Koekjesdeeg, eerder maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door ProudMum, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    Morgen wil ik koekjes gaan bakken met Joey:D

    Nu vroeg ik mij af of ik het deeg vanavond vast kan maken en goed koud zet, zodat we morgenochtend kunnen gaan bakken?:)

    Dit zou mij morgen zoveel tijd en ongeduld van Joey schelen!
     
  2. corina83

    corina83 VIP lid

    10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Heel even online gezocht voor je:

    "
    Een weekje in de koelkast.
    patentbloem
    [FONT=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif]Door het breken van tarwekorrels, zeven en malen ontstaan verschillende
    soorten bloem. De meest blanke bloem heet patentbloem. Deze bevat vrijwel
    geen zemelen of kiemdeeltjes. Tarwebloem is wat grauwer van kleur en bevat
    een kleine hoeveelheid zemelen en kiemdeeltjes. Als alle zemelen en kiemdelen
    van de tarwe erbij zitten, spreekt men over volkorenmeel. [/FONT]
    [FONT=Geneva, Arial, Helvetica, san-serif]Tarwebloem.
    Deze fijne bloemsoort die ook vaak onder de naam patentbloem wordt verkocht,
    dankt zijn witte kleur aan het feit dat het meel, waaruit kiem en zemelen
    zijn verwijderd, wordt gebleekt. Tarwe heeft hele goede bakeigenschappen,
    omdat 80% van de eiwitten gluten zijn. Die maken het gebak luchtig. Dat
    is ook de reden waarom meelsoorten die weinig gluten bevatten (zoals maïsmeel),
    vaak met bloem worden vermengd.[/FONT]

    Begin eens met 50 gr (cacao smaakt heel fel door)

    RI gemaakt met eiwitpoeder kan een maand uit de koelkast, Met vers eiwit een week of 2 in de koelkast, gepasteuriseerde eieren...ik zou voor de zekerheid ook koelkast nemen."


    Ik hoop dat je er wat aan hebt :) veel plezier met koekjes bakken morgen!
     
  3. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    Hey dankjewel!

    Dan kan ik met een gerust hart deeg gaan maken!
     
  4. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Heb ik ook wel eens gedaan het deeg in de koelkast bewaren en is geen enkel probleem.
    Ben wel benieuwt of je zoontje het leuk vind. Mijn zoontje is van 28-01-2008 en ik zie hem echt nog geen koekjes bakken.
     
  5. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    Joey helpt graag in de keuken, speelt graag met mijn pannen en houten lepels. Als ik zijn boterhammen smeer, staat hij op zijn krukje met zijn neus er bovenop om te kijken hoe de boter erop moet.
    Ik heb vormpjes gekocht, dus die mag hij uitsteken. Daarna leg ik ze op de plaat en mag hij ze versieren.

    Ik ben dus niet bang dat het niets gaat worden, ik denk eerder dat hij het niet leuk vind om te moeten wachten als ze in de oven staan!
     
  6. Gwen81

    Gwen81 Fanatiek lid

    24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan het idd gewoon in de koelkast bewaren.
    Kleine tip: haal het deeg wel alvast wat eerder weer uit de koelkast als je ermee aan de slag wilt gaan.
    Als het nl. uit de koeling komt is het vrij hard.
    Ik haal het altijd een half uurtje van tevoren eruit, en kneed het dan als we beginnen nog even een keertje door. Dan is het mooi soepel deeg.
    Enne.. als de koekjes in de oven gaan, lezen wij een boekje of doen ondertussen een spelletje, want wachten is hier ook nog een beetje moeilijk:D Veel plezier!!
    Groetjes Gwen
     
  7. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    Gwen, daar had ik nog niet aan gedacht! Eerst even op temperatuur laten komen dus.

    Ik ga maar vast beginnen, dan heb ik vanavond weinig rommel!
     
  8. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Grappig , ik ben ook jarig op 28/01 , maar wel wat ouder natuurlijk ;)

    Ik heb van de week pepernoten mix gehaald waar alleen water bij moet en daar koekjes van gemaakt ( dus een soort van speculaasjes ) en die waren echt heerlijk , deeg is ook supersnel gemaakt , makkelijker kan bijna niet want ik ben echt geen keukenprinses :D
     

Deel Deze Pagina