Uitslag Semenanalyse / zaadonderzoek

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Krullennbol, 9 mei 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krullennbol

    26 aug 2015
    84
    17
    8
    Van de gynaecoloog moest mijn man een semenanalyse laten doen(via de huisarts).
    De uitslag moesten we op papier mee nemen bij de volgende afspraak (volgende week).
    Nu hebben we de uitslag op papier maar ben ik zelf al erg benieuwd of iemand hier wat meer verstand van heeft als dat ik heb.
    Bijgevoegd de uitslag.
    Als ik op internet wat lees dan lijkt het vcm wat minder als 'normaal'. En ik kom er niet helemaal uit of de motiliteit wel goed is? Aangezien motiliteit a+b 7 is en een normaal waarde zou < 32 zijn?

    Wie kan mij/ons wat wijzer maken?
    Uiteraard snap ik dat het verder aan de gynaecoloog is en zullen we volgende week ook afwachten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Volgens mij (en ik ben geen expert hierin) heeft je man over de 200 miljoen zaadcellen (dat is opzich super)

    A+B zijn de cellen die snel en goed zijn , dus 7%
    C zijn de cellen die stil liggen, ook 7%
    D zijn de ‘dode’ cellen, dus 84%

    Zo is het bij mijn vriend zijn uitslag uitgelegd. Hij had ook altijd bij D rond de 60% dood. Maar a+b was dan rond de 35%

    Edit: <32/ - zou ik opvatten als: “uitslag is minder dan 32, dus negatief”

    Misschien is hier iemand met meer verstand ervan, maar op basis van mijn ervaring is het niet heel positief..
    Als ik het helemaal fout heb , mag iemand mij wel taggen , verwijder ik het bericht :p
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  3. Krullennbol

    26 aug 2015
    84
    17
    8
    Dankjewel voor je snelle reactie!
    Dus het lijkt dat hij wel veel zaadcellen heeft, alleen de beweeglijkheid lijkt minder.

    Ik dacht <32 = een normaalwaarde dus alles kleiner als 32 is goed. Maar dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd denk ik.

    Dank voor je reactie!
     
  4. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Zo lees is het he! Hoop dat nog iemand reageert die het bevestigd of ontkracht wat ik zeg Haha.
     
    Krullennbol vindt dit leuk.
  5. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Als ik ernaar kijk zou ik zeggen.

    Bewegelijkheid is inderdaad minder. Wel heeft hij een mooie hoeveelheid.

    Vcm is uiteindelijk wel een mooie waarde van 14... mijn vriend had een vcm van 6...

    Dus wacht het nog even af, maar het is zeker niet super slecht.
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ondertussen heb ik semenanalyse redelijk goed leren lezen geloof ik :D

    De volledige zaadlozing bestond uit 3ml, dat is dubbel van wat minimaal als "normaal" wordt beschouwd, dus hartstikke prima.
    Daarbij heeft hij 69 miljoen zaadcellen per ml, wat echt heel hoog is (moet minimaal 15miljoen zijn).
    Conclusie daaruit is dus dat hij heel veel zaadcellen heeft uit een zaadlozing. Het zegt overigens (tot zover) nog niks over de kwaliteit. Je zou kunnen zeggen dat het een groot leger is, maar niet of de soldaten ook kundig zijn om het maar te vergelijken :roflmao:.

    Dan de kwaliteit. Zoals je zelf al zag is de bewegelijkheid fors verminderd. 7% van de zaadcellen is bewegelijk genoeg, dat zou 32% of meer moeten zijn.
    Maar omdat hij zo'n gigantisch grote hoeveelheid zaadcellen had, is zijn VCM (het totaal aantal goede zaadcellen per zaadlozing) alsnog 14,5 miljoen.
    Dus de slechte bewegelijkheid wordt gecompenseerd doordat hij zo ontzettend veel zaadcellen heeft. Daardoor blijven er nog een hele hoop prima bewegende zaadcellen over. 14miljoen is echt ruim boven wat nodig is dus ik zou me met deze score geen zorgen maken. Alles boven de 3miljoen wordt gezien als netjes, 14,5miljoen is dus gewoon prima.
     
    MyMiracle, Eef92 en Fennec vinden dit leuk.
  7. Krullennbol

    26 aug 2015
    84
    17
    8
    Dankjewel voor je reactie! En je duidelijke uitleg.

