twee vraagjes

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door conejita, 18 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Inderdaad, alles doen voor je kindje, een gyn is er toch ook om het beste te zoeken voor de kleine?

    Van te veel controle krijg je geen spijt, van te weinig wel, snap je ongerustheid goed. Ga ervoor!
     
  2. Niandra

    Niandra Actief lid

    19 sep 2013
    311
    1
    16
    Jeetje, wat verschrikkelijk dat jou dit is overkomen. Zo verdrietig...

    Als ik jouw verhaal lees denk ik eerlijk gezegd ook dat het misschien anders had kunnen lopen.
    Want bij mij ging het zo: toen bleek dat het kindje wat kleiner was dan gemiddeld (geloof dat dit bij 30 weken was), kreeg ik elke 2 weken een groeiecho. Het kindje bleef aan de kleine kant maar ze maakten zich niet direct zorgen. Ze zijn echter blijven controleren en toen vonden ze dat hij wel erg langzaam groeide. Verschil was alleen dat bij mij de Doppler toen niet goed was. Werd toen opgenomen en kreeg naast elke week groeiecho en doppler, ook 2x per een CTG. Moest bedrust houden want dit kan ervoor zorgen dat de baby harder doorgroeit. En als zijn hartslag ging dippen (omdat hij door het voedseltekort verzwakt) zou ik direct worden ingeleid. Dit is uiteindelijk gebeurd met 37+1, hij woog toen 2236 gram (ze hadden hem geschat op 1800 gram). Hadden ze mij toen door laten lopen dan had hij het misschien niet gered...

    Hadden ze jou ook regelmatig aan de CTG gelegd, dan hadden ze misschien opgemerkt dat de kleine het niet goed meer deed in je buik en dan hadden ze haar kunnen halen. Aan de andere kant was er bij jou zo te lezen niet zo'n hele duidelijke indicatie dat ze niet goed groeide, waardoor extra controles in hun ogen niet nodig was. Dat maakt het lastig...

    Hoe ging het gesprek met je gyn?
    Ik hoop van harte dat deze zwangerschap goed verloopt en dat je aan het einde van de zwangerschap een prachtig gezond kindje in je armen hebt!

    Ik ben ook weer zwanger, en krijg verderop ook meer controles en groeiecho's ivm verhoogde kans op opnieuw een dysmatuur kindje. Ik heb echter geen bloedverdunners gekregen zoals jij, dat is dan wel weer vreemd :(
     
  3. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hoi Niandra

    dankjewel voor je reactie. het is zó enorm belangrijk voor mij om verhalen van andere te horen.
    ik heb nog even gekeken en met 36.2 weken is sse 2401 g geschat.
    ze zou dan 550 g gegroeid zijn in 3 weken tijd.

    uiteindelijk woog ze 2140 met 38.6

    wrsch is ze op het laatst niet meer gegroeid..

    het gesprek bij de gyn.... niet zo best. ik kwam eigenlijk niet to mijn vragen want toen ik begon kapte de gyn me af en zei ze "dit heb ik je vorige x al uitgebreid verteld". toen raakte ik overstuur en kon niet meer ophouden met huilen.
    ze hebben het protocol gevolgd en klaar. boek dicht. ze is er voor deze zwangerschap zei zei.
    probleem is dat bij dit ziekenhuis het protocol is: geen controles in de laatste weken. en omdat mijn dochtertje klein was maar niet zó klein..
    dus..

    ze zeiden je hebt wrsh post traumatische stress.
    de maatsch werkster werd erbij gehaald en die vroeg wat er was. dus ik vertellen waar ik mee zit.
    toen zei ze zit je daar nu nog mee? :$
    ongelovelijk
    anyway, ik denk wel dat gesprekken met een psych me goed zullen doen.
    maar pfff. ik weet het niet hoor.
    ik ga denk ik een brief schrijven naar het ziekenhuis.
    en ook nóg een second opinion aanvragen bij andere gyn. ik voel me gewoon totaal niet gehoord.
    maar zij zullen natuurlijk nóóit hun fouten toegeven. dat snap ik ook. maar voel me toch niet fijn op dit moment.
    missch dat de gesprekken met wat rust gaan geven. en de brief.

    maar ik vind het gewoon enorm moeilijk om op de gyn te vertrouwen...
     
  4. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik kan me je machteloosheid heel goed voorstellen! Zeker als je het gevoel hebt dat dit voorkomen had kunnen worden!
    wat ik van mn dochter nog weet is dat ze met de 30 weken echo wat kleiner leek, dus ik zou 2 weken kater weer een echo krijgen om te kijken of ze wel voldoende mee groeide.. Gelukkig was ze in die 2 weken wel gegroeid en ze werd geschat op 3 kilo met 40 weken.. UiteindElijk was ze 3 kilo met 42 weken.. Officieel dus dysmatuur.
    Ik zou in jouw geval dus ook zeker om extra echo's vragen! Mijn zoontje was trouwens een flink spekkie terwijl ik bij hem langer door gewerkt heb dus het zegt niet altijd heel veel! Mijn dochter is nu nog steeds een licht gewicht..
    Wat je nu wel weet is waar je op moet letten, op moet door vragen en dat je gewoon vaker een controle wilt!
    Ik hoop dat je ooit de rust vind en de erkenning krijgt die je zoekt omtrent het overlijden van je dochter. Wat een spannende zwangerschap zal dit voor je zijn! Succes en sterkte!
     
