door verloskundige en kraamhulp.
     
  20. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Oh wow! Wij slapen ook beneden en ook 2 kids boven slapen en 3e dus op komt. Ik ben 2x overdag bevallen en hoop ook dat ik in de nacht mag bevallen thuis.
    Had je wel achterwacht voor je andere kinderen? Mochten ze wel wakker worden oid?
     

Deel Deze Pagina