twee nachtvoedingen en einde verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Eevitaa, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevitaa

    Eevitaa Bekend lid

    4 sep 2007
    538
    0
    0
    Beste lactatiekundige,

    Mijn mannetje van 11,5 week wil nog steeds 7 a 8 voedingen per etmaal, terwijl veel baby's het al met vijf doen.. hoe lang duurt het ongeveer voordat hij minder vaak drinken wil?

    Mijn verlof is bijna afgelopen en ik ga weer voor 4 dagen + lange reistijd aan het werk. Ik zie er erg tegenop, de enige reden is dat ik nog twee nachtvoedingen geef, daar wil ik dus graag vanaf.

    We geven als we naar bed gaan, dus rond tienen een borstvoeding en kijken dan of hij nog iets uit de fles wil drinken (kunstmelk). Vaak drinkt hij dan nog 30 mL.
    Vervolgens komt hij dan om een uur of twee en daarna om vijf uur nog eens! Ik haal hem er allang niet meer bij het eerste kikje uit, hij moet echt aandringen. De nacht is ook alweer afgelopen voor zeven uur 's ochtends en hij slaapt overdag alleen tussen de middag even en wat kwartiertjes hier en daar.

    Wat kan ik nu toch aan die nachtvoedingen doen? Hij drinkt iedere voeding goed maar heeft dus echt honger. Om er niet aan kapot te gaan geeft nu mijn vriend meestal een nachtvoeding de fles en ik de andere. Mijn borsten zijn dan echt knalvol om vijf uur. Toch ben ik bang dat als ik een voeding oversla, mijn borstvoeding terugloopt. Is dat ook zo?

    Ik hoop dat je wat antwoord hebt op mijn vragen, want de huisarts en het consultatiebureau waren echt te vaag. (cb raadde mij zelfs aan om me nog ziek te melden! Daar heb ik echt geen zin in, het enige probleem is het slaapgebrek!)

    Met vriendelijke groet,

    Eevitaa
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo Eevitaa,

    Het beeld wat je beschrijft is heel normaal voor een kindje van zijn leeftijd. Er zijn altijd kindjes om je heen die ene heel ander drinkpatroon hebben.

    Met name kunst gevoede kindjes zitten al snel op heel weinig (wel grote) voedingsmomenten.
    BV kindjes bepalen zelf wat bij hun past. Misschien heeft jouw mannetje behoeft aan vaker kleine beetjes. Dat is overigens voor de hele energie opname in je lijf ook beter dan maar een paar keer een hele grote voeding (maar dat terzijde)

    Jij hebt natuurlijk niets aan het verhaal dat het eigenlijk een heel normaal beeld is want jij moet tenslotte straks weer aan het werk en zit met die gebroken nachten er best doorheen.

    Helaas heb ik niet een truukje wat zegt hoe je ineens van de nachtvoedingen af bent. Veel kindjes gaan rond deze tijd wel doorslapen maar er zijn er ook die houden die nachtvoedingen er nog met liefde in.

    Je kan proberen kritisch te kijken naar hoe de voedingen overdag gaan. Probeer zoveel mogelijk momenten te pakken. BIedt beide borsten aan zodat hij per voeding echt tot het maximum kan drinken.

    Verder kan je kijken naar het avond ritueel. Nu geef je om 22.00 uur een laatste voeding met een beetje extra voor de nacht.

    Is hij om 22.00 uur echt zelf toe aan een voeding of is dit een tijd waarop jullie graag naar bed gaan en hem dan voeden. Misschien kan je door te wachten tot hij zelf komt het voedingsmoment in de nacht wat schuiven.

    Even als voorbeeld (t is niet zo dat ineens die tijden ook zo gaan worden maar dan snap je misschien hoemijn gedachten gang is)
    stel hij drinkt om 20.00 uur. Valt dan in slaap maar wordt gewekt om 22.00 uur voor de laatste voeding. Laat hem dan eens gewoon lekker slapen en kijk wanneer hij zelf wakker wordt. Misschien is dat dan rond 24.00 uur. Jij moet daar dan wel voor wakker worden maar omdat het nog vroegin de nacht is kan je daarna nog lang slapen. De kans is groot dat hij dan rond 3 uur nog eens komt. Ook dan heb jij nog een paar uur om te slapen. Jij hebt dan nog de tijd om in een diepe slaap te komen (en daar rust je van uit) Dit in tegenstelling tot wanneer je om 5 uur voedt, dan kan jij daarna niet meer in een diep slaap komen en wordt je uiteindelijk (door het missen van dat goede slaapmoment) doodmoe wakker.

    Misschien kan je zelfs proberen om zelf wel om 22.00 uur te gaan slapen, voor die tijd je borsten leeg te kolven en de voeding van 24.00 uur door je man met ene flesje te laten geven. Dan voedt jij zelf om 3 uur live. Door het hormoon oxytocine wat vrijkomt bij het TSR val jij ook snel weer in slaap.

