trouwen: Wel of niet gemeenschap van goederen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mags86, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Bij een eigen bedrijf zou ik niet in gemeenschap van goederen trouwen..
     
  2. rums

    rums Niet meer actief

    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen ondanks dat man een eigen bedrijf heeft.
    Wij zitten er wel over na te denken om het alsnog te doen. Alleen zien we op tegen alle rompslomp erom heen.
    Het is niet zo dat het met een keer notaris klaar is. Het blijft terugkomen.
     
  3. minon

    minon Niet meer actief

    Nee hoor. Als jij bijvoorbeeld een nieuwe bank koopt en deze pint van jou rekening en de bon/afschrift bewaard en zo dus kunt bewijzen dat jij hem betaald hebt dan is ie van jou. Zo is het ons uitgelegd. Wat wel zo is dat als je in je huwelijk alles gezamenlijk doet je huwelijkse voorwaarden nietig verklaard kunnen worden omdat je geleefd hebt in gemeenschap van goederen. Als je het echt voor de zaak gescheiden wilt houden moet je een gezamenlijke rekening openen en daar naar draagkracht beide een bedrag op storten waar je je gezamenlijke dingen van betaald zoals vaste lasten en boodschappen.
    Wij doen dit dus wel zo ivm eigen bedrijf. Overigens hoeft het niet zoveel te kosten hoor je kunt echt shoppen bij notarissen. Het kan voor 1600 maar ook voor 600 bij wijze van.
     
  4. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik heb geen kapitaal, verre van, (maar ook geen torenhoge schulden trouwens) en dat ga ik hoogstwaarschijnlijk met mijn nonchalante gedrag ook niet krijgen, dus ik zou in gemeenschap van goederen trouwen omdat ik er alleen maar beter of hetzelfde eruit zou kunnen komen.

    Wanneer er wél iemand kapitaal of eigen zaak heeft (of kan kwijtraken; in de vorm van faillissement of iets) zou ik de huwelijkse voorwaarden stellen.
     
  5. Patruusje

    Patruusje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.282
    0
    0
    Noord holland
    Wij gaan volgend jaar trouwen onder huwelijkse voorwaarden omdat "ons" huis van mij is (gekocht voor wij een relatie kregen) en hij dit jaar een eigen bedrijf is gestart. Dus om gezeik te voorkomen willen we het beide goed geregeld hebben...
     
  6. Letizia

    Letizia Lid

    22 okt 2013
    98
    0
    0
    Balie medewerkster bij tandheelkundige kliniek
    Rotterdam
    In gemeenschap van goederen getrouwd.
    Ach, mijn geld is zijn geld en andersom.
    Gaan we ooit scheiden, hoop het niet, dan kun je als man of vrouw alsnog afspreken met de advocaat dat je zijn geld niet wil, of hij dus mijn geld.
     
  7. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Hier sluit ik mij volledig bij aan. Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd (GP). Zou het ook niet anders willen.
     
  8. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Hier was dat al duidelijk.

    Gemeenschap van goederen. Er is geen bedrijf in het spel o.i.d. en ik vond het wel zo fair dat wanneer wij trouwen, ons huis ook van ons is. En dat geldt voor de rest wat hier staat. Uiteindelijk heeft mijn man (met zijn fulltime baan) er meer ingestoken, maar het zou wel heel cru zijn dat ik met lege handjes moet vertrekken mocht het fout lopen en hij gewoon lekker kan blijven zitten waar hij zit met alles wat eigenlijk gewoon van ons is, wat wij samen hebben opgebouwd.

    Dus... mijn geld is van hem en zijn geld van mij. Mochten we uit elkaar gaan is het gewoon 50/50.

    Ik zit er wel aan te denken en bepaald soort plan op te stellen. Mochten wij uit elkaar gaan. Simpelweg wat afspraken om te zorgen dat onze zoon nergens de dupe van moet worden. Duidelijke afspraken betreffende onze zoon. Dus of we beide in de buurt van zijn school blijven wonen, zodat hij de vrijheid heeft te slapen bij wie hij wil en zijn vader ook doordeweeks kan blijven zien e.d.

