Vaccineren, we twijfelen zo

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lamode, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar dat bedoelde ik ook helemaal niet, dus je hoefde je niet aangevallen te voelen.

    Mijn stelling ging niet over later vaccineren. Daarover zijn de meningen ook verdeeld, vandaar dat de schema's in landen verschillen. Het ging over het wantrouwen tegenover vaccins in het algemeen.
     
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Nee dat heb ik niet echt. Ik denk bv wel wat vreemd over de kinkhoest vaccinatie (andere stam dan hier in nl voorkomt) en ik ben wel zwaar tegen op de baarmoederhalskanker vaccin. Daar hoor je echt heel vreemde verhalen over, plus dat dat ook tegen de minst voorkomende stam is.

    Verder ben ik zeker voor. Wij zijn alleen wel later begonnen met 6 maand. Dat vond ik belangrijk.

    Ik vind de vaccin discussies hier altijd heel heftig. Mensen worden compleet de grond in getrapt omdat ze een andere mening hebben en de ergste dingen worden geroepen. Daarom las ik het misschien iets anders dan je bedoeling was :)
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Klopt. Ik probeer elke keer weer voorzichtig in die discussies te zijn. Maar als het dus over het nut van vaccins in het algemeen gaat (niet over uitgesteld vaccineren of prikken opdelen) word ik echt héél lastig van reacties die verwijzen naar iets dat iemand eens op een website gelezen heeft... Dat is gewoon heel het concept van wetenschap op losse schroeven zetten.
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.462
    3.448
    113
    Onze jongste heeft erg veel last gehad van de prikjes die ze met 11 maanden kreeg. Hele zere beentjes en 2 dagen hoge koorts. Ik hield mijn hart dus al vast voor de BMR prik, maar van die prik heeft ze helemaal geen last gehad. Onze oudste ook niet.
     
    madelein vindt dit leuk.
  5. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Als je het inderdaad aanneemt als waarheid omdat 1 iemand dat op een forum schrijft is dat wel een beetje dom.

    Maar, als jij twijfelt aan vaccineren omdat je wel degelijk de boel hebt onderzocht, is het weer een ander verhaal.

    Ik bedoel dus te zeggen, omdat iets is ontwikkeld door wetenschappers, of geadviseerd word door een arts of ...kundige, wil niet zeggen dat je dit zo aan moet nemen. Zelf nadenken, en dan een weloverwogen beslissing maken :)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  6. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik heb niet alles gelezen dus de kans dat ik iets ga zeggen dat al gezegd is, is aanwezig ;)

    Wij zijn bewust pas met 6 maanden begonnen met vaccineren. 1 vaccin per keer (wel gewoon een cocktail hoor) en met voldoende ruimte er tussen. Dit heb ik besloten op basis van de informatie die in de bijsluiters voor professionals staat. Wel heb ik dit kunnen beslissen omdat onze dochter pas op een kdv begon nadat ze één jaar werd. Als zij eerder begonnen zou zijn dan was dit geen mogelijkheid geweest.
    Ik ben overigens op aardig wat weerstand gestuit van het CB. Ik heb me werkelijk elke afspraak opnieuw kunnen verantwoorden en elke afspraak heb ik ons aangepaste schema opnieuw kunnen inleveren.
    De BMR heeft onze dochter overigens niet gehad. Dit is omdat zij 2 koortsstuipen achter elkaar gehad heeft (gewoon toen ze een virusje had) waar ze de 2e keer uit geholpen moest worden. De kans dat dit gebeurd na de BMR vaccinatie is 50% en dat vind ik te veel. Maar over koortsstuipen groeien kinderen heen als ze 5 zijn geweest, dan zal ze deze wel krijgen. Of wanneer één van de ziektes uitbreekt.

    Lees je goed in. Ik ben van mening dat er nauwelijks onafhankelijke informatie te vinden is over het vaccineren en dit maakt het inlezen heel lastig. Lees in ieder geval de bijsluiters goed door.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  7. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Wij hebben ook besloten om het vaccineren uit te stellen, maar vind het lastig om dan te bedenken hoe dat schema er uit zou moeten zien. @Bailief zou jij daar meer over kunnen vertellen? Waar je het schema vandaan hebt, of heb je dat in overleg met de huisarts ofzo opgesteld? Moet je dit met de huisarts of consultatiebureau vooraf bespreken?
     
