Tips beginnende kampeerders? (& tips kamperen met hond)

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Pimpelmeesje, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    10 jaar geleden ben ik met 2 vrienden en mijn vorige hondje gaan kamperen, we hadden een kleine campings gids gekocht en zijn gewoon gaan rijden. Het was een hele leuke vakantie, en gelukkig waren mijn vrienden ervaren kampeerders.

    Nu wil ik dit graag nog een keer gaan doen met mijn vriend en onze nieuwe hond (een boomer, dus qua formaat geen enorme bagage). Maaar ik heb sindsdien niet meer gekampeerd, en mijn vriend helemaal nog nooit. We hebben al wel bedacht om van de week de tent eerst eens proef op te zetten in de tuin, en de hond is ingeënt voor het buitenland. Ook ben ik op zoek naar regels mbt honden in Europa.

    Ik ben nu dus op zoek naar tips voor beginnende kampeerders. Ik heb al eea gevonden op sites, inclusief een lijst met "wat mee te nemen". Hebben jullie verder nog tips? En misschien ook tips mbt de hond; we zijn toen der tijd richting Frankrijk gegaan, en hebben nooit moeite gehad, hij mocht overal mee naar binnen etc. Zijn er landen die meer of minder vriendelijk zijn richting honden? We gaan in ieder geval niet te zuidelijk; hond en ik vinden bloedhitte niet fijn :)

    Het liefst zou ik een rondreis UK doen; via de tunnel naar boven en dan Wales, Ierland, Schotse Hooglanden. Maar dat doe ik liever als we iets meer ervaren zijn, ik vind het nu nog te spannend. Afhankelijk van het verloop van ons traject om zwanger te worden (en of vriendlief het na deze vakantie nog ziet zitten) zou dat een leuk plan zijn voor volgend jaar. Deze keer denk ik dat we beginnen ergens in de Belgische ardennen en dan naar het oosten, tenzij jullie aangeven dat een andere richting verstandiger zou zijn..
     
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.196
    113
    Wat voor tent heb je? Zelf vind ik rondtrekken met een tent niet heel relaxt. ben je constant alles aan het in en uitladen en een het opzetten en afbreken. Dus in dat geval zou ik het simpel houden met een tent die makkelijk is op te zetten.
    Wat ik een must vind is een koelkastje en die van ons kun je ook aansluiten in de auto met zo'n autostekker.

    Het grootste nadeel van kamperen vind ik de douches en toiletten. Ik heb een tas met allemaal vakjes en dingetje en ik kan in principe douchen zonder iets aan te raken daar :D
     
  3. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Mijn zus had nog een tent liggen, die gaan we van de week opzetten en als we merken dat het veel gedoe is dan ga ik kijken voor een makkelijke. Omdat ik nog niet weet of we dit veel vaker gaan doen wil ik liever geen dure tent kopen..

    Voor zo'n koelkastje zal ik eens kijken, hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk met stroom? Die ene keer dat ik gekampeerd heb hadden we geen stroom..
    En wat voor tasje bij de douche heb je dan? Ik vroeg me idd al af hoe ik dat zou gaan doen :rolleyes:
     
  4. Saar22

    Saar22 Niet meer actief

    Als je de ruimte hebt in de auto, zou ik alle spullen die je los in de tent wilt hebben in kratten doen. Zeker als je rondtrekt is dat makkelijker.
    Een elektrische pomp voor je luchtbed of van die self-inflateble matjes zijn ook handig.
    Een plastic zeil voor onder je tent, dan is je grondzeil niet zo vies.
    Voor het douchen heb ik gewoon een normale tas, maar ik gebruik wel altijd doucheslippers.
    Wij hebben om ruimte te besparen microvezelhanddoeken van de decathlon. Verder nemen we altijd wegwerpwashandjes mee voor het douchen.
    Wij gebruiken voor koeling gewoon een koelbox met koelelementen, maar wij hebben geen stroom op de camping. Als je een goede koelbox koopt, blijft deze zeker een dag koud.
     
  5. fafa

    fafa Niet meer actief

    Iets wat wij zelf soms nog fout doen als we de tent opzetten: probeer zo goed mogelijk in te schatten hoe de zon beweegt gedurende de dag en waar je dus zon en schaduw hebt, en zet aan de hand daarvan je slaapcabine en luifeldeel neer. Let ook op lichtpunten 's nachts. We hebben daar een keer niet op gelet en stonden toen met het slaapgedeelte vlak naast een lantaarn. Sliep niet echt relaxed.
     