    Ik zie zoveel vechtscheidingen waar de kinderen uiteindelijk de sjaak zijn omdat bijv. de moeder de vader een hak wil zitten na zijn affaire met de secretaresse dat ik dat soort dingen vooraf vast laat zetten. Nu ik ook echt kan denken in het belang van mijn zoon ipv eventuele wraakgevoelens.
    Natuurlijk wel met wat clausules. Bijv. bij mishandeling e.d. dat het feestje niet doorgaat. Maar dat is een ander verhaal.
     
  9. janna76

    janna76 Fanatiek lid

    8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    manlief en ik hebben ook een eigen bedrijf. We zijn wel getrouwd in gemeenschap van goederen. Dit hebben we later wel met allerlei regelingen moet ombouwen. En dat werd een dure bezigheid.( weet niet of ik het zo goed uitleg) Maar mijn advies is ga eens met een fiscalist praten. Die zijn exper in dit soort zaken.
    Maar wel alvast gefeliciteerd meid


    groetjes Janna
     
  10. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Een vriendin van mij ligt op dit moment in scheiding. ook hij had een eigen bedrijf met een schuld en tja nu wordt het op beide verhaalt.
    Dus ik zou toch kiezen onder huwelijksvoorwaarden.
     
  11. ER14

    ER14 Fanatiek lid

    17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Ik zou nooit iemand aanraden in gemeenschap van goederen te trouwen. Maar goed, dat is de jurist in mij.
    Maak van je trouwdag de mooiste en meest romantische dag van je leven. Besef bij het zetten van je handtekening dat je feitelijk een zakelijke overeenkomst tekent die pas belangrijk wordt op het moment dat het huwelijk niet meer loopt. Hoe zou je het dan geregeld willen hebben?

    Het blijft een persoonlijke keus natuurlijk.
     
  12. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    In jullie geval als ZZP'er zou ik niet in gemeenschap van goederen trouwen. Is toch anders dan dat je beide in loondienst bent.
     
  13. Mrs Blossom

    Mrs Blossom Bekend lid

    12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook huwelijkse voorwaarden wegens ondernemerschap. Ik heb de helft van de kosten (mijn deel) gewoon afgetrokken van de belasting overigens, omdat m'n bedrijf echt de enige aanleiding was ertoe.

    Wij hebben het vooral om te voorkomen dat een schuldeiser (kan ook een domme claim zijn wegens een werkgerelateerd ongeluk, hoeft niet je eigen domme fout te zijn) bij mijn man gaat graaien. Dat is ten tijde van het huwelijk. Als we gaan scheiden hebben we een finaal rekenbeding (alles op 1 hoop en gewoon door 2 delen). Als we gaan scheiden omdat 1 van beide schulden heeft, mogen we daarvan afwijken (weet niet meer precies hoe, maar we hadden iets slims bedacht). Ten tijde van het huwelijk zelf merk je er niks van dus en bij scheiding is het ook niet zo'n gepuzzel.

    Zie huwelijkse voorwaarden als iets wat je regelt als onderdeel van het ondernemerschap. Het hoort er gewoon bij als je trouwt met een ondernemer, punt. En beschouw de overige dingen die je vervolgens ook kunt regelen ermee als bonusmateriaal. Je mag echt alles regelen erin wat je kunt bedenken, dus gebruik je fantasie en vraag wat rond.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Zo denk ik er ook over. Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd. We zijn al bijna 15 jaar samen, waarvan de helft van de tijd getrouwd. Zolang dat allemaal prima loopt, is dat toch niet anders dan in gemeenschap van goederen trouwen. Ik houd alleen wel in mijn achterhoofd dat 1 op de 3 huwelijken strandt en van wat ik om mij heen zie, gaat dat toch vaak niet bepaald vlekkeloos of in harmonie, dat soort gezeur wil ik zoveel mogelijk voorkomen door wat dingen vastgelegd en duidelijk te hebben.
     
