Vanaf welke leeftijd kan een kind alleen thuis blijven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jinxx, 2 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ja alle 3 (10,8 en 5) mogen alleen naar buiten, mits ze vertellen waar ze heen gaan. En gaan ze elders heen dit eerst vertellen. Neem daarbij af en toe thuiskomen voor wc en of drinken en wat tussendoor..
     
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik snap het wel, maar anderzijds was ik bijv 11 toen ik naar de brugklas ging, dat zullen mijn kinderen ook zijn. Wel bijna 12 dus wat ouder dan jouw kind nu is.
    Maar ik fietste 6 km heen, 6 km terug en als mijn moeder werkte die dag en ik toevallig uren hadden die uitvielen was ik 2 of 3 uurtjes alleen thuis, dat was doodnormaal. Ook bij klasgenoten.
    Is dat toeval of zijn we echt voorzichtiger geworden?
     
  3. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    mijn oudste zit nu in groep 6.. maar zeker dat ik voorzichtiger ben geworden..
    zelfs als ik 2 of 3 uurtjes moet werken en zij zijn vrij zorg ik voor opvang of oppas..
     
  4. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Hier vanav 7 jaar weleens max 10 minuten alleen thuis. Dochter van bijna 10 nu wel eens max een uurtje. Dan bespreken we altijd even dat ze niemand binnen mag laten, ook geen vriendinnen. De postbezorger laten ze ook mooi buiten staan, kwam ik pas achter ;) En gaat ze vaak iets op de computer doen. Ze vind een uur zelf ook max, want ze wil graag iets doen buitenshuis.
    Toen de kinderen zelf de deur niet konden openen (stroef slot) deed ik de poort op slot en achterdeur open, zodat ze met brand wegkonden komen. Nu krijgen ze alle sloten open zonder sleutel, dat vind ik veiliger.

    Onze oudste kon met 3 jaar bedenken dat ze midden op de dag kon gaan douchen of in bad kon gaan zitten, echt binnen2 minuten uitgekleed en wel, dus geen haar op mijn hoofddie bedacht om haar thuis te laten.

    Hie begin ik nu rustig aan met alleen naar sport fietsen ed, idd als voorbereiding op de middelbare.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De jongste van 5 jaar blijft weleens alleen thuis als ik de hond aan het uitlaten ben maar dan sta ik op het grasveld achter ons huis. Vanavond bleef ik iets te lang weg omdat ik met andere mensen stond te kletsen en toen kwam ze er via de achtertuin gewoon lekker bij staan hihi
    Verder passen mijn oudste kinderen weleens op haar en die zijn 12 en 14 jaar.
    De oudste kinderen bleven rond hun achtste jaar weleens alleen thuis als ik even snel een vergeten boodschap moest halen maar nooit lang. Vanaf groep 7 dus met 10/11 jaar zijn ze tussen de middag zelf thuis gaan eten en om half 4 zelf naar huis op mijn werkdagen. Is altijd zonder problemen gegaan.
    Als mijn man en ik weleens samen een avondje weg zijn dan blijven de kinderen ook alleen, alleen als we een hele avond weg zijn dan vraag ik mijn nichtje van 17 jaar, wel zo gezellig.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Mijn dochtertje is 11 als ze naar de middelbare school gaat, 11km heen en 11 km terug. Dus voor mij inderdaad een goede reden om er nu alvast mee te gaan oefenen. Wel in kleine stapjes, zodat ze zich straks goed kan redden.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Hoe wil je dat straks doen op de middelbare school? En waarom voorzichtiger. Het was vroeger echt niet veiliger dan nu, toen liepen er ook genoeg idioten rond hoor.
     
  8. 26mei

    26mei Fanatiek lid

    22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Onze dochter van 3 is wel eens 10 min alleen thuis als ik de honden uitlaat. Moet wel toegeven de babyfoon mee te nemen zodat ik kan meeluisteren wat thuis gebeurt.
    Tref haar altijd in de zelfde positie aan als bij mijn vertrek.
    Denk niet dat ik dit zou doen bij onze zoon als hij 3 is. Nu al heeft hij veel fantasie en ziet 'leuke' speel-opties met alle meubels etc.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Als ze in groep 6 zitten, heb je nog genoeg tijd om naar het vo toe te werken, denk ik.
     
    Evanesco, Springboon en tuc vinden dit leuk.
  10. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief

    Zoontje van 6 zal geen rare dingen doen maar is veel te onzeker en angstig aangelegd dat ik alleen thuis blijven en alleen buiten spelen voorlopig niet zie gebeuren.
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Nou als je ze dan nog niet een half uurtje alleen durft te laten heb je nog een lange weg te gaan naar alleen naar een school 11 km verderop laten fietsen.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Misschien is de school geen 11km fietsen? Bij mij was het ongeveer 1km...
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik dacht dat het puur om die post ging; opvang bij 2/3 uur werken. :) Mijn dochter gaat als ik werk ook naar de BSO of oma is bij ons oid. Maar een half uur alleen thuis is ze wel eens geweest. ;) :) In de stad kan een middelbare school vaak gelukkig ook wel dichterbij (ik hoop op de school hier amper 2 km vandaan, als ik eerlijk ben :roflmao:).
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar fietsen ze dan ook niet naar de basisschool?

    Zoon fietst sinds kort hier ruim 3km naar school en dat gaat goed. Meerdere klasgenoten doen dit (groep 4)

    (Nu zit hij dit jaar wel op tijdelijke locatie waar je met alleen maar fietspad en voorrangskruisingen kan komen. Volgend jaar zit hij weer op de gewone locatie, midden in het centrum, met een aantal gevaarlijke kruisingen. Ik hoop dat ik het dan nog steeds durf :oops:)
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    dubbel
     
  16. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Wij hebben 3 kinderen, de oudste van 9 mag wel max. twee uurtjes alleen thuisblijven. De middelste van 7 mag dit ook, maar bij voorkeur als hij samen thuis is met de oudste. De jongste is 5 en die mag met de oudste of de middelste even kort thuisblijven als ik iemand ophaal van een speelafspraakje. Maar meestal neem ik haar gewoon nog mee.
    De oudste twee kunnen ons bellen en weten dat ze bij de verschillende buren terecht kunnen.

    Buitenspelen mogen ze ook alledrie zelfstandig. We wonen in een afgesloten deelwijkje. Daar mogen die van 5 en 7 niet uit, die van 9 jaar wel. Die fietst inmiddels ook naar vriendjes die wat verder weg wonen.

    Ik merk dat ze hier prima met deze verantwoordelijkheid/zelfstandigheid om kunnen gaan. Ze maken bijvoorbeeld ook geen ruzie als ze samen thuis zijn, dan voelen ze zich groot en gaat het supergoed.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.807
    32.714
    113
    Ja dan heb je geluk. Hier is de dichtsbijzijnde middelbare school op 9km, dus dan is een beetje voorbereiding niet verkeerd.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Verschil tussen dorp en stad ;). Ik moest vroeger vanuit ons dorp 6 km naar school fietsen. Vanaf ons huis nu kan je bijna de middelbare school zien en de ander zit hier 1 km vandaan.
     
  19. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Dit ja!
    Heb jaren in het VO gewerkt en in de brugklas waren er serieus kinderen die de weg in onze eigen stad niet kenden, omdat ze nog nooit zelfstandig gefietst hadden.
    Mijn tweedeklassers kregen een paar uur vrije tijd in Londen, wel handig als ze een beetje gewend zijn om zelfstandig te functioneren. Er bleven er ook een stel de hele middag bij de Mac zitten, gewoon uit onwetendheid, zo zonde...
     
    Adje vindt dit leuk.
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier fietst de oudste nog niet zelfstandig, maar de weg in onze stad weet ze best goed omdat we samen heel veel fietsen. Maar er zijn inderdaad heel veel ouders die bijna nooit fietsen met de kinderen en dan weten ze als ze zelf op pad gaan inderdaad nergens de weg.
     

Deel Deze Pagina