Thuis bevallen, tips/advies/ervaring

Discussie in 'De bevalling' gestart door brownielover, 25 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben twee keer thuis bevallen. De eerste keer wilde ik eigenlijk naar het Z-H maar het ging zo goed en ik had geen zin in dat gesleur en heen en weer gerij dat ik besloot thuis te blijven (mijn ex is Duits en was in alle staten want in DE beval je nooit en te nimmer thuis haha)

    Tweede net zo relaxed! Lekker in mijn omgeving, in Mn cocon. ZL was toevallig bij zijn vader dus hoefde ik mij ook niet druk te maken maar anders was hij door oma opgehaald. Nog samen met de vk eerst De Luizenmoeder gekeken hahaha. Maar volgens mijn vk heb ik een talent om kinderen op de wereld te zetten. Heb mijn bevallingen nooit als bijzonder pijnlijk of zwaar ervaren. Eerste duurde 4,5 uur en de tweede 7
     
  2. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    2 keer thuis bevallen. Wel in bad in de woonkamer, dus mn bedje bleef sowieso schoon ;).
    Ben ook een vlotte bevaller, 2 keer savonds bevallen in resp. 45 min en 1 uur en 10 min.
    Al was ik wel enigszins ‘voorbereid’ omdat ik gestript werd.
    De andere kinderen sliepen gewoon boven.
    Had wel mn zusje bij de bevalling, mochten ze wakker geworden zijn had ik haar naar boven gestuurd.
    Maar ik zou niet anders meer willen (tenzij medisch noodzakelijk uiteraard).
     
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Ik ben 3x thuis bevallen. Vond het ideaal!

    Wat ik handig vond:
    - zorg voor een klein nachtlampje in de kamer waar je wilt bevallen. In onze slaapkamer was dat. Dan hoef je ‘s nachts niet de grote lamp aan te doen tijdens de bevalling.
    - zorg dat je veel oude handdoeken/hydrofielen paraat hebt. Die gebruiken ze tijdens de bevalling overal voor. Dus ook het eerste snelle schoonmaken na de geboorte.
    - pak je kraampakket vast uit en zet het in een boodschappenkrat op de babykamer of je eigen slaapkamer. Helemaal als je snel bevalt is het voor de verloskundige fijn dat alles al klaar staat en niet nog in een dichte kartonnen doos zit. Doe er voor het gemak ook een rol vuilniszakken en/of pedaalemmerzakken in, dat kan altijd van pas komen.
    - vertel je partner of wie er aanwezig zal zijn waar alle benodigde spullen liggen. Dus waar het kraampakket is, de hydrofielen, de emmers, vuilniszakken, schoon beddengoed, etc.
    - laat het wiegje van de baby nog even uit je eigen slaapkamer weg. Of je moet een enorme slaapkamer hebben, maar anders staat hij vast in de weg.

    Qua bed: hij is bij mij schoon gebleven, maar ik ben op de baarkruk bevallen. Had wel een zeil op het bed al vanaf 37 weken.

    Ik zou geen nieuw bed kopen nu al. Niet zozeer voor het gesmeer, maar vooral omdat je met een dikke buik, mogelijk verweekt bekken en meer kilo’s aan je lijf heel anders ligt dan zonder dat alles. En als het goed is ga je het bed langer gebruiken dan alleen nu tijdens je zwangerschap ;)
     
  4. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou niet anders meer willen dan thuis bevallen! Zo fijn om thuis de weeën op te vangen. Je kan doen wat je wil, evt in bad of onder de douch. De verloskundige en kraamhulp zijn constant bij je en hebben alle aandacht voor je. Je bent heerlijk in je vertrouwde omgeving. Geen spanning dat je het ziekenhuis niet haalt of met weeën in de auto, dat lijkt me echt verschrikkelijk.
    Er wordt niks vies, verloskundige en kraamhulp zorgen overal voor. Helaas bij mijn bevalling daarna toch nog naar het ziekenhuis gemoeten vanwege veel schade, maar dat was geen probleem. De kraamhulp heeft alles opgeruimd en gewassen, alles was brandschoon bij thuiskomst.
    Ik zou trouwens wel de kinderen naar een oppas brengen voor de zekerheid.
     
