Thuis bevallen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door WendyB, 24 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WendyB

    WendyB Actief lid

    25 jul 2006
    260
    0
    0
    Hallo,

    Kan iemand mij de voor en nadelen van thuisbevallen/ziekenhuis uitleggen?

    Ik vind het heel moeilijk een keuze te maken.

    Liefs Wendy.
     
  2. liselotte

    liselotte Actief lid

    11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hoi Wendy,

    Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Omdat ik dit wilde en uiteindelijk ook moest. Ik vond het heel erg fijn dat ik iemand kon roepen als ik het nodig had. De gyn was er direct als ik haar nodig had. Ook dat je na de bevalling niks hoeft op te ruimen en te wassen heb ik als prettig ervaren. Sommige vinden het erg fijn om in hun eigen omgeving te bevallen. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij geen verschil heeft gemaakt waar ik was. Ik ben zo in mezelf gekeerd geweest de hele dag, dat ik eigenlijk geen flauw benul had van waar ik was. Ik moest twee dagen in het ziekenhuis blijven en ook dat vond ik achteraf gezien fijn. Ik ben namelijk om 22.33 bevallen en ik was pas om 2.00 op zaal. Als ik naar huis had gemoeten had ik geen kraamhulp gekregen en ik wist niet eens hoe ik een flesje moest klaar maken.
    Kortom vele redenen voor mij dat ik het ziekenhuis prettig vond. Niet eens voor pijnbestrijding want dat heb ik niet gehad.
    Het is voor iedereen verschillend. Vele reacties na mij zullen je vertellen waarom het thuis bevallen zo fijn is. Natuurlijk mag dit ook. Ik denk dat je je gevoel moet volgen. wat lijkt jou het prettigst!

    Geniet nog van de laatste maandjes en ook van de bevalling. Je zult merken dat het heel bijzonder is!

    Liefs
     
  3. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    hier juist slechte ervaring met het ziekenhuis.
    De gyn was er niet druk met andere bevalling) en verplegend personeel wisselde zo snel dat niemand naar me kwam kijken hoe het ging.
    pas bij het persen zag ik de Gyn voor het eerst.

    Doe mij maar thuis. Eigen omgeving, doen wat je wil, bad tv, radio , pc, boek , of alles tegelijk, kotsen in je eigen wc , hangen op je eigen bank...

    En als het nodig is ben je zo in het ziekenhuis.

    Bij een ziekenhuis bevalling zit je de eerste uren ook thuis en ga je halverwege er pas heen, soms wordt je ook weer teruggestuurd als je nog niet ver genoeg bent.

    Mar het gaat er uiteindelijk om waar je je goed bijvoelt
     
  4. mamavanmerijn

    mamavanmerijn Actief lid

    12 okt 2006
    298
    1
    0
    Ik word morgen waarschijnljk ingeleid ivm een kindje dat steeds weer dwars gaat liggen. Dus zal dit keer ZH worden.. Helaas zeg ik erbij..

    Ik ben vorige keer thuis bevallen en heb er 7,5uur over gedaan, geen scheurtje niets.. alles heel ontspannen. Kon lekker rondlopen, in bad gaan, onder de douche wanneer en hoe ik dat wilde.
    het was een hele fijne situatie samen met mijn man en af en toe de VK die langs kwam.

    Ook het moment van geboren worden en daarna. Meteen lekker thuis zijn, je eigen bedje, geen klinische boel...
    tja, je leest al,. ik zou er alles voor over hebben om weer thuis te kunnen bevallen maar ja dat zit er niet in vrees ik,

    Of mijn ventje moet vannacht toch nog uit zichzelf terugdraaien en niet meer van plaats veranderen, maar die kans is erg klein
     
  5. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Ik wilde thuis bevallen .. eigen omgeving en eigen vk.
    Omdat Bink in het vruchtwater had gepoept moesten we dus naar het ziekenhuis. Van alles en iedereen om je bed te drentelen... pff En de een na de ander die in je doos wilt grutten :S Nu vond ik dat niet zo heel erg maar had het toch liever anders gehad.
    Achteraf was het wel goed dat ik in het ziekhuis ben bevallen omdat mijn weeen niet krachtig genoeg waren en dus een infuus met weeenwekkers kreeg.
    Mocht ik ooit zwanger raken van een tweede dan ga ik weer voor een thuisbevalling!

    Toys
     
  6. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb een thuisbevalling gehad en zou het zo weer doen.
    Je eigen spulletjes bij de hand, je kunt doen en laten wat je wilt.
    Rolluiken dicht, schemerlampje aan en go with the flow......
    Na afloop lekker onder je eigen douche en je schone bedje in, waar je kindje al op je ligt te wachten, geweldig!

    @liselotte: opruimen en wassen....? Dat hoef je echt niet zelf te doen hoor, dat doet de kraamverzorgende.
     
