Tijdens zwangerschap migraine?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Friesin, 19 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik denk dat ik vanochtend en zojuist voor het eerst in mijn leven een migraine aanval heb gehad.

    Eerst zag ik zwarte vlekken (van die vlekken die je ziet als je te lang in de zon gekeken hebt), daarna was mijn zijzicht weg. Nadat dat weer afzakte kreeg ik intense hoofdpijn. Nu wederom. Geluid kan ik nu niet verdragen.

    Vanochtend mijn huisarts gebeld en zij vermoedde een migraine aanval.

    Morgen een afspraak staan bij de vk voor de maandelijkse controle. Vraag me af of zij er iets zinnigs over kan zeggen.

    Kan het zijn dat je door hormonen (zwangerschap) migraine aanvallen kunt krijgen?

    Ben benieuwd naar jullie reacties:thumup:
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb het bij de zwangerschap van onze jongste dochter ook gehad. Gelukkig maar eenmalig en het was dat mijn leidinggevende opperde dat ik misschien wel een migraine aanval kon hebben... achteraf was dat ook echt zo.
    Hier was het wel `hormonaal´ gestuurd.
     
  3. Besco

    Besco Fanatiek lid

    2 jun 2016
    1.154
    999
    113
    Kan zeker door de hormonen komen althans dat lijkt mij:

    Ik heb normaal veel last van migraine 1x in de 2-4 weken ongeveer en juist tijdens mijn zwangerschappen niet. De huisarts zei dat dat komt omdat je hormoon huishouding inderdaad anders is. Zal dus omgedraaid ook zo kunnen werken lijkt me.

    Hopelijk blijft het bij die ene keer voor jou!
     
  4. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Ik kende het ook niet en heb er ook tot nu toe 1 keer last van gehad. Een bibberend beeld aan 1 kant, en op een gegeven moment zag ik gewoon daardoor niets meer aan 1 kant, met hoofdpijn erbij. Ik was niet eens druk geweest of iets, het was tijdens het avond eten. Toen toch maar naar het ziekenhuis gebeld, en toen mocht ik langskomen. Was inderdaad een migraine aanval. Dat van mij heette: Migraine Aura aanval. Was echt heel weird. Daarna hoofdpijn gehad. Tot nu toe niet meer mee gemaakt!
     
  5. Mellshariff

    Mellshariff Bekend lid

    22 jun 2018
    520
    575
    93
    Vrouw
    Kan zeker van de hormonen komen! Ik slikte met 16 jaar de pil maar ben ok snel mee gestopt vanwege heftige migraine, en toen ik hoogzwanger van me zoontje was kreeg ik ook migraine aanvallen tot overgeven aan toe.
     
  6. Mango393

    Mango393 Bekend lid

    4 mei 2015
    602
    101
    43
    Ik heb sinds mn 12de migraine aanvallen, met en zonder aura. Wat jij omschrijft klinkt als migraine met aura (oogmigraine). Je kunt alleen dat gekke zicht hebben met bijv misselijkheid of je afwezig/beetje dommig voelen, maar je kan ook daarna een hoofdpijnaanval ervaren. Iedereen heeft andere migraineklachten. Zo heb ik eens gehad dat er ledematen of mn ooglid tijdens zo'n aanval verlamd waren. Gelukkig houdt zo'n migraine aanval ook weer op. Dit kan na een paar uur zijn maar ook zeker na een paar dagen.

    Er is nog geen echte oorzaak bekend van migraine. Wel is er bekend dat bijvoorbeeld hormonen een aanval kan triggeren. Tijdens mijn vorige zwangerschappen had ik 0 keer hoofdpijn of migraine en deze keer wel. Als ik niet zwanger ben heb ik het zo'n 1 keer per week tot 2 weken. Ik heb dan medicatie. Mocht je er veel last van hebben tijdens je zwangerschap zou ik het zeker aangeven bij je vk.
     
  7. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Zeker kan dat. Ik had vaak aanvallen toen ik nog een kind was, maar vanaf mijn 16e had ik er nauwelijks last meer van. Misschien nog 1 of 2 keer per jaar. In mijn zwangerschappen kwam het terug en werd de aanval heviger.
    Aura, gevoel verlies in gezicht en hand, spraakgebrek en daarna intense hoofdpijn.