  15. mags86

    mags86 Lid

    9 dec 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een stof tot nadenken.. ;) Fijn om terug te lezen hoe iedereen er over denkt.
    Er komt zoveel bij kijken, voor en nadelen voor beide partijen. Financieel is het geen probleem, de notaris. Maar ik heb zo mijn twijfels over de meerwaarde ervan omdat het, wat ik begrijp, nooit helemaal waterdicht is. Je dus altijd moet blijven updaten om alles geregeld te hebben en behouden. En wat gaat de wetgeving nog aanpassen en/of veranderen waardoor een tussenkomst van een notaris al minder noodzakelijk zal zijn? En het dus nu een heel gedoe is en een flink kostenplaatje en er over een aantal maanden blijkt dat de notaris een minder groot belang speelt misschien..

    We zijn druk aan het uitzoeken en bekijken waar ons gevoel op het moment goed bij zit om de juiste keus te maken..

    Bedankt allemaal en meer reacties zijn welkom!
     
  16. ER14

    ER14 Fanatiek lid

    17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Precies die gedachte ja.
    Wij zijn (nog) niet getrouwd maar kiezen voor huwelijkse voorwaarden waarbij erfenissen en schenkingen worden uitgesloten. Dit omdat we hier beiden mee te maken krijgen. Daarnaast zouden we dingen met betrekking tot partneralimentatie opnemen, en co-ouderschap.
    Het is voor ons misschien makkelijker omdat wij nu pas beginnen met vermogen opbouwen en dit dus ons nulpunt is. Weinig te verliezen zeg maar ;)

    @Mags: misschien helpt het om het zo te bekijken dat je je testament ook vaak eens in de zoveel jaar opnieuw checkt. Dan kun je dit direct meenemen.
     
  17. oxbow

    oxbow Niet meer actief

    Met een eigen bedrijf zou ik trouwen onder huwelijkse voorwaarden.

    Zelf hebben we er toendertijd ook voor gekozen dit ivm slechte ervaringen van mijn man met een ex.
    Maar nu wilde verleden jaar de hypotheek omzetten in een hypotheek met NHG en toen kwamen we het probleem tegen dat we onder huwelijkse voorwaarde getrouwd waren, dan kon je geen nhg afsluiten.

    Daarom hebben wij het toen om laten zetten naar gemeenschap van goederen, maar dit kost dan wel weer een paar honderd euro.
     
  18. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou niet in gemeenschap van goederen trouwen , dat zou ik niet aandurven met een eigen zaak.
     
  19. Roxyroxx

    Roxyroxx Niet meer actief

    Ach ja, ik ben ook juriste en ik vind t wel meevallen... Misschien omdat ik nog echt in de liefde geloof ofzo haha... Ik kon huwelijkse voorwaarden iig niet aan mezelf verkopen ;).... Valt me trouwens op dat veel studie-vriendinnen van me (dus ook de rechten-kant) toch in gemeenschap van goederen trouwen... Maargoed we zijn allemaal werkzaam bij kantoren dus dat scheelt wellicht...
     
  20. ER14

    ER14 Fanatiek lid

    17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    #60 ER14, 10 dec 2013
    Laatst bewerkt: 10 dec 2013
    Dat is grappig, de meeste rechters met wie ik werk hebben überhaupt niets op papier gezet. Maar goed, wanneer die met het probleem te maken krijgen weten ze zich te redden.

    Overigens geloof ik in echte liefde hoor. Sterker nog, daar ben ik gelukkig mee. Ik gaf ook aan dat ik het een ander nooit zou aanraden in gemeenschap van goederen te trouwen.
    (Ben nu overigens benieuwd bij welk kantoor je werkt! :D)
     

Deel Deze Pagina