Tiptoi

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ligero, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik ben op zoek naar ervaringen met tiptoi en in het bijzonder het mysterie van het getalleneiland en de magie van het lezen.
    Onze dochter van 6,5 zit nu in groep 3. Ze houdt van leren en spelletjes doen en dit leek me een leuke combinatie voor haar. Over het getalleneiland wel een filmpje gevonden maar over de magie van het lezen helaas niks. Ze is zowel met getallen/rekenen heel erg bezig en met leren lezen. Ze kan beide nog niet zo goed, staat echt nog aan de basis hiervan. En dat is gezien haar leeftijd ook helemaal niet erg, ik denk dat ze een zeer gemiddelde kleuter is, maar ze wil wel graag leren. Op dag 8 van groep 3 verzuchtte ze al dat ze nu nóg niet kan lezen :p

    Oke, terug naar mijn vraag...wie heeft ervaring met deze spellen? Is het uitdagend? Op verschillende niveaus aan te passen? Afwisselend? Kun je het alleen/ of samen spelen? Etc. Alle boeiende informatie is welkom :p
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Volgens mij worden de letters in het letter-/leesspel als hoofdletters benoemd (dus: aa, bee, cee, enz.), in tegenstelling tot hoe ze in groep 3 aangeboden worden (ah, buh, cuh, enz.). Voor mij was dat reden om het spel niet te kopen.
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies! Wij hebben het spel en ik heb er wel eens een vraag over gestuurd naar Ravensburger. Zij zeggen dat zij dit bewust zo gekozen hebben, zodat ook oudere kinderen het kunnen spelen.
    Maar mi. mis je hierdoor de doelgroep. Mijn kinderen hebben er amper mee gespeeld om die reden en volgens mij is het voor oudere kinderen echt geen leuk spel meer. Er zijn in ieder geval leukere
     
  4. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ah oké, waardevolle informatie. Zeker voor mij ook een reden om het niet te kopen, of er in ieder geval nog even goed over na te denken.

    Geen ervaring met het getalleneiland toevallig? Of goede ervaringen met een andere set van tiptoi?
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Onze kinderen vonden de magie van het lezen wel heel leuk. Vooral het zoeken naar de raaf. In het begin alleen het eerste spel later ook het tweede. Het derde hebben we volgens mij nooit gedaan.
    Ik baalde zelf idd wel van de uitspraak van de letters. Ze hebben het met veel plezier gespeeld in ieder geval.
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Wij hebben getalleneiland. Q vond het leuk en heeft het best veel gespeeld. Het kan alleen en met meerdere personen op verschillende niveaus gespeeld worden.
    Ik moet zeggen dat ik (wij) ook wel fan zijn van de tiptoi spullen hoor; boeken, spellen en diertjes, dus wie weet ben ik bevooroordeeld..
     
  7. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63
    Geen ervaring met die boeken (m'n dochter is nog geen 4) maar wel met andere boeken en ze kan er echt uren mee spelen. Voor Sinterklaas krijgt ze weer een boek erbij. Wij gaan dan juist voor minder schoolse boeken (muziek of Europa ofzo)
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben het getallen eiland spel, en hier is het zeker een hit.

    Een aantal oomerkingen:
    - het laagste niveau van het spel gaat er wel vanuit dat het kind optellen en aftrekken tot 20 goed beheerst. Tempo is ook best hoog.
    Dus eerder midden/eind groep 3 dan voor een kind dat net start.
    - het spel heeft een leuk wedstrijd gehalte, spelen met meerdere kinderen met hetzelfde niveau is veel leuker dan alleen.

    Een grote pluspunt vind ik dat het spel 2-3jaar uitdaging biedt. Je hebt 3 verschillende niveau's qua rekenen en per niveau verschillende moeilijkheidsgraad. Is zeker t/m groep 5 en zelfs 6 leuk.
     
    mamiek vindt dit leuk.
  9. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Tnx! Ze kan ongeveer tot 12 hoofdrekenen, daarboven moet ze echt goed denken en eventueel op dr vingers tellen. Dan gaat het misschien toch nog wat te snel voor dr.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij hebben het bij de blokker goedkoop gekocht maar heeft het nog niet gekregen (feestdagen) hij is 4 en kan al wat lezen en rekenen. Ben benieuwd, heb wel filmpjes kunnen vinden op youtube.

