Korte intervallen en gebrek aan regelmaat

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mariss, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariss

    mariss Fanatiek lid

    12 dec 2007
    1.587
    0
    0
    Hallo,

    Mijn kleine mannetje is nu bijna 3 weken, hij is bij 39+1 dmv sectio geboren, na een paar dagen rommelen is de bv goed op gang en nadat hij eerst bijna 10% was afgevallen in 2-3 dagen was hij op de 10e dag 4140 g (geboorte 3910) ofwel slagroom zoals de kraamverzorgster zei.

    Maar na 1 1/5 week begint het steeds meer te rommelen, 's avonds komt hij heel vaak bijna ieder uur en dit kan uren zo doorgaan. Ik weet dat ze kunnen klusteren, maar ik zie geen enkel ritme meer.... Overdag zit er max 3 uur tussen, maar vaak ook maar 2 uur, ook als hij beide borsten heeft gedronken.

    's nachts is het wat voorspelbaarder, meestal de laatste voeding rond 23.30 en dan rond 2.15 en 5.15 en 7.30. Ik vind dit erg kort, maar hij drinkt wel goed. Voel duidelijk verschil, fors gespannen voor en zacht en soepel na. Meestal valt hij aan de borst in slaap na 10-15 min, zelfs tussendoor verschonen maakt hem niet wakker, dus de tweede borst wil hij vaak niet.

    Ik weet niet goed wat er mis is maar het voelt niet goed. Daarnaast heeft hij regelmatig 's avonds krampjes (denken we)

    Is het mogelijk om hem een beetje te sturen en wat meer regelmaat te krijgen? Of anders in ieder geval wat langere tijd tussen de voedingen te krijgen. Ik speel met name 's nachts regelmatig met het idee om anders toch maar op de fles over te gaan, maar ik ben juist heel blij dat bv gelukt is en wil het hem niet onthouden en zelf ook niet missen...

    sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,

    gefeliciteerd met het allermooiste ventje!

    dat tom in de avond onrustig is, is een normaal patroon, dat doen eigenlijk alle kindjes in de avond: ze willen bij mama zijn. (of papa, ook goed, als iemand ze maar vasthoudt!)

    wacht tot je ventje in een diepe slaap is, dan kun je hem ws makkelijker wegleggen. blijft hij komen, dan houd hem in de buurt.
    mogelijk helpt het hem om 's avonds te worden ingebakerd. zoek iemand in de buurt die je hier mee kan helpen.

    Misschien heb je een erg ruime productie?
    is je toeschietreflex erg krachtig in het begin, dan kun je die ook even weglaten lopen voor je tom aanlegt.
    heb je een teveel aan voeding, dan kun je ook proberen om 1 borst per 3 uur aan te bieden, zodat je kindje iedere keer vettere melk krijgt. na 3 uur dan de andere borst pas aanbiedne.

    succes vast hier mee.
    heidi margit
     
  3. mariss

    mariss Fanatiek lid

    12 dec 2007
    1.587
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord Heidi,

    Ik heb inderdaad een behoorlijke toeschietreflex (bijna pijnlijk soms ook als ik Tom niet aan de borst heb) Tom laat soms zelf in het begin even los en dan zie je wel een straaltje spuiten. Maar zelf krijg ik dit niet goed voor elkaar en Tom wordt erg driftig als hij niet meteen mag drinken, hierdoor verslikt hij zich als hij dan wel mag drinken.
    Is er iets wat je kan doen tegen de stuwing als je maar 1 borst zou aanbieden? Of trekt dat vanzelf bij?

    Alvast weer bedankt voor je antwoord!
    Mariss
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    uiteindelijk moet dat zelf bijtrekken. je zou een koud compres ertegen kunnen houden, dat verlicht en trekt de vaten samen, waardoor ze niet uitzetten en nog meer melk kunnen vasthouden.

    om de eerste toeschiet op te wekken kun je hem aanleggen en wanneer je het aan voelt komen afhalen. ook kun je even kolven, maar dat maakt het weer ingewikkelder....aanleggen en afhalen is misschien simpeler?

    succes, kijk het een paar dagen aan. krijg je te veel stuwing, dan de spanning er uit halen.

    groetjes heidi margit
     
  5. mariss

    mariss Fanatiek lid

    12 dec 2007
    1.587
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord, inmiddels heb ik helaas een borstontsteking gekregen. We proberen zonder AB er door te komen, dus na de voeding (aan die kant) kolf ik mijn borst leeg. Behalve de warme compressen en massage zijn er nog andere handigheidjes?
     
  6. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Even heel snel een antwoordje omdat dit wel een serieuze zaak is.

    Balen zeg dat je nu toch nog met een BO zit. Ik kan allerlei tips intikken maar gezien het tijdgebrek wat ik op dit moment even heb stuur ik je door naar wat links waar alles ook geschreven staat.

    Belangrijk, je borsten moeten zo vaak mogelijk helemaal worden geleegd. Je hebt de neiging om het voeden wat uit te stellen omdat het niet fijn voelt.

    Duik samen met je mannetje in bed. Hij kan als geen ander de borst legen. Je mag best een paracetamol nemen tegen de koorts en de pijn.

    Kou als je het fijn vindt, maar dan wel voor het voeden met warmte de doorbloeding weer goed op gang brengen.

    In onderstaande links alles op een rij.

    Meid heel veel succes!

    http://www.borstvoeding.com/problemen/o ... eking.html

    http://www.borstvoeding.com/problemen/o ... eking.html

    Ilse
     

Deel Deze Pagina