Tongriempje klieven. Iemand ervaring?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Powerwoman, 16 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Hoi meiden.
    De kleine meid is alweer 2 weken oud en ik sta voor de keuze. Tongriempje klieven (knippen) of niet. Ik heb tepelkloven omdat ze tijdens het voeden m'n tepel half loslaat en weer opzuigt. Ik heb heel veel voeding waardoor ze niet echt haar best hoeft te doen met zuigen en ook vaak even moet loslaten want anders spuit het te hard haar mond in. Ze verslikt zich heel vaak en boert moeilijk. Spuugt ook heel veel en ik hoor de voeding echt haar buik in spuiten. Ze klakt met haar tong wanneer ze drinkt. De verloskundige heeft 2 weken geleden al meteen gezegd dat haar Tongriempje te kort is en dat ik wanneer ik klachten met borstvoeding heb haar zo kan vragen om even te klieven. Na 6 weken moest ik naar de kno arts ervoor. Nu ben ik dus serieus aan het overwegen wat ik zal doen.
    Is er iemand die dit herkent en waarbij het klieven geholpen heeft? Ben erg benieuwd.
     
  2. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Ze groeit trouwens wel goed en heeft ook flinke plas en poep luiers. Dus dat is het niet.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Hier bij dochter in de kraamweek laten doen. Als zelfs de vk ziet dat het nodig is, is het nodig. Meestal wordt het niet gezien namelijk.
    Ik vond het weinig voorstellen. Het is letterlijk een knipje met een schaartje. Daarna troosten aan de borst en het is weer vergeten.
    Bij zoon kwam ik er pas veel later achter, daarbij hebben we laten laseren met 9,5 maand. Stelde ook niet veel voor, maar hij maakte het wel een stuk bewuster mee.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Vaak zie je idd pas problemen met groei zodra de productie niet meer hormoongestuurd is. Ze kunnen de tepel dan niet genoeg stimuleren. Meestal is dat vanaf een week of 6.

    Ook kan het later problemen geven met spraak en het schoonhouden van het gebit. En met tongzoenen
     
  5. Beertje52

    Beertje52 Niet meer actief

    Hoi

    Ik geef dan wel geen borstvoeding maar mijn dochter had ook een te kort tongriempje en heb het een paar dagen na de geboorte laten klieven.
    Ze kunnen op latere leeftijd namelijk last krijgen met hun spraak en als ze zo jong zijn merken ze er minder van.

    Succes met je keuze groetjes
     
  6. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Hier kwam ik er pas bij 6 mnd achter. Hebben het laten laseren. En weken lang oefeningen gedaan en gemasseerd. Echt verbeterd. Nu doet voeden amper pijn meer. En ze kan bij borsten leeg drinken! Geen overvolle borsten meer. Wat een verademing. Echt jammer dat ik niet eerder aan de bel trok.
    Knippen stel niks voor bij een kleintje. Laseren trouwens ook niet. Dan is het wel gelijk dicht. Ken je de tongriem kliniek? Daar staat veel info oo hun site.
    Echt laten doen hoor met het oog op later!
    Ander heb je kans dat je productie keldert en groei stagneert. Borstontsteking, gevoel van overproductie, reflux klachten, krampen enz...
     
  7. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Wauw dank jullie wel voor de reacties! Jullie zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde dus ik ga het toch doen. Als het echt zo eenvoudig is dan doe ik het idd maar nu. Ik denk ook meer dat het idee enger voor mij is dan dat het daadwerkelijk voor de baby is. Maar om het alleen te doen omdat ik tepelkloven had vond ik zo egoïstisch van mezelf. Tuurlijk heeft ze zelf ook klachten maar dat kan ook komen door mijn enorme melkstroom.
    Nogmaals dank. Ik ga maandag meteen bellen!
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Al zou het alleen om de kloven zijn, zonder kloven houd je het voeden veel langer vol en heeft zij er al veel aan. Maar het zal voor haar ook veel helpen.
    Succes!
     
    Powerwoman vindt dit leuk.
  9. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Denk je wel. Ze komt morgen appt ze net. Ben heel benieuwd.
     