  5. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    2x thuisbevallen! Eerste was niet gepland maar toen de vk kwam had ik 10 cm ontsluiting dus was er geen keuze. Mijn kraampakket had ik ergens achter in mn kast gegooid haha maar mn man, vk en kraamzorg hebben alles bij elkaar gescharreld. Na het bevallen douchen en toen ik terug kwam schoon bedje. Niks gesmeer! Ik vond het heerlijk achteraf: eigen douche(daar ook alle weeen opgevangen) en spullen en een intieme sfeer, niet erop uit hoeven..echt chill!

    Daarom de tweede bewust thuis gekregen. Was wederom snel (wel wat pittiger) maar weer heel fijn,geen gesmeer en een top ervaring.

    Bij beide bevallingen heb ik mij geen moment onveilig gevoeld en de verloskundigen hebben altijd goed en duidelijk gecommuniceerd. Bij de tweede gaf ze namelijk aan dat als hij nu niet zakte we naar het ziekenhuis zouden gaan. Ik had geen persweeen dus moest het op eigen kracht doen. Met hem ging het goed, maar ze was bang dat mijn placenta niet zou komen. Daar had ik uiteraard geen zin In dus toen heb ik hem er maar even uitgeperst :p En gelukkig kwam alles helemaal goed.

    Ik ben dus pro maar wel als je er zelf achter staat en je er prettig bij voelt. Dat is echt het belangrijkste!
     
  6. PasensiOema

    22 apr 2017
    75
    32
    18
    Vrouw

    Ik zal even mijn ervaring delen...

    Ik was 38,2 dagen zwanger en had in mijn hoofd dat ik een badbevalling wilde in het kraamhotel. Ik had me plan al ingeleverd bij zowel het kraamhotel als mijn verloskundige.


    Ik werd de desbetreffende dag wakker, had wat last van mijn buik (wat ik wel vaker heb door mijn spastische darmen). Ik ging dus naar de wc want meestal was het dan over. Ik maakte me klaar om naar het werk te gaan en dat lastig gevoel in me buik begon weer. Ik dus weer naar de wc, kon ik. Iet afgaan. Voor ik uit huis ging wilden ik nog even plassen want naar me werk rijden is een lange rit. Toen zag ik bloed...


    De verloskundige en me man gebeld en gezegd wat ik zag. Verloskundige gaf aan om rustig aan te doen en toch maar thuis te blijven. Me man wilde naar huis komen van zijn werk maar dat vond ik niet nodig. Toen begonnen te krampen iets heviger te worden en best regelmatig. Ik dus weer bellen naar beiden en voor ik het wist was me man er. Toen ben ik even de laatste babykleertjes gaan wassen en mijn eigen kleding die ik mee zou nemen.

    Toen ik eenmaal op bed lag beginnen de pinnen heviger te worden. De verloskundige gebeld en die meldde dat zij onderweg was. Eenmaal aangekomen wilde zij even kijken of ik ontsluiting had, en ja hoor... 10 cm. Er was dus geen tijd om nog naar het kraamhotel te gaan. Op mijn bed werd er een zo’n luier (even vergeten hoe je dat precies noemt) gezet zodat me matras niet nat werd. Zij wilde mijn vliezen breken maar dat wilde ik liever niet. Baby is ook echt geboren in het zakje.

    Het was een hele soepele bevalling (31 minuten, 2 persweeen), ik had het echt erger verwacht. Vooral omdat het mijn eerste kindje is. Ook heerlijk om in je eigen huis en omgeving te zijn. Lekker je eigen douche, je eigen bed, producten, kleding etc.

    Ik had alleen geen koffer klaarstaan maar wel alle producten in huis zoals kruik, maandverband, termometer, kleding, hydrofiel enz.
     
    joepy vindt dit leuk.
  7. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ben je in het buitenland bevallen? In Nederland mag je met 38 weken (verplicht) niet meer werken toch?..
     
