Tips voor kerstdiner

Discussie in 'De lounge' gestart door sjaantje28, 7 dec 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjaantje28

    sjaantje28 Actief lid

    9 mrt 2016
    119
    8
    18
    Hoi allemaal,

    Dit jaar is het onze beurt om voor het kerstdiner van de familie te verzorgen. Maar ik ben helemaal inspiratieloos.. de voorgaande jaren heeft de familie een buffet laten laten komen, maar ik wil graag zelf koken. Hebben jullie tips of lekkere recepten? Het is voor 9 volwassenen en 4 kinderen.
     
  2. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik maak áltijd ‘Shepherd’s Pie’ dat is een gerecht wat in Amerika heel beroemd is voor kerst. Heerlijk! En bij de kids zijn knakworstjes in bladerdeeg altijd top! Ik zou even bij Pinterest kijken en zoeken naar ‘christmas recipes’ daar vind ik altijd de beste recepten. Groetjes en succes! Wij moeten dit jaar ook ;)
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik ga zelf een buffet maken met daarop:
    Hertenstoof
    Gebraden buikspek met krokant korstje
    Puree van knolselderij
    Stoofpeertjes
    Verse appelmoes
    Geroosterde aardappels (En misschien nog iets van aardappelkroketjes oid wat in de airfryer kan, lekker voor de kinderen.)

    Dessert: Tony’s salted caramel chocoladepotje

    Edit:
    En mijn ouders nemen een lekker amusesoepje mee voor vooraf, en nog een kaasplankje voor na het dessert.
     
    Mom2Boys vindt dit leuk.
  4. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hier verdelen we de taken, maar we passen het wel op elkaar aan. Hier doen we wat kleine hapjes vooraf, ik maar bijvoorbeeld kleine gehaktballetjes,een krans van miniknakworstjes in bladerdeeg en heel cliché gevulde eieren.ook worden er vega en vegan hapjes gemaakt, gegrilde en gevulde plakjes courgette en aubergine met roomkaas of tomaten/rijstvulling en wat rauwkost (komkommer en tomaatjes in de vorm van een kerstboom)
    Dan komen er 2 soepen, tomatensoep en broccolisoep voor de vega en vegan eters.
    Oma maakt als hoofdgerecht als het goed is een rollade (als ze zich niet heeft bedacht en toch konijn op tafel zet) en daarbij verschillende groenten en aardappelkroketjes. En het andere hoofdgerecht zijn vegan burgers van cous cous en kikkererwten. En dan (sorbet) ijs als dessert.
    Zo staat er voor iedereen iets op tafel dat hij lust en blijft het gezellig aan tafel.
     
    Oedy vindt dit leuk.
  5. sjaantje28

    sjaantje28 Actief lid

    9 mrt 2016
    119
    8
    18
    Het is bij ons de bedoeling dat wij ik en mijn man het eten verzorgen. Daarom hebben de voorgaande jaren de andere ook een buffet gedaan. Maar dat vindt ik te duur we hebben het niet zo heel breed.
    Nou zat ik te denken om iets van kippenpoten te bakken. Maar is dat feestelijk genoeg? O Ja het zijn allemaal moeilijke eters.. @Adje is die hertenstoof moeilijk te maken? Mag ik daar misschien het recept van?
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik ga dit recept gebruiken:
    https://www.24kitchen.nl/recepten/hertenstoof-met-pommes-amandes#ingredienten alleen dan gebruik ik geen wildfond, Dat vind ik echt te sterk smaken. Ik gebruik gewoon vleesfond.
    Bij de ah kan je nu hertenstoofvlees bestellen, voor ca. €10 per pond. Vind ik nog best prijzig, maar omdat de rest bij ons nog wel redelijk budgettair verantwoord is, doe ik het toch. Je zou eventueel ook lekkere boeuf bourguignon oid kunnen maken met runderlappen. Dat is ook lekker en praktisch en een stuk goedkoper.

    Ik vind trouwens kippenpootjes heerlijk hoor. Vooral met van alles eromheen kan dat prima. Maar voor zo veel mensen heb je dan ook veel nodig en neemt zo veel ruimte in in de pan of oven. Misschien is een lekkere (kip)rollade ook een optie?
     
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Met een kleiner budget zou ik gaan voor een rollade of een hele kip/kalkoen met aardappel rozetjes uit de oven (bijvoorbeeld). Als groenten kan je dan bijvoorbeeld boontjes gerold in spek doen.
    Vooraf zou je een lichte soep kunnen maken ik maak dit jaar een paddenstoelen soep. En als nagerecht ga ik wafels met appel/peer en karamelsaus maken.
     
  8. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik wil dit gaan maken samen met mijn man:
    (1) Tomatensoep (zelfgemaakt, tomaten in bak met water in de magnetron 3-4 minuten en dan door zeef drukken, met bouillon en wortel/ui/prei/knoflook in de pan, pureren en daarna schenkel, vlees, balletjes, vermicelli).
    (2) Stoofvlees: runderlappen, pompoen en knolselderij
    (3) Pavlova: schuimpjes maken (ook goedkoop en makkelijk natuurlijk), dat in stukken breken met lekker vers fruit en slagroom in kommetjes
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik krijg honger van dit topic! Bij wie mag ik op kerstdiner komen? :D
     
    debq en Dodo29 vinden dit leuk.
  10. sjaantje28

    sjaantje28 Actief lid

    9 mrt 2016
    119
    8
    18
    Boontjes met spek eromheen dat is wel een goed idee. Dat ga ik er sowieso bij doen. Ik zat ook te denken aan een hele kip maar heb ik daar genoeg aan voor zoveel personen? Het probleem is dat ik maar een kleine oven heb..
     
