uitzetlijst word er gek van!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sabrina1984, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrina1984

    Sabrina1984 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    1.754
    0
    36
    verkoopster
    oosterblokker
    hoi meiden

    ik ben inverwachting van ons eerste kindje.
    we zijn bezig de dingen in huis aan het halen en hebben een mooie uitzetlijst via babydump gevonden.
    er staan ook dingen op die blijk je niet nodig te hebben of mogen niet gebruikt worden.

    kunnen jullie mij helpen met wat je niet nodig hebt en wat niet mag.
    want ik word er gek en onzeker van maar vind het onzin alles aan te schaffen.
    als er dingen zijn die er niet opstaan maar wel noodzakelijk zijn hoor ik het ook graag.

    dit is de lijst http://www.baby-dump.nl/index.php?page=home&id=14

    groetjes sabrina
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    niet nodig:

    Wattenpot
    2delige waskom
    luierspelden (als je zorgt dat je gewoon wat sluitspelden in huis hebt is het prima, simpelweg omdat het altijd handig kan zijn, maar ik heb ze voor m'n dochter geloof ik nog niet gebruikt)
    zeepdoos
    luiermand (hier liggen de luiers in het bovenste laatje van de commode)

    ----
    verder kiezen tussen een tub of een bad. Allebei kan ook, maar is niet noodzakelijk. Ik had beiden, omdat ik 2 (!) tubs had gekregen. Een tummy en een shantala-tub. De shantala was het fijnste.

    -: verder de verzorginsproducten is heel veel aanbod in, maar je krijgt ook al het 1 en ander in de diverse dozen. Shampoo ed doe je erg lang mee.

    volgende lijstje:
    bellywarmer mag niet overal , kruiken zijn ook prima en in de zomer heb je aan 1 kruik voldoende. En mocht het echt nodig zijn (bijzondere situatie) kan er altijd nog 1 bijgehaald worden.

    1 slaapzakje lijkt mij voldoende. En is ook niet noodzakelijk om al meteen te hebben. Fae ging met 8 weken ofzo in de slaapzak.

    -------------------------------
    flesverwarmer: Alleen handig bij bv, ga je zowiezo de fles geven, dan kan het in de magnetron.

    sterelisator is handig, maar niet noodzakelijk, je kan het ook in een pannetje uitkoken (hier dus een sterilisator hoor!)

    flessen vind ik wat veel. Als je al flesvoeding geeft, is het in het begin vaak wat zoeken, met waaruit je kindje het beste drinkt. Niet altijd, maar als je dan 4 flesjes hebt en je kindje drinkt er niet goed uit, is het ook zo zonde. Ik zou er niet meer dan 2 halen als je flesvoeding geeft. Gaat het goed, dan eventueel bijhalen. Wij werken nu inmiddels met 3 flesjes. En lange tijd met 2 gedaan, gaat prima!


    borstkolf: zou ik niet van te voren aanschaffen, als je al bv wil geven, is het altijd maar de vraag of je een kolf nodig hebt.

    voedingskussen: Zeker niet noodzakelijk, kan lekker zijn, maar velen zullen er geen hebben.

    1 doosje compressen is wel handig om te hebben liggen. Ik vond natusan erg prettig


    en dat was het wel zo'n beetje ;) .
     
  3. Sabrina1984

    Sabrina1984 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    1.754
    0
    36
    verkoopster
    oosterblokker
    athina

    wow bedankt voor je reactie hier heb ik echt wat aan! dat scheelt al een hoop.

    ik hoorde van het weekend ook dat een bedzeiltje niet mag klopt dat?

    en weet jij wat je zoal nodig hebt voor een thuisbevalling of een site waar ik dat kan vinden?

    groetjes sabrina
     
  4. Suuz750

    Suuz750 Actief lid

    4 dec 2008
    419
    0
    0
    Sabrina; ik heb via de kraamzorg een lijst gekregen met benodigdheden. Hier staat precies op wat je in huis moet hebben. Als jij straks ook kraamzorg hebt zou je nu alvast dat lijstje kunnen opvragen bij het kraamzorg bureau (ik kreeg het bij de intake).
     
  5. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben kraamverzorgende en wij gebruiken altijd een molton bedzeiltje die niet onder het hoofdje mag liggen en een stukje van de achterkant af waar de dop van de kruik kan liggen.

    Bellywarmer mogen wij niet gebruiken.
    Flesverwarmer is niet echt nodig tenzij je 't zelf handig vind. Mocht je borstvoeding willen geven en je moet kolven, kun je 't ook in een pannetje water opwarmen.