    Klinkt positief :)
     
  8. Krullennbol

    26 aug 2015
    84
    17
    8
    Dankjewel!
    We gaan de gynaecoloog afwachten!
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @Littlegirl1989 Jij schrijft dat alles boven de 3 miljoen goede zaadcellen netjes is, maar helaas moet ik je daarin corrigeren. Twintig miljoen is de ondergrens van een normale zaadkwaliteit. Alles boven de 20 miljoen is normaal. Zit je beneden de 20 miljoen, dan wordt de zaadkwaliteit als verminderd beschouwd. De 3 miljoen die jij bedoelt, wordt door ons ziekenhuis als grens gehanteerd om IUI te doen. Beneden de 3 miljoen heeft IUI een kleine kans van slagen. Heb je meer dan 1 miljoen, dan kom je in aanmerking voor IVF. Zit je beneden de 1 miljoen, dan moet je aan ICSI gaan denken.

    TS heeft 14 miljoen goed beweeglijke zaadcellen (7% van 200 miljoen). Die 14 miljoen zit onder de 20 miljoen, dus die zou je voor nu als verminderd moeten beschouwen. Het is wel zo dat zaadkwaliteit heel erg kan schommelen. Het kan dus best zijn dat je de volgende keer wel rond of boven de 20 miljoen zit. Aan één zaadonderzoek kun je geen conclusies verbinden. Voor een betrouwbare uitslag moet je minimaal twee onderzoeken doen, met een tussenpoos van 3 maanden.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  10. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #10 Littlegirl1989, 10 mei 2018
    Laatst bewerkt: 10 mei 2018
    @Jippie je hoort mij niet zeggen dat het netjes is, wel dat het als netjes wordt gezien. De NVOG richtlijnen houden 3miljoen aan als waarde om herhaalonderzoek te doen en om eventueel verder te kijken voor behandeling. Milde OAT (alles onder de 10) wordt in NL niet direct gezien als reden voor directe behandeling.
    Ik krijg de NVOG richtlijnen niet geopend op het moment, misschien jij wel (http://www.nvog-documenten.nl/uploaded/docs/Multidisciplinaire richtlijn Semenanalyse def.pdf ), maar daar staat het in.
    De grenswaarde van 20miljoen ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Vanaf 10miljoen is er sprake van milde OAT, vanaf 3 matige OAT en pas bij die stap wordt er geadviseerd vervolgonderzoek te doen. (Met wat kanttekeningen wel). Boven de 10gebeurt er sowieso niks.

    Het wordt dus niet als afwijkend beschouwd in de zin dat er vervolgonderzoek gedaan wordt en normaal gesproken is het ook geen indicatie voor een herhaalonderzoek voor semenanalyse. Wat niet wil zeggen dat een individuele arts daar anders over kan beslissen natuurlijk, ik ben niet de behandelend arts van TS :)

    Edit: deze bron werkt wel nu, zie pagina 12 en 18
    https://www.nvu.nl/Portals/_default/Skins/NVU/DocumentHandlerPublic.ashx?id=1d121eef-5b61-499a-bd11-b24f1f50888d&filename=bijlage C58 mannelijke subfertiliteit 2010.pdf
    Pagina 18 (en 19)is trouwens sowieso nog interessant, volgens de richtlijnen wordt namelijk IUI pas afgeraden onder de 0,8miljoen. Onder de 1miljoen zegt men over het algemeen over te stappen naar IVF, IUi kan gedaan worden tussen 0,8 en 5miljoen

    Nog een edit: ben je niet in de war met de (oude) referentiewaarde voor de concentratie? Die was namelijk altijd 20, tot 2009...
     
  11. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Ik heb IUI gedaan. Vriend had na opwerken 1,9 miljoen zaadcellen over. Ze zei dat het prima aantal was en dat je er prima zwanger mee kan worden. En dat klopt! Denk dat het verschilt dus
     
  12. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Tegen ons heeft de gynaecoloog gezegd dat alles boven de 10 miljoen normaal is :p volgens mij houden ze overal iets anders aan?
     
  13. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    @Littlegirl1989 Het kan inderdaad best zijn dat de richtlijnen anders zijn geworden. Onze laatste behandeling is al een poos geleden, dat was eind 2009. En per ziekenhuis of arts zal het soms ook verschillen.
     
  14. Krullennbol

    26 aug 2015
    84
    17
    8
    Gelukkig zei de gynaecoloog dat alles goed was.
    Er is inderdaad een verminderde beweeglijkheid maar het aantal ml en de hoeveelheid zaadcellen per ml maken dat het onderaan de streep toch positief eindigt. (gelukkig)
    Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken :)
     
  15. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    super!
    ja bij je man wordt de "maar" 7% beweegelijk goed gemaakt door de grote hoeveelheid zaadcellen.
    Komt goed!
     
    Krullennbol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina