Van welk eten word jouw kind druk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Suuzan, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    #1 Suuzan, 15 jul 2018
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    Mijn dochter heeft net een Calippo bubblegum op en stuitert nu gewoon. Normaal is ze helemaal niet zo druk. Ze heeft dit al eerder meegemaakt na een Calippo cola. Ik dacht toeval, maar blijkbaar dus niet.

    Is er snoep/eten waar dit bij jullie kinderen gebeurd?
     
    Youtan vindt dit leuk.
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Kan niet zeggen dat er eten is waarvan mijn kinderen druk worden.

    Maar wij eten ook grotendeels zonder E-nummers en andere toegevoegde suikers e.d.
    Denk dat dat veel uit kan maken.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.635
    21.131
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter is altijd zo druk :roflmao::roflmao:
     
    floppie888 en Koekie1 vinden dit leuk.
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.074
    3.516
    113
    Ik heb eens een artikel gelezen waarin men onderzocht had wat nou werkelijk de invloed van suiker was op het gedrag van kinderen. Twee groepen kinderen waarvan een groep veel snoep ed met suikers kregen en de andere groep dingen zonder suiker. De ouders van beide groepen werd echter verteld dat hun kind veel suiker zou krijgen. Naderhand waren er geen verschillen in antwoorden tussen ouders van beide groepen over het gedrag van hun kind. Men verwacht al dat kinderen druk worden van suiker en daarmee zien ze wat ze verwachten te zien. Maar het blijkt dus een fabeltje te zijn.
    Ik zie hier ook echt niet aan hun gedrag dat ze snoep op gehad hebben en merk ook geen verschil als ze water drinken of ranja.
     
    rums, Littlegirl1989, Ziggyy en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Manque

    Manque Niet meer actief

    Die van mij wordt helemaal hyper van chocola. Zodra hij chocola ziet, al! Grote ogen, alles en iedereen aan de kant duwen totdat hij de chocola in handen heeft, het spul naar binnen schuiven alsof hij al dagen niets gegeten heeft en vervolgens gillen en rond stuiteren als het begint 'te werken', een uurtje later een keiharde crash inclusief gapen :roflmao:
     
  6. Nasibal

    Nasibal Actief lid

    22 mei 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Van E-nummers (zoals de AZO kleurstoffen) word je niet druk. Het onderzoek waar dit op gebaseerd zou zijn is al lange tijd geleden weerlegd.

    https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/azo-kleurstoffen.aspx

    Mijn kinderen hebben af en toe ook zo'n hyper moment, soms nadat ze een stuk chocolade op hebben, soms na een banaan en soms na een glas water. Eten of drinken heeft hier dus geen invloed op.
     
  7. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Precies hetzelfde onderzoek als ikke97 heb ik ook gelezen en ik neem het dus met een korrel zout wanneer ik te horen krijg dat kinderen druk worden door suiker.
    Hier merk ik bij beide kinderen maar ook in de omgeving niet dat kinderen drukker worden door suiker. Eerder dat ze gewoon even hyper worden zoals kindeigen is maar niet door suiker of e-nummers.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb nog nooit een verandering in gedrag opgemerkt nav voeding. Of misschien let ik er gewoon niet op.
     
  9. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Er is discussie rondom azo-kleurstoffen en de invloed ervan op hyperactiviteit bij kinderen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft al het wetenschappelijke onderzoek grondig bekeken en komt tot de conclusie dat er geen aanleiding is het gebruik van de kleurstoffen niet goed te keuren.

    Er staat niet dat er bewezen is dat het geen hyperactiviteit kan veroorzaken.

    Er staat dat ze naar de onderzoeken bekeken hebben en het wel gebruiken. Niet helemaal hetzelfde.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.528
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn kinderen worden vooral druk als ze heel lang stil hebben moeten zitten of als ze heel moe zijn. Ik zie niet direct een relatie met voeding. Nou ja de oudste wordt heel chagrijnig en inactief als hij honger heeft. Als je er dan wat eten in gooit gaat hij daarna weer als een speer. Maar het maakt niet echt uit wat voor eten je hem geeft geloof ik, als er maar calorien in zitten :)
     
  11. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Moet heel eerlijk zeggen dat het me nog nooit is opgevallen dat ze ergens druk van wordt. Ze krijgt eigenlijk ook geen snoep of chocolade trouwens.
     
  12. Nasibal

    Nasibal Actief lid

    22 mei 2016
    174
    48
    28
    Horssen
    Ik heb geen tijd nu om de juiste wetenschappelijke bronnen erbij te zoeken, maar hier staat eea toegelicht met onderzoeken erbij.
    http://www.mkatan.nl/bnr-radiocolumns/359-25-oktober-kleurstoffen-en-adhd

    Het komt erop neer dat het eerste onderzoek naar de invloed van kleurstof op hyperactiviteit niet goed is uitgevoerd. Onderzoeken die daarop volgden lieten niet significant zien dat kinderen hyperactief werden van (een van de) azo kleurstoffen.
     
  13. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Nergens van. Ze wordt vooral druk van een drukke omgeving/te veel prikkels.
     
  14. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Dit.
     
  15. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Die van mij zijn altijd druk. Vooral de oudste na school, als hij dus een tijdje heeft moeten stilzitten...
     
  16. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Dank je.
    Ik ga me er eens in verdiepen
     
  17. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Net een vrouw!
    Ik ben ook zo als ik chocolade zie, net zoals veel vrouwen. Maar geen paniek. M'n vriend is hetzelfde dus kan ook bij mannen voorkomen. :D
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn dagen waarop ze veel suiker krijgen vaak sowieso drukke/speciale dagen, bv verjaardag of andere feestdag, of bv een mooie zomerdag waarop ze veel spelen en we een ijsje eten etc. Dus dan zijn ze mogelijk drukker doordat ze meer prikkels hebben gehad.
     
  19. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.407
    4.729
    113
    Ik zie geen verandering. Maar ik let er ook niet echt op.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113

    Klopt. https://www.bol.com/nl/f/the-truth-about-food/30087436/ Geweldig boek met grote onderzoeken, je kunt dit ook op youtube nakijken want er was ook een hele BBC documentaire over gemaakt. Alle feiten en fabels over voedsel onderzocht.
     

Deel Deze Pagina