Urine zwangere vrouwen gebruikt voor kunstmest

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Fiene, 23 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiene

    Fiene Fanatiek lid

    27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Urine zwangeren gebruikt voor kunstmest
    Uitgegeven: 23 augustus 2008 09:48
    Laatst gewijzigd: 23 augustus 2008 10:31

    OPHEUSDEN - Met de urine van Moeders voor Moeders wordt de komende negen maanden bij wijze van proef kunstmest gemaakt. Als het experiment slaagt komt er mogelijk een inzameling van urine van meer Nederlanders voor kunstmest.

    Een woordvoerster van GMB Watertechnologie, dat de proef uitvoert, bevestigde zaterdag een bericht hierover in de Volkskrant.

    Via Moeders voor Moeders leveren jaarlijks 36.000 zwangere vrouwen urine aan het farmaceutisch bedrijf Schering-Plough, voorheen Organon. Dat maakt daarmee medicijnen die de vruchtbaarheid bevorderen. Wat overblijft gaat normaal het riool in, maar wordt nu gebruikt voor de productie van kunstmest.

    In urine zitten onder meer stikstof en fosfaten. Dat zijn belangrijke ingrediënten van kunstmest. Vooral fosfaat wordt steeds schaarser en dus duurder.

    Experiment

    Onderzoekers denken dat de urine van alle 16 miljoen Nederlanders voldoende kunstmest oplevert voor 10 tot 15 procent van de Nederlandse vraag. Het experiment vindt plaats op het terrein van waterschap Rivierenland in Tiel.

    Het plan is ook elders urine in te zamelen. Binnenkort gaat een proef draaien met hergebruik van fosfaat uit plaszuilen in het centrum van Den Haag.

    bron nu.nl
     
  2. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Tja.. Het gaat als ik het goed begrijp alleen maar over de resturine, als alles voor vruchtbaarheidsmedicijnen er al uitgehaald is. En anders zou het het riool ingaan. Ik zie daar geen problemen in eigenlijk!
     
  3. Fiene

    Fiene Fanatiek lid

    27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik ook niet hoor! liever dat alles gebruikt wordt dan dat er weggesmeten wordt.
    Voor mij is dit heel anders als bijv zo'n afslankkuur.
     
  4. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Precies ja. Dat vind ik overigens wel heel kwalijk.
     
  5. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Dat vind ik een goede zaak, jammer dat er geen aandacht in dit artikeltje wordt besteed of het gevolgen voor een (beter) millieu heeft. Maar hoe dan ook, het is een goede zaak dat op deze manier alle urine een doel heeft
     
  6. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    oh nu snap ik het! ik dacht dat de urine waar wij zo goed voor geplst hebben alleen nog maar voor dat kunstmest gebruikt werd! Maar het gaat dus om de restanten van de urine! Dan vind ik het wel okay :)
     
  7. binnabinna

    binnabinna VIP lid

    19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik ben ook zo blond hoor dacht eerst ook. ja maar daar voor pies ik niet in een potje maar toen dacht ik even na en dacht okee van het rest gebeuren is het wel goed iedee
     
  8. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    :) :) :) ben blij dat er meer zijn zo als ik :) :) :)
     
  9. knorretje21

    knorretje21 VIP lid

    1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    hahaha ik heb het ook 10 keer moeten lezen dacht ook al wat gaan we nu weer krijgen ;)

    maar dit vind ik inderdadook wel okee :)
     
  10. Mirella28

    Mirella28 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Wat een pislucht zal dat geven zeg....
     
  11. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Vind het allemaal best, maar dan moeten ze die kunstmest wel gratis maken. Wij een beetje gratis potjes volpiesen, en zij er lekker op verdienen. Vind ik een beetje minder hoor....
     

Deel Deze Pagina