    Als je straks werkt, en het gaat echt niet, weet dan (wat het CB ook al zei) dat je je altijd ziek mag melden om deze reden. Of je werkt in overleg met de bedrijfsarts iets korter op de dag, dat je bijvoorbeeld iets later begint of iets eerder weggaat, of bijvoorbeeld 1 dag minder. (Afijn, weet natuurlijk niet welk werk je doet en wat haalbaar is)

    Wanneer je straks 4 dagen werkt houdt er dan rekening mee dat het drinkgedrag van je mannetje ook kan veranderen. Sommige kinderen, komen vaker (helaas in de nacht) om die exta aandacht, het bij jou te zijn, het gemis van overdag in te halen.

    Het blijft altijd een lastige onzekere periode. Het weer gaan werken. het is onzeker hoe alles gaat lopen. Hoe bevalt het weer werken, hoe gaat het met je mannetje, hoe trek je het zelf. Allemaal niet van te voren te zeggen.

    Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt ook al heb ik geen gouden oplossing voor je. Als je straks nog tegen vragen aanloopt, schrijf gerust.

    Heel veel succes straks op je werk. Probeer ook nu overdag nog even een extra uurtje slaap te pakken. Dat mag allemaal best want je bent immers nog maar een pas bevallen moeder (al voelt het al alsof hij al heeeeel lang bij jullie is).

    groetjes en zet hem op meid

    Ilse
     
  3. Eevitaa

    Eevitaa Bekend lid

    4 sep 2007
    538
    0
    0
    Beste Ilse,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord en je vriendelijke woorden.
    We puzzelen nog wat verder en ik zal eventueel op tijd de bedrijfsarts raadplegen.

    Vannacht hebben we hem om 11 uur wakker gemaakt (inderdaad, onze bedtijd) en kunstvoeding gegeven.
    hij piepte om 3 uur en om kwart voor vier, maar ik heb hem uiteindelijk pas om 4.20 eten gegeven en om half acht was hij weer wakker. Dat ziet er dus gunstig uit als hij zo doorgaat.
    Vergeleken bij twee nachtvoedingen voelde vannacht als een zegen...

    Leuk dat je vrouwen op deze manier helpt en keep up the good work!

    Eevitaa
     
  4. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo eevitaa,

    bedankt voor je vriendelijke woorden!

    Intussen je eerste werkdag gehad! En hoe is het gegaan?
    Ik ben blij dat het al meer rust brengt als je eens 1 keer goed kan doorslapen. Ik hoop dat jullie snel een ritme vinden waarbij jij je prettig voelt. Als jij je goed voelt dan gaat alles beter. En een beetje slaap doet daar inderdaad wonderen bij!

    Succes verder

    Ilse
     
  5. Eevitaa

    Eevitaa Bekend lid

    4 sep 2007
    538
    0
    0
    Hallo Ilse,

    Inmiddels heb ik er twee weken op zitten. De eerste week was redelijk drama. Op mijn eerste mamadag (woensdag) heb ik de ochtend huilend, en de middag slapend doorgebracht (oma was gekomen om met hem te wandelen). Donderdag zag ik er zo vermoeid uit dat ik de maandag erop vrij heb gekregen. Nu gaat het wel iets beter, ook met de nachtvoedingen.
    De afgelopen twee nachten is hij maar een keer gekomen en de eerste nacht is hij zelfs weer zonder drinken gaan slapen. Toen had hij om halftwaalf de laatste voeding. (heel vervelend voor mij om dan wakker te worden.)
    Gisteren gaf ik om tien uur de laatste voeding, dus toen hij om vier uur (pas!) een beetje piepte heb ik m gevoed, want mijn borsten hielden het niet meer.

    De eerste nachtvoeding hebben mijn borsten al afgewend en hij heeft dus steeds een fles kunstmelk met nutrix gehad van mijn vriend.
    Nu slaat hij die dus liever over lijkt het wel..

    Als ik bij de mama's van mijn maand lees word ik nog wel jaloers, maar ja, daar gaan de meeste discussies over flesvoeding, dus dat is niet te vergelijken.

    Zo modderen we lekker wat aan en we proberen niet alles door elkaar maar kijken eerst een week of iets werkt.

    Even over het algemeen: ik vond de bevalling tien keer makkelijker dan de hele borstvoeding. Wat een geduld moet je daarvoor hebben!

    Groeten!
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Eevitaa,

    De eerste periode BV is inderdaad niet altijd even makkelijk. Het wordt steeds makkelijker.

    Inderdaad kan je de vergelijking met KV niet maken. Alleen al het feit dat jij je kindje voedt met vloeibaar goud is al iets waar je best trots op mag zijn. Dat heeft jouw kindje toch maar mooi gehad!

    Succes en werk ze.

    Overigens zijn er ook heel veel fleskindjes die ook gewoon 's nachts wakker worden. Dat doen baby's nu eenmaal alleen zal niet iedereen er zo open over schrijven........

    Ilse
     

Deel Deze Pagina