Tips geboorteplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door SMJD, 13 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Van mijn eerste ben ik middels een geplande keizersnede bevallen ivm stuitligging. Deze keer hoop ik een vaginale bevalling mee te mogen maken. Omdat ik na eerste bevalling wat punten bedacht die ik gemist heb ben ik vanavond begonnen met wat op papier zetten voor het geboorteplan. Ik heb gekeken op sites en kom erg algemene dingen tegen.
    Ik ben erg nuchter en heb qua bevalling wel zoiets van: ik zie wel hoe het komt...
    Echter ben ik wel heel benieuwd of jullie nog tips of aanvullingen hebben die ik misschien nog helemaal niet bedacht heb? En ik ben benieuwd of ik misschien iets geks heb opgeschreven?

    Dit heb ik tot nu toe op papier:

    Bij de bevalling is mijn vriend aanwezig

    Niet zomaar leerlingen aan het bed, maar graag in overleg.

    Het liefst een vaginale bevalling

    Ik wil flesvoeding gaan geven

    Pijnstilling: ik wil aanzien hoe het gaat zonder pijnstilling, en als ik het nodig vind pijnstilling (epiduraal?)

    Indien mogelijk aanstaande papa de navelstreng laten doorknippen.

    In geval van een keizersnede:
    - mee kunnen kijken bij de geboorte
    - navelstreng lang laten zodat aanstaande papa deze door kan knippen
    - meteen baby vasthouden
    - zo lang mogelijk/de hele tijd samen blijven
    - foto's van de keizersnede

    Ik zou graag de placenta en vruchtzak willen zien, of dat hier foto's van gemaakt worden.

    Foto's: (met mijn mobiele telefoon)
    Als het kan graag foto's maken van:
    - Rond/net na de geboorte
    - De klok met geboortetijd
    - Doorknippen navelstreng
    - placenta/vruchtzak
    - Het wegen/meten
    - In haar eerste pakje
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Alles wat ik in mijn geboorteplan had staan als 'niet gewenst' is toch gebeurt (co gyn, drukke kamer, vacuuumpomp) dus helaas geen tips :p

    Denk dat het meer voor je eigen gemoedsrust is om wat op papier te hebben, dus ik denk dan ook dat niks gek is om erop te zetten.
    Geeft toch nog een stukje controle.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  3. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ik had geen geboorteplan. Basisdingen bespreken, je partner weet ervan en in het moment mee gaan.
     
    SMJD en Ladylola vinden dit leuk.
  4. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hier idem zoals Ballon!
    Je merkt wel hoe het loopt en wat je prettig vindt. Je kunt het helaas allemaal niet plannen.

    Hier 1 wens ons meisje komt direct bij mij te ligggen en daar blijft ze voorlopig :)
     
    Ballon en SMJD vinden dit leuk.
  5. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Voor mij is het belangrijkste punt in m'n plan dat ze duidelijk communiceren en dus ook geen handelingen uitvoeren zonder eerst uit te leggen wat ze gaan doen. (Ervan uitgaande dat er niet zulke spoed is dat ze gewoon moeten handelen natuurlijk)

    Ik heb dit toegevoegd nadat meerdere mensen me vertelden dat dit dus wel gebeurt en dat er bijv een inwendig onderzoek werd gestart zonder even duidelijk te maken dat ze het gingen doen en waarom.

    Dit punt werd trouwens door m'n gyn ook erg serieus genomen, want het staat nu in een dikgedrukte notitie in m'n dossier. Dat werd met andere punten niet gedaan, die staan gewoon in m'n ingescande plan alleen.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  6. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Eerste keer en deze keer ook niet. Geen idee hoe t gaat lopen.

    Hier wel een stagiaire die mooi fotos kon maken anders was t misschien niet gebeurt.

    Enige wat ik heb aangegeven is dat ik graag wil dat mn vriend blijft slapen als ik en baby moeten blijven. Eerste keer werd hij naar huis gestuurd omdat ik en baby moesten blijven ivm koorts. Vond t onverantwoordelijk na 25 uur wakker zijn. En gewoon stom.
     
    trotsemama36 en SMJD vinden dit leuk.
  7. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Hmm ja mijn geboorteplek bestaat vooral uit 'hoe ik het niet wil' vanwege klein trauma bij eerste vaginale bevalling.

    Als inleiding via infuus, dan eerst vliezen breken en afwachten tot lichaam zelf overneemt;

    Weeenopwekkers niet continu verhogen als lichaam al zelf heeft overgenomen;

    Zoveel mogelijk bewegingsvrijheid behouden bij bevalling en weeen opvangen onder de douche bijv;

    Veel actieve coaching nodig van VK of arts (kon vorige x nml niet meer praten - direct al niet, en dan kun je dus NIKS meer aangeven wat je wilt dus lieten ze me maar gewoon terwijl ik mijn rugweeen vastgesnoerd staand hangend over een stalen prullenbak moest opvangen en niemand die iets deed, geen dextro, geen drinken, geen washandje, geen kruik, geen massage, enz, horror).
     
