UV zwemkleding wibra. Oke?

Discussie in 'Spelen' gestart door samarinde01, 29 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik zag vandaag een uvshirtje bij de wibra. Er staat een spf factor op, ik dacht 30, maar kan het niet nakijken want zoon ligt net in bed (shirtje ligt op zijn kamer).
    Zoonlief heeft een gevoelige, lichte huid en ondanks dat we dit jaar niet zuidelijk op vakantie gaan, wil ik hem de echte zomerse zwemdagen zeker een uv shirtje aantrekken.
    Deze was maar 5 euro. Goedkoop ja, maar is het wat? Is er eigenlijk een keuringsdienst voor dit soort artikelen?
     
  2. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ik heb inderdaad ook dit shirtje gekocht bij de Wibra. De beschermingsfactor was inderdaad factor 30.
    Vorig jaar een shirtje van de Zeeman gehad met ook factor 30 en die was voor mijn dochter prima. Natuurlijk wel ingesmeerd en zoveel mogelijk uit de zon gehouden, maar ze is niet verbrand o.d.
    Lees dus even mee voor het antwoord op jouw vraag, ben er inderdaad wel benieuwd naar.
     
  3. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi samarinde01,

    Er bestaat een Europese norm voor: NEN-EN 13758 Textiel - UV-beschermende eigenschappen tegen zonnestralen. Daarnaast bestaat er ook nog een Australische standaard (AS/NZS 4399:1996) en een nog strengere UV 801 standaard. Als het shirtje aan één van deze normen voldoet, moet dit aangegeven zijn op het product of op de verpakking. Echter, als het product niet voldoet, hoeft dit niet per definitie te betekenen dat het niet veilig is. Het voldoen aan de norm is namelijk geen verplichting voor een fabrikant.


    Interessante informatie over dit soort kleding, gebaseerd op een artikel van de ANWB, vind je hier:
    https://odiezon.nl/content/14-de-werking-van-uv-werende-kleding

    Groet Laura,
    VeiligheidNL
     
  4. Chiaraa

    Chiaraa Fanatiek lid

    27 apr 2008
    1.561
    1
    0
    Nu ben ik toch wel benieuwd of hierover iets op de kleding te vinden was?
     
  5. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Nee over normen is niets terug te vinden op het shirt.
    Er staat alleen op het kaartje wat erbij zit dat hij 30+ UVA + UVB Protection is. En een aantal waarschuwingen over de zon en het gebruik van het shirt. Het shirt is gemaakt van 83% polyester en 17% elastaan.

    @Louwra/veiligheidNL, je geeft aan dat als de normen er niet op staat dat het niet hoeft te betekenen dat het niet veilig is. De fabrikant hoeft niet aan de norm te voldoen. Kan ik er dan wel vanuit gaan dat het shirt echt een 30+ bescherming geeft of kan het ook alleen een verkooptruc ofzo zijn (wat me overigens niet waarschijnlijk lijkt)?
     
  6. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi babbel1983,

    Als je wil weten of het shirt echt een 30+ bescherming geeft en het voldoet niet aan een norm waaruit je dat kan afleiden, dan zou je de fabrikant kunnen benaderen en deze vraag kunnen stellen.

    Groet Laura,
    VeiligheidNL
     
  7. zwangerevrouw

    zwangerevrouw Fanatiek lid

    22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ik ben heel tevreden over die zwempakjes van de ETOS/DA
     

Deel Deze Pagina