  5. Niandra

    Niandra Actief lid

    19 sep 2013
    311
    1
    16
    :$ 2140 bij 38.6 is wél heel klein en vraagt om extra controles in de laatste weken... wat een raar beleid! Ik krijg nu wel al bij voorbaat groeiecho's vanaf 26 weken tot het eind van m'n zwangerschap omdat ze mijn ventje dus wel heel klein vonden met 2236 gram... klopt dus niet wat ze bij jou zeggen!

    Ik weet verder niet of het bij jou kan, maar hier heb je ook pretecho bureaus waar je tot aan het einde van je zwangerschap tegen betaling een echo kunt laten maken. Meten doen ze dan meestal niet, maar dan kun je iig zien of alles nog goed gaat en of het hartje nog stevig doorklopt. Misschien is dat dan een alternatief?

    Verder enorm rot dat ze je totaal niet serieus nemen, schrik daarvan :(
     
  6. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    #26 conejita, 15 sep 2015
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
    ik zit er ook serieus over te denken er iets mee te gaan doen.
    ik wil ten eerste het beleid zwart op wit zien, of het écht normaal is een klein kindje niet meer te controleren.
    als dat zo is, is het een slecht beleid (gyn zegt ook dat ze het gaan veranderen in de toekomst).
    dan weet ik iig dat wat ze zeggen klopt. dan is het gewoon een slecht beleid maar is het niet een nalatigheid v hen.
    dit is belangrijk voor mij om te weten.
    ik ga dan een melding maken (geen procedure of zo) maar wel mijn verhaal vertellen en dat ik pleit voor controles in de laatste weken.

    ik hoop dat de vk mij hierbij wil helpen of de maatsch werkster.... ben erg bang dat ze zeggen "laat het los". want dat kan ik nu niet omdaat ik ze gewoon niet geloof.

    ja we denken dat ze al kleiner was dan de schatting (mijn buik was ook klein) en dat ze na de 36 w niet meer gegroeid is.
    ik voelde haar ook niet heel veel, vond har rustig maar iedereen zei dat is normaal, ze heeft weinig ruimte etc..

    ik wil vrijdag proberen langs te gaan bij de vk. missch dat zij me kan vertellen waar ik het beleid kan vinden.

    als ze doorgegroeid zou zijn zoals ze groeide (volgens de schatting) zou ze 550g in drie weken groeien en zou ze uitkomen op 2400 + 550 2950 g met 39 w.
    weet niet of dit dysmatuur is
    feit is dat het gewoon raar is dat ze geen controles hebben gedaan.
    dit blijft een harde dobber voor mij.

    het moeilijkste is dat het voor de gyns nu "over" is. zij hebben geen schuld, één op de zoveel kinderen gaat dood, dus valt binnen de statistieken dus is "geoorloofd". daar moet je het dan mee doen.
    en natuurlijk krijg ik nu wel allerlei extra controles. maar toch is dat geen troost, eerder vind ik het normaal. terecht.
    oh ik merk dat het me hoog zit :( ben gewoon zo boos over hoe he tis gelopen..

    toch bedankt voor jullie reacties.
    ik hoop dat ik een fijn persoon vind om mee te praten hierover
     
  7. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ze werd dus op 2401 g geschat met 36 weken.
    de 2140 was haar uiteindelijke gewicht met 38.6...
    wanneer was jouw kindje 2236 g? met 36 weken?
    ja er zijn ook pretecho bureaus maar ik vind gewoon dat het ziekenhuis ze moet doen. ik ga er echt niet extra voor betalen. ze mogen wel wat harder rennen voor mij vind je ook niet ;)
    doen ze ook hoor.
     
  8. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    edit: ik lees op internet dat het gemiddelde gewicht 3300 g is.
    dan is 2950 toch wel echt wat kleiner. dat is dan ook alleen áls ze echt het geschatte gewicht zou hebben wat ze aanhielden en áls ze op dezelfde wijze zou doorgroeien. (wat dus niet zo was)

    die melding gaat er zeker komen. dit kán toch niet het beleid zijn? pffff
    nogmaals wat een harde dobber.
    hoop dat er in de toekomst wel kindjes gered gaan worden en dat ze het beleid gaan veranderen

    nu houd ik echt op met mijn relaas :)
     

Deel Deze Pagina