Thuis bevallen, wat een gezeik zeg

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nora1983, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Pfff, denk je alles in kannen en kruiken te hebben om evt. thuis te bevallen. Begon VK net bij de controle over dat ik een bed beneden moet hebben omdat dat moet vanaf de 100kg....Nou snap ik dat wel, maar man, hadden ze dat niet even eerder kunnen zeggen? Haar collega begreep dat wij onze boxspring niet op klossen kunnen zetten, dus mocht er een extra matras bovenop. Met andere woorden, ik begreep daar dus uit dat ik wel boven mocht bevallen als het allemaal razendsnel mocht gaan en we niet meer naar ZH kunnen.
    We wonen nogal klein en kunnen echt niet ook nog een bed beneden hebben!
    Ik vind het wel goed zo, matras wat klaar staat voor ons bed boven, die slepen op het moment alst nodig is wel naar beneden en dan moet de VK maar een keer op de knieën werken hoor. Ben zo langzamerhand helemaal klaar met al die zooi die klaar moet staan en waar je allemaal aan moet denken. En anders maar met weeën in de auto naar het ZH.

    Hoe hebben jullie dat gedaan? thuis bevallen?
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, ik wilde heel graag maar kon de eerste 2x niet en de derde keer mocht het niet van ml... Die had de schrik nog in de benen zitten van de keren daarvoor ;)

    Wat een gedoe idd, het is fijn als dat van te voren allemaal duidelijk is. Op de knieën zal het ook wel een keer gaan!
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Mijn 2e en 3e zijn thuis geboren, helemaal geen gedoe bij ons. Ons bed kan wel op klossen en ondanks dat ik op het einde 106 kg woog, ben ik gewoon boven (eerste verdieping) in mijn eigen bed bevallen. Heb VK daar ook nooit over gehoord. Is overigens vanwege de arbo-regelgeving van ambulance-personeel, die mogen niet meer dan 100 kg van trap tillen (mocht het nodig zijn). Regeltjes zijn er niet zomaar, dat snap ik, maar ik merk wel dat hier verschillend mee omgegaan wordt... Niet netjes van je VK-praktijk dat ze daar geen eenduidige informatie over geven. Aan de hand van je startgewicht zouden ze toch wel een inschatting kunnen maken in het begin of je wellicht over die 100 kg heen zou gaan en je dus bijtijds kunnen informeren over hoe/wat/waar.

    Er schijnen ook inklapbare bedden te huur te zijn, die nemen niet zo veel ruimte in beslag, tot moment dat je het nodig hebt? Je zou eens kunnen informeren bij thuiszorgwinkel. En bij je VK hoe streng ze nu precies willen zijn (en waarom ze dat dan niet eerder duidelijk hebben gemaakt...).
     
  4. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Tja is toch wel logisch? Heeft gewoon met regels te maken. Als je persé thuis wilt bevallen dus een opklapbed huren, anders naar t ziekenhuis.
     
  5. madameV

    madameV Fanatiek lid

    23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    Eerlijk gezegd vind ik het ook best logisch. Ze hadden je wel wat vroeger mogen informeren daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als iedereen zegt van dan moeten ze maar even op de knieën hebben die mensen straks ook allerlei lichamelijke klachten
     
  6. madameV

    madameV Fanatiek lid

    23 mei 2013
    3.905
    168
    63
    Oh en ik ben niet thuis bevallen maar dan nog moet je zorgen dat alles gereed is voor het geval dat dus dat maakt niet zoveel verschil qua voorbereiding
     
  7. koekenpan

    koekenpan Bekend lid

    13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    Ik heb ook weleens gehoord dat mensen een matras beneden op de eettafel leggen? Dat misschien een optie?
     
  8. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ben ook niet thuis bevallen maar had alleen een kraampakket via de zorgverzekering gekregen en had verder helemaal niets klaar staan.
     
  9. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #9 Lisa1987, 28 apr 2017
    Laatst bewerkt: 28 apr 2017
    Hier wil de vk niet eens dat ik thuis beval omdat ik 108 woog bij het begin van de zwangerschap. Ze raadde het sterk af. Nu dus naar het geboortehuis. Ik snap ook wel dat je vanaf 100 kilo beneden moet bevallen, is een aardig gewicht als je naar beneden moet worden gedragen door ambulance personeel.
    Ik denk ook niet dat je echt kan verlangen van de vk om even door de knieën te gaan, kost haar rug. Ik kan me voorstellen dat je dan alsnog naar het ziekenhuis moet.
     
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik ben de vorige keer thuis bevallen (ging ook zo snel dat ik niet naar het zkh had gekund)

    Wij hebben ook een boxspring wat een paar cm scheelt met wat minimaal moet. In overleg met vk en kraamzorg gesprek hoefde het niet op klossen (anders had ik een ladder nodig)

    Nu bij de 2e wil ik weer thuis bevallen. En hetzelfde als bovenstaande met het bed.