    Lamode en hummeltje5 vinden dit leuk.
  8. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik heb het schema zelf opgesteld. In de bijsluiters staat namelijk precies welke interval je moet aanhouden als je bijvoorbeeld met 6 maanden begint. Als je dan als voorbeeld de dktp-hib-hep.B neemt dan valt er al 1 vaccin van de gebruikelijke 4 weg. Uit mijn hoofd heeft ze de eerste met 6 maanden gehad, de 2e met 8 maanden en de derde mocht pas na een half jaar. Maar pin me er niet op vast want dat schema heb ik 3,5 jaar geleden opgesteld. Voor ons tweede kindje zal ik opnieuw de bijsluiters nalezen om te kijken of er veranderingen zijn etc.

    Ik heb het dus met niemand overlegd of besproken. Ik heb het meegedeeld bij het CB. Af en toe werd er wel eens een bijsluiter bijgepakt om te kijken of ik wel gelijk zou hebben, dus wat dat betreft was het in ons geval prima om het zelf te doen. Mocht je nou een CB hebben dat hier wel voor open staat dan kun je evt met hen samen een aangepast schema opstellen. Of zelf al een schema opstellen en dat doorlopen met hen om te kijken of er dingen zijn die misschien beter anders zouden kunnen.
    Maar met de bijsluiters kom je echt al een heel eind. Trek er wel wat tijd voor uit want ik vond het geen simpel taalgebruik ;)
     
    Lamode en jeshh vinden dit leuk.
  9. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Ok, dank je wel!
    Hebben het net besloten, dus dan is het lastig om meteen precies te weten wat de volgende stappen zijn. Zeker omdat er zoveel info te vinden is, zie je soms door de bomen het bos niet meer..
    Hier kan ik zeker mee verder :thumup:
     
    Bailief vindt dit leuk.
  10. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    De mensen die vaccineren uitstellen:
    Hoe doen jullie dit als je oudere kindjes hebt? Er zijn immers ziektes ( zoals kinkhoest) die je nog wel kunt krijgen als je gevaccineerd bent, maar in mildere vorm. Alleen het jonge kindje krijgt het dan wel heftig.
    Wij gaan de tweede ook weer op gevoel vaccineren, in die zin dat ik niet laat vaccineren bij lagere weerstand. Maar wat later de eerste prikken vind ik ook wel wat voor te zeggen. Baby zal niet naar de opvang gaan.
     
  11. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Onze dochter krijgt -omdat ze heel veel luchtweginfecties gehad heeft- preventief Echina Force. Die grote tabletten met vitamine C. Ik hoop oa een kinkhoest infectie zo te voorkomen maar garanties heb je natuurlijk nooit. Zij krijgt in de herfst en winter maanden 2 tabletten per dag en wanneer ik merk dat haar weerstand minder wordt dan krijgt ze er 3. Meestal merk ik dat aan een opkomemde verkoudheid en die is dan eigenlijk weer zo verdwenen bij haar. In de lente en zomer krijgt ze er dagelijks één.

    Maargoed, jij hebt natuurlijk ook een punt dat je het gevaccineerd wel kunt krijgen en overdragen aan de baby.
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Is geen aanval of kritiek hoor! Ben oprecht benieuwd naar hoe mensen dit doen als er meerdere kindjes zijn. Juist omdat wij wel willen vaccineren, maar met dl okk een wat ander programma hebben doorlopen tot nu toe.
    Ik wil ook niet meer naar het cb ivm slechte ervaringen daar ( niet zozeer met vaccinaties maar juist met de consulten) dus ga binnenkort maar eens met onze huisarts praten hierover.
     
  13. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Zag gister iemand toevallig op fb voorbij komen waarvan zijn dochter 3 weken op de ic heeft gelegen omdat moeder kinkhoest had en de kleine besmet had.
    Moeder vond haar blauw aangelopen in bedje aan omdat ze het slijm niet zelf kon ophoesten.
    Ze zijn toen gelijk naar de huisartsenpost gereden terwijl hij zijn dochter op de achterbank gereanimeerd heeft.
    Ruben Baars...hij heeft zijn posts openbaar staan.

    Kinkhoest is dus inderdaad wel iets waar rekening mee gehouden moet worden.
    Zowel moeder als ouder kind is een risico voor zo'n kleintje.
     
  14. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik begrijp aan de ene kant wel dat er ouders zijn die later willen vaccineren, aan de andere kant snap ik het niet. Er is namelijk een reden waarom er zo vroeg geënt wordt natuurlijk.. Hoe langer je wacht, hoe langer de baby een groter risico loopt.