  10. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Als er gekliefd is kan je kindje de melkstroom ook beter aan :)
     
  11. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Aiden was 1 week oud toen we zijn tongriempje lieten klieven. Hij had een slangentong en borstvoeding geven was zeer pijnlijk.
    Geen seconde spijt van gehad.

    Het voorkomt ook nog eens spraakproblemen en problemen bij het tongzoenen op latere leeftijd.

    Een tip: leg hem na het klieven gelijk aan. Borstvoeding geeft troost voor de pijn, alhoewel Aiden nauwelijks een kik gaf. Het is ook in een seconde gepiept trouwens.
     
  12. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Nou t is gebeurd hoor. Viel me zo mee. Ik dacht dat wordt me een bloedbad maat dat was gelukkig niet zo. We hebben ook nog leuke oefeningen gekregen. Ik ben heel benieuwd!
     
  13. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Ik heb nooit borst voeding gegeven, maar bij mijn zoontje (nu 4 jaar) bleek het tongriempje ook te kort te zijn. Alleen waren we te laat, hij heeft zo hard gehuild, dat hij hem zelf gescheurd heeft :eek:
    Ik schrok me dood, klein huilend baby'tje, met ineens bloed uit zijn mond :cry:
    Huisarts gebeld, en gelukkig bleek dat het dus te zijn.
    Het cb en de verloskundige hier hadden nog nooit gehoord dat het kon :rolleyes:
    Dus mijn advies was ook, laten doen!
    Maar dat is inmiddels al gedaan zie ik :thumup:
     
  14. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier bij alle 3 de jongenslaten doen. Mijn oudste had een slangentong maar niemand die daar toen al naar keek. De huisarts heeft hem gekliefd toen hij 3 mnd was. Zo simpel dat ik dacht: dat had ik zelf wel gekund... De eerste voeding daarna aan de borst was een verademing: geen pijn!
    Helaas is toen niet naar zijn lipbandje gekeken en is het tongriempje niet ver genoeg gekliefd, dat is nu duidelijk aan zijn gebit te zien. Zijn 2 voorste ondertanden worden in een V-vorm naar binnen getrokken en hij heeft een spleet tussen zijn boventanden.

    Mijn middelste is door de kno-arts gekliefd toen hij 10 dagen was, tongriempje en lipbandje en mijn jongste is het tongriempje gekliefd in de kraamweek, door de huisarts. Zijn lipbandje is ook te strak, maar daar deed de huisarts niets aan en omdat ik geen bv meer geef komt dat nog wel.
     
  15. Powerwoman

    Powerwoman Actief lid

    24 jun 2017
    453
    569
    93
    Vrouw
    Wow ik schrik wel een beetje van de gevolgen. Ik ga het lipbandje goed in de gaten houden en wat jij beschrijft over het gebit is momenteel hoe het eruit ziet bij m'n oudste. Ik ga het binnenkort bespreken met m'n tandarts wat zij ervan vind...
    Dank voor je reactie.
     
  16. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    bij mijn zoon is het pas na 3 maanden gebeurd gewoon omdat niemand het zag bij geboorte of in de kraamweek. mijn zus kwam er mee met dat zijn tong er anders uitzag. heel lang bezig geweest om het te laten klieven. nou van mij hadden ze het gelijk mogen doen zoveel verbetering met drinken en geluidjes maken.
     
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.509
    5.609
    113
    Vrouw
    Tsja hier okk altijd een spleet gehad en toen ik 12/13 was trok het vanzelf weg...

    Is echt geen wereldramp ofzo
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Gelukkig zeg ik ook niet dat het een ramp is. Er zijn idd wel ergere dingen. Neemt niet weg dat het een mogelijk gevolg van het strakke lipbandje kan zijn.
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.509
    5.609
    113
    Vrouw
    Dat kan... maar dat de tanden nu uit elkaar staan wil niet zeggen dat dat blijft
     
  20. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Klopt, misschien trekt het bij als alles gewisseld is. We zullen zien.
     

Deel Deze Pagina