    1 flesje in huis hebben is wel handig, extra flessen zijn zo gehaald.
    Campingbedje is niet direct een must, kolf kun je altijd nog halen.

    Ik zou wat meer mutsjes kopen. De kleine krijgt direct na de bevalling al 1 op, dan heb je die al vies. Later muts nummer 2 en op zijn ze.

    Navelbandjes hoeven niet! Worden niet meer gebruikt.
    Dingen als een wattenpot hoeft ook niet.

    http://baby-op-komst.nl/212/de-thuisbevalling.html
     
  6. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.922
    404
    83
    Vrouw
    Mijnkraamhulp zei bij de intake dat die winkels toch lijsten maken om te verkopen. Ik heb de lijst van de Hema redelijk aangehouden en verder die in het boek staat Veilig Zwanger. En er ook met vriendinnen naar gekeken die al kinderen hebben.
    Misschien ook een tip voor jou?
     
  7. KimsKie79

    KimsKie79 Actief lid

    12 aug 2008
    160
    0
    0
    Secretaresse
    Flevoland
    Je kunt ook meerdere uitzetlijsten naast elkaar leggen en ze met elkaar vergelijken. Zo heb ik de uitzetlijst uit een boekje naast die van de Hema en Prénatal gelegd, en daar de meest overeenkomende dingen gewoon van gekocht.

    De één zegt dit en de ander dat, dus ik denk dat je voor jezelf gewoon moet zien uit te vinden wat je belangrijk genoeg vindt om te kopen.
     
  8. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    wat een uitgebreide lijst, volgens mij heb je de helft niet nodig. ik zou even je gezond verstand gebruiken en er kritisch doorheen lopen.

    Het kindje moet kunnen slapen, eten, schoon zijn/ worden en vervoerd kunnen worden. Ga na wat je hiervoor nodig hebt. Alles wat je mist is zo gehaald!

    De winkels willen graag verkopen dus zetten er allemaal zinloze dingen op als een wattenpot en zeepdoos, dat is toch gewoon voor de sier!

    wat je volgens mij NIET hoeft van deze lijst verder tenzij je het zelf graag wilt:

    - badstandaard
    - waskussen? bedoelen ze aankleedkussen, dat is wel handig met 2 hoezen inderdaad
    - bedthermometer, de electrische oorthermometers kunnen ook de badtemeratuur meten, en die van de kamer! multifunctioneel dus!
    - 2-delige waskom
    - borstel en kam, weinig babies hebben veel haar, maar je weet maar nooit...
    - vijltje voor een baby? ik vind zo'n kinppertje wel handig ipv schaartje
    -wattenpot
    - luiermand
    - zeepdoos
    - zeep de eerste weken niet zo goed voor de babyhuid, liever olie gebruiken
    - shapmoo echt niet de eerste tijd
    - haarlotion?
    -lotiondoekjes, ja, als ze billendoekjes bedoelen
    - badcapes kan maar een gewone handdoek doet het ook.
    - luierspelden, ja, als je ouderwetse luiers gebruikt!
    - navelbandjes niet


    - sluier/klamboe is alleen sier
    - 1 kruik lijkt me zat
    - nooit een kruikenzak gehad, wikkel in een doek!

    - nooit een fleswarmer gebuikt, maar is persoonlijk
    - voedingsbeha's pas kopen na de bevalling, je groeit door!
    - ik vond een voedingskussen niets
    - monddoekjes? hydrofielluiers gewoon overal voor gebruiken!

    - campingbed, de eerste tijd kunnen ze in de kinderwagen bak die als reiswieg dient!

    - de extra's is gewoon wat je hiervan leuk vind. ik zou wipstoeltje aanbevelen, en een draakdoek.
     
  9. Sabrina1984

    Sabrina1984 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    1.754
    0
    36
    verkoopster
    oosterblokker
    meiden bedankt voor jullie reactie's
    mochten er nog meer mensen zijn die tip's hebben ze zijn welkom.

    weten jullie ook of er een bedzeiltje nodig is want ik hoor heel veel dat het niet mag.

    en op de lijst voor mijn kraamzorg staat een po waarvoor is die nodig?

    groetjes sabrina
     
  10. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Voor om de placenta op te vangen en voor het geval je even een katheter krijgt om de urine op te vangen. En als je niet van bed af mag na de bevalling om te plassen.

    Haarborsteltje zou ik wel aanschaffen, is niet alleen voor de haartjes maar ook goed voor de bloedsomloop van het hoofdje.

