Vanaf wanneer is een jongen vruchtbaar?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lailap, 13 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Je leest soms in de krant dat er jongens op erg jonge leeftijd (per ongeluk) vader worden, soms al op hun 13 of 14 jaar. Je zal het maar meemaken als ouder...

    Maar weet iemand vanaf wanneer jongens eigenlijk vruchtbaar zijn? Bij vrouwen is dat vanaf hun eerste menstruatie, maar bij jongens? Mijn man schijnt het ook niet echt goed te weten. Je leest vaak vanaf hun eerste natte droom, maar een natte droom is een manier van het lichaam om van het teveel aan sperma af te raken, dus eigenlijk is een jongen dus al vroeger vruchtbaar?

    En wat als een jongen zichzelf 'pleziert' voordat hij vruchtbaar is? Komt er dan niks uit? Of komt er wel wat uit maar zonder zaadjes? Of kan je op die jonge leeftijd geen hoogtepunt krijgen?

    Gewoon nieuwsgierig...
     
  2. zonnestraal21

    zonnestraal21 Niet meer actief

    Ik dacht ook voor hun eerste zaadlozing. Vrouwen 2 weken vóór hun eerste menstruatie
     
  3. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Bij vrouwen kun je 2 weken terugtellen. Bij jongens niet. De eerste zaadlozing (=natte droom? want dat is nooit duidelijk) vindt plaats NADAT ze vruchtbaar zijn als ik het goed begrijp. Maar hoe lang daarvoor zijn ze vruchtbaar? En wat gebeurt er als ze vóór die tijd aan zichzelf zitten? Dat zijn vragen waar ik eigenlijk ook nooit een antwoord op heb gevonden.
     
  4. Floeperd

    Floeperd Fanatiek lid

    16 okt 2013
    3.020
    2.374
    113
    Vrouw
    Oh interessant.
    Nooit over nagedacht met jongens eigenlijk ...
    Weer wat geleerd :thumup:
     
  5. nickyhartje

    14 feb 2017
    88
    53
    18
    Ik heb "de eerste natte droom" ook altijd een beetje raar gevonden. Als je logisch nadenkt zijn ze toch daarvóór al vruchtbaar? Interessant...
     
  6. Rozijntjes

    Rozijntjes Niet meer actief

    Bij biologie geleerd als zijn hun eerste zaadlozing gehad hebben. :)
     
  7. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    "Als ze hun eerste zaadlozing hebben". Maar dat is toch op 2 manieren te interpreteren? Als ze het zelf doen? Of als natte droom? En in beide gevallen kunnen ze al ruim daarvoor vruchtbaar zijn!
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Denk zodra ze kunnen klaar komen en sex kunnen hebben ze kunnen voortplanten. Dat zal per jongen verschillen. De een is 11 de andere 16. Net als meisjes 2wk voor 1e menstratie vruchtbaar zijn en niet vanaf 1e menstratie.
     
  9. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Nou, ik denk dus dat ook jongens van onder de 10 kunnen klaar komen, net zoals meisjes trouwens. Dat is niet de oplossing van het "mysterie".
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zouden ze dan niet klaarkomen zonder zaadlozing? En zodra ze vruchtbaar zijn wel?
     
  11. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Haha, wel vreemd dit, NIEMAND weet dus precies hoe het zit?
     
  12. jupke

    jupke Niet meer actief

    Vruchtbaarheid bij jongens
    Vanaf de puberteit begint een jongen zaadcellen aan te maken. Dagelijks worden er miljoenen zaadcellen aangemaakt in de zaadballen.

    • De vruchtbaarheid van een jongen hangt samen met de hoeveelheid zaadcellen die hij aanmaakt en hoe beweeglijk die zijn.
    • Na zijn eerste zaadlozing kan een jongen een meisje zwanger maken.
    • De meeste jongens krijgen hun eerste zaadlozing tussen hun elfde en zestiende jaar.
    • Meestal zijn de zaadcellen in de eerste zaadlozing nog niet zo sterk en gaan ze snel dood. Na ongeveer een jaar zijn jongens optimaal vruchtbaar.
    Tekst van opvoeden.nl
     
  13. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

    Maar dan is nog steeds niet duidelijk: kan een jongen zijn eerste zaadlozing 'opwekken' of komt die echt pas wanneer de natuur het bepaalt?
     
  14. jupke

    jupke Niet meer actief

    O. Ik had niet begrepen dat dat de vraag was :rolleyes:

    Ik denk dat het beide kan. Als jongens al aan zelfbevrediging doen voordat de zaadlozing start zullen ze denk ik een orgasme krijgen zonder zaadlozing.

    Ik denk niet dat zelfbevrediging het proces versnelt.
     
  15. RAppel

    RAppel Fanatiek lid

    2 mei 2014
    1.155
    191
    63
    Klopt. Jongens die zich op jonge leeftijd bevredigen krijgen vaak een orgasme zonder zaadlozing. Dus pas vanaf het moment dat er ook zaadlozing is, kunnen deze jongens een meisje bevruchten.
    Deze zaadlozing komt als het lichaam daar klaar voor is.
     
    Orselia vindt dit leuk.
  16. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Wat jupke en RAppel al aangeven. Misschien een stom voorbeeld, maar lantaarnpaaltjes klimmen... Al vanaf jonge leeftijd is het lichaam (mannelijk of vrouwelijk) in staat om 'klaar te komen'. Dat staat los van vruchtbaarheid.
     
  17. Orselia

    Orselia Lid

    24 jun 2017
    89
    40
    18
    Vrouw
    Ik was lichtelijk geschokt dat zo weinig mensen weten hoe het zit, eigenlijk... o_O

    Deze reactie legt het perfect uit. :thumup:
     
  18. fafa

    fafa Niet meer actief

    Dit vind ik wel een goede vraag. Als een gesteriliseerde man klaarkomt, komt er immers ook vocht uit. Alleen zonder zaad erin.
    Kan me voorstellen dat bij jongens het systeem van vocht aanmaken ietsje eerder begint dan de aanmaak van zaadcellen. Daarom is de eerste "zaadlozing" waarschijnlijk vooral een "vochtlozing".
     
  19. jupke

    jupke Niet meer actief

    Maar ís dit zo óf denk je dat?

    Je brengt het nu als een feit. Vandaar mijn vraag.
     

Deel Deze Pagina