Vakantieweken vóóraf aan verlof plakken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kangerootje, 22 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Als alles goed gaat mag ik rond 20 december met verlof. Ik heb onwijs veel overuren, werk in de zorg. Kan met gemak 3 weken vakantie opnemen van m'n overuren.

    Heb heel zwaar lichamelijk werk, en vermoed dat ik dit niet tot 34 weken vol ga houden..

    Zit daarom te denken om 2 a 3 weken voorafgaand aan m'n verlof te plakken, zodat ik eerder met verlof kan.

    Zijn er meer meiden die dit hebben gedaan, en mag dit eigenlijk wel? Of mag je alleen vakantieweken na je verlof opnemen?
     
  2. Niqi86

    Niqi86 Bekend lid

    24 aug 2014
    663
    291
    63
    Ik heb ook twee weken vakantie gepakt vóór mijn verlof.
    Mijn oudste is op mijn eerste verlofdag geboren. Moest toen met 34 weken stoppen omdat ik gedeeltelijk in de ziektewet zat. Wil nu wel eens weten hoe dat voelt, zwangerschapsverlof, hihi!
    Na mijn verlof pak ik denk ik ook nog een week of twee vakantie. Hier ook mega veel overuren gedraaid. Komt nu goed uit.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Misschien kun je de helft voor en de helft na je verlof opnemen? Ook wel erg lekker om langer thuis te kunnen zijn met je kleintje...

    En als je werk te zwaar is dan zou ik zeker even overleggen met je leidinggevende en van te voren uitzoeken in je CAO wat hierin de regels zijn.

    Succes!
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Als je het niet gaat kunnen volhouden, kan je beter in de ziektewet. Of eventueel in overleg vervangend werk doen. Of gedeeltelijk in de ziektewet
    Dan zou ik je vakantie er lekker achteraan plakken zodat je nog een paar weken extra met je kleintje kn zijn.
    Zonde om je vakantiedagen op te maken omdat je het lichamelijk niet aan kunt om te werken. Je werkgever krijgt dit namelijk ook vergoed omdat het vanwege zwangerschap is.
     
    Paardenbloem en Koekie1 vinden dit leuk.
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb toentertijd ook vakantie voorafgaand aan mijn verlof opgenomen. Maar ik had een kantoorbaan, dus niet direct lichamelijk zware arbeid.
    In het geval dat jij nu al voorziet dat je het niet gaat volhouden, dan zou ik me inderdaad deels ziek melden tegen die tijd en geen vakantie vooraf te gaan opnemen. Lekker achter je verlof aan plakken
     
  6. karlijn

    karlijn Niet meer actief

    Ja, precies dit wilde ik dus ook zeggen!
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik heb wel wat vakantie vooraf genomen. Maar dat kwam omdat mijn 'achteraf vakantie ' in de zomervakantie viel en toen had ik nooit meer dan 3 weken kunnen nemen. Door 5 weken verlof vooraf te nemen, had ik 11 welen achteraf en dan nog 3 weken aansluitend vakantie. (had dus ook met 4 gekunnen en dan 12 achteraf).
    Omdat je op t moment dat je in de ziektewet zit verplicht met 6 weken vantevoren verlof krijgt en niet meer anders kunt kiezen (uiteraard hoor, begrijp ik helemaal) heb ik voor mijn verlof van 5 weken nog een week vakantie-uren en nog een week over-uren genomen. Ik kon toen met 33 weken met verlof wat erg fijn was (ook zwaar beroep).
    Maar jouw periode maakt hierbij misschien niet uit (ik viel in de zomervakantie)?
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Dit wilde ik ook zeggen.
     
  9. Lindavvv

    Lindavvv Fanatiek lid

    8 sep 2016
    1.414
    1.272
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ga ook twee weken van te voren vakantie opnemen (en overuren) om daarna 4 weken verlof voor de uitgerekende datum te hebben.

    Ik doe kantoorwerk. Dus dat ik het 'lichamelijk niet aan kan' dat is heel ver gezocht haha. helaas ;)
     
  10. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik snap dat nooit. Als je 6 weken van te voren met verlof gaat en je loopt over de 40 weken krijg je die dagen er achteraf bij. Terwijl het bij 4 weken van te voren gewoon van je verlof af gaat. Dan kun je toch beter je vakantie erachteraan opnemen in plaats van ervoor? Overigens kan het ook bij kantoorwerk gebeuren dat je het niet meer aan kan hoor... :p
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Lijkt mij ook wel een lekker idee, om iets eerder eruit te gaan! ;)
     
    Lindavvv vindt dit leuk.
  12. DitBenIk

    DitBenIk Fanatiek lid

    In de eerste instantie wilde ik ook 1 week vakantie opnemen voordat mijn verlof zou beginnen (met 36 weken). Maar toen ben ik goed gaan nadenken, en in mijn geval was dat helemaal niet slim. Ik ga na mijn verlof part-time werken, dus dan kost een weekje vakantie mij maar 3 vakantiedagen, ipv nu 5 vakantiedagen. Dus ik heb mijn zwangerschapsverlof een weekje eerder aangevraagd, zodat ik nu met 35 weken met verlof ga, en na mijn verlof heb ik 6 vakantiedagen opgenomen, dus 2 weken :)
     
  13. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als je 4 weken van tevoren gaat en je gaat over de uitgerekende datum heen krijg je die dagen er ook bij. Je had het ook 4/12 verdeeld en ging tien dagen overtijd, die kwamen er gewoon achteraan bij.
    Ik heb trouwens ook vakantie opgenomen vóór mijn verlof. Ik had uren zat, en bovendien blijf je gewoon vakantieuren opbouwen tijdens je verlof. Ik vond het heerlijk, was ook echt wel op. Je kunt je natuurlijk ziekmelden maar dat geeft weer zo'n gezeur, ik deed het liever zo.
    Ik was er na een week of 10/11 ook wel weer aan toe om te gaan werken, dus vakantie achteraf zou mij niet zo bevallen zijn. Maar daar kun je van tevoren niks over zeggen natuurlijk.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  14. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Dat ziekmelden, dat lijkt me ook zon vervelend gedoe inderdaad. En ik heb ook uren zat, ruimte genoeg om 3 weken van tevoren te nemen en 3 erna.
    Dus denk dat ik dat heerlijk doe... :)
     
    Lindavvv vindt dit leuk.
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik zou me ziek melden als ik jou was.
    Zelf werk ik ook in de zorg en ben met de 1e met 16 weken en 2e met 20 weken in de ziektewet gegaan. Dit omdat ik het fysiek wat moeilijker trok en omdat we regelmatig fysieke agressie op de groep hebben.

    Ziek melden heb ik niet als gedoe ervaren. Bij de 1e 1x een gesprek met de bedrijfsarts gehad, was allemaal prima. Bij de 2e hoefde ik niet eens bij de bedrijfsarts te komen. Je word volledig vervangen dus dat is ook prettig voor je collega's.
    Ik heb de tijd dat ik in de ziektewet zat wel mijn uren gedraaid. Ik deed deels kantoorwerk en deels deed ik wat één op één met cliënten. Hadden hun ook eens wat extra aandacht :thumup:

    O ja, en na mijn verlof heerlijk nog een week of 6 vrij opgenomen :D
     
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik zou je vakantie uren zeker voor erna bewaren. Reken maar dat ze dan goed van pas komen.
    En als het niet gaat, kun je je ziek melden idd. Als je griep hebt, neem je ook geen vakantie toch?
     

Deel Deze Pagina