  8. PasensiOema

    22 apr 2017
    75
    32
    18
    Vrouw

    Nee hoor, gewoon in Nederland. Is mijn eigen organisatie. Moest wat papierwerk ophalen.
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Ik ben ook 3x thuisbevallen.

    De eerste keer was niet de bedoeling want mijn man vond het maar niks. Maar het ging erg snel. Mijn man en de verloskundige kwamen bijna tegelijk aan en toen had ik al 8 cm ontsluiting. Ik wou niet meer weg en de rest verliep ook heel vlot en soepel.

    Ik vond het een hele fijne rustige ervaring. Totaal geen troep, bed is schoon gebleven. Na het douchen was nergens meer te zien dat er een bevalling had plaatsgevonden.

    De tweede en derde zijn ook thuis geboren. Mijn man was ook om, haha.
    Ik heb wel steeds de andere kinderen laten ophalen, omdat ik steeds overdag bevallen ben. Het ging ook erg snel elke keer. Alleen de derde duurde iets langer, nl ongeveer 4 uur.
     
  10. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Hier ook een thuis bevalling vooral heb ik genoten van de muziek de dj mixen waar ik zo van houd hebben me er zo door heen gehaald , Want me moeder en me vriend en de verloskundigen moesten tot ik genoeg ontsluiting had om te persen me met rust laten want hun leiden me af en dan kon ik de weeën niet goed weg persen , Me vriend moest alleen af en toe mijn benen kneden omdat de been weeën erg pijn deden . En geen troep gezien en anders was het niet mijn taak om het op te ruimen daar kreeg ik 8 dagen hulp voor :p
     
  11. Nan87

    Nan87 Actief lid

    21 nov 2015
    444
    502
    93
    Oh heerlijk juist thuis! Bij de eerste ben ik tot persweeën thuis gebleven (en toen vervoerd) en nu ga ik gewoon weer thuis :). Ik heb afgesproken met mijn schoonouders ze te bellen als het 's nachts begint (of overdag trouwens). Zij komen dan bij ons thuis beneden zitten (tv kijken oid) en als onze dochter wakker wordt kunnen ze die opvangen (die is dan net of net niet 2).

    De kraam ruimt alles op (vorige x ook bevalbad opgeruimd:)). Volgens mij is het heerlijk :D
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.956
    7.884
    113
    Vrouw
    Vond je dat niet heel eng zonder vk?
     
  13. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier ook thuis bevallen bij de 2e. ook 1.5 uur. we zouden het ziekenhuis waarschijnlijk niet eens gehaald hebben.
    ik vond het veel relaxter als in het ziekenhuis.
    onze dochter sliep gewoon door, en sliep in de kamer naast ons.
    Toen haar zusje geboren was werd ze pas wakker.
    Achteraf misschien beter dat we haar hadden laten ophalen door mijn moeder, omdat ze daarna niet meer naar bed wilde natuurlijk ( 3 uur snacht's )

    Dus, als er evt een 3e komt, dan laat ik onze dochters denk ik wel ophalen. al was dat moment toen mijn dochter haar zusje zag ook zo geweldig mooi.
    Mijn verloskundige zei trouwens, dat de meeste broers en zussen pas wakker worden als de baby geboren is.. hoe apart is dat.
     
  14. CiDa84

    CiDa84 Bekend lid

    13 aug 2014
    552
    55
    28
    Ook 2 keer thuis bevallen, heerlijk, eigen omgeving, gewoon mijn eigen ding.

    Die troep merk je echt niets van. Die kraamverzorgsters zijn zo snel met opruimen. Daarna gaan douchen en kon zo in een schoon en fris bed stappen. Alles wordt direct opgeruimd. Vond het wel een raar idee dat de placenta zo in een zak in de restafval container ging, maar goed... Verder alleen als positief ervaren, vind het ook bijzonder dat onze jongetjes in dit huis geboren zijn zeg maar, mooie herrinering.

