Tweede dys/prematuur?

Discussie in 'Prematuur' gestart door IlonavanH90, 17 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IlonavanH90

    IlonavanH90 Fanatiek lid

    6 aug 2014
    1.577
    1
    38
    Vrouw
    Verzorgende IG.
    Hellevoetsluis
    Hallo,

    Tijdens mijn eerste zwangerschap bleek na de 28 weken echo dat mijn zoontje een groeiachterstand had of aan het opbouwen was. Hij ging van de buikgroei p20 (met 20 weken echo) naar p3 toen. Ik werd nauwlettend in de gaten gehouden maar hij leek z'n lijntje te volgen. De verloskundige wilde toen toch nog een keertje extra een groeiecho doen met 33 weken en toen bleek dat hij op de p1 lijn zat, werd ik direct opgenomen met bedrust in het ziekenhuis. Hij is uiteindelijk 2 weken later geboren (1900 gram en 44 cm) ivm hellp maar mocht na 16 dagen het ziekenhuis verlaten.

    Nu ben ik in verwachting van ons tweede kindje en met de 20 weken echo leek er wederom weinig aan de hand. Alles erop en eraan en een buikje op de p25 lijn. Mooi dacht ik nog, in elk geval iets groter dan haar broer.
    Helaas bleek nu tijdens de 28 weken echo dat ze met haar buikje afgebogen is naar de p6 lijn.

    Nu krijg ik woensdag een herhaling van de groeiecho en direct erachteraan een afspraak met de gynaecoloog.
    Deze zwangerschap loopt al niet heel lekker, door bekkeninstabiliteit vanaf week 8 en een (ernstig) tekort aan vitamine b12 en d voel ik mij niet optimaal.
    Ik rust zoveel ik kan en ga elke middag netjes 2 uur op bed liggen zodra m'n zoontje slaapt.

    Heeft er iemand in een soortgelijke situatie gezeten en hoe is dat toen verder gelopen?

    Mijn vluchttas staat inmiddels startklaar, inclusief een maatje 44 voor de kleine dame.
     
  2. IlonavanH90

    IlonavanH90 Fanatiek lid

    6 aug 2014
    1.577
    1
    38
    Vrouw
    Verzorgende IG.
    Hellevoetsluis
    Even een update hoe de situatie er nu voorstaat.

    Tijdens de 2e groeiecho bleek dat er een stijgende lijn in het buikje zat, ze was van P6 naar P17 gegaan, maar helaas is gebleken dat met 32 weken de groei op P2,6 is blijven hangen voor nu.

    Ik krijg donderdag weer een ctg en doppler en vanaf daar krijg ik elke week 2-3x een ctg en doppler. Over 2 weken weer een groeiecho ingepland. Bij elk controle moment of bij elke klacht is de kans op opname groot en eventueel ook eerder halen is van toepassing.

    Ze schatten haar gewicht nu op 1400 gram en dat is zelfs onder de groeicurve.

    Blijft een enorm onzekere situatie helaas.
     
  3. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Wat een vervelende situatie. Wij kregen een kleine meid (2660gr op 39,4 weken) toen een dysmatuur (2140gr op 38 weken) en toen een prematuur (2110 op 33,6 weken).
    Van onze dysmatuur wisten we niets tot hij thuis werd geboren. Met spoed naar het ziekenhuis, we hebben er 4 dagen gelegen.
    Met onze prematuur maareen week in het ziekenhuis geweest, alles ging super goed. Thuis op 35 weken!
    De problemen die we hadden was dat drinken langzaam ging bij onze dysmatuur. Kon rustig een uur over een voeding doen, slopend was dat. Hij heeft ook minimaal 3 weken moeite gehad met zijn temperatuur. Maar groeide wel als kool en heeft zijn achterstand binnen de 2 jaar weggewerkt. Met de prematuur ging het net zo, alleen dronk hij wel goed.
     
  4. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Spannende tijden zo zeg. Hoe was donderdag de ctg en dopler?
     
  5. IlonavanH90

    IlonavanH90 Fanatiek lid

    6 aug 2014
    1.577
    1
    38
    Vrouw
    Verzorgende IG.
    Hellevoetsluis
    Sorry voor mijn mega late reactie, ik had geen notificatie ontvangen!
    CTG en doppler waren donderdag goed, zaterdag nog aan extra ctg gelegen ivm minder leven voelen.
    Helaas vandaag weer ctg en doppler gehad, hoewel ctg goed was verlopen is de weerstand in de navelstreng erg verhoogd. Nu op P97,3 van de max 100.. dus ik ben direct opgenomen en heb smiddags meteen een eerste prik van longrijping gehad.

    Ik hoop de bevalling nog zo lang mogelijk te kunnen uitstellen voor zo ver dat natuurlijk in mijn handen ligt. Maar ik ben bang dat ze binnen nu en 2 weken haar gezichtje gaat bekend maken.
    Nu dagelijks ctgs en donderdag weer een doppler. Groeiecho staat pas voor de 24e gepland, hopelijk haal ik die ook nog!
     
  6. Jeda80

    Jeda80 Bekend lid

    25 sep 2014
    798
    24
    18
    Geen ervaring met dysmatuur maar wel met twee keer een prematuurkindje.
    Wil je gewoon even heel veel sterkte wensen hopelijk blijft ze nog even bij je zitten.
     
  7. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Nu ik je berichtje lees over de P waarde, herken ik je van een fb groep .

    Ik hoop dat de doorbloeding nog even goed blijft om jullie wonder nog even in je buik te kunnen laten "rijpen".
     

Deel Deze Pagina