help: wanneer minderen met aantal flessen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door essie1979, 20 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. essie1979

    essie1979 VIP lid

    17 okt 2007
    12.753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Hallo allemaal,

    Ik zit met een vraag over flesvoeding, maar er staan hier zoveel onderwerpen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :oops: . Dus ik zet maar even een nieuw onderwerp neer en hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Merel is momenteel 4 weken en heeft altijd boven gemiddeld gedronken. Toen de kraamzorg weg ging bij ons, zat ze op 7 voedingen van 120 ml dus in het totaal over het algemeen 840 cc waar ze maar ongeveer 650 cc hoeft te hebben gezien haar gewicht. Maar ze plast en poept veel, dus daarom heeft de kraamzorg gezegd dat het geen probleem is dat ze meer drinkt.

    Nu wil ik eens proberen over te stappen naar 6 flessen. Met haar voedingspatroon zou ik dan uitkomen op 6 flessen van 140 cc. Maar wat is dan het beste tijdschema voor die 6 flessen? Zelf dacht ik aan om de 4 uur, maar is dat goed? Zit alleen met het feit dat de laatste fles vandaag dan om 22:30 uur valt en als ze dan vannacht heel vroeg komt en ik ga vanaf die fles om de 4 uur voeden, dan kom ik als het even tegen zit morgen op 7 voedingen van 140 cc en da's een beetje veel. Dus doen we er überhaupt wel goed aan om over te stappen naar 6 flessen?

    Zoveel onzekerheid :( .Wie o wie kan me antwoord geven?

    Alvast bedankt!
     
  2. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Om de 4 uur is goed als je 6 flessen geeft.
    Als ik jou was zou ik dan morgen beginnen met 6 flessen. Krijgt zij om 7.00 uur de eerste fles? Dan ziet het schema er zo uit:
    7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00 - 03.00.

    Je kunt het proberen om over te stappen naar 6 flessen, je merkt wel of ze eraan toe is. Moet je haar nu elke 3 uur wakker maken voor de fles? Als dat zo is kun je best proberen om naar 6 flessen te gaan hoor.
     
  3. essie1979

    essie1979 VIP lid

    17 okt 2007
    12.753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Maar nu was het altijd zo dat we haar naar de laatste voeding moesten laten slapen tot ze wakker werd, met een maximum van 6 uur. Met jouw schema zou ik haar dus wakker moeten maken om 3:00 uur?
    Het is dan wel zo dat er altijd 4 uur tussen de voedingen zit, dus dat is weer een voordeel, maar als ik haar dus zoals voorheen na de fles van 23:00 uur zou laten slapen, heb je kans dat ze dus pas om 4:00 uur wakker wordt en dan is je schema weer totaal anders, waardoor het weer anders loopt. Blehh wat lastig. Dus dan maar wel wakker maken?!
    We moeten haar nu trouwens voor de meeste flesjes inderdaad wakker maken.
     
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Is het niet een idee om eens te kijken wat haar "eigen" schema is? Je schrijft dat je haar voor de meeste flesjes wakker moet maken, maar als je haar laat slapen wanneer ze wil wordt ze dan niet op een gegeven moment uit zichzelf wakker?

    Zo heb ik het zelf ook altijd gedaan, gewoon Thijmens schema gevolgd. Op een gegeven moment heeft ie zelf de flessen verminderd als het ware.
     
  5. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Na de fles van 23.00 uur kun je haar ook gewoon laten slapen en kijken wanneer zij komt, dat deed ik ook. Wel kreeg ze sowieso rond 7 uur de eerste fles van de dag, ook al had ze om 4 uur wat gehad.
    Je kunt ook zoals Rosao zegt, haar eigen schema laten maken en kijken wanneer ze komt. Dat heb ik ook geprobeerd maar vond het niets, de ene keer zat er 4 uur tussen dan weer 3 uur. Ik wist dus niet waar ik aan toe was. En Sanne heeft echt rust en regelmaat nodig, wat ikzelf ook erg belangrijk vind.
     
  6. essie1979

    essie1979 VIP lid

    17 okt 2007
    12.753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Ik heb haar voor nu in elk geval even op de hoeveelheid en tijden gezet van 6 flesjes, oftewel 140 cc om de 4 uur. Ik kijk inderdaad wel even of ze het red met om de 4 uur. Is ze steeds veel eerder wakker, dan kan ik altijd nog terug naar de 7 flessen van 120 cc om de 3 uur.