    Maar zou het met je vk bespreken. Ik ben er beide keren wel zo in gegaan van; thuis is fijn, maar geen moeten, als de vk zou twijfelen, het niet zou gaan vanwege de pijn, of als het mij zou aanvliegen, wat dan ook, zou ik alsnog naar het Z-H willen gaan. Je kunt het ook aanzien, kijken hoe het op dat moment loopt en doen wat goed voelt.
     
  15. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik had geen tijd om het eng te vinden, kind kwam er hoe dan ook uit :p. Omdat ik ook nog maar zo weinig weeën had gehad was ik er in mijn hoofd nog niet aan toe dat het al zover was, dus ook nog niet angstig voor de complicaties. Toen kindje er was heb ik ook een aantal minuten lang alleen maar gezegd dat het niet echt was, dat dit een droom was en tegen mijn man gezegd dat hij me wakker moest maken omdat ik deze droom niet leuk vond :p.
    Placenta kwam ook vanzelf en was niet tegen te houden, ook toen niet bang voor de complicaties.
    Man en ik hebben het vooral heel bijzonder en prettig gevonden dat we direct na de geboorte even helemaal alleen waren.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.956
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik heb al echt nachtmerries. Mijn vriend moet 45 min rijden naar huis en mijn laatste bevalling was van eerste wee tot kind op borst 2 uur.
     
  17. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Het gebeurt natuurlijk wel eens dat vrouwen bevallen zonder hun partner erbij, maar vaak zal een bevalling niet beginnen/doorzetten op het moment dat jij je niet veilig voelt. Moet hij ook rond de uitgerekende datum nog steeds 45 min rijden? Snap wel dat je dat niet fijn vindt. Bereid hem maar voor op een aantal keer 'vals alarm' :p
     
  18. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Over thuis bevallen trouwens: ik heb zelf (nog) geen ervaring, ik ben twee keer in een geboortekliniek bevallen. Hoop deze keer wel thuis te bevallen.

    Ik heb wel een aantal thuisbevallingen meegemaakt. Meestal is de sfeer heel relaxed, behalve idd als iemand graag naar het zkh wil en dan te snel gaat.

    Tijdens de bevalling nog naar het zkh heb ik niet meegemaakt (al gebeurt dat wel eens natuurlijk), wel twee keer nadien nog. Dat is wel een domper, maar de vrouwen zelf gaven aan dat ze het fijner vonden dan met weeen in de auto.

    Ik denk dat iedereen het beste bevalt waar ze zich het fijnst/veiligst voelt.
    Wat andere kinderen betreft: ik heb allebei meegemaakt: dat iemand de oudere kinderen kwam ophalen, maar ook dat ze in hun eigen bed bleven tijdens de bevalling. Ik moet zeggen dat ik hier zelf nog niet uit ben. Aan de ene kant vind ik het naar om ze 's nachts wakker te maken en naar oma te laten brengen, maar ik hoef ze ook niet aan de zijlijn te hebben terwijl ik mijn weeen wegpuf :p
    Misschien dat ik ze 's nachts laat slapen, maar overdag wel wegbreng ofzo?
     
  19. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Hier helaas net niet bevallen van dochtertje thuis. Bevalling duurde 5 uur en eerste controle 7cm ontsluiting dus thuis eerst doorgezet. Helaas na half uur persen toch na het ziekenhuis gegaan ivm daling Vd hartslag. Ondanks dat met persweeen de auto in niemand zijn hobby is, heb ik hier geen nare ervaring aan over gehouden.
    Vliezen waren thuis gebroken maar niets van terug te zien. Alles was keurig toen we thuis kwamen.

    Ik wil net als de vorige keer op het moment zelf beslissen wat goed voelt thuis of zhs. En wat haalbaar is natuurlijk ivm snelle bevalling (alle zhs zijn hier ongeveer 25-30min rijden).

    Ga zoals je zelf al zij maar in gesprek met je vk. Misschien kan je diverse scenario's doorspreken zodat je misschien wat meer voorbereid bent en de vk beter weet wat je wil?

    Wat we met dochtertje doen geen idee. Zie ik ook dan wel, maar ik zorg wel dat ik wat mensen paraat heb die haar op kunnen vangen.
     

Deel Deze Pagina