tot welke leeftijd vit D?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Claartje79, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    onze knul zit sinds een tijdje op kv ipv bv, omdat mijn bv sterk terug gelopen is door mijn zwangerschap.

    ik gaf bij bv geen vit D meer bij, nadat ik me hier in verdiept had. ik heb meerdere studies gelezen waaruit bleek dat vit D toedienen niet nodig was indien een kindje gezond is en regelmatig buitenkomt, een half uur per week zou voor blanke kindjes al afdoende zijn en ook op de website van borstvoeding.com vond ik enkel informatie over het onnodig toedienen van vit D. onze uk komt minimaal een uur per dag buiten en toedienen van vit D is in onze ogen dan ook overbodig.

    natuurlijk is ons CB het hier niet mee eens en ze beginnen er braaf elke keer weer over.

    nu las ik net een topic van een moeder die een kindje heeft van bijna 12 maanden die gaat stoppen met opvolgmelk en overstapt op gewone melk. toen las ik in één van de antwoorden dat ze dan wel weer vit D moet gaan toedienen.

    tot welke leeftijd dien je dit dan te doen? oftewel, tot welke leeftijd moet ik die discussie met het CB nog aangaan?
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier alleen de eerste 7.5 week vitamine D extra gegeven. Toen zijn we soms bij gaan voeden met KV.

    Als je KV geeft, wat jij nu dus gaat doen, of ik begrijp je verkeerd, hoef je volgens mij geen extra vitamine D te geven. Zeker omdat je zelf ook schrijft dat de kleine genoeg buiten komt, zou ik het niet doen. Als je over gaat op 'gewone' koeienmelk, zou ik wel overwegen om misschien nog wat druppeltjes te geven. Maar weet het niet zeker, volgens mij moet het zonder ook prima zijn! Gewoon lekker naar buiten, gezond eten, dan zal het mi vast wel loslopen! (let op, dat is mijn mening he, kan zijn dat er andere anders over denken ;))

    En dat cb, ik zou gewoon geen discussie aangaan. Gewoon ja en amen als hun het erover hebben en thuis gewoon nee doen. Net zo makkelijk en scheelt een hoop :c: .

    Liefs, Hanneke!
     
  3. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    haha,d at cb krijgt al zoveel 'ja en amens' te horen, we lijken wel super perfecte ouders ;)

    Sven krijgtr nu inderdaad 3 flessen kv op een dag, maar gaat straks natuurlijk naar gewone melk. ik denk niet dat we dan vit. D gaan bijgeven, kind komt winter en zomer zoveel buiten, ik vind het zelf volledig overbodig. maar ik vroeg me af wat de richtlijnen van het cb zijn, omdat ik verneem dat er dan ook weer begonnen wordt met vitD. op een gegeven moment moet dat toch klaar zijn denk ik dan, ik slik ze tenslotte ook niet?!
     
  4. Alice28

    Alice28 Lid

    29 aug 2008
    42
    0
    0
    Hoi,

    Volgens het cb moet je als je je kind borstvoeding geeft of gewone melk vit D bijgeven totdat hij 4 jaar wordt, daarna alleen in de maanden als de R in de maand zit.
    Maakt niet uit of je kind veel buiten komt.
    Uiteindelijk krijgt hij er sterke botten en tanden van.
    Gr. Alice
     
  5. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    aha, dus nog 4 jaar haha
    nou, hier geen vit D hoor. absoluut niet nodig, het maakt namelijk heel veel uit of je kindje buiten komt ;) maar ik weet wel wat ik de volgende keer even de kop in moet drukken bij het CB ;) dank je wel.
     
  6. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tot 4 jaar :confused: nou Claartje hou je maar vast! haha! ik zou het gewoon houden op ja en amen ;) :) .
    En idd dat buiten komen maakt idd best verschil, en gezond eten dan zal het wel goed komen hoor!
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hahahaha ja hè, maar dan krijgen ze altijd maar hun zin ;) :p
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Gewoon zeggen dat je het geeft wordt er nooit meer naar gevraagd.