  11. sjaantje28

    sjaantje28 Actief lid

    9 mrt 2016
    119
    8
    18
    @Adje dank voor het recept! Het ziet er wel ingewikkeld uit. En aangezien ik niet zo'n keukenprinses ben weet ik niet of me dat gaat lukken. Ziet er wel heerlijk uit!
     
  12. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Voorgerecht;
    Lekkere verse zelfgemaakte tomatensoep in een wijnglas serveren met room en een bieslook bovenop. Stokbroodjes met zelfgemaakte kruidenboter en/of aioli (kruidenboter maken: roomboter, peper, zout, bieslook en vier knoflookteentjes erdoorheen)

    Hoofdgerecht;
    - Haricot verts; even koken, daarna spek eromheen, peper zout erop en in de oven.
    - Biefstuk vooraf insmeren met peper/zout en kruiden laten intrekken, daarna medium bakken en serveren met een klontje kruidenboter erbovenop die dus smelt, daarbovenop een takje basilicum ofzo.
    Of in plaats van kruidenboter; pepersaus in een mooi schenkdingetje op tafel zetten.
    Kun je gewoon zon zakje kopen.
    - Aardappeltjes uit de oven; je kunt dan van die aardappeltorentjes doen, maar je hebt ook leuke kerstboompjes-aardappeltjes die je in de oven kan doen. Volgens mij bij hoogvliet of AH.

    Nagerecht:
    Warme brownie met een bolletje vanilleijs. Als je dan leuke vormpjes hebt kleine brownies bakken en nog even in de oven doen zodat ze warm zijn, bolletje ijs leuk ernaast en eventueel aardbeiensaus ofzo.

    Wat ook leuk idee is voor nagerecht is een kaasplankje.
    Met goede wijn!!

    Hmmmmmmm ik krijg helemaal trek! :)
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  13. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Eventueel 2 je was met 9 personen.

    Wat je ook kan doen is drumsticks en vleugels uit de oven ook heerlijk beide verschillend kruiden.
     
  14. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.849
    1.663
    113
    Vrouw
  15. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Wat is dat toch met boontjes met spek? Ergens in de jaren ‘90 heeft iemand bedacht dat dit DE groenten waren tijdens het kerstdiner. ( vooral omdat het makkelijk te maken is)
    Maar waarom het nu nog steeds zovaak gemaakt wordt is me echt een raadsel.
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Low budget volwassenen:
    - Soep, stokbrood, kruidenboter
    - Coq au Vin, boontjes, spruitjes, krieltjes, aardappelpuree
    - Vanille-ijs, slagroom, warme kersen, chocosaus
    - Kaasplank

    Low budget kinderen:
    - Soep, stokbrood, kruidenboter
    - Kippenpootjes uit de oven, boontjes, krieltjes,
    - IJs, slagroom, (gekleurde) hagelslag.

    Coq au Vin kun je makkelijk een dag van tevoren maken. Puree mag kant en klaar maar dien hem leuk op met (diepvries) kruiden. Kaasplank kun je zo duur of goedkoop maken als je wil. Met wat mandarijntjes, druiven, crackertjes en (vijgen)jam ziet het er heel spectaculair uit op een grote plank.
    Kies voor alle ingrediënten het B- of C merk en je komt een eind!
     
  17. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Als je geen keukenprinses bent zou ik gewoon bij de super van die kant en klare vlees dingen zoals rollade halen. Die schuif je zo de oven in en hoef je alleen te wachten. Lekker groenten als spruitjes, asperges, worteltjes erbij komen en dan aardappeltjes.

    Als dessert heb je bij ah in de vriezer van die chocoladecakejes, in de oven doen en ijs erbij. Klaar dessert.

    Ik heb ook wel allemaal ingewikkelde recepten voor je maar daar ben je denk ik nogal lang mee bezig ;)
     
  18. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Dit bedoel ik als dessert!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    sjaantje28 vindt dit leuk.
  19. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Dit gerecht onlangs gemaakt met wildfond. Doordat je kruidkoek toevoegd proef je die wildsmaak niet zo heftig, denk dat je juist smaak mist met vleesfond. Bij de Lidl is het hertenstoofvlees helemaal goedkoop trouwens.
     
  20. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    https://www.jamiemagazine.nl/recepten/stoofpot-van-kip-en-bospaddenstoelen.html
    Heerlijk recept, eenvoudig en niet duur, mijn gasten vragen er regelmatig om.
    Wel feestelijk. Leuk aankleden met puree en een mis van groene groenten.

    Vooraf een soepje maken. Leuk opdienen in een glas. Zelfgemaakte kaasstengels er bijvoorbeeld bij en ook meteen geschikt voor de kinderen.

    Als dessert kun je ook pannacotta maken bijvoorbeeld. Of 2 kleuren chocolademousse met frambozensaus, heel envoudig en ook lekker voor volwassenen en kinderen.

    Door kinderen zoveel mogelijk hetzelfde te laten eten als de volwassenen, kun je ook weer een hoop besparen. Want iets in grotere hoeveelheden is nu eenmaal goedkoper.
     

Deel Deze Pagina