Tweeling bevalt op zelfde dag van een zoon wat leuk :)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mi2017, 13 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Wat bijzonder!
     
    Mi2017 vindt dit leuk.
  2. Mi2017

    Mi2017 Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.569
    925
    113
    Ja dat vond ik ook denk even met jullie delen :)
     
    Rosy90 vindt dit leuk.
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik vraag me af of het zo bijzonder is als men denkt. Volgens mij waren het geplande sectio’s? Aangezien de ene zus aanbood dat de andere eerst mocht bevallen?
    Weet t dus niet zeker, maar dat vermoede heb ik.
    Dat ze beide rond dezelfde tijd uitgerekend waren blijft natuurlijk wel bijzonder :)
     
    Juffie26, puzzelstukje, lies276 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Mi2017

    Mi2017 Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.569
    925
    113
    Ja klopt maar toch is t bijzonder vind ik ondanks de sectios zoals je schrijft :)
     
  5. fafa

    fafa Niet meer actief

    Lijkt me dat dat wel vaker gebeurt? Een tweeling zal grofweg in dezelfde periode van hun leven bevallen. Laten we ruim rekenen en zeggen dat de kans dat je zus bevalt op dezelfde dag als jij 1 op 2000 is? (+/- 6 jaar)
    Met zo'n 120.000 tweelingen per geboortejaar, zal dit wereldwijd zo'n 60 keer per jaar gebeuren. Elke week minstens eentje.

    Superleuk voor hun natuurlijk, daar niet van :thumup:. Maar niet echt wereldnieuws. Zeker niet als het nog een beetje "valsgespeeld" is met een inleiding of sectio.
     
    bosi333 en RosyBrown vinden dit leuk.
  6. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Hier net niet zo bijzonder maar komt wel dichtbij. (en het waren spontane bevallingen).

    Mijn schoonmoeder en haar zus zijn hetzelfde uur bevallen van hun kinderen (jongen en meisje) ziekenhuis haalde ze telkens door de war want schoonmoeder en haar zus zijn met 2 broers getrouwd (dus hebben dezelfde achternaam) en de kinderen dezelfde voorletter.

    Ze kwamen pas na de bevalling van de 2e erachter dat ze beide waren bevallen die dag omdat de zuster vertelde dat ze steeds zo in de war raakte en goed op de papieren moest kijken of het om meisje S. ... ging of jongen S. ....
     
    Kerstster en Mi2017 vinden dit leuk.
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tja, ik kan daar dan weer niet enthousiast over worden.
    Denk alleen maar: weer typisch Amerikaans. Alles is te koop. Rare artsen die daar aan meewerken!
    Want, en ik weet het het is een aanname, dat waren vast geen spontaan aangekondigde bevallingen, maar vooraf geplande inleidingen/sectio’s. Wat een weggegooid geld!
     
    Roanna, Juffie26, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nu ben ik niet heel goed in wiskunde maar mijn logica zegt dat die berekening niet klopt ;). Dat 6 jaar ongeveer 2000 dagen zijn maakt de kans dat 2 mensen op dezelfde dag bevallen niet 1 op de 2000.
    De kans dat tweelingen op dezelfde dag bevallen is helemaal niet zo groot. En hier blijkt ook een beetje 'gesjoemeld' te zijn.
     
    HooyoShimbir vindt dit leuk.
  9. fafa

    fafa Niet meer actief

    Waarom klopt dat niet dan? Stel, ik beval op een willekeurige dag, tussen mn 27ste en 33ste. Dag X. En mn tweelingzus bevalt ook op een willekeurige dag tussen haar 27ste en 33ste. Dan kan ze "kiezen" uit pak-m-beet 2000 dagen, waarvan eentje dag X is. Dus in 1999 gevallen zal het niet dag X zijn, maar één keertje wel.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    De kans dat 1 iemand op een bepaalde dag in 6 jaar bevalt is 1 op de 2000. Dat 2 mensen precies op die dag bevallen is dan 2000 tot de 2e macht ofzo. Maar ik schreef al, mijn wiskunde is niet zo goed maar wat jij schrijft klopt in mijn ogen niet. Even iemand taggen die wel goed in wiskunde is ;) @PenF :)
     
  11. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Je hebt gelijk hoor!

