Tips gevraagd koemelkallergie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Afkes 10tal, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Mijn dochter van 10 maanden krijgt pepti. Eerst was het voornamelijk overmatig spugen waardoor we een allergie vermoeden. Nu heeft ze laatst op de opvang verkeerde melk gekregen met gevolg hele dikke ogen. Ik ben dus een beetje huiverig om haar iets met melk te geven.

    Nu ben ik benieuwd wat andere moeders doen met kindjes die ook koemelkallergie hebben. Qua;

    - toetjes
    - tussendoortjes
    - broodbeleg.

    Alvast bedankt voor de tips!
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Toetjes; hier aten ze soms appelmoes of een andere fruitmoes.
    Tussendoortjes; rozijntjes, fruit, rauwkost, rijstwafels etc, er zijn ook veel koekjes en snoepjes zonder melk.
    Broodbeleg; appelstroop, ham (even goed de ingredientendeclaratie lezen), notenpasta's, geprakte banaan, etc
     
  3. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Toetjes vaak fruit idd.
    Tussendoortjes; rozijntjes, rijstewafel, soepstengels (sommige kunnen), organix koekjes, fruit.
    Beleg; sommige vleeswaren, appelstroop of fruitstroop, jam.


    Er is echt een hoop mogelijk, alleen je moet soms net iets verder zoeken. Via ah.nl of jumbo kan je thuis al alle producten zien en alle ingredienten. Zo kan je thuis kijken wat mogelijk is en in een winkel naar keuze halen.
     
  4. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Vooral heel erg goed alle ingredientenlijsten lezen van alle producten.
    Hier als tussendoor vaak fruit, soepstengel (ok merk van de plus is zonder melk) rijstwafels, rozijntjes.

    Beleg vleeswaren zijn soms zonder melk, jam, appelstroop, hagelslag (fruit).

    Ook zit er hier een hele fijne bakker die ook biscuitjes enz maakt zonder melk.
     
  5. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Oja en als tussendoor tomaatjes, is ze gek op!
     
  6. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Goed te lezen dat er soepstengels zijn die ze kan hebben.

    Wat ik al dacht kom je snel op de zoetere dingen uit.

    Ik ga eens kijken wat er in de groetenspread van zonatura zit.
    Geven jullie al rozijntjes aan een baby van 10 maanden? Tomaatjes laat ik nog even staan :cool:
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Er zijn ook veel hartige dingen die prima zijn hoor. Alleen geen kaas natuurlijk ;)

    Hier kregen ze met 10mnd geprakte banaan op hun brood, of een beetje margarine, verder eigenlijk nog niks.
    Toen ook geen toetjes nog, nu ook eigenlijk maar zelden.
     
  8. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Qua toetjes krijgt hij kokos toetjes. Zijn van de jumbo en je hebt ze in 3 smaken. Vaak ook gewoon extra fruit.

    Tussendoortjes varieert heel erg, fruit, groente (komkommer etc) lange vinger, maïs chips van jumbo (biologiscj) rijstwafels, lange vinger.


    Op brood ben ik ook nog zoekende. Hij krijgt nu appelstroop, boter of Jam. Vind het voor de rest erg moeilijk!

    Ons zoontje reageer op nog meer dus valt er al een hoop af.
     
  9. Oliv

    Oliv Actief lid

    7 feb 2016
    264
    4
    18
    NULL
    NULL
    De AH heeft van de kleine keuken 2 groente/fruit spreads vanaf 6 maanden.
    Ook hebben ze van Schar cracotte crackers. Volgens mij mogen LU crackers ook. En voor af en toe de Nijntje 8 maanden. Organix wortel knabbels/chips. Ik heb begrepen dat de meeste cake van eigen merk ook melkvrij is. Maar die koop ik zelf nooit dus dat weet ik niet zeker.

    Pindakaas, notenspread, avocado, smeerleverworst kan doe ik zelf niet te vaak, appelstroop en de ekoplaza heeft ook veel vegan smeersels.

    verder maak ik wel eens een fruithap met pap erdoor.

    EkoPlaza heeft ook een assortiment met vegan toetjes. Zelf geven we meestal fruit.
     
  10. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier ook een kindje met KMA.

    Op brood krijgt hij appelstroop, jam, pindakaas (1 keer gehad), vleeswaren zonder melk en soja, heel soms vruchtenhagel. Er is bij jumbo ook willemsburger te koop. Dat is 'kaas' in zeer bewerkte vorm. Mijn zoon vindt het niet lekker en ik snap hem heel goed.

    Tussendoor krijgt hij fruit, soepstengel, rijstewafel, maisvinger, Nijntje koekje, Ellas kitchen roze zakjes en nog een aantal dingen waar ik de naam niet van heb. Is te koop bij jumbo en ligt bij de tussendoortjes voor baby's.

    Als toetje kokosyoghurt, amandelyoghurt. Ik maak ook zelf met plantaardige melk toetjes met griesmeelpap, rijstdessert en kookpuddong. Met griesmeelpap en kookpudding 20% minder melk gebruiken dan op de verpakking staat. Bij ekoplaza bestel ik ook toetjes.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je al eens bij voedingscentrum gekeken?
    Je kan daar namelijk een allergeenvrije merkartikelenlijst kopen. Je kan dan vooraf aanvinken wat er niet in mag zitten en dan kan je of een boekje opgestuurd krijgen of een pdf bestand.
    In die lijst staan dus heel veel artikelen die een persoon met allergie in principe zou mogen. Het advies is wel altijd om zelf nog even de ingredienten te bekijken omdat ze afhankelijk zijn van de fabricanten die dit door kunnen geven. Maar dan krijg je al wel snel een indicatie van wat mogelijk kan zijn.

    Ik vond het bij de combinatie soja en kea erg prettig.
     
  12. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hij reageerde ook op soja. Ik vind het best pittig. Iets wat in boter is gebakken reageerd hij al op.

    Die lijst ken ik niet maar ga meteen kijken. Dankje!
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze jongste had dat ook. Ik gaf dus gewoon soja en koemelk vrij, alles.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij kregen van de dietist een lijst met alle benamingen van melkproducten die niet mochten, en ook soja. Die lijst van het Voedingscentrum vond ik een beetje onzinnig; gewoon de eerste paar keer dat je boodschappen doet goed alle ingredientendeclaraties bekijken, dan vind je venzelf de opties die wel kunnen. En via internet kun je ook makkelijk alles vinden.
     
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar niet iedereen krijgt zoiets. Bij beide kinderen heb ik dat namelijk niet gekregen.

    Daarnaast vond ik het veel makkelijker om rustig in de avond thuis even te kijken en op te schrijven dan om met 2 kinderen in de winkel naar de juiste artikelen te moeten zoeken en 10 verschillende soorten smeerbare 'boter' te bekijken en dan 5 verschillende soorten broodbeleg en 10 verschillende vleeswaren en dan ook nog 20 soorten koekjes te bekijken.

    Ja als je in je eentje op een maandagochtend gaat dan is dat goed te doen....
     

Deel Deze Pagina