    Helaas weet ik nog niet hoe lang ze zou slapen, want meestal maakten we haar altijd naar max. 3,5 uur wakker. Dus ik ga inderdaad eens kijken of ze die 4 uur gaat redden en is het iets eerder of later, is dat ook geen ramp.

    Op zich lijkt het me wel lastig om Merel haar eigen schema te laten bepalen, want aangezien ik niet weet hoe snel ze gaat komen, is het ook lastig te bepalen welke hoeveelheid voeding ze moet hebben. Op zich kan ze redelijk lang, want haar laatste fles had ze om 0:40 uur en daarna kwam ze om 5:30 uur weer, da's dus bijna 5 uur, terwijl ze slechts 80 cc op had. En vervolgens kwam ze vanochtend pas om 10:30 uur weer (foute van mama die weer in slaap was gevallen :oops: ) en dat is dus ook 5 uur, maar toen op 120 cc. Die 4 uur moet ze dus technisch gesproken gewoon redden en al helemaal als ze meer voeding krijgt (140 cc).
     
  7. Balou

    Balou Fanatiek lid

    27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Je moet het gewoon ff proberen. Komt vast goed! Lukt het niet in een keer dan probeer je het later gewoon weer, niet opgeven! Succes!
     
  8. sara26

    sara26 Actief lid

    22 mei 2008
    101
    15
    18
    Vrouw
    Purmerend
    Hoi Essie,

    Ik ga morgen ook over op 6 flessen. Ik ga vanavond om 23.00 de laatste fles geven en dan kijken of hij tot 6 uur kan slapen dan is mijn schema als volgt: 6.00 - 9.30 - 13.00 - 16.30 - 20.00 - 23.30

    Ik ben benieuwd of hij het red vanavond. Ik moet mijn zoontje ook telkens wakker maken dus denk wel dat hij er aan toe is.

    succes.

    gr,
     
  9. mandy80

    mandy80 Actief lid

    2 apr 2006
    485
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    deventer
    hoihoi,

    ligt het niet gewoon aan wat het kindje wil?
    Mijn mannetje drinkt al 2 weken 5 flessen a 150 cc en hij moet nog 7 weken worden. Hij slaapt door van 23.15 tot ongeveer half 8.
    dus bij ons is het ongeveer... 7.30 - 12 - 15.30 - 19.30 - 23

    liefs mandy
     
  10. sara26

    sara26 Actief lid

    22 mei 2008
    101
    15
    18
    Vrouw
    Purmerend
    Hoi Mandy,

    Klopt natuurlijk. Mijn zoontje is 10 weken te vroeg geboren en moet het wel iets meer in de gaten houden. De dokter zij vandaag dat hij afhankelijk wat hij wil 6 of 5 voedingen mag gaan geven, alleen begin ik met 6 en kijk dan wanneer hij naar 5 wil.

    xxx
     
  11. Dannie81

    Dannie81 Fanatiek lid

    27 sep 2007
    1.554
    0
    0
    Hoi Essie,

    Ik zou me niet al te druk en onzeker maken. Je kindje geeft zelf wel aan wanneer het honger heeft. Drinkt ze de fles leeg, dan is het goed. Drinkt ze hem niet helemaal leeg, dan zit ze vol en is het ook goed. Je zult merken dat ze in het begin misschien wat onregelmatig komt, maar na verloop van tijd zal er enige regelmaat komen. Net als anderen ook al zeiden, ze maakt haar eigen schema wel.
    En voor wat betreft de nacht geldt hetzelfde. Als ze honger heeft meldt ze zich echt wel. Slaapt ze door, dan heeft ze dus geen honger.
    Mijn dochter is nog geen 3 maanden. Ze had een tijdje 5 voedingen, maar sinds een paar dagen merkte ik dat ze langer sliep tussen de voedingen. Automatisch zijn we dus overgegaan naar 4 ipv 5 voedingen. (haar eigen schema) Wel hebben we de hoeveelheid per fles wat aangepast. (5 flessen was 180+6, bij de 4 flessen hebben we de eerste en laatste 210+7)
    Nogmaals, laat het gewoon op zijn beloop gaan, je kind meldt zich wel als ze honger heeft!
     

Deel Deze Pagina