Tips kraamweek

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Paard, 7 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paard

    Paard Actief lid

    16 sep 2015
    245
    71
    28
    Ik herinner me vooral van de vorige keer hoe zwaar ik die eerste weken vond.

    Misschien hebben jullie tips/wat wel en wat net niet doen/ handigheidjes die jullie kunnen delen. Misschien dat het dan net wat makkelijker wordt!
     
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik denk veel meer laten gaan.

    De baby overkomt niks als hij even huilt. (Vond ik dus heel.moeilijk)

    Ik heb ook een draagzak gekocht, waar ze gewoon in moet. Zoon vond het niks dus die kreeg zn zin maar nu moet ze wel, zoon moet ook eten en noem het maar.

    Volgens mj ben je gewoon minder spastisch met slaapjes, waar slapen, hoeveel slapen, hoeveel flesjes en hoeveel melk erin zit.

    Ik ga heel veel elsa zingen denk ik. Vond de eerste paar maand met zoon ook echt heel heftig. Hopelijk valt t dit keer een beetje mee.
     
  3. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Deze kraamweek is mij zo enorm meegevallen. De eerste was echt heel heftig maar nu echt appeltje eitje. Ik merk dat ik zoveel makkelijker ben geworden en heel veel dingen nog wist qua verzorging etc. De kraamweek stond dan ook meer in het teken van onze oudste dochter die dacht dat het een mooi moment was om te starten met de peuterpuberteit:roflmao:.

    De enige tip die ik heb is GENIET! Het is zo weer voorbij:(
     
  4. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Bij de tweede vond ik de eerste 2 maanden ook weer heel zwaar. De kraamweek was wel heel fijn, maar daarna werd het wel zwaar. Moeizaam drinkende baby dus kolven, veel krampjes en dus veel gehuil, hormonaal in de war, mega schuldgevoel naar dochter, slaaptekort... Alle praktische tips mbt het verzorgen van 2 kinderen heb ik niet nodig gehad, dat liep wel. Wat wel hielp was de hulp die aangeboden werd accepteren (moeders die willen helpen met klusjes in huis, kraambezoek boodschappen laten meebrengen etc), en tijd voor mezelf plannen. En inderdaad, kinderen gaan niet dood als ze even huilen. Als ik de oudste naar bed bracht en de jongste lag te brullen, dan was het gewoon oren dicht en op je beurt wachten :)
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    De belangrijkste tip ONTSPAN! Veel vrouwen willen zelf in hun kraamweek nog van alles regelen. En vinden dat de kraamzorg het op hun manier moet doen. Laat het huishouden los en werk aan je herstel en geniet van je kind.

    Verder qua praktische tips:
    - Leg een briefje bij de wasmachine neer met hoe jij de was doet. Dan hoef je in je kraambed je daar niet mee bezig te houden. En is het voor de kraamzorg ook gewoon duidelijk.
    - Laat voor je oudste kind alles gewoon doorlopen qua opvang. Hou haar dus niet thuis van psz of kdv/grootouders als ze daar eerder wel heengingen. Juist het normale schema zorgt voor een normale situatie bij andere kinderen. En je andere kind(eren) kunnen ook even spelen of hun eigen ding doen dan alleen thuis zijn waar alles opeens anders is.
    - Ga zelf in de avond in alle rust douchen (na afloop van je kraamweek). Dan is je partner er en liggen de kinderen in bed. Heb je meer rust om zelf te douchen dan overdag.
    - Zorg dat je partner in de kraamweek eenvoudige boodschappen in huis haalt zodat de kraamzorg kan koken (vaak mogen die geen boodschappen doen). Voor de periode als de kraamzorg weg is kan je in het voren al wat grote maaltijden koken en invriezen.
    - Schrijf in je verlof de enveloppen en plak postzegels voor het geboortekaartje. Dan hoef je (of je partner) de kaartjes er alleen maar in te doen en kunnen ze op de post.
    - Zet een telefoonnummer op het kaartje en vraag of bezoek eerst wil bellen. Geef bij je kraamzorg aan dat ze bezoek zonder afspraak wegstuurt (dan hoef jij dat niet te doen).

    Maak je niet zo druk over een schema, te veel of te weinig slapen, even huilen of voeding als daar geen directe medische reden voor is. Baby's kunnen zo veranderlijk zijn als het weer.
     
  6. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Vooruit koken en in de vriezer bewaren zodat je je daar niet druk om hoeft te maken.

    Zorgen dat je elke dag even een momentje met je oudste kindje hebt. (Deed mij echt goed ivm onterechte schuldgevoel)

    Niet te streng zijn voor jezelf
     
  7. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Wat @bozoe zegt. Ik zag ontzettend op tegen de periode na de bevalling, omdat ik na de geboorte van dochter echt kapot was. Ik was doodop, werd geleefd, we hadden een huilbaby en alles ging als een roes aan me voorbij. Na zo'n 8 weken ben ik compleet ingestort. Achteraf heb ik toen een postnatale depressie gehad.

    Deze keer had ik me dus ingesteld op een moeizaam herstel van de bevalling, en een kraamweek waarin ik weinig energie zou hebben.
    Maar dat liep anders. 4uur na mijn bevalling waren we weer thuis. In tegenstelling tot alle complicaties die er bij de eerste waren, ging nu alles soepel.
    Deze keer ook een redelijk makkelijke baby, en de meeste energie ging eigenlijk naar de oudste, omdat die vakantie heeft en dus hele dagen thuis is.

    In de kraamweek zelf, liep ik de eerste avond al met kinderwagen door de straat. Deed ik op de 4e dag boodschappen met mijn vader...
    Ik voelde me deze keer echt 10x beter en ook veel relaxter dan bij de eerste.

    Behalve het vooruit koken en de vriezer goed vullen, heb ik dus ook geen tips.
    Relax, geniet en kijk maar hoe het loopt.
     
    bozoe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina