thuis bevalling groot kind (>P97)

Discussie in 'De bevalling' gestart door cinniz, 13 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    Hoi allemaal,

    Ik wilde graag thuis bevallen van mijn 3de kindje omdat mn 2de bevalling(kindje 4005gram in 2,5 uur) heel makkelijk en snel ging.
    Nu heb ik net te horen gekregen dat ik niet meer thuis mag bevallen omdat dit kindje op 4300gram wordt geschat met 40 weken.
    Ik baal enorm en ben er zelfs verdrietig over want heb het idee dat het allemaal een beetje onnodig is.
    Dus eigenlijk ben ik gewoon heel benieuwd wat mijn rechten hierin zijn en of ze me kunnen verplichten naar het ZH te gaan?

    Ik heb volgende week een gesprek met de gyn en mijn vk had het al over inleiden met 38weken en nu moet ik me hard gaan maken dit te voorkomen.
    Ik snap al die ophef niet zo goed aangezien nr 2 echt goed ging....kijk zijn er ernstige of lastige dingen voorgekomen bij mn 2de bevalling of als dit een suikerbaby is snap ik de ophef nog wel maar tot nu toe is dit niet aan de orde.
    Als je het mij nu vraag zeg ik wat is nou 300gram verschil?

    hoor graag dus de ervaringen van mama's met grote kindjes die wel of juist niet thuis mochten bevallen en mocht iemand iets weten over je rechten betreft inleiden ect hoor ik het ook graag.
     
  2. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Mijn eerste kind werd gewoon gewicht geschat maar bleek met een controle echo voor minder leven p99 te zijn.
    Zijn geboorte gewicht was 4570 en had er niet aan moeten denken thuis te bevallen. Dan had ik alsnog naar het ziekenhuis gekund voor het hechten ivm een subtotaal reptuur.
    Ik ben daarom ook met 40+1 ingeleid.
    Maar volgens mij hoef jij niet in te stemmen met een inleiding. Het is nog altijd jou keus.
    De gyn die ik toen had voor afspraak maken van inleiden gaf wel aan dat ik allang ingeleid had moeten worden. Maar dat kwam omdat het de eerste was.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Onze jongste was 4200 gram. Ik ben in het ziekenhuis bevallen omdat de vliezen langdurig gescheurd waren. Maar op de echo heeft niemand doorgehad dat hij zo groot was. Ook al ik de laatste weken regelmatig een echo kreeg. Er zit een aardige marge in het schatten van het gewicht. Het zou kunnen zijn dat jouw kindje nog een stuk groter is. Ik zou het er zelf niet op durven wagen.
     
  4. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Wat een onzin zeg... van de vk dan. Ik zou niet weten of ze je echt kunnen verplichten in het zk te bevallen, maar ik ken genoeg mensen die met een zwaardere baby (rond 4500) thuis zijn bevallen! Ik zou even navragen bij de vk praktijk of dat echt een ‘regel is’ maar anders van praktijk veranderen..
     
  5. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Ik moest in het ziekenhuis bevallen vanwege eerdere ks. Mijn 3e werd geschat op 3800 gram, maar was 4666 gram. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik meteen naar huis mocht als ze niet zwaarder zou zijn dan 4125 gram. Als ze zwaarder zou zijn moest er eerst 3x suiker geprikt worden. Als dat 3x goed was mochten we naar huis. De 3e keer was het helaas te laag en moest het weer 3x.

    Ik was wel blij dat ik in het ziekenhuis was, want ik had een subtotaal ruptuur. Moet er niet aan denken dat ik na een thuisbevalling dan alsnog naar het ziekenhuis zou moeten.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben 2 keer thuis bevallen (met 41 weken), eerste was 4350 gram (en 53 cm), ze bleef even met haar hoofd vastzitten maar daar kwam niet door haar gewicht maar doordat ze er niet goed voor lag. Bevalling ging verder prima, ze heeft er ook niets aan over gehouden. Voor de bevalling had niemand een idee dat ze zo groot was.
    Bij de tweede wisten ze wel dat ze ook aardig groot zou zijn en ik mocht gewoon thuis bevallen. Vond het zelf wel spannend en ben met 37 weken ofzo naar de verloskamers gegaan en het personeel daar had zoiets van, de eerste heb je eruit gekregen, dan lukt die tweede ook wel :). Heb toen dus weer gekozen voor thuis bevallen en dit keer ging het nog veel beter en ze is eruit gelanceerd (zonder schade bij mij, bij de eerste ook niet trouwens). Ze was trouwens 4490 gram en ook 53 cm bij 40+4 weken.