    2 kruiken is wel praktisch bij de bevalling en soms als je een klein kindje hebt die zich moeilijk warm kan houden. Misschien kan je ook eentje lenen.

    Wij gebruiken wel een molton bedzeiltje.

    Badcapes gebruiken we vaak als omslagdoek. Wel handig als je in totaal een stuk of 3 hebt.

    Wipstoeltje zou ik idd ook aanschaffen. Kunnen ze snel in en lang.

    Vijltje is in het begin wel handig als je de nageltjes nog niet mag knippen en ze hebben scherpe randjes.
     
  11. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    handig deze topic.. dit is ook ons eerste kindje en ik weet zo ongeveer wat we allemaal nodig hebben
    (mijn zussen hebben ook kindjes en heb alles van heel dichtbij meegemaakt)

    ik ben wel al begonnen met het kopen van de billendoekjes.. ja ik ben pas 14 weekjes i know maar je hebt geen idee hoe gauw die dingen op zijn. en nu zijn te toevallig in de aanbieding bij de albert heijn.
     
  12. Majkuh

    Majkuh Fanatiek lid

    1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    goed topic!
     
  13. tassie

    tassie Fanatiek lid

    23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Voordat je dingen gaat aanschaffen die nodig zijn voor een thuisbevalling: check even of je van je verzekeraar een kraampakket krijgt. Hier zitten o.a. celstof matjes, watten. alcohol, kraamverband, navelklem etc. in. Ik kreeg er ook nog een set verzorgingsproducten bij (badschuim, shampoo, olie, haarlotion). Dat gaat zooooo lang mee, zonde om het ook nog eens zelf te kopen. En je hoort wel vaker dat kindjes niet tegen Zwitsal kunnen. Heb je net een hele serie aangeschaft, kan ie zo de prullebak in! Ik kan je Natalis producten adviseren. Niet duur, ruikt lekker. (o.a. bij Dirx te koop).
    Buggy, kinderstoel, stoelverkleiner, traphek en campingbed heb je niet meteen nodig. Je kunt deze dingen misschien beter op je kado-wensen-lijstje zetten, of er geld voor vragen.
    Fopspenen zitten vaak in de babydozen.
    Een kolf kun je eerst huren (als je er een nodig hebt). Zonde om die al aan te schaffen.
    Wil je van het gezeur om een bedzeiltje af, dan kun je de aerosleep gebruiken. Ik heb em ook en vind het ideaal. Hoeslakentje erover en klaar ben je. Geen zeiltje, geen molton. En hij kan gewoon in de wasmachine. Sommige kraambureaus willen het niet, maar ja, de kraamzorg is na een week weer vertrokken!
    Sluier/klamboe is alleen maar sier en zodra je kindje het kan pakken moet ie weg. Kost veel voor een hele korte tijd. Zonde.
    Kruiken heb je maar kort nodig. Misschien kun je ze van iemand lenen.
    Een voedingskussen is een persoonlijke keuze. Ik heb em wel gehad, maar gebruikte hem tijdens de laatste periode van de zwangerschap als ruggesteun op de bank of om mee te slapen (tussen je benen). Tijdens de voeding vond ik het onhandig. Ik heb er toen met een speciale hoes een poef van gemaakt.

    Het valt mij op dat Babydump erg veel op de lijst zet, blijkbaar om te verkopen. Ik vind de prenatal lijst beter.
    Succes. En maak je niet druk, alles is zo gekocht als je het nodig blijkt te hebben! Als je kindje maar kleren aan heeft, kan drinken en in een bedje kan liggen, ben je al een heel eind.
     
  14. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    ik heb een bedzeiltje dat niet van plastic is maar een of ander ademend materiaal, is echt heel fijn, heb alleen geen idee welk merk het was... even navragen in een babywinkel? Was wel een stuk duurder (25 euro ipv 5 ofzo) maar wel veel fijner
     
  15. Loesjuh

    Loesjuh Niet meer actief

    Wat ik zou toevoegen aan de lijst of af zou halen is:

    3 waskussenhoezen, 1 ingebruik, 1 in de was en 1 in de kast.
    Zeepdoos
    Meer hydrofiele washandjes en luiers, washandjes 12 ofzo en luiers zeker wel 20 stuks.
    Navelbandjes, hoefden wij niet van de kraamzorg.
    Meer monddoekjes, ook wel een stuk of 15 ofzo die zijn ook zo snel vies.
    Meer rompertjes en dan ook maat 50/56.
    Meer setjes of broekjes en truitjes.
    3 paar sokjes ook wel erg weinig.
     

Deel Deze Pagina