    Trigger in mijn jeugd was chocolade en hoge lichamelijke inspanning. In mijn zwangerschap denk ik dat het met hormonen te maken had. Het begon zo na de 30 weken.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik heb ook vanaf mijn 12e migraine aanvallen (dat is ook de leeftijd waarop ik ongesteld werd, maar ik weet niet of dat samen ging met de aanvallen, niet bij stil gestaan). Toen met aura vooral en dan de boel uit ging vallen. Een tijd nauwelijks migraine gehad tot ik zwanger werd van de oudste. Toen kreeg ik vaak migraine zonder aura. Tijdens het ontzwangeren elke maand stipt een flinke aanval met aura (flink als in ik moet echt gaan zitten want ik ga bijna van mijn stokje). En nu de afgelopen maanden weer vaker migraine zonder aura.

    Ik kom er weer het snelste vanaf door in een donkere stille kamer te gaan liggen. Vaak val ik dan bijna gelijk in slaap.
     
  9. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Hier tot een week terug vreselijke hoofdpijn gehad. Elke dag met uitschieters van een migraine. Dus heel herkenbaar en heel vervelend.
     
  10. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Wat vervelend!
    Door de hormonen zou het inderdaad kunnen.

    Ik heb chronische migraine en in mijn zwangerschappen was het gelukkig minder.
    Helaas tijdens de zwangerschap mocht ik geen medicatie gebruiken.
    Uitzingen dus...

    Sterkte en hopelijk was het eenmalig
     
  11. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Update:

    Heb het nu in nog geen week tijd 3x gehad helaas. Vorige week vrijdag bij de ha geweest en heb ik sumatriptan meegekregen. Echter niet durven in te nemen ivm met zwangerschap. Heb het dus gewoon uit moeten zitten met paracetamol.

    Vanochtend een evaluatie gesprek gehad bij de ha. Ze wil dat wanneer ik in één van deze dagen weer een aanval krijg ik op korte termijn een doorverwijzing uit laat schrijven voor de Neuroloog.

    Ze vermoedt nog steeds wel migraine, maar vind de regelmaat ervan iets te veel, al helemaal als ik nu weer een aanval krijg.

    Wel fijn de herkenning, dames. Dankje!
     
  12. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Woww sumatriptan? Ik mocht dat absoluut dus niet gebruiken tijdens mijn zwangerschappen.

    Ik heb trouwens standaard 3/4 per week een migraine aanval! Dus dat zou het prima kunnen zijn.
     
  13. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ze zei me dat wanneer je het incidenteel gebruikt het geen kwaad zou moeten doen voor de baby. Ik vind het een behoorlijk grijs gebied dus ik waag me er liever niet aan:$

    Voor mij is het wel een geruststelling dat je ook zo vaak pw een aanval hebt..:oops:Klink misschien wel wat rot..o_O
     
  14. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    De meningen zijn daarover verdeeld denk ik dan qua artsen!

    Ik ben tijdens mijn zwangerschap 1 keer opgenomen geweest en kreeg toen Tramadol. Dat is ook niet het best maar ik kon het niet meer aan.

    Hahaha Tsja... ik heb preventieve en aanvalsmedicatie en alsnog zoveel aanvallen. Morgen krijg ik een MRI toevallig.
    Ik heb het sinds mijn puberteit.
    Hopelijk ben jij er na je zwangerschap gewoon vanaf.
     
  15. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Vreselijk dat je er al zo lang last van hebt. Krijg je morgen een MRI ivm je migraine?

    Succes:thumup:
     
  16. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Thanks. Ja klopt ivm met migraine willen ze even checken of het niet door iets anders komt.
    Ik verwacht geen gekke dingen... heb het inmiddels al zo lang.
     
  17. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ah oke! Succes, hopelijk komen er geen gekke dingen uit.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  18. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Thanks jij ook heel veel succes met alles!
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja dat kan. Hier tot wartaal aan toe gehad. Neem contact op met je vk om je bloeddruk te laten meten. Migraine kan ook samenhangen met er helpp syndroom
     
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Oops zie nu pas dat dit topic al van maandag is.. hoe is t met je?
     

Deel Deze Pagina