    Hier doen (of deden, het is inmiddels ruim 7,5 jaar geleden) ze niet aan glucose prikken bij grote baby's en ik kon dus gewoon thuis blijven. Ze houden je baby natuurlijk altijd wel goed in de gaten de eerste dagen.
     
  7. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    Als het je eerste is snap ik volkomen dat men zeg we nemen geen risico maar nr 2 werd ook gelanceerd dmv 2 keer persen en had een heel klein scheurtje wat wel gehecht moest worden maar dat kwam doordat ik doorperste.

    Bij nr 1 en 2 had ik ook totaal geen behoefte aan thuis bevallen maar als je bevalling zo ontzettend snel en soepel gaat ga je(ik dan) er anders over nadenken.
    Het lijkt me gewoon relaxter en ook met de andere kids.
    Gewoon een gevoel wat ik had en dat wordt nu zo ontnomen door ‘protocol’
    Geloof niet dat ze groter is dan nu geschat mits ze zo op haar eigen curve doorgroeit dan he.
    Haar broer was nml precies hetzelfde verhaal.
     
  8. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Afhankelijk van wie je bevalling gaat begeleiden is eisprake van "eindverantwoordelijke". Dat je VK zegt dat je naar het ziekenhuis met voor in te leiden is gewoon vanwege een risico analyse die zij maken. Zij dragen verantwoording over hun besluiten, en moeten jou goed informeren en als zij het niet aandurven om je bevalling te begeleiden moeten ze je doorsturen. Na het doorsturen is de gyn verantwoordelijk voor de verdere begeleiding en zorg rondom je zwangerschap en bevalling.

    Jij mag altijd zorg weigeren, maar dan loop je het risico dat je er bij je bevalling alleen voor staat. In de WGBO, de wet die hierover gaat, staat heel duidelijk dat jij zorg mag weigeren, maar er staat ook in dat een zorgverlener onder omstandigheden mag weigeren om jou te helpen. Als je bed bijvoorbeeld niet verhoogd is mag een kraamhulp/verloskundige weigeren om je op bed te verzorgen.

    Het is jouw lichaam en jouw kindje, dus jij beslist. Ik wil je wel erop wijzen dat je het advies van je VK niet voor niks krijgt en ik zou het niet zomaar in de wind slaan omdat je absoluut thuis wilt bevallen.
     
    Saskia1984, Youtan en Paardenbloem vinden dit leuk.
  9. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Je mag altijd weigeren. Het blijft jouw lijf, jouw bv balling jouw kind. Je vk mag ook weigeren zorg te verlenen. Ik zou het nog eens goed met haar bespreken. Wat zijn haar angsten? En eerlijk, je vorige was er in 2.5 uur. Wie weet hoe snel deze gaat. Als je iets later dan gebruikelijk belt heb je kans het zh niet eens te halen. Zou dus ook zeker de tijd met haar bespreken. Succes!
     
  10. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hoho een vk mag enkel zorg weigeren als zij er alles aan gedaan heeft mee te denken met de client. En daarnaast moet de vk dan een vervanger zoeken ! Een zwangere mag nooit zomaar op straat gezet worden.
    Ik kraam nu bij een gezin, 3e kindje 5200 gram geboren in bad :)
     
    Lafelife, Bloem2310 en eeneneen isdrie vinden dit leuk.
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Jemig!:eek:
    Heeft die vrouw nog wel een onderkant?!:p

    Anyway ts, hier ook bevallen van een groot kind, met 38+3 en ze was 4140 gr.
    Dit was overigens ook niet bekend, volgens de groeiecho zou het gewoon een normaal gemiddeld kind zijn...

    Overigens wel in het zkh bevallen omdat ik dat zelf wou en zd is geprikt op suiker.
    Ik weet niet of dat alsnog moet als thuis blijkt dat ze heeel groot is, misschien even navragen?
     
    Caithy en Emama vinden dit leuk.
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Hier zou de 1e gemiddeld zijn. Bleek 3900 gr te zijn. Thuis bevallen in 2 uur met een subtotaalruptuur als gevolg.

    Bij de 2e wilde ik weer thuis bevallen. Tijdens echo's bleek al dat ze groter als gemiddeld zou zijn. Deze keer in 1,5 uur bevallen van een meisje van 4180 gr. Schade 0,0

    Vooral doen waar jij je goed bij voelt!
     
  13. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    Thanx dames voor jullie verhalen,wat me opvalt zijn het de eerste grote kindjes die vooral schade met zich mee brengen ,wat ook logischer is.
    Suiker is mn 2de na de geboorte ook niet op geprikt zal een navragen vanaf hoeveel gram dat dus moet indd.
     