    Laten we dag van vrouw 1 A noemen en van vrouw 2 B
    P(A) = 1/2000 P(B) = 1/2000
    P(A en B) = P(A) x P (B)
    Dus P(A en B) = 1/2000 x 1/2000 = 1/4.000.000

    Al heb ik het artikel niet gelezen dus ga even uit van jou beschreven kans van 1/2000 ;)
     
    DastyQueen, Whysteria en Lisa2 vinden dit leuk.
  12. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Overigens is dit heel simpel gedacht. Want klopt ook deze redenatie niet en zal de kans nog vele malen kleiner zijn. Want de kans dat je gaat bevallen gaat niet over 6 jaar je bent maar 9 maanden zwanger. En de kans dat je beide op hetzelfde moment zwanger bent is natuurlijk al vele malen kleiner. Zoals iedereen hier wel weet is dat niet te timen.
    Dus de kans zal vele malen kleiner zijn maar even in jullie redenatie zou de berekening zo zijn geweest ;)
     
    Lisa2 vindt dit leuk.
  13. fafa

    fafa Niet meer actief

    Nee, dit klopt echt niet. Je hebt gelijk als we het hebben over de kans dat twee mensen (beide in hun "bevallingsjaren") op een specifieke dag bevallen. Bijvoorbeeld 1 januari 2019. Dan is het inderdaad 1/2000 * 1/2000. Maar het gaat niet om een specifieke dag. Iedere dag is goed.

    Vergelijk het met de kans dat jij en ik een dobbelsteen gooien. De kans dat we allebei 6 gooien (een specifiek getal) is 1/6 * 1/6. Maar de kans dat we allebei hetzelfde gooien is gewoon 1/6.
     
    Lisa2 vindt dit leuk.
  14. fafa

    fafa Niet meer actief

    ... (per ongelukke post)
     
  15. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Ik krijg allemaal flashbacks naar de middelbare school nu:|:roflmao:
     
    Zara75 en Lisa2 vinden dit leuk.
  16. fafa

    fafa Niet meer actief

    En wat je hier probeert te zeggen begrijp ik al helemaal niet. Die 9 maanden hebben toch helemaal nergens mee te maken?

    Ik roep de hulp in van @iMoeder :D:
    Vertel mij, als ik één kind krijg tussen mn 27ste en 33ste verjaardag. En mijn tweelingzus ook. Hoe groot is dan de kans dat onze kinderen op dezelfde dag geboren worden?
     
    DastyQueen en Lisa2 vinden dit leuk.
  17. fafa

    fafa Niet meer actief

    Wat er wél op mijn berekening aan te merken is, realiseerde ik me later, zijn een aantal punten:
    1. Die aantallen tweelingen zijn geboortes per jaar, niet het aantal tweelingen dat beide in de kinderbarende fase aankomt (helaas is de kindersterfte nog hoog in sommige landen)
    2. Ik rekende met álle tweelingen, en niet alleen eeneiige.
    3. Ik rekende met alle geboortes, en niet alleen die met kinderen met hetzelfde geslacht.
    Dus punt 2 en 3 samennemend: dat een eeneiige tweeling allebei een zoon of allebei een dochter krijgt op dezelfde dag is dan maar 1/4 van álle tweelingkinderen-die-op-dezelfde-dag-een-kind-krijgen.
     
  18. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.277
    2.177
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Het is gewoon niet zo simpel. Want de kans dat je binnen 6 jaar bevalt is van veel meer dingen afhankelijk inderdaad. Wanneer je dit echt zou willen berekenen zou je zoveel meer informatie halen.
    Wanneer je met twee dobbelstenen gooit en je wil beide een 6 hebben. 1/6 kans op dobbelsteen 1 en 1/6 kan op dobbelsteen 2 is toch echt 1/36 kans hoor
     
    amdaa en DastyQueen vinden dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Niet iedere specifieke dag is goed, want ze moeten op dezelfde dag bevallen,nket een specifieke datum, wel dezelfde datum.
    En @PenF is docent wiskunde dus sorry ik vertrouw volledig op haar expertise :D
     
    Whysteria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina