Opvolgmelk, onzin of niet?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door klavertje, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klavertje

    klavertje Bekend lid

    18 jun 2008
    710
    0
    0
    Ik zag afgelopen maandag het programma: 'Weet wat je koopt' op Ned 1. Een consumentenprogramma waarin producten onder de loep worden genomen.

    De uitzending gaat over het nut van opvolgmelk. Dus de flesvoeding na de 6mnd.
    Het zou dus zo kunnen zijn dat er na 6mnd geen opvolgmelk meer nodig is omdat je baby dan voldoende voedingstoffen binnenkrijgt via het eten van brood, groentehap, fruithap, tussendoortjes ect.

    Als je baby van 0-6 borstvoeding (het beste) of prebiotische flesvoeding heeft gekregen dan zou dat voldoende zijn om na 6 mnd zonder opvolgmelk verder te kunnen.

    De fabrikant spreekt dat natuurlijk tegen (in dit geval Nutrilon van Nutricia)

    Wat vinden jullie? Hier de link:
    Player omroep.nl

    Tja er zit wat in natuurlijk. Ga het toch es ff vragen bij het CB waar ik volgende week heen moet. Zou me toch wel wat centjes schelen.
    Maar voorlopig gebruik ik nog gewoon Nutrilon HA2.
     
  2. klavertje

    klavertje Bekend lid

    18 jun 2008
    710
    0
    0
    Hebben jullie hier geen mening over??
     
  3. Maccy

    Maccy Bekend lid

    26 dec 2008
    513
    0
    0
    Ik ben ook erg benieuwd naar de meningen, mijn zoontje is zo oud nog niet maar ik ga morgen even de uitzending bekijken!
     
  4. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Ik vind het nogal situatieafhankelijk.Mijn zoontje is ook 6 maanden en ik zie niet in hoe hij zonder die flessen kan. Hij drinkt er nog 4 per dag en fruithappen eet hij wel maar groentehappen en brood maar heeel minimaal. Hij heeft toch zn voedingsstoffen nodig.
    Normaal vind ik die uitzendingen wel ok maar hier snap ik niet zo het probleem van. Hoeveel voedingsmiddelen zijn er te koop die je misschien niet per se nodig hebt?
     
  5. Merel69

    Merel69 Fanatiek lid

    16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ik vind het onzin omdat melk het belangrijkste is in het 1e jaar. Met 6 maanden wordt er geadviseerd te beginnen met bij voeden en dat gaat meestal geleidelijk. Het wordt langzaam opgebouwd. Veel baby's eten niet meteen een hele boterham (en pas vanaf 7 maanden) of een heel potje of bord eten leeg. Dus als je baby een paar hapjes eet van groente en fruit, moet hij dan volgens hun verder niks meer eten? Lijkt me niet zo goed.....
    Of hebben ze het dan over gewone melk ipv. opvolgmelk..... (sorry heb filmpje nog niet gezien)....
     
  6. Shaylen

    Shaylen Niet meer actief

    mijn dochtertje heeft veel moeite met wennen aan smaken, dus er gaan dagelijks nog maar een paar hapjes groenten en fruit in, zonder 4 flessen opvolgmelk kan ze echt nog niet.
    ik ga wel afbouwen naar rato, dus hoe meer ze gaat eten hoe minder opvolgmelk ze krijgt, voorlopig lust ze nog niks anders qua drinken, dus ik zou niet weten hoe ik zonder moest.

    hier duidelijk een dametje die wat meer tijd nodig heeft met afbouwen van melk.
     
  7. mandy1

    mandy1 VIP lid

    31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik vind toch dat een kind het nog nodig heeft, ik ben wel met 1 jaar overgestapt op gewone melk.
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik heb het ook gezien. mijn kinderen krijgen tot hun 1e verjaardag gewoon opvolgmelk en daarna gewone melk. als ze goed groente, fruit en brood eten zou je met 10 maanden al over kunnen op koemelk zei het cb. het is gewoon overbodig daarna
     
  9. klavertje

    klavertje Bekend lid

    18 jun 2008
    710
    0
    0
    Dus er zit wellicht toch wat in? mm, ik vind het ook wel apart hoor! Iedereen wil het beste voor zijn kindje. En ik durf ook niet zomaar van de opvolgmelk ovete stappen naar gewone melk hoor! Daarom wilde ik graag weten wat jullie er nou van vonden.

    Zal het toch een di eens navragen bij het CB, kijken of zij de uitzending hebben gezien en wat hun mening hierover is.
     
  10. aukje86

    aukje86 Actief lid

    6 jan 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Ik dacht dat het ook te maken had met het feit dat er te veel zout en te weinig eiwitten in gewone koemelk zitten. Mijn dochter heb ik eerst ruim een jaar bv gegeven en daarna nog een lange tijd groeimelk, en toen pas gewone koemelk. Had daar toen ook eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. Nu ben ik over aan het gaan op flesvoeding maar na de 6 maanden ga ik eerst nog gewoon opvolgmelk geven.
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben ook opvolgmelk gegeven. Met 6 maanden at ons jochie echt nog niet voldoende gevarieerd om daar alle bouwstoffen uit te kunnen halen.

    Je geeft vanaf 6 maanden steeds meer vaste voeding, en de hoeveelheid opvolgmelk wordt langzaam lager. Totdat ze tegen de 12 maanden genoeg voedingstoffen uit de vaste voeding halen en die opvolgmelk niet meer nodig hebben.

    Daarnaast zit in gewone melk nog zouten ed dat voor de nieren vrij belastend zijn.
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na 9 maanden is voor kinderen zonder allergierisico opvolgmelk gewoon dure onzin. De toevoegingen zijn vooral extra ijzer en zetmeel, de vitamines zijn te verwaarlozen.
    Maar ze zijn erg goed in reclamemaken en zichzelf een schijn van onmisbaarheid geven.

    Vanaf 6 maanden mag je trouwens een deel van de zuivel al in de vorm van aangezuurde zuivel zoals yoghurt en kwark (liefst zonder smaakje) geven.
     
  13. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik volg altijd mijn gevoel en onze meid krijgt nu al koemelk hoor (niet veel maar om te wennen) yoghurt en nu ook wat vla enzo, slagroom op een gebakje mag ze ook wel likje van en als ze gewoon goed eet dan begin ik vanaf 10 maanden met een normaal glaasje melk (net als bij onze zoon) en vanaf een jaar helemaal over op de normale melk... en ook gewoon koud leren drinken, ik ga niet meer opwarmen..
     
  14. wonderteam

    wonderteam Niet meer actief

    Zoonlief wou hier vanaf 7 maand al geen flesvoeding/opvolgmelk meer. Hij at gewoon normale voeding. Als ik voldoende melkproducten erbij gaf in de vorm van vla/yoghurt etc ,was het geen enkel probleem volgens ons cb.

    Dus ja ik neig ook naar overbodig.
     

Deel Deze Pagina