Tips gevraagd eerste keer kinderdagverblijf..

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Jo85, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo85

    Jo85 Niet meer actief

    Mijn kleine ventje gaat begin april voor het eerst naar het kinderdagverblijf... Zie er enorm tegen op maar ik moet gewoon even wennen om hem uit handen te geven ben nl nogal een controlfreak en doe alles het liefste op mijn manier....

    zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?! Nog tips van de mama's die hun lieve smurfje(s) al langer naar het kinderdagverblijf brengen?!
     
  2. Annemama

    Annemama Bekend lid

    23 sep 2009
    547
    0
    0
    Midden NL
    Hoi!

    Voor elke moeder is dit weer anders. Wat vind je precies spannend? Algemene tips zijn:

    - Ben je als eens wezen kijken met je kindje en heb je al een intake gesprek gehad? Het geeft je een vertrouwder gevoel als je weet wat er gebeurd op zo'n kinderdagverblijf.
    - Heb je al wenafspraken gemaakt? Het wennen is niet alleen voor je kindje maar ook voor jou. Plan tijdens het wennen iets leuks zoals een lunch met iemand of even winkelen. Schoonmaken kan altijd nog ;)
    - Geef aan dat je het lastig vind en wat precies. De leidsters kunnen je daarmee helpen. Communicatie tussen ouder en leidster is oor beide partijen belangrijk!
    - Spreek eventueel af de je nog een keer belt tussendoor hoe het gaat.
    - Maak zelf een schriftje. Allereerst praktisch, schrijf er in wat je kindje prettig vind wanneer het die ochtend gegeten heeft en hoeveel enzovoorts. Zo kan je de leidsters ook je kindje laten leren kennen. Later kan je daarbij allerlei dingen schrijven die je kindje doet, zegt of activiteiten die jullie hebben gedaan. Super leuk om terug te lezen.
    - Ooit heeft iemand tegen mij gezegd: Ik mag 'zomaar' voor mijn kindje zorgen en de leidsters van het kinderdagverblijf hebben er een studie voor moeten doen. Dat vind ik echt een gezonde en positieve instelling
    - Schaam je er niet voor als je het moeilijk vind, dat heeft bijna elke ouder! Het went bij de meeste ouders echt!
    - Bedenk dat er super veel voordelen zijn aan het kinderdagverblijf naast opvang terwijl je aan het werk bent. Ze ondersteunen echt bij onze opvoeding. Onze dochter gaat met plezier (al heeft ze soms wel even moeite op het moment dat je weg gaat. Tip hiervoor is maak van het wegggaan een kort en vast ritueel). Ze speelt er leuk met kinderen, leert er super veel dingen doordat ze het voorbeeld krijgt. Zo kon ze bijvoorbeeld al heel snel drinken uit een gewone beker puur doordat ze dit had gezien van de andere kinderen. Daarnaast gaan ze als ze wat ouder worden in een ritme mee die je thuis makkelijk kan overnemen. Op het dagverblijf leert ze ook basis normen en waarden zoals aan tafel eten met elkaar, speelgoed opruimen enzovoorts. Dingen die wij persoonlijk erg belangrijk vinden.
    - Bedenk dat er altijd dingen fout kunnen gaan. Zo kunnen ze een keer niet of slecht slapen of vallen met het buiten spelen. Dat gebeurd thuis ook.
    - Kijk goed naar je kind maar ook naar jezelf. Je kan er achter komen dat het kinderdagverblijf niets is voor jou of voor je kind. Probeer er dan wat mee te doen of zoek naar een andere oplossing.

    Conclusie: Probeer een positieve benadering te zoeken en het niet als een moetje te zien. Ik heb dat laatste gezien bij ouders om mij heen en dan gaat het helaas nooit wat worden. Want als je op zoek gaat naar iets negatiefs vind je dat ook...

    Heel veel succes met wennen. Wanneer gaat je kindje precies en hoe oud is het dan? Ik lees wel hoe het gaat...
     
  3. Jo85

    Jo85 Niet meer actief

    Dank je...

    Jesse gaat voor het eerst op 4 april. Volgende week maandag gaan mijn vriend en ik samen met Jesse even langs om afspraken te maken. Intake gesprek heb ik al gehad toen ik nog zwanger was... We hebben hem toen al ingeschreven.
    Hij is dan 11 weken oud.
    Ach opzich ben ik heel positief over het kinderdagverblijf anders had ik deze niet uitgekozen... Maar de zorg van mijn kleine ventje uit handen geven vind ik gewoon erg moeilijk maar dat zal vast wel wennen...


    Ik vraag me alleen even af hoe ik het moet doen met de voeding. Ik geef borstvoeding zal ik voor de zekerheid ook een pot met kv daar neer zetten want te veel aan voeding mee geven wat ik later weer weg kan gooien vind ik ook wel zonde eigenlijk....
     
  4. Annemama

    Annemama Bekend lid

    23 sep 2009
    547
    0
    0
    Midden NL
    Het is mij helaas niet gelukt om BV te geven maar van bevriende moeders hoor ik dat ze naast koelkastflesje afgekolfde melk ook extra porties bv invriest en het meeneemt en daar ook in de vriezer legt. Zo is er altijd voldoende voor als Jesse een keer wat meer honger heeft. Ik zou het persoonlijk wel weer meenemen aan het eind van de dag zodat je zelf er zelf de controle over hebt. Ook een goed punt volgende week maandag te bespreken. Waarschijnlijk hebben zij vast ook tips. De meeste kinderdagverblijf hebben zelf de standaard kunstvoeding in huis maar ik zou niet zo snel kunstvoeding gaan geven als hij borstvoeding gewend is. Is hij wel al gewend aan het flesje en dat iemand anders dan papa of mama deze aan hem geeft?
     
  5. Jo85

    Jo85 Niet meer actief

    Ja het flesje krijgt hij iedere avond van mijn vriend en we hebben tussendoor geoefend met vrienden/familie die het flesje geven dat vindt hij allemaal prima dus daar verwacht ik geen problemen mee... (gelukkig)
     
  6. Annemama

    Annemama Bekend lid

    23 sep 2009
    547
    0
    0
    Midden NL
    Nou dan ben je al goed voorbereid hoor! Schijnt dat veel ouders dat vergeten. Gaat helemaal goed komen met Jesse en met jou. Laat je nog even weten hoe het ging?

    Succes!
     

Deel Deze Pagina