  7. schumi

    schumi Actief lid

    16 okt 2006
    105
    0
    0
    Ik twijfel ook. Ik wilde eerst zeer zeker thuis bevallen indien dit medisch mogelijk is. Maar ik lees ook steeds verhalen dat men toch nog halverwege de bevalling naar het ziekenhuis moet, en met weeen over de drempels is niet fijn. En daarbij mag een verloskundige geen pijnbestrijding toedienen indien nodig. Mocht er iets niet goed gaan tijdens de bevalling dan heb je thuis misschien niet direct de goede hulp en zo ook na de geboorte. Dit zijn allemaal dingen waardoor ik ben gaan twijfelen, en nu weet ik het echt niet meer.
    Gelukkig heb ik nog even om erover na te denken. Daarom is het fijn dat om hier een aantal reacties te lezen.

    Groetjes Schumi
     
  8. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Ik zeg ziekenhuis...
    En waarom? Ze hebben daar alles bij de hand. Voor jezelf qua pijnbestrijding etc.
    Ook voor de kleine mocht het niet goed gaan...

    Thuis is ook wat voor te zeggen. Je hoeft de deur niet uit... Maar je hebt wel alle zooi thuis.

    Wij hebben gekozen voor het ziekenhuis....
    Beide heeft voors en tegens.
     
  9. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Het is maar net waar jij je veilig voelt denk ik (en je partner natuurlijk).
    Wij willen zoals het nu lijkt thuis bevallen. Door het ziekenhuis gedoe (IVF) lijkt thuis ons de mooiste plek om dit mensje op de wereld te zetten. We hebben ziekenhuis genoeg gezien.
    Mocht het om een of andere reden niet lukken, dan niet.
    Ook heb ik alle vertrouwen in de vk's van mijn praktijk..dat scheelt natuurlijk ook.
    Volg je gevoel, ik denk dat niemand je kan adviseren.
    Elmo
     
  10. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik had geen keuze, Mirthe diende zich met 32 weken al aan en dus lag ik drie dagen in het ziekenhuis voordat ik bevallen ben. Gevolg is dat ik een volgende keer weer in het ziekenhuis moet bevallen, medisch geval dus!

    Maar, achteraf vond ik het juist wel fijn! Rinke (mijn man) kon lekker bij mij blijven zitten, als ik een glas water wilde, iets eten of een boekje of wat dan ook, dan kon een verpleegster dat regelen. Wij hebben "onze kamer" geheel in eigen rommel gedompeld, de laptop aan met onze favoriete muziek. De laptop is ook mee de verloskamer in gegaan en zo ben ik in de intieme sferen van Blof en in alle rust bevallen. Helaas was het daarna erg hectisch, maar dat kwam alleen door de vroeggeboorte....

    Ik vind het niet erg dat ik niet thuis ben bevallen. Zo lieten mensen ons ook nog even met rust, niet bellen of gelijk voor de deur staan, maar alleen wij samen..... Maar, ik heb niet op de kraamafdeling hoeven liggen, dus misschien dat ik bij de tweede ooit anders denk (hoewel er dan een nieuw ziekenhuis zou moeten zijn die eenpersoonskraamkamers gaat bouwen....)

    Ik miste mijn eigen bed enzo echt niet, het ging mij erom dat Mirthe eruit zou komen en de rust en intimiteit creëerden we zelf wel!
     
  11. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    schumi : asl je in het ziekenhuis wil bevallen moet je ook met weeën naar het ziekenhuis. Je kunt daar neit gelijk al in het begin terecht.

    Juudje: als je liever in het ziekenhuis bevalt, kan dat natuurlijk, maar dat je zooi thuis hebt is niet waar.
    TEgen de tijd dat jij onder de douche vandaan komt heeft de kraamverzorgster alles al schoongemaakt en draait ern al een wasmachine met het wasgoed. ( enneh zoveel bloed en zooi komt er ook weer niet bij kijken hoor)


    Verloskundige heeft ook alls bij de hand ( behalve pijnbestrijding, maar daarvoor moet vaak een anesthesist opgeroepen worden en dat kan ook meer dan een uur duren)
     
  12. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik ga thuis bevallen (als het kan, maar ik heb me laten vertellen dat ik daar gewoon niet aan moet denken).

    De voordelen voor mij zijn:
    - Ik hoef nergens heen
    - Niet ik ben de 'gast' in het ziekenhuis, maar de vk en wie er nog bij is zijn bij mij te gast, vind ik een fijner idee.
    - Het is in mijn huis, ik voel me hier het fijnst, ik ben van alle gemakken voorzien.
    - Ik denk dat als ik (maar dat is persoonlijk) in het ziekenhuis zou liggen, ik me niet helemaal op m'n gemak voel en dat is volgens mij wel het belangrijkst.
    - En als laatste en ook absoluut het minst belangrijk: Een ziekenhuisbevalling krijg je pas vergoedt van de verzekering als het op medische indicatie gebeurt.