  6. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Vooral de tent op voorhand opzetten. Om te oefenen. Anders kan dat voor hilarische toestanden zorgen op de camping. Leuk spektakel voor de buren :). Zorgen dat als je naar noordelijke landen trekt dat je moet rekening houden met eventueel wat regenval en de tent hiervoor geschikt moet zijn. En een goed onderzeil. Regen heb je natuurlijk niet echt als je naar het zuiden trekt.
    Ik ga meestal naar campings in Spanje en daar zijn honden wel welkom.
    Meenemen: Klaptafel met stoeltjes, 2 makkelijke klapstoelen die gemakkelijk zitten, electrisch vuur of gasvuur (ik kies voor electrisch want wil niet met gasflessen zeulen), potten en pannen, zout/peper/klein flesje olijfolie (want wil dat niet telkens gaan kopen in de supermarkt ter plaatse want is nooit op op het einde van de vakantie) etc. Koelkastje.
    Hangt er ook van af hoe je wil gaan kamperen. Als je echt gaat rondtrekken zou ik niet te veel meezeulen. Maar als je 4-5 dagen minimum op een camping blijft mag je toch al wat meer gemak hebben.
    Eigenlijk zou ik voordat je gaat rondtrekken eerst kijken of jullie het beiden wel leuk vinden en gewoon naar een camping trekken voor een weekend. Dan weet je wat je moet meenemen. Kan je ook dichtbij huis doen.
    Wij hebben de Quechua 6.2 tent. Die zetten we in 20-25 minuutjes op. We gaan met kinderen dus we gaan niet rondtrekken, blijven altijd op 1 camping en gaan van daar uit bezoeken met de auto. Ik vind een camping-kast met leggers ook altijd handig om mee te nemen, die klap je uit elkaar en neemt niet veel plaats in in de auto. Want in de tent alles in zakken hebben steken vind ik niet handig, ik vind nooit niets en moet altijd zoeken. Maar dat is dan ook alleen nodig als je met meer mensen gaat en veel meeneemt, zoals wij.
    Als je toch gaat rondtrekken, zorg dan voor een lichte slaapzak, investeer in een goede luchtmatras en goede stoelen (heel de tijd op een krukje zitten, dat wordt je beu).
     
  7. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Bedankt voor alle tips, kan ik zeker wat mee :D
     
  8. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hou er rekening mee dat de hond meestal niet alleen in/bij een tent mag blijven. Dat is de redem waarom onze hond nooit meegaat, dan kun je dus niet met zijn allen zwemmen bijvoorbeeld.
     
  9. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Wij zijn een aantal jaar geleden zo wezen kamperen (maar dan zonder hond). We hadden een 3 pers. slaaptent gehuurd en een auto. We hadden een koelbox die we dagelijks vulden met ijsklontjes. We lieten onze spullen meestal in de auto en hadden 1 koffer die meeging de tent in. We trokken bijna elke dag weer verder.

    Wij hadden ook geen ervaring, maar ik zou het zo weer doen (zonder kinderen).
    Je bent heel vrij in waar je naartoe wilt en Hoelang je daar wil blijven.

    Mooie tijd was dat!
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Wij zijn al in best wat landen met onze hond geweest en dat is nooit een probleem geweest, kamperen, hotels, huisjes en appartementen.
    Het enige is met kamperen dat als de hond meegaat, ik geen heel zuidelijke, warme bestemming zoek.
    Zo’n geitenhaak die je in de grond draait is handig met een hond als je gaat kamperen, kun je ze makkelijk buiten vast leggen. Verder hebben we een uitvouwbare hondenbak om uit te drinken en te eten van de Action, al weet ik niet of ze die nog verkopen.
    Wij namen vaak ook kratten of van die afsluitbare plastic boxen mee (handig met eten tegen mieren).
    Let ook op de bomen. Van sommige bomen komt troep of een soort plakkerige hars waar je tent binnen een paar dagen vol mee kan zitten. En als je op een veld staat, kijk of je niet op een laag punt staat voor het gaat regenen. Voor je het weet loopt alles je tent in.
    Om te koken vinden we de skottelbraai wel een handig ding.
     
  11. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Als je wil rondtrekken dan heb je een handige tent nodig, die snel is op te zetten.
    Wat wij dan meestal doen is alleen de basis opzetten, dus zonder luifel en keukentje. Na een paar keer raak je geroutineerd en op elkaar ingespeeld. Dan is het dus geen punt meer.

    Verder is voor mij onmisbaar: makkelijke stoelen. Allesreiniger doekjes. En onze nieuwste kampeeraanwinst: Nespresso apparaatje :roflmao:

    Vroeger hadden we nooit stroom. Koelbox met koelelementen, koken op gas (doen we nog. Campinggaz fornuisje) en verder niks nodig. Tegenwoordig hebben we een koelkastje, twee telefoons een tablet en een elektrisch kacheltje (gelukkig meestal niet nodig)

    Ook belangrijk: goede matrasjes. Wij hebben de selfinflatables van Thermarest. Vooral met rondtrekken heb je geen zin om elke dag een half uur te staan pompen of blazen.
     

Deel Deze Pagina