Toch weer starten met de pil?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Paris91, 31 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Anticonteptie na de bevalling dilemma:

    2 jaar geleden ben ik bij de gynaecoloog geweest omdat ik heel veel tussentijds bloedde. Ik zat toen ongeveer 10 jaar aan de anticonceptiepil, maar de bloedingen kwamen daar gewoon doorheen. Zo was ik bijv 3 weken ‘ongesteld’, 1 week niet, 2 weken wel, etc..
    Daar een inwendige echo gehad, en bleek dat ik heel veel cystes op mijn eierstokken had. Er werd gedacht aan PCOS (heeft mijn zus ook), maar ik moest eerst maar een aantal maanden stoppen met de pil, want die kon dat ook veroorzaken. En inderdaad, een aantal maanden later waren ze allemaal weg!
    We hebben daarna een jaar lang aan ‘voor het zingen de kerk uit gaan’ gedaan, omdat we al wel een kinderwens hadden, maar om een langdurige blessure van mij nog wilden wachten tot ik volledig hersteld was. Omdat de wens er al was durfden we wel het risico te nemen, en het is altijd goed gegaan. Toen ik beter was zijn we voor een kindje gegaan, en inmiddels ben ik bijna 3 maand geleden bevallen.

    Maar wat nu..
    Mijn man wil niet dat ik nog aan de hormonen ga, omdat hij bang is dat ik weer cystes krijg en dat dit invloed heeft op mijn vruchtbaarheid.
    Ik vind vrijen met condooms lang niet zo fijn als zonder.
    Maar voor het zingen de kerk uit durf ik ook niet meer.

    Ik zit zo in dilemma wat ik nu moet doen.
    Is het vrijen met condooms gewoon een kwestie van wennen? Als het voor het zingen de kerk uitgaan een jaar lang werkte, stel ik mij dan aan dat ik dit nu niet meer durf?
    Eigenlijk wil ik wel een half jaar aan de pil, en daarna kijken hoe we er dan in staan.. maar neem ik dan een risico met mijn gezondheid / toekomstige vruchtbaarheid?

    Hopelijk kunnen jullie mij wat advies / perspectief geven..
     
  2. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik zou persoonlijk de pil lekker laten en het even overleggen met een gyn als dat kan. Misschien is een spiraal dan een optie. En als dat niet zo is, dan zou ik voor condooms gaan. Want dat is inderdaad balen, maar het went wel vind ik. Alles behalve de pil zou ik een betere optie vinden, zeker in jouw geval.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  3. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik zou dan voor een koper spiraal gaan.
    Of overleggen of een pil met ander soort hormonen nog een optie is.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar als ik je goed begrijp gaat het dus om een half jaartje en zou je daarna wel weet openstaan voor een zwangerschap?

    Hier was dat ook zo en wij hebben gekozen voor condooms. Nee niet de beste optie en echt een gedoe maar voor een half jaar vond ik het prima te overzien. Met jouw verhaal zou ik in ieder geval niet kiezen voor hormonen.
     
  5. Rosa5

    Rosa5 VIP lid

    21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Wij hebben het ook een jaar met condooms en zingen voor de kerk uit gedaan. En nu even zonder vanwege babywens maar mocht ik zwanger raken dan gaan we na de bevalling weer zo verder tot 1 van ons overgaat tot sterilisatie maar in ieder geval ga ik nooit meer aan de hormonen. Mijn cyclussen zijn vrij gelijk dus genoeg dagen dat het sowieso wel zonder iets kan.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  6. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wanneer ik een wens krijg voor een tweede kindje, maar niet binnen een jaar verwacht ik. Ik dacht een half jaar de pil gebruiken en dan heb ik nog minstens een half jaar om weer te “ontpillen”. Maar misschien is het met condooms inderdaad gewoon wennen..
     
  7. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Dat kan natuurlijk ook! Voor het zingen de kerk uit en in de vruchtbare periode met condooms. Goed idee!
     
    Rosa5 vindt dit leuk.
  8. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier ongeveer hetzelfde. Ook een hele tijd voor het zingen de kerk uit gaan, met toen nog geen actieve kinderwens, maar welkom als het wel zo zou.
    Uiteindelijk er voor gegaan en 3,5 jaar op ons meisje moeten wachten:via mmm zwanger geraakt. Maar het is bij ons onverklaarbaar en dat maakt dat ik nu alsnog geen risico durf te nemen. Ik ben aande minipil gegaan.
    Ik lees in bovenstaande berichten dat je alleen in vruchtbare periode condooms wilt gebruiken, let er wel op dat je na een bevalling extra vruchtbaar bent! En is je cyclus alweer normaal en betrouwbaar? Je zult dan zeker moeten zijn van je eisprong. Ik zou dit nog niet aangedurfd hebben en daarmee wachten totdat je noh niet actief bezig bent, maar wel welkom is.
     
  9. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Oh dat is dan echt zuur zeg! Zou je lang aan de pil willen? Of het straks wel aandurven om te stoppen omdat het hiervoor niet makkelijk ging?

    Nee, ik ben nog maar 1x ongesteld geweest na mijn bevalling, dus ik wil sowieso eerst afwachten of ik uberhaupt weer een regelmatige cyclus krijg.
    Maar misschien moet ik de gok niet eens wagen. Zo stom, ik kan hier zo lang over gaan twijfelen..
     
  10. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Ik zal niet al te lang aan de pil gaan, omdat gezien mijn leeftijd, we met een tweede kindje niet te lang meer wachten. Waarschijnlijk stop ik eerder dan dat we er echt voor willen gaan, dat durf ik dan wel. Mocht ik zwanger raken is dat een geschenk!
    Maar ik voelde zo duidelijk dat nu echt veel te snel zou zijn, dat de keuze voor de pil snel gemaakt was. Ookal wilde ik dat eigenlijk niet. De gynaecoloog zei overigens dat het ontpillen vd minipil wel meevalt.
    Ik zou goed naar je gevoel luisteren en die volgen.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  11. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Ik ben na mijn bevalling ook aan de minipil gegaan en dat bevalt me erg goed! Ik wilde ook eigenlijk niet aan de pil omdat ik voorheen zoveel last had van de hormonen (stemmingswisselingen, problemen met 'ontpillen') maar doordat ik een keizersnede heb gehad mag ik een jaar niet zwanger worden. Ik vond het daarom iets te riskant om alleen voor condooms te kiezen. De minipil bevat veel minder hormonen waardoor ik er totaal geen last van heb. Had ik dat maar eerder geweten!
     
  12. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Wij hebben sinds de bevalling alleen maar condooms gebruikt. Niet zo gezellig, maar het was even niet anders. Ik mag geen hormonale ac meer dus dan blijft er weinig over. Sinds eind vorig jaar alleen condooms op vruchtbare dagen, of voor het zingen de kerk uit. Dat hebben we een paar maand gedaan en is altijd goed gegaan. Nu zijn we voor een tweede bezig :). Ondertussen een miskraam gehad, daarna wel weer even condooms gebruikt ivm nasleep en onderzoeken. Binnenkort weer zonder hopelijk!
     

Deel Deze Pagina