    Bed beneden snap ik wel als iemand boven de 100 kg weegt. Het is een aardig gewicht voor ambulance medewerkers als ze dat naar beneden moeten sjouwen. En als dat voorkomen kan worden door een bed beneden neer te zetten...
    Daarbij vind ik wel de dat vk je laat inlicht hierover.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heel vervelend dat jullie zo laat zijn ingelicht dat je een bed beneden moet hebben.
    Maar verder heb je toch weinig nodig voor een thuisbevalling? Kraampakket, ondersteek, evt klossen, 2 emmers en een lampje.
    Je kan moeilijk van de verloskundige gaan verlangen dat ze op haar knieën gaat werken. En daarbij kan ze er niet goed bij als je kindje tijdens het persen in de problemen zou komen. Ik snap je frustratie exht wel, maar dit kan natuurlijk niet ;)
     
  12. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    een baarkruk is ook heel erg laag en moet een vk ook op haar knieen. dus tja als ts daarvoor zou kiezen is het precies hetzelfde probleem.
    ts als je bv 101kg zou wegen zou ik daar eventueel niet al te moeilijk om doen (leugentje om bestwil) maar is het echt veel meer zou ik gewoon voor een zkh bevalling kiezen.
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bij een baarkruk moet een verloskundige inderdaad ook even door de knieën, maar dat hoeft niet heel lang. Als een uitdrijving wat minder soepel verloopt heeft de vk er veel meer werk aan en is het dus ook nog gevaarlijk voor je kind als ze er niet goed bij kan, omdat je op de grond op een matras ligt
     
  14. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    ik heb daar verder allemaal geen verstand van ben in het zkh bevallen met een heerlijke ruggenprik en hoop dat nu weer te kunnen doen. ik zet thuis niets klaar verwacht ook niet dat ik thuis mag bevallen. Als TS dat risico wilt lopen is dat toch haar keuze.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk eerlijk gezegd dat de vk dan weigert en haar naar het ziekenhuis stuurt. De vk heeft de verantwoording dan, niet ts.
     
  16. jadie

    jadie Bekend lid

    18 aug 2016
    767
    209
    43
    ik snap het zeler dat je niet boven mag bevallen boven de 100 kg ik ben zelf ambulance verpleegkundige en het is inderdaad een heel getil. tenzik het kindje is ingedaald want dan kan je zelf de trap aflopen. we hebben wel eens de brandweer nodig om iemand met een hoogwerkee via het raam naar buiten te krijgen. maar eerlijk gezegd nooit zwangere dames die lopen of gaan zelf zittend de trap af. en als de nood groot is bij veel bloedverlies etc. dan pakken wij je echt met kop en kont aan hoor om naar beneden te komen is niet altijd elegant maar goed. er zijn ook situatie waar er mannen van boven de 100 kg onwel boven liggen en dan moeten we ook wel. gebruiken we vaak brandweer of politie om mee te helpen. dus lukt altijd maar kost iets meer tijd. en als je het vam te voren weet je gaat bevallen en je bent zwaarder dan die 100 kg is het voor je eigen veiligheid om te zorgen dat je beneden kan bevallen zodat er geen tijdverlies is in geval van nood. inderdaad meerdere dames zien bevallen met een speciale matras op de keukentafel of een gehuurd hoog laag bed of leenbed van iemand met klossen.
    mijn inziens kleine moeite en voor je eigen en je kindje zijn veiligheid.

    in ieder geval veel succes
     
  17. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    "Wat een gezeik" ?

    De regels zijn er niet voor niks. Heb je er geen zin in zo, ook prima. Beval dan lekker in het zh maar doe het niet af als "gezeik" en dan "moet" de vk maar even door de knieeen. Regels zijn regels. Ten eerste is het ook voor je eigen veiligheid ( boven de 100kg, beneden bevallen ) ten tweede is get toch logisch dat er richtlijnen zijn? Bedoel, de VK doen ook hun werk en moeten zich aan de regels houden.
    Ik vind je een beetje onredelijk.
     
  18. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Als 1e, wel wat lompe reacties hier. Maar ok. Ik ben gewoon niet goed ingelicht over bed beneden verhaal. Ook heb ik het nergens gelezen in het boek vd kraamzorg of in folders die krijgt. Ik ben nu 38 weken zwanger en kan dus elk moment bevallen, theoretisch gezien. Mijn vorge bevalling was n inleiding ivm hoge bloeddruk, en daar heb ik de nodige traumas aan.overgehouden. ik hoop dat nu de bevalling op natuurlijke wijze op gang komt en het zo voorspoedig mogelijk verloopt dat ik lekker thuis kan blijven. Mocht ik toch naar zh moeten dan.leg ik mij daar bij neer. Mss besluit ok op laatste moment ook wel dat ik toch naar zh wil. Anyway; ik ben dus erg teleurgesteld, verdrietig zelfs dat er nu voor mijn gevoel roet in het eten word gegooid. Ik heb lang angst en spanning gehad voor deze bevalling, en begon me sinds vorige week eindelijk rustiger te voelen en er zelfs naar uit te kijken.
    Ik begrijp de regels heus wel, maar dan moet er beter voorgelicht worden! Maar wat ik niet snap; een badbevalling of met n baarkruk, of zelfs onder de douche, dat kan allemaal wel en is niet slecht voor de rug vd vk? En hoe zit het met mensen die 4 hoog in n flatje wonen zonder lift en opeens acuut toch naar het zh moeten? Moeten deze mensen dan maar als voorzorg verhuizen naar n normaal huis? Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, moet je eens zien hoe de werkomstandigheden in het buitenland zijn op het gebied van geboortes....
     
  19. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Lees mijn reactie hierboven even. Ik ben verkeerd/te laat voorgelicht! En mijn emoties speelden op toen ik dit topic startte, dus dan gebruik je mss wat onredelijk taalgebruik.
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Soms moet je inderdaad roeien met de riemen die je hebt, maar een matras op de grond is gewoon echt geen optie, dat snap je zelf ook wel.
    Enige probleem in jouw geval is de voorlichting, het is echt heel slecht dat ze hier nu pas mee komen.
     

Deel Deze Pagina