  14. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Haha geen enkele schade!
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  15. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    ook thuis bevallen. Dochter was 4100gr en 51cm.
    Wel 2x een knip gehad, maar dat kwam meer omdat mijn bekkenbodem erg strak was. Bleef ook eventjes hangen met haar schoudertje, maar was snel verholpen.
    Verder erg vlot verlopen.
    Bij een 2e beval ik graag weer thuis.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Apart. Hier zat de oudste op de p99 lijn. nooit gesproken over dat ik toen niet thuis mocht bevallen. Uiteindelijk ging ik 2 week overtijd en moest ik daarom ingeleid worden in het ziekenhuis. Hij woog 4960 gram.

    Ik snap het protocol dan overigens wel een beetje, bij mij was het echt goed fout gegaan als ik thuis was bevallen ben ik bang.
     
  17. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Hier was de tweede 4,3kg en 58cm. En dan nog nadat hij flink gespuugd en gepoept had voor hij gewogen werd, kan dus makkelijk meer geweest zijn. Gewoon thuis geboren in net geen 2 uur, met 3 hechtingen.

    Nichtje is vorige maand bevallen van haar tweede, hij woog 4,7kg en was 60cm. Ook gewoon thuis en zonder al te veel kleerscheuren.

    Onze derde wordt nu geschat tussen de 4,5-5kg. Afhankelijk van hoe lang hij/zij nog blijft zitten. Maar ik mag gewoon thuis bevallen omdat alles verder zonder problemen verloopt.

    Bij ons zegt de vk dat als een eerste voorspoedig ging, een tweede (of derde) ook wel zal lukken, ongeacht het gewicht. Bovendien is het niet gezegd dat het gewicht automatisch door een groot hoofd komt, bij mijn tweede zat dat vooral in de beenlengte!
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik ben bij beide kindjes thuis bevallen omdat de bevalling vlotter ging dan we hadden ingeschat. Bij de 2e van tevoren gezegd gelijk als het begint ga ik bellen voor het zh, maar we gingen toch weer de mist in, verloskundige kwam amper een half uur voor de geboorte binnen en had toen al 9cm.
    Vanwege de snelheid dat de 2e bij jou geboren is zou ik zeker kiezen voor thuis bevallen.
    Hier heb ik na beide bevallingen wel een totaal ruptuur gehad en moest dus daarna nog naar het ziekenhuis om gehecht te worden. De 1e keer vond ik het verschrikkelijk, wist natuurlijk niet wat me overkwam. De 2e keer vond ik het helemaal niet erg, was er zelf al een beetje vanuit gegaan natuurlijk dat de situatie zich zo herhalen.
    Een 3e mag waarschijnlijk niet meer via de natuurlijke weg komen, maar ik zou zo weer voor een thuisbevalling kiezen, vind/vond dat erg prettig, dus ik snap je helemaal!
    Overigens werd onze dochter (2e kindje) ook op 8 pond geschat, toen ze met 40+3 geboren werd was ze netjes 7 pond.
    Als de vorige bevallingen bij jou zonder complicaties verliepen zou ik inderdaad ook geneigd zijn om 'gewoon' thuis te bevallen.
     
  19. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    Nou de eerste was wel een hel hoor maar die woog gewoon 3446gram maar begon toen gelijk met weeenstormen en kreeg een pca pomp waardoor hij continu dipte en ik van het padje af was en kreeg weeopwekkers en na 10 uur geboren na flinke knip en vacuum.

    Maar 2de was echt niet te vergelijken en die was dus 4005gram 2,5 uur met een klein scheurtje.
    Vandaar dat ik nu graag thuis wilde....
    Snap ook niet dat ze nu pas er iets over zeggen terwijl vanaf de 20 weken echo al duidelijk is dat dit kindje ook net als haar broertje groot is.
     
  20. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Halleluja!


    Ik zou verdere uitleg vragen aan de vk en wellicht is het een idee om samen een bevalplan te maken waarin je begint met thuis bevallen en afspreekt wanneer je eventueel wel naar het ziekenhuis zal (moeten) gaan. Omdat je de eerste 2 er ook uit hebt gekregen denk ik zelf van: proberen kan op z'n minst? En anders ga je alsnog naar het ziekenhuis.
    Grootte baby hoeft niet altijd voor problemen te zorgen. Net zoals een kleine(re) baby niet atomatisch betekent dat ie er zo uifloept.
     

Deel Deze Pagina