    Daarom dat wij ook met 8 weken zijn begonnen. (Hier in Frankrijk beginnen ze met 2 maanden)
     
  15. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @Lamode tussen alle reacties kon ik niet vinden of je nog iets had geplaatst. Ben benieuwd of je iets minder twijfelt na alle reacties :)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. Cindy2015

    Cindy2015 Fanatiek lid

    18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    De reden is dat 'ze' de kinkhoest niet onder controle krijgen. Maar dat komt voornamelijk omdat het vaccin niet voldoet. Bij wijze van proef wordt daarom nu vanaf 8 weken gevaccineerd. De lange termijn effecten daarvan zijn niet bekend. Daarom heb ik er ook voor gekozen om gesplitst (pneu heeft een negatief effect op dr werking van de dktp-hib-hep, volgens het rivm zelf) en later te vaccineren. Uiteindelijk vanwege geplande ziekenhuisopname van onze zoon net na zes maanden de eerste vaccinatie laten geven.

    Cb wilde niet meewerken, huisarts gaf aan er niks vanaf te weten. Daarom langs gegaan bij een antroposofisch cb, en in overleg daarmee een schema opgesteld en recepten gekregen. Onze eigen cb deed vervolgens totaal niet moeilijk om de vaccinaties volgens dat schema te geven.
     
  17. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Ik heb niet alles gelezen en weet niet hoe oud je kindje was maar wil wel aangeven dat geluk hebt gehad met die kinkhoest. Mijn broertje kreeg het met drie maanden en heeft 2 weken op het randje in het ziekenhuis gelegen. Dat is absoluut geen onschuldige kinderziekte!
     
    Fuddey en Adrianna vinden dit leuk.
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Puur uit nieuwsgierigheid omdat ik niet bekend ben met het uitstellen van vaccinaties:
    Als we dat dikgedrukte deel als voorbeeld nemen, waarbij er dus 1 van de gebruikelijke 4 vaccins wegvalt, is dat hele vaccin dan nog wel betrouwbaar/goed werkend vraag ik me af?
     
  19. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    796
    183
    43
    Vrouw
    Ben iedereen dankbaar voor zijn reactie op deze topic. Ben in ieder geval veel wijzer geworden dan hiervoor.

    Zoals ik al aangaf bij de opening van deze topic dat we erg twijfelde om wel of niet te vaccineren.
    Ik merk dat ik toch meer buig naar het wel vaccineren, omdat ik mijn kindje absoluut niet wil blootstellen aan een ziekte/virus.
    In de praktijk hebben wij helaas de luxe niet om ons kind tot 1 jaar thuis te houden en zal ik als de baby 4 maanden is gewoon weer werken en de baby naar opvang.

    De blootstelling daar aan allerlei bacillen en ziektes is iets wat ik gewoon weet. Ik voel me er niet prettig bij wetende dat de baby iets oploopt doordat wij hij/zij niet hebben gevaccineerd.
    Daarnaast gaan we volgende zomer op vakantie naar Afrika, ook dit is een groot risico om zonder vaccinatie heen te gaan.
    GGD adviseerde zelfs een extra inenting voor als we zouden gaan.

    Deze topic heeft wel mijn ogen geopend om later te vaccineren. Ik vind dit echt een fijn idee ...maar ook hier loop ik tegen de lamp en twijfel ik of dit wel handig is als ons kleintje met 4 maanden naar de opvang gaat en pas bij 6 maanden zijn eerste inenting krijgt.

    Ik vind persoonlijk 6 weken gewoon veel te vroeg om te vaccineren :(. Zou dit graag later willen zien maar weet niet of het verstandig/haalbaar is om dan bijv met 4 maanden de eerste prikjes te geven, met 5 maanden de volgende en dan aansluitend met 6 maanden.
    Wat is wijsheid hierin?

    Dit is hetgeen waar ik tot nu toe over nadenk en ben gekomen nav deze topic.

    En nogmaals als ik de luxe had zoals vele andere moeders om mijn kind thuis te houden dan was ik echt pas begonnen met vaccineren rond 1 jaar.
     
    Blijdorp en Adrianna vinden dit leuk.
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik neem aan dat je dan doelt op de betrouwbaarheid bij later beginnen? Het is dan inderdaad gewoon nog betrouwbaar en goed werkend. In de bijsluiters staat ook het percentage van de beschermingsgraad. En die is na de reeks vaccinaties hetzelfde als wanneer je het reguliere programma aanhoudt.
     

Deel Deze Pagina