    De nadelen zijn:
    - Ik zit met de rotzooi (maar goed, daar krijg je matjes en alles voor, en ik zal een groot zeil onder m'n bed leggen).
    - Mocht ik uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moeten, zal dat geen fijn ritje worden
    - Je kan thuis geen medicijnen tegen de pijn krijgen (in veel ziekenhuizen ook niet na 18.00 uur want dan is de anesthesist er niet, heb ik me laten vertellen. Ik wil helemaal geen medicijnen, dus voor mij is dat geen nadeel).


    Ik denk dat je je beslissing gewoon moet maken op je gevoel. Waar voel jij je het prettigst bij.

    En wat voor mij ook nog scheelt. Binnen tien minuten kan ik in 3 ziekenhuizen zijn (als we zelf rijden). Dat is niet voor iedereen zo, en dat zou ik wel mee laten spelen in m'n beslissing als ik jou was.

    Linda
     
  13. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik wil graa bevallen in het zotel. Dan krijg je een soort eigen hotelkamer, met je eigen verloskundige, op een afdeling in het ziekenhuis.

    Als er dan iets niet goed is, kan je zo met bed en al naar de juiste afdeling gereden worden.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier nog een twijfelaar...

    Ik wil eigenlijk graag thuis bevallen, mijn vriend wil liever naar het ziekenhuis... Ik begin daardoor een beetje te twijfelen. Een ziekenhuisbevalling wordt door mijn verzekeraar sowieso vergoed, dus daar hoef ik niet op te letten.

    Ik zie eigenlijk vooral voordelen van thuis bevallen, behalve dan als er iets met het kindje is. Aan de andere kant, we zijn binnen 10 minuten in het ziekenhuis. En als je in het ziekenhuis bevalt, moet je toch ook altijd even wachten tot de juiste arts/apparatuur er is. En de verloskundige kan ook veel. Nog een nadeel is dat als je alsnog naar het ziekenhuis moet vanwege complicaties, je met (zware) weeen in de auto moet stappen.

    Het enige wat ik me erg afvraag, misschien dat iemand dat weet: stel er is iets met je kindje en het moet met spoed naar het ziekenhuis, hoe doen ze dat dan als je placenta er nog niet uit is? Gaan ze dan zonder jou naar het ziekenhuis, of wachten ze op de placenta? Misschien een domme vraag, maar ik zou het echt niet weten.

    groetjes,
    Snoopy
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo'n zotel lijkt me ook wel wat, hoe kom ik erachter of die bij ons in de buurt zit?
     
  16. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Waarom nu al beslissen? Mijn VK gaf aan dat veel vrouwen alsnog beslissen naar het ZK te gaan, en vrouwen die perse in het ZK wilden bevallen, toch liever thuisbleven.

    Beide is mogelijk en hoef je niet nu al te beslissen. Zorg gewoon dat je alles in huis hebt, en ga bv. naar een infoavond in het ziekenhuis.
     
  17. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Bij vrienden van ons heb ik toch heel wat anders meegemaakt... Maar goed zoals ik al zei ieder zijn eigen keuze. Ik voel me prima bij de keuze voor het ZH.
     
  18. Niet meer actief

    Ik wilde heel graag thuisbevallen, maar moest uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen.

    Ik ben er erg blij om. Heb echt een (zo vind ik zelf) een helbevalling gehad.

    Als ik thuis was bevallen had Kim er niet meer geweest, dus ik ben erg blij dat ik dat niet mocht!

    Bij een evt. volgende ga ik weer naar het zh.
    Ik denk dat ik niet meer thuis durf...
     
  19. Pam

    Pam Actief lid

    14 aug 2006
    275
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen en vond het heerlijk!
    Verloskundige, kraamhulp en mijn vriend erbij, dus niet steeds verschillende gezichten..
    en oost west thuis best, vond ik....

    Nu word ik volgende week ingeleid, ik wilde graag weer thuis bevallen!

    Ik zie geen nadelen bij een thuis bevalling, enigste wat wel zo is, als er wat met de baby mis is hebben ze niks bij hand..
    Maar dat gebeurt zo zelden!
     
  20. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo dames! Ik ben thuis bevallen en vond het helemaal geweldig! Geen last gehad van troep, kraamhulp heeft alles netjes opgeruimd, heb dit niet eens gemerkt hihi.. Voor de dames die zich zorgen maken over pijnbestrijding, het is een feit dat de weeën enz. makkelijker op gang komen thuis i.v.m. vertrouwde omgeving en de ontsluiting vordert ook sneller. Volgens mij kan de vk je wel een prik geven (pethidine of zo) toch? Vond het zo heerlijk thuis! Doe het zo weer. Lees hier mijn verhaal http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... sbevalling
     

Deel Deze Pagina