    Annika krijgt wel braaf vit. AD en ik merk wel dat ze iets minder verkouden is, maar kan ook zijn omdat ze wat ouder wordt en meer weerstand van zichzelf krijgt.
     
  9. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Ik zou zeggen google er even op los, het advies van het cb terzijde gelaten lijkt me dat je aan de hand van de onderzoeken die dan naar voren komen over het geven van Vitamine D je een duidelijker beeld krijgt van het hoe en waarom men adviseert kinderen vitamine D bij te geven dan van hen die dat niet doen omdat ze of de onderzoeken naast zich neerleggen of het niet nodig vinden om welke reden dan ook. ;)
     
  10. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zeg niet zomaar dat ik het niet nodig vind en leg niet zomaar onderzoeken naast me neer, ik richt me wel op andere onderzoeken die dus het tegendeel beweren. ook dit is weer een onderwerp waar 2 kampen in bestaan en voor beiden zijn onderzoeken te vinden.
    het is dus niet iets wat ik zomaar roep. ;) ;)

    het is ook mogelijk om met gezond en evenwichtige voeding te zorgen voor voldoende vit D inname.

    het is ook een feit dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid toe te voegen vit D steeds verder naar beneden is bijgesteld de afgelopen jaren. de gezondheidsraad heeft ook het advies om kinderen tussen de 4 en de 7 jaar extra vit D te geven laten vallen en het blijkt juist steeds meer dat kinderen meer vit D in de huid aan maken dan altijd werd gedacht.

    daarnaast kan ik mij vinden in de stelling van kinderdietist Stefan Kleintjes dat een kind ook de kans moet krijgen om z'n lichaam het werk te laten doen.
     
  11. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Claartje, mijn reactie was ook niet persoonlijk bedoelt hoor. Enkel de meeste onderzoeken laten wel degelijk zien dat het belangrijk is vit.D bij te geven tot een bepaalde leeftijd en ook voor ouderen. Het is gewoon een feit dat vele wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond hoe belangrijk het kan zijn kinderen tot een bepaalde leeftijd vit.D te geven. Maar iedereen hangt datgene aan waar hij of zij zich goed bij voelt. Jij voelt je goed bij de mening van Stefan Kleintjes, prima als jij je daar goed bij voelt, er zijn ook onderzoeken waar ik niks mee heb hoor. Om maar een voorbeeldje te noemen dat onderzoek over eten uit de magnetron, daar heb ik niets mee en dat leg ik ook naast me neer.`

    Dat is ook de reden dat ik niet zeg dat iemand het niet zou hoeven te gebruiken of juist wel, maar beter even kan googlen en de onderzoeken er op na kan lezen, zodat diegene op die manier zijn eigen conclusie kan trekken of men wel of niet Vit.B bij zal geven ;)
     
  12. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    haha, maar dat zit ons in het bloed, alles opzoeken ;)
    hier worden niet zo snel ondoordachte keuzes gemaakt, alleen tijdens het shoppen en dat is schadelijk genoeg ;)
     
  13. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Ja dat shoppen kan aardig gevaarlijk zijn ja, daar geef ik je voor de volle 100% gelijk in ;) al moet ik zeggen dat ik er nooit zoveel problemen mee heb hoor ;)
     
  14. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    *PROEST* sorry, maar deze is goed!
    Verder idd gewoon zelf overnadenken en kijken wat je wil, en dat ja en amen tegen het cb, ik geloof dat ze dat van heel veel mensen te horen krijgen. Ze moeten gewoon niet zo hun zin doordrijven!
    (zo mogen wij hier al maanden geen nachtvoedingen meer geven want daar zijn ze echt te oud voor, oke dan hebben we ze toch niet! ;))
     
  15. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hahahaha, heerlijk he.
    bij ons ook hoor. 'krijgt hij nog een speen?', neuh.... nooit! (slaapt er heerlijk op in en heeft deze uit zichzelf overdag eigenlijk nooit meer bij zich, blijft in z'n bedje.)
     

Deel Deze Pagina