    SMJD vindt dit leuk.
  8. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Bedankt allemaal!
    Ik heb inderdaad wat op papier, ook om het aan te geven en als er rekening mee gehouden kan worden is dat mooi, maar snap wel dat een bevalling niet te plannen is..
    Heb er verder ook niet echt verwachtingen bij, omdat het anders al snel een grote teleurstelling wordt.
    Ik zal in elk geval toevoegen dat handelingen in overleg gedaan worden!
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Navelstreng mag papa sowieso doorknippen als het kan dus die kan je skippen. Mijn zoontjes navelstreng werd doorgeknipt toen zijn hoofd geboren was (zat strak om het nekkie), en zelfs toen is nog aan mijn man aangeboden om een stukje van de overgebleven flubber af te knippen.

    Er Staat in mijn nieuwe geboorteplan iig op nummer 1 dat papa mag blijven slapen. Moet ook vantevoren worden afgesproken anders beval ik ergens anders!
    Verder staat er bij mij specifiek in dat de wee opwekkers langzamer dan protocol moeten en, dit vind ik een hele belangrijke bij vagina bevallen, ik wil bij de controles vd kinderarts met bed ernaast gezet worden. Ipv alle opa's en oma's die mijn uitzicht blokkeren.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het lijkt wel alsof je mijn bevalling hebt gehad. Ben je in een academisch ziekenhuis bevallen toevallig?
     
  11. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Na het overlijden van onze dochter had ik bij ons eerste regenboogje wel wat wensen. Die ook op papier gezet en besproken met de vk, uiteraard met de toevoeging dat als er spoed is alles veranderd. Ik vond het absoluut het aller- allerbelangrijkste dat mijn kind bij mij zou blijven en niet werd meegenomen voor een badje of weet ik veel (wat ze bij mijn eerste dus wel deden, de eerste ochtend. Was `s nachts bevallen en `s morgens kwam een vpk alle baby`s ophalen en kreeg je die gebadderd met gewassen haren weer terug...:confused:)

    GEEN epiduraal, slechte ervaring mee bij mijn dochter.
    GEEN kv als bijvoeding, geen flesje als er bijvoeding nodig zou zijn.

    Uiteindelijk is het gegaan zoals ik wilde, zoontje heeft na de geboorte zeker anderhalf uur bij me op de borst gelegen, is daarna pas nagekeken en aangekleed, daarna aan de borst en bij mijn man zodat ik kon douchen. Toen zijn we snel naar huis gegaan, al boden ze wel aan dat ik ook de nacht mocht blijven (was al 23.30), daar heb ik vriendelijk maar beslist voor bedankt.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Haha nee, wel een met een arts assistent met haar handen vol. Komt dat ook bekend voor?
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb erin staan dat ik niet onnodig getoucheerd wil worden. Ik hoef niet elk uur een hand in mn doos, dat is compleet niet nodig. Ik word ingeleid trouwens;
    Ook staat erin dat ik na het breken vd vliezen eerst minimaal een uur wil wachten tot de weeën op gang komen ipv meteen wee opwekkers via infuus.
    Ook wil ik dat het infuus niet hoger word gezet als mijn lijf goede weeën maakt.

    Er staat ook in dat ik wil dat zaken en handelingen worden uitgelegd alvorens uit te voeren. Tenzij in geval van nood.
     
    SMJD vindt dit leuk.
  14. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als dat letterlijk was niet. Wel een arts assistent met nat pak :) risico van het vak :p
    Maar ik heb wel besloten om in een ander zkh te gaan bevallen deze x
     
  15. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    De navelstreng laten ze standaard bij een keizersnede iets langer zodat inderdaad papa deze iets korter kan knippen.
    Echt de navelstreng door knippen doen ze boven je buik en dat zal een papa niet mogen doen.
     
  16. SMJD

    SMJD Fanatiek lid

    17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Bij mijn eerste die geboren is met keizersnede helaas niet, hij heeft daarom dus ook niet symbolisch de navelstreng door kunnen knippen, vandaar dat ik het wel specifiek wil benoemen dit keer
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Trouwens wel heel vreemd. Ik heb ooit wel een kloppende navelstreng doorgeknipt en mijn man dus alleen het flubbertje wat overbleef. (ben al eens bij een bevalling geweest)
     
  18. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Mag ik vragen wat de reden is dat je het langzamer in wil laten lopen dan protocol?
     
  19. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had vantevoren al aangegeven dat ik langzamer wilde beginnen omdat ik gevoelig ben voor hormonen. Daar hebben ze niet naar geluisterd en ik kreeg een weeëntornado (overtreffende trap van weeenstorm). Weeën van 2,5minuut waarvan ik alleen kon gillen van de pijn en tussendoor in die halve minuut ertussen zo moe zijn dat je in slaap valt. Dat nooit meer....
     
  20. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bedankt voor je antwoord.
    Dat moet echt een hel zijn geweest...hier idd een weeenstorm gehad rug,been en buikweeen dus respect hoor voor jouw.
    Ik weet dat ik ook erg erg gevoelig ben voor hormonen.
    Mocht ik zwanger raken van nr 3 word ik sowieso ingeleid (helaas) deze keer.
    Vanaf week 38 bekijken of ik rijp ben en anders dagelijks ecg van de baby tot week 39 en dan inleiding met ballon.
    Dit is zeker iets wat ik mee ga nemen en ga onthouden.
     

Deel Deze Pagina