    Ik hoor dat veel kinderen het snel oppikken. Onze zoon begint er nu ook aan (ikea koekjes zijn blokletters, hij verzint dan van elk koekje een aantal woorden)
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Vergeten dat tiptoi het lichaam ook erg leuk is voor kinderen die van informatieve dingen houden.
     
    mamiek vindt dit leuk.
  12. Soumayyaah

    Soumayyaah Bekend lid

    8 aug 2011
    547
    33
    28
    Hier Is zo gekregen, maar vind dat het niet het geld (nieuw) waard is. Dochter was zo door een boek heen. Ze vond het principe wel heel leuk.. Maar het was ook niet op niveau o i d aan het passen. Sommige dingen vond ik ook niet helemaal passen bij de manier hoe dingen op de basisschool aangeboden worden. Als je het echt wil kopen zou ik via marktplaats kijken
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Heeft iemand ook de tiptoi puzzel? Ik zag een puzzel met een kasteel en ik las iets over een raadsel oplossen, als je de puzzel eenmaal hebt gemaakt en het spel hebt gespeeld weet je dan toch al alles of blijft deze puzzels ondanks dat toch interessant?
     
  14. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Wij hebben de dierentuin en daar is maar liefst 1 keer mee gespeeld, na het puzzelen dus.

    Engelse detective vonden ze overigens wel leuk.
     
  15. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    298
    83
    De spellen die jij noemt, ken ik niet. Ze speelde wel graag met 'Het menselijk lichaam' & 'Avontuur in het dierenrijk'. Beide zijn spellen met veel weetjes.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Dus niet echt de moeite waard om te halen. De engelse detective lijkt me super leuk. Maar hij is bijna 4.5 en dat is misschien net wat te vroeg.

    Hij krijgt in december magie van het lezen
     
  17. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik heb hem toen voor een paar euro kunnen aanschaffen omdat de speelgoedwinkel failliet ging, dus ik nam mijn verlies wel ;)
    Engelse detective is inderdaad pas leuk vanaf een jaar of 6, dus nog even mee wachten.
     
  18. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik heb via marktplaats inmiddels een pakket gekocht met een starterspakket van de boerderij (denk dat dat boek leuk is voor mijn zoontje van 3,5), de magie van het lezen, getalleneiland (beiden zelf even getest en zien er voor mijn dochter erg leuk uit) en iets met dieren, een puzzel volgens mij. Die is wel weer leuk voor mijn zoontje want die houdt wel van dieren en puzzelen. Dit alles voor €45 dus ik ben blij met deze aankoop :) nu nog op zolder en krijgen ze met sinterklaas.
     
    owly vindt dit leuk.
  19. mamiek

    mamiek Actief lid

    25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Wij hebben tip toi en zijn enthousiast.
    Wij hebben het gekocht voor onze kinderen, maar ook voor ons zelf, we hebben het gekocht om de duitse taal spelenderwijs beter te leren. Wij kunnen zelf natuurlijk wel voorlezen, maar onze tiptoi pen kent de ideale uitspraak! :) we hebben er veel van geleerd en leren er nog steeds van! De Pen kan in meerdere talen geactiveerd worden, altijd leuk als je dus een extra taal leren wil.
    ik vind de prentenboeken en het zoeken van dingen erg leuk! daarnaast komt een verhaal nog weer extra tot leven met de pen, zonder dat je gelijk een beeldscherm hebt, maar wel digitaal, dus van deze tijd, bezig bent.
    De fantasie komt nog wat meer tot leven als bij bijv een tablet , maar dat kan ook een persoonlijke mening zijn natuurlijk, wij zijn enthousiast en vindt het echt heel erg leuk!
     
  20. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.380
    113
    Tiptop is hier een succes. Getalleneiland vindt mijn zoontje ook erg leuk om te doen.
    De boeken zijn sowieso leuk en leerzaam.
     
    owly en mamiek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina