Veel meldingen over zwangerschapsdiscriminatie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Beheer, 9 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Vandaag las ik een artikel van de NOS over zwangerschapsdiscrimitatie.

    Helaas gebeurt het veel te vaak dat een zwangere vrouw met een tijdelijke arbeidsovereenkomst geen contractverlening krijgt. De zwangerschap mag geen reden zijn om een contract te beëindigen. Ook als de overeenkomst afloopt mag een zwangerschap geen reden zijn om niet te verlengen.
    Daarnaast hanteren sommige werkgevers de regel dat een bezoek aan een gynaecoloog of verloskundige af gaat van de vakantiedagen!
    Een sollicitant mag ook niet worden afgewezen vanwege haar zwangerschap.

    Voor mij is het al een tijdje geleden dat ik zwanger was, maar ik heb gelukkig nooit problemen gehad met mijn werkgever. Ik moest eerder stoppen met werken ivm een groeiachterstand. Hij heeft mij toen ziek gemeld en klaar.
    Ik heb wel een keer zwanger gesolliciteerd. Toen werd mij de vraag gesteld hoe ik het moederschap wilde combineren met 24 uur werken. Heb aangegeven dat dit geen probleem zou zijn. Ze hebben toen gekozen voor iemand zonder kinderen. Reden: ze paste beter in het team ;).

    Heb jij ervaring met zwangerschapsdiscriminatie? Hoe reageerde jouw werkgever op je zwangerschap?

    Heb jij last van zwangerschapsdiscriminatie? Dan kan je dit melden bij Meld.
     
  2. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Bij ons in de organisatie wordt juist totaal niet gekeken naar of iemand zwanger is/kinderen heeft maar echt puur naar inhoud en persoonlijkheid. Pas zelfs iemand aangenomen die al 20 weken zwanger was. Gelukkig bestaat dat ook ;)
     
    Jackie87, nizzie86, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.037
    3.501
    113
    Vrouw
    Bij mijn werkgever idd ook. Zelf een vast contract gekregen tijdens mijn verlof.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Mijn werkgever ook! Tal van voorbeelden van collega's die in hun eerste jaar contract zwanger raakten en toch een onbepaalde tijds contract kregen
     
  5. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Ja ik, zo'n 10 jaar geleden. Ik werkte al zo'n 8 jaar voor die werkgever (een instantie die mensen aan een baan moet helpen of reïntegreren nota bene) en al die tijd op tijdelijke basis (draaideur-effect: paar jaar er in en 3 maanden er uit enz enz).
    Maar eindelijk kregen we (9 andere contracten en ik) goed nieuws; we zouden allemaal een vast contract krijgen! Blij dat ik was! In de tussentijd ben ik, niet helemaal volgens plan, zwanger geraakt van mijn dochter. Aangezien ik me in het begin van de zwangerschap hondsberoerd voelde ben ik naar mijn leidinggevende gestapt om hem in vertrouwen te nemen zodat hij wist waarom ik soms anders reageerde dan dat hij gewend was.
    Een maand later kon ik op zijn kantoor komen. Wat bleek? Mijn contract zou helaas niet verlengd worden ivm 'reorganisatie'. Toen ik hem vroeg waarom ik als enige niet verlengd zou worden (anderen nl nog wel) zij hij..en ik citeer; 'Jessy, laat ik er maar niet omheen draaien, de reden dat je niet verlengd wordt is je zwangerschap. Dat weet ik en dat weet jij. Uiteraard kan ik dat niet als officiële reden opgeven, dat zul je vast wel begrijpen. Helaas, het is niet anders'.
    En daar kon ik het mee doen. Een half jaar na de bevalling ben ik er weer gaan werken maar dan op een andere afdeling. Daar heb ik nog zo'n 3,5 jaar gezeten.
     
  6. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik had mijn 3e contract uitgezeten bij een oude werkgever, mijn beoordelingen waren altijd super, volgens de supervisors had ik niets te vrezen. Maar ja, onverwacht zwanger en daarbovenop HG, nieuwe leidinggevende, weinig begrip en einde contract. Ik mocht wel terugkomen na mijn zwangerschap.
    Wat was ik kwaad, maar ik voelde me zo beroerd en mijn gezondheid en dat van mijn dochtertje stonden voorop.
    Ik ben nu vele malen beter terecht gekomen!
     
  7. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Hier idem. Heb je ze ingewerkt en dan gaan ze al weer met verlof... :p. Al twee keer meegemaakt.
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Ik heb zelfs een promotie gekregen in februari nadat ik 5 weken in de ziektewet zat i.v.m. zwangerschap en mijn manager dus wist dat ik er minimaal 4 maanden uit zou zijn later in het jaar...
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  9. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ik moest onverwachts langs bij de internist en diabetes vpk komen ivm zwangerschaps diabetes. Ik moest op korte termijn komen en het was op een dag dat ik moest werken. Ik moest van mijn werkgever verlof uren schrijven. Ik deed alle onderzoeken netjes in mijn vrije tijd en nu kon dat een keer niet en kreeg ik dit te horen. Werkgever wilde er niks van horen ook niet toen ik wet artikelen er bij haalde. Mijn vriend is daarnaast meester in het recht maar ook daar hadden ze geen bootschap aan.
     
  10. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Een baan aangeboden gekregen aan het begin van mijn zwangerschap. Was een kleine organisatie, dus ik vertelde van mijn zwangerschap. Heb, behalve een vage smoes, er nooit meer wat van gehoord.
     
  11. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Jammer dat er toch een aantal negatieve ervaringen zijn. Maar tegelijkertijd ik ben verrast dat er ook behoorlijk wat werkgevers zijn die een (zwangere) vrouw niet als last zien. Je kan er ook rekening mee houden dat de meeste vrouwen tussen de 25 en de 40 zwanger willen worden. En mogelijk nog wel vaker dan 1 keer! ;)
     
  12. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Maar dat is ook precies wat mijn manager altijd zegt: als ik een team heb met voornamelijk vrouwen tussen de 25-40 calculeer je dat gewoon in. Overigens ook dat ze vervolgens 32 uur (minder kan bij ons niet) gaan werken. Overigens heb ik sowieso een fijne flexibele werkgever. Doktersafpraak voor je kind? Begin wat later en ik doe savonds nog wat. Ziek kind? Werk je een dagje thuis. Enorm fijn gevoel en daartegenover staat dat ik vaak savonds nog wat doe of op mijn parttime dag. Gewoon zo als nodig om mijn projecten af te ronden. Maar absoluut in balans. Onwijs prettig met kleine kids en zo is 32 uur werken nooit echt zwaar voor me. Ik denk echt dat door deze geven en nemen cultuur bij ons mensen heel betrokken zijn en hard werken.
     
    nizzie86, Zara75, Beheer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Ruim 11 jaar geleden heb ik meegemaakt dat ik niet aangenomen werd in een bejaardenhuis. Ik had er stage gelopen en vakantie werk gedaan, mijn oma woonde er en ik kwam er nog met regelmaat. Paar jaar later gesolliciteerd en ik werd ik uit genodigd voor een gesprek, maar zij had mijn moeder gesproken en hoorde zo dat ik ging trouwen. Ik was er voor het gesprek en tien begon ze er gelijk over, ze zei: Ik hoorde dat je gaat trouwen dan zal je wel snel aan kinderen beginnen dus dan stop je met werken. (ik kom uit een groot gezin/streng christelijk) Ik had voelde mij niet verplicht om te zeggen dat wij het eerste jaar niet zwanger wilden worden en dat ik als wij kinderen zouden krijgen ook zou blijven werken alleen dat ik minder zou werken. Ik had zo geen zin om onder die vrouw te werken!
    Uiteindelijk is zij ontslagen of met vervroegd pensioen gestuurd omdat het niet goed ging daar.

    O ja en ik had ergens gesolliciteerd terwijl ik 2 weken voor het gesprek er achter kwam dat ik zwanger was, ik heb het toen wel verteld en die vrouw zei dat het niet uit maakte! Ook aangenomen!
     
  14. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    In het bedrijf waar ik werk werken véél vrouwen. Er wordt hier helemaal niet moeilijk gedaan over zwangerschap.
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap eens overgeplaatst naar een nieuwe vestiging waar ik graag heen wou omdat we gingen verhuizen en heb er promotie bij gekregen. Ookal zou ik tegen de tijd dat we daar moesten opstarten al bijna met verlof moeten.

    Na de geboorte van de jongste een pnd en burnout gekregen. Alleen maar begrip en hulp gekregen. Zelfs ontbijtjes aan de deur :thumup:
     
    Chocolat en Hopsatee vinden dit leuk.
  15. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Toen ik zwanger van mijn eerste was, moest ik in mijn verlof, week voor ik uitgerekend was, op kantoor komen dat mijn contract niet verlengd werd.

    Bij de tweede ook geen contractverlenging gehad.
     
  16. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Toen ik net zwanger was van de 3e had ik een sollicitatiegesprek. Eerst eraan gedacht om te vertellen dat ik zwanger was, maar besloten om het niet te doen.

    De eerste dag dat ik haar weer zag (eerste dag dat ik ingewerkt werd) heb ik het verteld. Eenmaal thuis werd ik opgebeld dat mijn proefperiode per direct werd stop gezet.
     
  17. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Wow, denk dat je daar wel een goede case had gehad om het aan te vechten!
     
  18. kleinegup

    kleinegup Fanatiek lid

    19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik werd tijdens mijn zwangerschap ontslagen, contract niet verlengt. En vervolgens ook nergens meer aangenomen vanwege mijn zwangerschap. Zelfs niet toen ik tijdens mijn sollicitatie al zo goed als toegezegt had gekregen om aangenomen te worden. Daarna paste ik spontaan niet meer binnen het team. Gelukkig hoefde ik ook niet te werken, maar jammer vond ik het wel.
     
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.116
    4.331
    113
    Home
    ja mijn collega werkt al 2 jaar bij ons ( flex contract ) heeft haar vaste contract bij ons op het team getekend en een dag later verteld dat ze zwanger was en groot gelijk geef ik dr.
    geloof er niks van dat ze haar anders ook hadden aangenomen
    maar ja bewijs maar eens dat het niet de reden is als je niet word aangenomen
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    In een proefperiode hoeven ze geen goede reden op te geven. Dus de reden die ze me gegeven hebben was dat mijn visie niet pastte bij hun visie. Tja en dan kun je niks.
     

Deel Deze Pagina